درس الأحد توابع الزلزال

آخـــر الـــمـــشـــاركــــات


مـواقـع شـقــيـقـة
شبكة الفرقان الإسلامية شبكة سبيل الإسلام شبكة كلمة سواء الدعوية منتديات حراس العقيدة
البشارة الإسلامية منتديات طريق الإيمان منتدى التوحيد مكتبة المهتدون
موقع الشيخ احمد ديدات تليفزيون الحقيقة شبكة برسوميات شبكة المسيح كلمة الله
غرفة الحوار الإسلامي المسيحي مكافح الشبهات شبكة الحقيقة الإسلامية موقع بشارة المسيح
شبكة البهائية فى الميزان شبكة الأحمدية فى الميزان مركز براهين شبكة ضد الإلحاد

يرجى عدم تناول موضوعات سياسية حتى لا تتعرض العضوية للحظر

 

       

         

 

    

 

 

    

 

درس الأحد توابع الزلزال

النتائج 1 إلى 10 من 10

الموضوع: درس الأحد توابع الزلزال

  1. #1
    الصورة الرمزية showman
    showman غير متواجد حالياً عضو مميز
    تاريخ التسجيل
    Jan 2007
    المشاركات
    573
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    14-10-2016
    على الساعة
    09:05 PM

    افتراضي درس الأحد توابع الزلزال


    درس الأحد
    توابع الزلزال
    الواعظ أبو حاحا
    سلام ياولاد
    التلاميذ
    سلام يابونا
    أبو حاحا
    الوعظة إللي فاتت إتكلمنا فيها عن حكاية نقل جبل المقطم بواسطة سمعان السقا أوالدباغ مع أبونا إبرام إبن زرعة البابا رقم 62 للكنيسة وكانت فى عهد الخليفة المعز لدين الله الفاطمى إللي كتبها أبونا عزت أندراوس
    فزى ما إتكلمنا عن نقل الجبل إللي كان مكتنف القاهرة النهاردة حنتكلم عن نقل الحجر إللي كان مكتنف باب القبر إللي كان مدفون فيه الرب ومين إللي نقله
    نجفة
    بس حضرتك ما كملتش بقية الحكاية الوعظة إللي فاتت لأن الوقت كان إنتهى
    ماريان
    أيوه يابونا عاوزينك تحكيلنا حصل إيه بعد كدة ؟
    دميانة
    عاوزينك تكمللنا الحكاية يابونا
    أبو حاحا
    أيوه صحيح أنا ماكملتش بقية الحكاية علشان الوقت
    بس مش فاكر أنا وقفت لحد فين ؟
    نجفة
    لما امنا باتعة كتفتك من إيديك ورجليك فى السرير وقعدت تفكر فى حكاية نقل الجبل وبعدين النوم غلبك
    أبو حاحا
    أنا عينى غفلت غصب عنى فحلمت إنى قاعد لوحدى وباكلم نفسى وأقول لو كانت الحكاية دى بصحيح
    كان المسلمين إتمسحوا بعد ما إتنقل جبل المقطم قدام عينيهم حتى إللى كانوا مسيحيين فى الأساس وتأسلموا علشان ما يدفعوش الجزية كانوا إرتدوا عن الإسلام فى وقتها ورجعوا للمسيحية تانى وخصوصاً بعد ما تنصر المعز والمثل بيقول الشعوب على دين ملوكها وإن التعداد الأن حيكون العكس يعنى تعداد المسيحيين هو إللي حيكون 90% وتعداد المسلمين هو إللي حيكون 5%
    وفجأة لقيت نفسى فى إجتماع فى الكنيسة مع بقية الأباء وقاعدين نفكر إزاى نطهر بلدنا من ال5% المسلمين إللي عندنا فى مصر وإزاى نضطهدهم علشان يرحلوا ومانخليش ليهم أثر فى مصر
    أبونا سمسمة قال أنا بأقترح إن كل عمارة أو بيت يكون ساكن فيه مسلم بقية السكان يمسكوه ويكتفوه هو واسرته ويرموهم من فوق سطح العمارة أو البيت والرب نفسه قال إقتلوا للهلاك إيه رأيكم ؟
    أبونا أمين قال إحنا ننهب المحلات بتاعتهم ومانخليش ليهم أى محل أو حتى دكانة صغيرة كمان ما نشغلش أى مسلم فى أى وظيفة حكومية أو قطاع خاص أو عام أو أعمال حرة إللي عاوز يشتغل منهم قدامه يشتغل خدام عندنا فى بيوتنا أو أجير يزرع ويقلع ويحصد فى أراضينا ومفيش حد منهم يتملك شبر واحد من الأرض
