التعليق على: جوستينا تدعونا إلى المسيحية - جديد -

آخـــر الـــمـــشـــاركــــات


مـواقـع شـقــيـقـة
شبكة الفرقان الإسلامية شبكة سبيل الإسلام شبكة كلمة سواء الدعوية منتديات حراس العقيدة
البشارة الإسلامية منتديات طريق الإيمان منتدى التوحيد مكتبة المهتدون
موقع الشيخ احمد ديدات تليفزيون الحقيقة شبكة برسوميات شبكة المسيح كلمة الله
غرفة الحوار الإسلامي المسيحي مكافح الشبهات شبكة الحقيقة الإسلامية موقع بشارة المسيح
شبكة البهائية فى الميزان شبكة الأحمدية فى الميزان مركز براهين شبكة ضد الإلحاد

يرجى عدم تناول موضوعات سياسية حتى لا تتعرض العضوية للحظر

 

       

         

 

    

 

 

    

 

التعليق على: جوستينا تدعونا إلى المسيحية - جديد -

صفحة 11 من 19 الأولىالأولى ... 10 11 12 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 101 إلى 110 من 189

الموضوع: التعليق على: جوستينا تدعونا إلى المسيحية - جديد -

  1. #101
    الصورة الرمزية أمـــة الله
    أمـــة الله غير متواجد حالياً مشرفة عامة
    تاريخ التسجيل
    May 2006
    المشاركات
    5,424
    آخر نشاط
    12-07-2013
    على الساعة
    02:24 PM

    افتراضي

    أنا هنا لاقدم أعتذار الى جوستينا
    أنتِ إنسانة محترمة جداً متأسفة لو كلامي ضايقك
    في بداية حوارك مع الأخ البتار كلامك استفزني عندما قلتِ دين الإسلام وصف المرأة بالكلب
    ردك الآن على بنت المسيح أثبت لنا جميعاً أنك إنسانة مؤدبة ومحترمة تبحث عن الحق
    اسأل الله ان ينير بصيرتك وأن يهديكِ لطريق الحق

  2. #102
    الصورة الرمزية عمر الفاروق 1
    عمر الفاروق 1 غير متواجد حالياً مشرف الأقسام النصرانية
    تاريخ التسجيل
    Jan 2009
    المشاركات
    1,730
    الدين
    الإسلام
    الجنس
    ذكر
    آخر نشاط
    11-12-2017
    على الساعة
    09:17 AM

    تنبيه للفاضله جوستينا

    اقتباس
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جوستينا مشاهدة المشاركة
    بجد مش عارفه ااقولك ايه طب لما هو ما فيش مسيحيه غيرك هنا ده على حد زعمك طب انتى بتعملى ايه هنا فين اللى دخلتيهم دينا وفين اصلا ردودك على شبهاتهم علينا
    تأكدى يا جوستينا أن تلك السيدة هبة بنت المسيح تتابعنا منذ زمن كبير ولكنها لا تملك أى علم فى دينها لتتكلم به .... وعندما تكلمت فى ديننا وطلبت التحدى ... ووافقنا هربت وأختفت من يومها ... ولم تظهر إلا لكى تصدك عن رؤية الحق ...

    إنظرى لما تكرره فى كل مره ... وتريد أن تفعله أيضاً معكى فهى تحاول أن تشتت الحوار أنظرى وأحكمى بنفسك فلقد طلبت منى المناظرة والتحدى أنظرى

    اقتباس
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هبة بنت المسيح
    اجرى العب بعيد يا شاطر شوفلنا حد قوى كده
    خليها بينى وبين الفاروق
    خلينا نظهر الحقيقة بتاعة كله قدام العالم
    بعد الفيلم اللى عملته على الاخ هند وهروب الاخ كريستين وكشف الاخ نور الهدى بقت الليلة مخرة خالص
    التحدى مع عمر الفاروق قدام كريستينااو العضوية الجديدة اللى بتتحضر علشان يتقال انها اسلمة
    افلام فاشلة انكشفت كلها
    وكانت قبل ما تطلب التحدى بتتهم هند و كريستينا ونور الهدى أنها رجال
    أسلوبها متكرر وقديم تحاول ان تفعله معكى

