اقتباس
[=نيو;511475]بالنسبة للثالوث فى العهدالجديد....فأعتقد انه لم يتبق دليل (قوى) عليه الا واقعةتعميد يسوع( وان شاء الله سوف تناقش لاحقا)
اذن:
هل الثالوث موجود فى العهد القديم؟؟؟؟؟؟
اولا:
هل هناك نص فى العهد القد\يم يظهر ال 3 اقانيم فىايه واحدة (لازقين فى بعض)؟؟؟
الاجابه:
لا
المصدر:
البابا شنودةالثالث:
دكتور نيو... انا مش عارفا اوصل المعلومه ..حضرتك بردو بتتكلم عن ثلاثه!! اخى الله ظهر لموسى على شكل نار فى العليقه تمام ده فى العهد القديم و فى العهد الجديد و عندما نزل الروح القدس على التلامذ كان بردو على شكل السنه نار.. و هذا ليس الشكل المفروض ان يظهر به دائما!!
و عندما ظهر الله او الرب لإبراهيم فى الخيمه كان متجسد فى شكل رجل و هذا فى العهد القديم و فى العهد الجديد هو المسيح كل هذه الشكال هى الله ..و هذا ما تنادى به المسيحيه و هذا ما يفسر ما قاله الرب يسوع إنه كائن قبل إبراهيم.. و هذا ما تنادى به المسيحيه إن الله واااحد لا شريك له خالق السماء و الارض...


اقتباس
ثانيا:
هل هناك نصوص فى العهد القديم نستطيع الوصول من خلالها الى الثالوث فى العهد القديم ؟؟؟(بمعنى هلهناك نصوص توحى بوجود ثلاثة اقانيم لله ولو حتى متفرقين(مشلازقين فى بعض)؟؟؟؟؟
الاجابة:
لا
المصدر:
استاذ اللاهوت : ويليام كريج
لا تعليق لإن حضرتك بتتكلم عن ثلاثه مختلفين... و انا مش فاهما مستلح أقنوم ده!

اقتباس
ومع ذلك فلنناقش النصوص الى حضرتك جايباها:
007:

يااختاه:
روحالله ليست الروح القدس بمعنى (الاقنوم الثالث)!!!!!
إطلاقـــــــــــــــــــــــا
و من قال لك!! هل حضرتك مسيحى؟؟ اقول لحضرتك نعم هى روح الله هى الله هى الروح المقدس فلا روح مقدس إلا روح الله و لا عمل صالح فى البشر إلا عمل الله فيه فلا يوجد حد صالح إلا الله الواحد !!

و إن فصلت روح الله عن الله هيصبح الله مش موجود يبقا الله و روحه وااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااححححححححح حححددددددددددد... و روح الله ليست صفه من صفاته..لإن الروح تحمل كل الصفات فلا يمكن فصلهم!!


اقتباس
النص لا يخص يسوع مطلقا!!!!
بل يخصه تحديدا!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

اقتباس
و أبسط دليل:
ان يسوع (هو الله بالنسبة لمعتقدك)
و هل لبشرعااااادى ان يميت كل كفره العالم بريح نفسه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!و لماذا يعطى الله كل هذه الصلحيات لواحد!! ان يأتى مكانه محمول على كفوف الملائكه فى نهايه العالم!!! كيف لا تفكر..الله إله غيور لا يحب ان نعبد احد سواااه هو وحده و هو واحد لا شريك له!!

اقتباس
و النص يقول:
3

فهل يعقل ان نقول:
ان يسوع(الله) يبتهج بمخافة نفسه(الرب)؟؟؟؟


الله يخاف من الله!!!!!!

يا اخى الغالى.... ابكى عندما ارى كلامك....اعلم إن الموضوع صعب الفهم..لإن حضرتك تحاول ان تفهم بعقلق البشرى و غير مستعين بروح الله المعين!!
تعلم صعب ان تبداء بالسمويات و انت اصلن لم تفهم الارضيات!!


ان كنت قلت لكم الارضيات ولستم تؤمنون فكيف تؤمنون ان قلت لكم السماويات.
يو 3: 12


و الموضوع صعب و لا يفهم إلا بالإمان و الإمان بالتدريج له درجات كل ما تجتهد و تقرب لربك و تطلب منه المعونه و تقراء فى الكتاب المقدس هو هيفهمك بنفسه وحده وحده مينفعش تفهم كده ...
عارف ذى كدا طفل صغير لما يسئل مامته انا إذاى دخلت جوا بطنك و إذاى طلعونى!!و تقولو ده ربنا حطك ويقعد يسئل طب ليه طلعنى انا و ساب اخويا كيب ليه انا ما شوفتو و هو بيفتح بطنك و يحط اخويا جواها .....ونفس الطفل ده إلى مخه مش قادر يستوعب بعد ما ينمو و يكبر و يقراء و يتعلم تلاقى فهم إلى كان صعب جدا و مستحيل عليه إنه يفهمه.. إحنى اطفال بالنسبه للرب و وحده وحده كل ما نقربله و نقرى فى كتبه هو بنفسه بيساعدنا بروحه و يفتحلنا مخنا و عيوننا و تلاقى نفسك فهمت إلى مخك مش كان بيفهمو و إلى كان شيفه بلاها و تخاريف.