    وكمان يشتغل بأكله بس وملناش دخل باسرته
    أبونا وديع قال أهم حاجة إنهم ما يبنوش أى جامع أو مسجد أو زاوية ولو ظبطناهم بيصلوا فى زواية فى السر نهد عليهم الزواية وهما جواها
    أبونا رؤوف كان رحيم شوية فقال أنا من رأي إننا ما نخليش حد منهم مراته تولد فى البيت عن طريق الداية والولادة تكون فى المستشفيات إللي حتكون كلها بتاعتنا ولما تولد ناخد المولود منها ولا نعطيه لها وتتبناه الاسرة المسيحية إللي معندهاش أولاد وإللى نعرف إنها ولدت فى البيت من ورانا نقتلها هى والمولود بتاعها
    وكليات الطب ما تقبلش أى مسلم ويبقى كل الدكاترة مسيحيين وننبه على دكاترة أمراض النسا لما واحدة مسلمة تروح عندهم إنهم يعملوا لها عملية ربط للمبايض أو إستئصال للرحم وبكدة تقل نسبة ال5% وممكن توصل ل 1% لحد ما نطهر مصر منهم
    أبونا أبو فروة قال كمان ما يركبوش المواصلات بتاعتنا ونحرم عليهم كمان ركوب الجحش والحمار أو تربية الخرفان أو ذبحهم فى الأعياد بتاعتهم وإللى نكتشف إنه دبح خروف ندبحه فى نفس المكان إللي دبح فيه الخروف بدون محاكمة
    أبونا جنابة قال كلنا عارفيين إن المسلمين بيحبوا الطهارة يعنى غيرنا خالص والطهارة عندهم واجبة بعد الجماع إحنا نمنع أى واحد منهم إنه يكون عنده حمام أو حتى ميا فى المكان إللي ساكن فيه
    ونبنى لهم دورات مياة حكومية فى الشوارع وكمان عليها رقابة وبكدة نضمن إنه مش حيبقى فيه حمل للحريم بتاعتهم
    ونرفع سن الزواج عند المسلمين لسن 50 سنة فما فوق للرجال علشان حيلهم يكون إنهد و45 سنة فما فوق للحريم يعنى بعد بلوغها سن اليأس وإللي نفسهم فى العيال يروحوا يتفرجوا على ولادنا فى أى حضانة قريبة منهم
    أبونا دهبى القلب رد عليه وقال إيه الشفقة دى يابونا جنابة أنا معاك إننا نمنع أى ساكن مسلم إنه يدخل عنده ميا فى السكن بتاعه ولوعلى الشرب علشان مانبقاش ظلمناهم نعين فى كل حى كام مسلم على أساس الواحد منهم يشتغل سقا مقابل لقمة عيشه ونعطى لكل واحد منهم قربة ميا يملوها من النيل بدون تنقية ويوصلوها لبيت المسلم من دول على أساس القربة الواحدة تكفى عشر مسلمين يعنى بمعدل كوز متوسط الحجم للفرد الواحد للشرب فقط ونخلى سعر الكوز خمسين قرش
    وبدل ما نعمل دورات مياة فى الشوارع للمسلمين وده حيكلفنا كتير أنا شايف إننا نعمل فقط مبولة فى كل شارع ونعمل عليها دروة صغيرة ونكتب عليها مبولة للمسلمين والصرف بتاعها يكون لأقرب بلاعة وهما يتصرفوا بمعرفتهم بالنسبة للحاجة التانية والموضوع ده يتولاه أبونا حاحا
    قلتلهم ده تخصصى وإذا كان عليا أنا مستعد أبدأ فيه ومن بكرة
    وفجأة لقيت نفسى واقف قدام مبولة وحولى الأباء من كل جانب وكل واحد منهم معلق فى رقبته صليب كبير جداً وبيتفرجوا على المبولة وهما منبهرين
    أنا كمان كنت معلق صليب كبير فى رقبتى ولما كنت بأشرح لهم عملية الصرف بتاع المبولة الصليب إللي كان فى رقبتى كان يضرب فى المبولة كل ما أجى أوطى لتحت ويعمل موسيقى جميلة ولقيتهم هما كمان لما سمعوا الموسيقى الجميلة دى كلهم وطوا مع بعض فالصلبان بتاعتهم بقت تضرب فى بعض وفى المبولة وكأنهم بيعزفوا سيمفونية رائعة وقالولى تسلم إيدك يابونا حاحا وياترى الصرف بتاعها شغال على كدة قلتلهم طبعاً شغال وزى الفل
    قالوا طيب ياريت تجربلنا المبولة يابونا
    قلتلهم بس كدة أهو ورحت مجرب لهم المبولة فإنبسطوا جداً لما لقوا الصرف بتاعها شغال تمام وراحوا مسقفين كلهم