    فقد كان هناك حوار بينى وبين الفاضله كريستينا ... وتدخلت تلك السيدة لتشتيت الحوار

    ولقد اعطتك الاخت سميه رابط الحوار الاساسى لها والذى هربت منه أيضاً

    ولقد قالت لاخى أسد الدين فى رساله له أننا نذوب كالجليد أمام الشمس
    فأحكمى أنتى يا جوستينا من الذى يذوب نحن أم هى

    إنتظرتها من يوم 15 / 8 /2009 وهو تاريخ موافقتى على التحدى وعندى الدليل على ذلك والرابط أيضاً الذى وافقت فيه على التحدى ولكنها زى المثل اللى بيقول فص ملح وداب ... يبقى مين اللى بيدوب إحنا ولا هى

    اقتباس
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جوستينا مشاهدة المشاركة
    كل اللى بتعمليه انك بتراقبى ده سجل امتى وده سجل امتى هىدى دعوتك يا بنت المسيح للمسيح الحق والنور .
    يا جوستينا أرجوكى أعذريها هى شغلها كده ... هو ده اللى الكنيسه بتديها فلوس عليه ... متلميهاش ... هى وظيفتها تراقب الموقع وتتدخل فى الوقت اللى شيفاه مناسب وتعمل على التشتيت للحوارات القائمه .

    اقتباس
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جوستينا مشاهدة المشاركة
    طيب انا اللى بتحداكى دلوقت وبطلب منك انك تتحدى معايه ونرد عليهم طالما انتى خبيره بدينا اوى كده .
    وأحنا معاكى يا جوستينا فى مطالبتها بأن تدخل معكى فى التحدى ...
    وهنا لا أستطيع إلا أن أشكرك على هذا الاقتراح ... لكن لا تأملى فى موافقتها على ذلك .

    اقتباس
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جوستينا مشاهدة المشاركة
    اما موضوع السعوديه والله انا مكسوفه ليكى اوى يعنى انا كنت داخله اشتمهم فى الاول عايزنى اكتب لهم عنوانى فعلا ناصحه اوى ولو ده اللى تاعبك اوى كده انا مصريه يا ستى وكتبت كده كنوع من الاستهزاء بيهم ونوع من الاستفزاز ان المسيحيه كمان بقت فى السعوديه اشك انك طبعا فهمتى لان الكلام ده مش على مستوى ذكائك .
    تحذير :
    تنبيه :-
    العضوه جوستينا لا تقولى أى شيئ عنك ... رجاء شديد ... لا تقولى أى شيئ عن مكانك ولا أى شيئ مهما كان ... نحن لا نريد أن نعرف ... فلا تقولى أى شيئ ... هذا رجاء ... نرجو الانتباه إليه


    اقتباس
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جوستينا مشاهدة المشاركة
    انا هكمل فى المنتدى غصب عن عين اى حد وكفايه تدليس وكدب بئا ولو تحبى اتحدى معايه ونكون ايد واحده افتكر ما فيش اكتر من كده دليل انى مسيحيه مستنيه ردك يا اذكى اخواتك والانجيل انا عرفت دلوقت ليه منتديتنا دايما للوراء والسبب هما امثالك اللى بياخدوا بظاهر الامور واتفهها ويعملوا منها تمثيليه ونصر ليهم .
    سلام المسيح
    نحييكى يا صديقتنا العزيزه ... ربنا يهدينا ويهديكى إلى الحق بإذنه
    والسلام على من إتبع الهدى
    التعديل الأخير تم بواسطة عمر الفاروق 1 ; 12-11-2009 الساعة 03:59 PM
    اللَّهُمَّ اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ - اللَّهُمَّ اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ - اللَّهُمَّ اهْدِنَا الصِّرَاطَ المُسْتَقِيمَ