لو فكرت مثلك:فهو مش معقول ان يصلى لنفسه و يتهلل بمخافه نفسه و يكون هو إبن الله و فى نفس الوقت الله نفسه!!!! لو فكرت بالفكر البشرى كنت هقول ما هذا الجنون هل هو إبن و لا اب ولا رسول ولا مسيح و لا إله و لا إه!!!!! عندك حق اعترف بصعوبتها و يعترف الرب نفسه بصعوبتها و لهذا اعلن إن الله نفسه عندما يسكن فينا هيفهمنا بنفسه...إستعن بيه بس..صلى له بلجاجه و تشبث و إلحاح و هو هيشرحلك بنفسه مباشرتا!!!!
عارف ذى كدا المدرب يقعد يشرح يشرح بالبق و الكلام و يجب ان يفعله اللاعب و يلاقيه مش فاهم و مفيش فيده يروح المدرب ينذل بنفسه يورى اللعيبه هو قصدو إه من الكلام إلى كان بيقولو و تتلعب إذاى يوريهم عملى... فلو هو جه و مصلاش!! ما كان قول اليهود؟؟ كانو هيقولو ده راجل مش موئمن ولا بيصلى اصلا و لا له صله بالله كيف تسمعو كلامه.. فكان هو المعلم وعلمنا كيف نصلى و كيف نتعامل و كيف نحب و كيف نسامح هو المعلم! و المدرب! قادر تفهم حاجه ؟؟ ولا بردو بقول طلاسم لحضرتك؟!
الرب مع الكل و يعين الكل فهو قدير .


اقتباس
ثانيا:

هومفيش حد تانى عادل ومنصف من نسل يسى غير يسوع؟؟؟؟
لا مفيش حد هيميت الكفره بريح نفسه غير المسيح يسوع إبن مريم......... فهو يسوع المسيح إبن مريم و لا ينطبق الكلام إلا عليه!!!

اقتباس
ثالثا:
اقرى الاية 11 و12و 13
هتلاقى الكلام عن ملك يهودى يجمع شتات اسرائيل و(المنفيين)!!!!

فهل فعل يسوع ذلك؟؟؟؟
دكتور نيو هو المسيح المنتظر هو ملك اليهود:

قائلين: «اين هو المولود ملك اليهود؟ فاننا رأينا نجمه في المشرق واتينا لنسجد له».
(مت 2: 2)

وجعلوا فوق راسه علته مكتوبة هذا هو يسوع ملك اليهود.
(مت 27 : 37)


33 ثم دخل بيلاطس ايضا الى دار الولاية ودعا يسوع وقال له انت ملك اليهود. 34 اجابه يسوع امن ذاتك تقول هذا ام اخرون قالوا لك عني. 35 اجابه بيلاطس العلي انا يهودي.امتك ورؤساء الكهنة اسلموك الي.ماذا فعلت. 36 اجاب يسوع مملكتي ليست من هذا العالم.لو كانت مملكتي من هذا العالم لكان خدامي يجاهدون لكي لا اسلم الى اليهود.ولكن الان ليست مملكتي من هنا.
يوحنا 18 : 33 -36)



اقتباس
رابعا:

وَيَرْفَعُ رَايَةً لِلأُمَمِ، وَيَجْمَعُ مَنْفِيِّي إِسْرَائِيلَ، وَيَضُمُّ مُشَتَّتِي يَهُوذَا مِنْ أَرْبَعَةِ أَطْرَافِ الأَرْضِ.


فهل للارض اربع اركان؟؟؟

بسم الله الرحمن الرحيم
الترجمةالانجليزية:


12 And he shall set up an ensign for the nations, and shall assemble the outcasts of Israel, and gather together the dispersed of Judah from the four corners of the earth.
دكتور نيو..... لا تأخذ الكتاب المقدس من هذه الناحيه اللفظيه!!! هذا مجاذى لكل إتجاهاتوا يابسه الارض... "ذى كدا شمال جنوب شرق غرب !! مش دول اربعه ؟؟ طيب الالرض كرويه !! هتقول لى لاء فى شمال شرقى و جنوب غربى ......!!) و غير هذا يعنى لما نقول هنجيب الموضوع من قراره ؟؟!! هل الموضوع شىء ملموس له قرار؟؟ ذى ما بتقول قلبت البيت كله من ساسه لرأسه هل البيت له ساس و رأس !!!

المراض بها من كل انحاء العالم ومن كل ركن فى اليابسه.


يتبع................