    أنا ساعتها صحيت من النوم ولقيت الميا مغرقة السرير وأحمد الرب إن باتعة كانت واخدة قرص منوم ونايمة بتشخر

    بس ماكنتش عارف أتصرف لأنى كنت متكتف فى السرير
    وإحترت أأقوللها إيه وأكيد مش حتصدق الحلم إللي شفته وأنا فى الكنيسة مجتمع مع الأباء العظام ولا حتصدق حكاية المبولة ولا حتصدق الأوركسترا والسيمفونية الجميلة إللي عزفوها الأباء مع المبولة بالصلبان بتاعتهم لإنها حتقوللى إنت لسه مصدق الخرافة دى ولسه بتحلم بالهزة علشان كدة عملتها على نفسك
    طيب أعمل إيه ؟ أأقوللها أنا حلمت إنى كنت ماشى فى الشارع وإغُمى عليا وولاد الحلال كتر خيرهم فوقونى بالميا طيب لو قالتلى وهما بيفوقوا الواحد من فوق ولا من تحت لأن وشى مفيش عليه ميا أأقول إيه ساعتها ؟
    أأقوللها حلمت إن الدنيا بتمطر لحد ما المطر بل هدومى طيب ما دماغى ناشفة

    والأخر الروح إللي جوايا أوحتلى بفكرة شيطانية

    فقعدت أهز السرير جامد جامد لحد ما باتعة صحيت وأول ما فتحت عينيها قلتلها كدة غرقتينى ياباتعة
    أديِكى عملتيها على نفسك وإنت نايمة بتشخرى ومش حاسة أهو دلوقت مفيش حد أحسن من حد
    التلاميذ



    نجفة

    إلآ صحيح يابونا هو الزلزال مش بيكون ليه توابع
    أبوحاحا
    طبعاً كل زلزال له توابع
    زى بالظبط صدى الصوت
    نجفة
    طيب الزلزال إللي حصل عند نقل جبل المقطم لما كان الجبل بيرتفع ويرجع يندك على الأرض مش مفروض تكون فيه توابع للهزة الأرضية إللي حصلت
    ماريان
    أفتكر يابونا مكانش فيه وقتها مقياس ريختر إللي بيقيسوا به الزلازل
    نجفة
    حتى لو كلامك صحيح بس مفيش حد إتكلم إنه حدثت هزات بعد الحكاية بتاعة نقل المقطم
    إنت رأيك إيه يابونا ؟
    أبو حاحا
    وأنا إيش عرفنى هو أنا كنت موجود وقتها
    ماريان
    إنت مش بتقول إنك كنت واقف معاهم فوق الجبل وبتقول كيرالسيون
    أبوحاحا
    يابنتى ده كان حلم مش حقيقة
    ولو سمحتم تخلونا فى حكاية نقل الحجر إللى كان مكتنف القاهرة قصدى إللي كان مكتنف باب القبر حيث كان مدفون بداخله الرب
    ناصح
    مكتوب إن الملاك هو من زحزح الحجر
    فصيح
    راجل لوحده وأعور ينقل جبل
    وملاك ينزل مخصوص علشان ينقل حجر
    أبو حاحا
    لو سمحتم بلاش تعليقات خلونا فى الحجر
    نستكمل فقط عند التفاعل لندخل بمشيئة الله
    على موضوع نقل الحجر