  3. #103
    تاريخ التسجيل
    Nov 2008
    المشاركات
    419
    آخر نشاط
    27-01-2017
    على الساعة
    02:35 AM
    اقتباس
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جوستينا مشاهدة المشاركة
    بجد مش عارفه ااقولك ايه طب لما هو ما فيش مسيحيه غيرك هنا ده على حد زعمك طب انتى بتعملى ايه هنا فين اللى دخلتيهم دينا وفين اصلا ردودك على شبهاتهم علينا كل اللى بتعمليه انك بتراقبى ده سجل امتى وده سجل امتى هىدى دعوتك يا بنت المسيح للمسيح الحق والنور . طيب انا اللى بتحداكى دلوقت وبطلب منك انك تتحدى معايه ونرد عليهم طالما انتى خبيره بدينا اوى كده . اما موضوع السعوديه والله انا مكسوفه ليكى اوى يعنى انا كنت داخله اشتمهم فى الاول عايزنى اكتب لهم عنوانى فعلا ناصحه اوى ولو ده اللى تاعبك اوى كده انا مصريه يا ستى وكتبت كده كنوع من الاستهزاء بيهم ونوع من الاستفزاز ان المسيحيه كمان بقت فى السعوديه اشك انك طبعا فهمتى لان الكلام ده مش على مستوى ذكائك .

    انا هكمل فى المنتدى غصب عن عين اى حد وكفايه تدليس وكدب بئا ولو تحبى اتحدى معايه ونكون ايد واحده افتكر ما فيش اكتر من كده دليل انى مسيحيه مستنيه ردك يا اذكى اخواتك والانجيل انا عرفت دلوقت ليه منتديتنا دايما للوراء والسبب هما امثالك اللى بياخدوا بظاهر الامور واتفهها ويعملوا منها تمثيليه ونصر ليهم
    .

    سلام المسيح

    اين انت يابنت المسيح ماتردي علي جوستينا او انك تراقبين بدون دخول للمنتدي
    ها هي المسيحيه جوستينا تتحداك وتقول لك ضعي يدي في يدك ونرد علي اتباع المرسلين اين القوه الهجوميه التي دخلتي بها امس نحن ننتظر

    علي فكره يابنت يسوع دخولك كان بالفعل اكبر دليل قدمتيه بين يدي جوستينا واختصرتي مشوار علي جوستينا حتي تكمل بقيت الحق الذي وصلت اليه المحترمه جوستينا
    التعديل الأخير تم بواسطة نور ابريك ; 12-11-2009 الساعة 03:58 PM
    نقره لتكبير أو تصغير الصورة ونقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة بحجمها الطبيعي

  4. #104
    تاريخ التسجيل
    Nov 2009
    المشاركات
    29
    آخر نشاط
    30-07-2010
    على الساعة
    11:41 PM

    افتراضي

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


    انا أخوكم محمد من المنيا واتشرف بالانضمام لكم

  5. #105
    تاريخ التسجيل
    Nov 2008
    المشاركات
    419
    آخر نشاط
    27-01-2017
    على الساعة
    02:35 AM

    افتراضي

    اقتباس
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد الأهلاوي مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


    انا أخوكم محمد من المنيا واتشرف بالانضمام لكم
    عليكم السلام ورحمة الله وبركاته
    اهلا بك اخينا محمد
    نقره لتكبير أو تصغير الصورة ونقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة بحجمها الطبيعي

  6. #106
    تاريخ التسجيل
    Nov 2008
    المشاركات
    419
    آخر نشاط
    27-01-2017
    على الساعة
    02:35 AM
    نطلب من الله ان يتم نوره ونعمته علي ضيفتنا المحترمه جوستينا ادعوا لها ربما سوف تدعي هي لنا
    نقره لتكبير أو تصغير الصورة ونقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة بحجمها الطبيعي

  7. #107
    تاريخ التسجيل
    Oct 2009
    المشاركات
    88
    آخر نشاط
    06-12-2009
    على الساعة
    09:06 PM

    افتراضي

    اقتباس
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة زهراء مشاهدة المشاركة