  2. #2
    تاريخ التسجيل
    Dec 2005
    المشاركات
    1,017
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    30-10-2014
    على الساعة
    10:16 AM

    افتراضي

    وربي مش عارف اقول ايه والا ايه....
    المهم متابع على الآخر عزيزي شومان


    يسعدك المولى ويبعد عنك الشر والار كمان وكمان
    لا اله الا الله محمد رسول الله

  3. #3
    الصورة الرمزية نسائم
    نسائم غير متواجد حالياً عضو
    تاريخ التسجيل
    Apr 2013
    المشاركات
    95
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    06-12-2013
    على الساعة
    02:03 AM

    افتراضي

    متابعين لتلك الاسطوره
    بارك الله فيك
    نقره لتكبير أو تصغير الصورة ونقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة بحجمها الطبيعي

  4. #4
    الصورة الرمزية شعشاعي
    شعشاعي غير متواجد حالياً خادم في المنتدى
    تاريخ التسجيل
    Feb 2009
    المشاركات
    1,673
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    16-06-2013
    على الساعة
    05:43 PM

  5. #5
    الصورة الرمزية showman
    showman غير متواجد حالياً عضو مميز
    تاريخ التسجيل
    Jan 2007
    المشاركات
    573
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    14-10-2016
    على الساعة
    09:05 PM

    افتراضي

    اقتباس
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبد الرحمن احمد عبد الرحمن مشاهدة المشاركة
    وربي مش عارف اقول ايه والا ايه....
    المهم متابع على الآخر عزيزي شومان


    يسعدك المولى ويبعد عنك الشر والار كمان وكمان
    أكرمك الله أخى الحبيب عبد الرحمن على دعواتك الطيبة والدائمة
    ولكم أخى الحبيب بمثل ما دعوتم لى والله المستجاب
    وشكراً لمتابعتكم الدائمة للدروس واليوميات

  6. #6
    الصورة الرمزية showman
    showman غير متواجد حالياً عضو مميز
    تاريخ التسجيل
    Jan 2007
    المشاركات
    573
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    14-10-2016
    على الساعة
    09:05 PM

    افتراضي

    اقتباس
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نسائم مشاهدة المشاركة
    متابعين لتلك الاسطوره
    بارك الله فيك
    شكراً اختنا الفاضلة نسائم على حسن المتابعة
    أكرمك الله وتابعى معنا البقية
    التعديل الأخير تم بواسطة showman ; 19-05-2013 الساعة 01:43 AM

  7. #7
    الصورة الرمزية showman
    showman غير متواجد حالياً عضو مميز
    تاريخ التسجيل
    Jan 2007
    المشاركات
    573
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    14-10-2016
    على الساعة
    09:05 PM

    افتراضي

    اقتباس
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شعشاعي مشاهدة المشاركة








    ممتن كثيراً لحضورك وتشريفك للدروس واليوميات حبيبنا شعشاعى

  8. #8
    الصورة الرمزية showman
    showman غير متواجد حالياً عضو مميز
    تاريخ التسجيل
    Jan 2007
    المشاركات
    573
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    14-10-2016
    على الساعة
    09:05 PM

    افتراضي



    مايكل
    أنا أعرف إن كل زلزال بيحصل بتكون ليه توابع فلو حكاية نقل جبل المقطم دى صحيحة والزلزلة إللى حصلت نتيجة أرتفاع الجبل لفوق ثم نزوله ليندك فى الأرض لابد يكون للهزة دى توابع وأكيد كانوا حيتكلموا عنها
    ناصح
    وبعدين مفيش حد قال لما كان الجبل بيرتفع لفوق وينزل يندك لتحت إن كان بيرتفع بجدوره إللى فى عمق الأرض ولا من غيرها
    وبعدين موضوع توابع الزالزل إللي بيقول عليها مايكل ماجتش سيرة عنها
    أبوحاحا
    ممكن تكون حصلت توابع ولكن لم يذكروها لعدم أهميتها بالنسبة للحدوتة لأن الأهم هى الزلزلة الشديدة والهزة إللي حصلت عند نقله ورؤيتهم للشمس من تحته
    نجفة
    الهزة إللي وقعت حضرتك من على السريروإنت بتحلم؟
    أبو حاحا
    أيوه بالظبط
    وكمان تقدرى تقولى إن الحلم بتاع المبولة والوهم بإن تعدادنا إحنا 90% والمسلمين هما ال 5% ده من التوابع بتاعة الهزة

    وعلشان كدة ياولاد أنا ربطت بين نقل الملاك للحجر ونقل سمعان للجبل بسبب حدوث الزلزلة الشديدة فى الحالتين
    ماريان
    أنا بأتخيل الجبل أثناء إرتفاعه والناس واقفة عليه
    وبيتحرك بيهم وهو فى الهوا أفتكرعلى طول فريد الأطرش والأغنية بتاعة
    بساط الريح جميل ومريح وكله أمان
    مايكل
    عليه سلطان وعليه إبرام وعليه سمعان
    ناصح
    وعليه صلبان وعليه فرسان وعليه بدنجان
    ميرى
    زى الأفلام الهندى وأفلام الخبال العلمى
    نبيه
    عندك حق
    خبال X خبال
    والأغبياء وبطيئوا القلوب بيصدقوا الكلام الفارغ ده
    أبو حاحا
    إمنع الكلام إنت وهو وهى
    ولو رجعنا للإنجيل حسب متى إصحاح 28
    حنلاقى مكتوب
    28: 2واذا زلزلة عظيمة حدثت لان ملاك الرب نزل من السماء و جاء و دحرج الحجرعن الباب وجلس عليه
    وأبونا عزت أندراوس قال
    كان الجبل
    يرتفع عن الأرض وظهرت الشمس من تحته فإذا سجدوا نزل الجبل وإلتصق بالأرض وحدثت زلزلة إرتجت لها كل جهات الأرض
    فنلاحظ هنا مع إختلاف الحالتين لأن إللي نقل الجبل إنسان أعور تقى ثيابه رثة
    وإللى نقل الحجر ملاك قوى ثيابه ناصعة البياض كالثلج
    بس الزلزلة واحدة
    نجفة
    يعنى نفهم من كدة إن يوسف ونيقوديموس لما أخذا جسد الرب ووضعاه فى القبر حدثت نفس الزلزلة عندما حركا الحجر ليسدا به فتحة القبر؟؟