    عزيزتي جوستينا
    من الواضح أنكِ تقرين وتعترفين بأن يسوع بشر ونبي لذلك أردتِ مقارنته بمحمد صلى الله عليه وسلم النبي البشر!!
    الذي لا نعبده إطلاقا ولا نقول عنه أنه إله!!!!
    ولو كنتِ يا عزيزتي مقتنعة تماما بأنه إله يعبد ما كنتِ قارنتيه برسول بأي حال من الأحوال..
    أليس كذلك؟!
    أنا متأكدة تماما يا ضيفتنا جوستينا أنكِ قوية وشجاعة وستقولين عن الحق هذا حق ولن تخشي في قول الحق لومة لائم!!!
    أسأل الله العلي العظيم أن يريكِ الحق حقا ويرزقك اتباعه..
    وأن يريكِ الباطل باطلا ويرزقكِ اجتنابه..
    إنه ولي ذلك والقادر عليه..
    نقره لتكبير أو تصغير الصورة ونقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة بحجمها الطبيعي

  8. #108
    تاريخ التسجيل
    Aug 2009
    المشاركات
    511
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    20-11-2016
    على الساعة
    10:28 PM

    افتراضي

    اعتقد ان الاخت جوستينا متلغبطة بين المسجد الاقصى ومسجد قبة الصخرة الذى تم بناءة بعد وفاة الرسول على يد عبد الملك بن مروان
    ولكن الاستاذ السيف البتار سشرح لها ذلك باستفاضة بما لدية من علم باذن الله
    واهدى اليكى بعض النبؤات من العهد القديم على مجىء النبى العبد الامى للعالم كلة
    1) سفر إشعياء 21: 13
    وَحْيٌ مِنْ جِهَةِ بِلاَدِ الْعَرَبِ: فِي الْوَعْرِ فِي بِلاَدِ الْعَرَبِ تَبِيتِينَ، يَا قَوَافِلَ الدَّدَانِيِّينَ.

    النص هنا يتكلم عن وحى سياتى من بلاد العرب وهذا النص يشرح الهجرة من مكة للمدينة

    ) سفر إشعياء 42: 1
    «هُوَذَا عَبْدِي الَّذِي أَعْضُدُهُ، مُخْتَارِي الَّذِي سُرَّتْ بِهِ نَفْسِي. وَضَعْتُ رُوحِي عَلَيْهِ فَيُخْرِجُ الْحَقَّ لِلأُمَمِ.

    هذا النص يتحدث عن العبد المختار الذى سيخرج للامم

    1) سفر التثنية 18: 18
    أُقِيمُ لَهُمْ نَبِيًّا مِنْ وَسَطِ إِخْوَتِهِمْ مِثْلَكَ، وَأَجْعَلُ كَلاَمِي فِي فَمِهِ، فَيُكَلِّمُهُمْ بِكُلِّ مَا أُوصِيهِ بِهِ.

    هذا النص يتكلم عن النبى الذى هو مثل موسى وسيخرج من وسط اخوة بنى اسرائيل وهم بنى
    اسماعيل

    2) سفر إشعياء 29: 12
    أَوْ يُدْفَعُ الْكِتَابُ لِمَنْ لاَ يَعْرِفُ الْكِتَابَةَ وَيُقَالُ لَهُ: «اقْرَأْ هذَا». فَيَقُولُ: « لاَ أَعْرِفُ الْكِتَابَةَ

    النص يتكلم عن الشخص الذى لا يعرف الكتابة ولا القراة الذى سيدفع لى الكتاب

    8) سفر إشعياء 42: 11
    لِتَرْفَعِ الْبَرِّيَّةُ وَمُدُنُهَا صَوْتَهَا، الدِّيَارُ الَّتِي سَكَنَهَا قِيدَارُ. لِتَتَرَنَّمْ سُكَّانُ سَالِعَ. مِنْ رُؤُوسِ الْجِبَالِ لِيَهْتِفُوا

    النص يتكلم عن فرحة ديار قيدار وهم نسل الرسول وفرحة جبال سالع وهى جبال فى مكة
    عن مولد الرسول

    وتحياتى لكى
    نقره لتكبير أو تصغير الصورة ونقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة بحجمها الطبيعي