    كيرلس
    لو تلاحظ حضرتك إن متى هو الوحيد إللي ذكر حكاية الملاك ودحرجته للحجر
    فى حين مرقس ولوقا ويوحنا لم يذكروا حكاية الملاك
    كمان هو الوحيد إللى قال إن الحجر كان موجود عند ذهاب المجدلية للقبر فى الفجر
    28: 1 و بعد السبت عند فجر اول الاسبوع جاءت مريم المجدلية و مريم الاخرى لتنظرا القبر
    28: 2 و اذا زلزلة عظيمة حدثت لان ملاك الرب نزل من السماء و جاء و دحرج الحجر عن الباب و جلس عليه متى
    فى حين إن الثلاثة مرقس ولوقا ويوحنا ذكروا إن الحجر كان مرفوع قبل ذهابها للقبر
    20: 1 وفي اول الاسبوع جاءت مريم المجدلية الى القبر باكرا والظلام باق فنظرت الحجر مرفوعا عن القبر يوحنا
    24: 1 ثم في اول الاسبوع اول الفجر اتين الى القبر حاملات الحنوط الذي اعددنه و معهن اناس
    24: 2 فوجدن الحجر مدحرجا عن القبر لوقا
    أبو حاحا
    أولاً قبل الأعداد إللي ذكرتها من لوقا نشوف مكتوب إيه
    حنلاقى مكتوب
    23: 55 و تبعته نساء كن قد اتين معه من الجليل و نظرن القبر و كيف وضع جسده
    23: 56 فرجعن و اعددن حنوطا و اطيابا و في السبت استرحن حسب الوصية
    وده معناه إن مريم المجدلية لم تكن معهم
    حلو كدة ؟
    أما إللي ذكرته ومكتوب فى يوحنا فبيقول إن مريم المجدلية جاءت للقبر وكانت وحدها ووجدت الحجر مرفوعاً
    وإللي مكتوب فى مرقس
    16: 1 و بعدما مضى السبت اشترت مريم المجدلية و مريم ام يعقوب و سالومة حنوطا لياتين و يدهنه
    16: 2 و باكرا جدا في اول الاسبوع اتين الى القبر اذ طلعت الشمس
    16: 3 و كن يقلن فيما بينهن من يدحرج لنا الحجر عن باب القبر
    16: 4 فتطلعن و رأين ان الحجر قد دحرج لانه كان عظيما جدا مرقس
    ونفهم من مرقس إن المجدلية كان معاها مريم أم يعقوب وسالومة يعنى تلاتة ووجدوا الحجر مدحرج عن القبر
    أما البشير متى فقال مريم المجدلية ومريم الأخرى وجدوا إن الملاك نزل ودحرج لهم الحجر
    كيرلس
    وبعدين ؟
    أبو حاحا
    إفهم إنت بقى
    كيرلس
    أفهم إيه ؟
    أبو حاحا
    يابنى الحكاية واضحة زى الشمس
    كيرلس
    مش فاهم
    أبو حاحا
    بص يا حبيبى إحنا شوفنا إللي مكتوب عند متى ومرقس ولوقا ويوحنا
    تلاتة منهم قالوا إن الحجر كان مرفوع
    ومتى قال الملاك نزل ودحرج الحجر
    فهمت ؟
    كيرلس
    فهمت إيه ؟
    أبو حاحا
    فى متى بيصور المشهد بإحساس عالى جداً فقال عند فجر اول الاسبوع جاءت مريم المجدلية ومريم الاخرى لتنظرا القبر وطبيعى إن مريم ومريم الأخرى حيكونوا ماسكين فى إيديهم شموع أو مشاعل لأن الدنيا كانت ضلمة
    وطبيعى تكون مريم المجدلية ومريم الأخرى بيبكوا والدموع ماليه عينيهم وخصوصاً المجدلية لأنها كانت مقربة من يسوع جداً وطبيعى تكون ظلال الضوء بتاع المشاعل جت على الحجر وإحتمال يكون الحجر لونه أبيض ناصع وإحتمال كبير يكون الحجر ده ليه بروز ومع إنعكاس ضوء المشاعل مع الدموع التى كانت بتتلألأ فى عينينمريم ومريم فتخيلوا البروز كملاك يلبس ثياب بيضاء ناصعة ، وجملة وكان منظره كالبرق دى فده نتيجة الدموع التى كانت بتترقرق وتتلألأ فى عينيهم وشبه الدموع هنا باللؤلؤ إللي بيبرق لما نسلط عليه ضوء شمعه أو مشعل والواحد مننا لما تكون الدموع ماليه عينيه ممكن يتخيل أى حاجة وخصوصاً فى وجود ضوء
    وإنت لو جبت حبة اللؤلؤ وسلطت عليها ضوء حتعطى بريق وعلشان كدة قال وكان منظره كالبرق
    28: 3 و كان منظره كالبرق و لباسه ابيض كالثلج
    وده لأن متى إحساسه عالى أوى أوى
    وكمان هو الوحيد إللي ذكر الزلزلة إللى حصلت وعلشان كدة أنا صدقته لما ذكر الزلزلة وإحتمال كبير أوى أوى يكون إللي تخيلته مريم ومريم الأخرى دى التوابع إللي أعقبت الزلزلة الشديدة عند دحرجة الملاك للحجر
    تمام زى الموضوع إياه بتاع المبولة

    وإسئل مجرب
    كيرلس
    طيب الحجر حيقوللهم لا تخافا انتما فإنى أعلم إنكما تطلبان يسوع المصلوب
    أو الجنود حيصيروا كأموات لما شافوا الحجر ؟

    28: 4 فمن خوفه ارتعد الحراس و صاروا كاموات
    28: 5 فاجاب الملاك و قال للمراتين لا تخافا انتما فاني اعلم انكما تطلبان يسوع المصلوب
    أبو حاحا
    يا حبيبى أصلك ما مجربتش إيه إللي حيحصلك لو حصلت زلزلة
    فصيح
    تعرف يابونا إن كلمة زلزّلة ماشية مع كلمة مبّولة

    كيرلس
    وليه ما يكونش الشيطان هو إللي مثل لهم دور ملاك من نور علشان يوهمهم إن المصلوب كان يسوع وإنه قام من الموت ؟
    ناصح
    طيب لما متى قال إن حجاب الهيكل إنشق والقبور تفتحت والصخور تشققت وقام كثير من أجساد القديسين الراقدين ده كان نتيجة إيه ؟؟

    أبو حاحا
    ياحبيبى لو بتقرا بفهم وأخدت بالك من إللى إحنا كنا بنقوله عن التوابع ماكنتش سئلت السؤال ده
    ناصح
    ليه بقى ؟
    أبو حاحا
    لإنه مكتوب
    27: 50 فصرخ يسوع ايضا بصوت عظيم و اسلم الروح
    27: 51 و اذا حجاب الهيكل قد انشق الى اثنين من فوق الى اسفل والارض تزلزلت و الصخور تشققت
    27: 52 و القبور تفتحت و قام كثير من اجساد القديسين الراقدين
    فصرخة الرب يسوع بصوت عظيم عندما أسلم الروح حدثت الزلزلة إللي بنقول عليها وحكاية تشقق الأرض وتفتّح القبوروخروج أجساد القديسين دى التوابع بتاعة الزلزّلة تمام زى حكاية المبوّلة
    ياااه ده وقت الوعظة فات من بدرى
    سلام
    التلاميذ
    سلام
    وأخر دعوانا أن الحمد لله رب العالمين
    لا شريك له





    التعديل الأخير تم بواسطة showman ; 19-05-2013 الساعة 01:32 PM

  9. #9
    الصورة الرمزية gardanyah
    gardanyah غير متواجد حالياً عضوة ماسية
    تاريخ التسجيل
    Oct 2007
    المشاركات
    7,697
    الدين
    الإسلام
    الجنس
    أنثى
    آخر نشاط
    09-08-2017
    على الساعة
    09:57 AM

    افتراضي

    اقتباس
    ياااه ده وقت الوعظة فات من بدرى
    سلام
    سلااااااااااااااااااااام
    بس لا تتاخر عننا
    نقره لتكبير أو تصغير الصورة ونقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة بحجمها الطبيعي

  10. #10
    الصورة الرمزية showman
    showman غير متواجد حالياً عضو مميز
    تاريخ التسجيل
    Jan 2007
    المشاركات
    573
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    14-10-2016
    على الساعة
    09:05 PM

    افتراضي

    اقتباس
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gardanyah مشاهدة المشاركة

    سلااااااااااااااااااااام
    بس لا تتاخر عننا
    ربنا ييسر الأمور أختنا الفاضلة gardanyah

درس الأحد توابع الزلزال

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

المواضيع المتشابهه

  1. درس الأحد كش ملك
    بواسطة showman في المنتدى منتدى نصرانيات
    مشاركات: 2
    آخر مشاركة: 08-01-2013, 05:47 PM
  2. درس الأحد من هو ؟؟؟؟
    بواسطة showman في المنتدى منتدى نصرانيات
    مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 13-09-2012, 06:01 PM
  3. درس الأحد (1) - (2)
    بواسطة showman في المنتدى منتدى نصرانيات
    مشاركات: 9
    آخر مشاركة: 20-12-2011, 10:26 AM
  4. درس الأحد ( 4 )
    بواسطة showman في المنتدى منتدى نصرانيات
    مشاركات: 4
    آخر مشاركة: 19-12-2011, 01:48 PM
  5. انهيار كنيسة بفعل الزلزال في لوركا
    بواسطة هادية في المنتدى المنتدى العام
    مشاركات: 4
    آخر مشاركة: 13-05-2011, 12:02 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

درس الأحد توابع الزلزال

درس الأحد توابع الزلزال