  9. #109
    الصورة الرمزية 3abd Arahman
    3abd Arahman غير متواجد حالياً عبد فقير يرجو عفو الله
    تاريخ التسجيل
    Jul 2008
    المشاركات
    7,221
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    08-12-2017
    على الساعة
    02:31 PM

    افتراضي

    بالفعل هبة بنت المسيح لا تريد شيئا إلا التشكيك فى إسلام الناس
    ( يا أيها الناس اتقوا ربكم الذي خلقكم من نفس واحدة )
    ثم وصف تعالى ذكره نفسه بأنه المتوحد بخلق جميع الأنام من شخص واحد ، معرفا عباده كيف كان مبتدأ إنشائه ذلك من النفس الواحدة ، ومنبههم بذلك على أن جميعهم بنو رجل واحد وأم واحدة وأن بعضهم من بعض ، وأن حق بعضهم على بعض واجب وجوب حق الأخ على أخيه ، لاجتماعهم في النسب إلى أب واحد وأم واحدة وأن الذي يلزمهم من رعاية بعضهم حق بعض ، وإن بعد التلاقي في النسب إلى الأب الجامع بينهم ، مثل الذي يلزمهم من ذلك في النسب الأدنى وعاطفا بذلك بعضهم على بعض ، ليتناصفوا ولا يتظالموا ، وليبذل القوي من نفسه للضعيف حقه بالمعروف على ما ألزمه الله له (تفسير الطبرى)

  10. #110
    تاريخ التسجيل
    Sep 2009
    المشاركات
    445
    آخر نشاط
    10-06-2011
    على الساعة
    08:24 PM

    افتراضي

    اقتباس
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أسد الدين مشاهدة المشاركة
    اللهم يا ذا الجلال و الإكرام أنر طريق هذه الفتاة الحائرة و اهدها إلى الصراط المستقيم
    اللهم يا رب العالمين اهدِ ضيفتنا إلى دينك

    ا

    أسأل الله أن يهديك و ينير بصيرتك


    إخوتي الأحباب ... أرجوكم رجاءً حاراً أن تتجنبوا التعليقات المستفزة ..
    و اسألوا الله لها الهداية
    امين يارب والله بدعلها ان الله يهديها للدين الحق والله الله يساعدها هى فى وضع لاتحسد عليه فكل ما كانت تعرفه وتربت عليه انهار امامها وثبت انه كذب فى كذب الله يعينك اخى السيف البتار والله انك نعم المحاور جعله الله فى ميزان حساناتك والله اشتاق لان تقول الاستاذه جو ستينا الشهاده وان اقول لها يا اختى فى الله ان شاء الله قريبا اللهم ردها للحق ردا جميلا
    نقره لتكبير أو تصغير الصورة ونقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة بحجمها الطبيعي

صفحة 11 من 19 الأولىالأولى ... 10 11 12 ... الأخيرةالأخيرة

التعليق على: جوستينا تدعونا إلى المسيحية - جديد -

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

المواضيع المتشابهه

  1. جوستينا تدعونا الى المسيحية
    بواسطة السيف البتار في المنتدى منتدى المناظرات
    مشاركات: 311
    آخر مشاركة: 14-06-2016, 09:48 PM
  2. مشاركات: 8
    آخر مشاركة: 10-10-2012, 03:56 PM
  3. جوستينا تدعونا إلى النصرانية وفاجأتنا بإسلامها-3
    بواسطة elqurssan في المنتدى منتدى الصوتيات والمرئيات
    مشاركات: 3
    آخر مشاركة: 17-11-2009, 12:00 PM
  4. التعليق على حوار (جوستينا تدعونا إلى المسيحية)
    بواسطة أسد الإسلام في المنتدى منتدى المناظرات
    مشاركات: 145
    آخر مشاركة: 10-11-2009, 02:56 AM
  5. واقع المواقع المسيحية ( ضيف جديد ) ..!
    بواسطة علي الصالح في المنتدى مشروع كشف تدليس مواقع النصارى
    مشاركات: 1
    آخر مشاركة: 05-03-2009, 02:29 AM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

التعليق على: جوستينا تدعونا إلى المسيحية - جديد -

التعليق على: جوستينا تدعونا إلى المسيحية - جديد -