درس الأحد (1) - (2)

آخـــر الـــمـــشـــاركــــات

الرد على الزعم أن إباحة الإسلام التسري بالجواري دعوة إلى الدعارة وتشجيع على الرق » آخر مشاركة: إيهاب محمد | == == | المصلوب يقود السيارة و يتفوق على نظام تحديد المواقع ! » آخر مشاركة: الزبير بن العوام | == == | موسوعة الإعجــاز اللغوي في القرآن الكريـــم(متجدد إن شاء الله) » آخر مشاركة: نيو | == == | فيديو:إذا أردت تغيير العالم ابدأ بترتيب سريرك أولاً (خطاب عسكري قوي جداً) --روووعه » آخر مشاركة: نيو | == == | بالفيديو:الأب زكريا بطرس يزعم أن رسول الإسلام كان يتمتع بالنساء مع الصحابة وبالأدلة! » آخر مشاركة: نيو | == == | بالصور:إنتحال (النصارى) و (الملحدين) و (المشبوهين) شخصيات إسلاميه على الفيس بوك و يقوموا بتصوير المسلمين كأغبياء لتشويه الإسلامم » آخر مشاركة: نيو | == == | من قلب الهولي بايبل : يسوع عبد الله و رسوله » آخر مشاركة: شفق الحقيقة | == == | Der Auszug aus Agypten : Mythos oder Realitat » آخر مشاركة: *اسلامي عزي* | == == | تسريبات من قلب الزريبة العربية » آخر مشاركة: *اسلامي عزي* | == == | الرفق منهج الإسلام في العبادات والمعاملات » آخر مشاركة: نعيم الزايدي | == == |

مـواقـع شـقــيـقـة
شبكة الفرقان الإسلامية شبكة سبيل الإسلام شبكة كلمة سواء الدعوية منتديات حراس العقيدة
البشارة الإسلامية منتديات طريق الإيمان منتدى التوحيد مكتبة المهتدون
موقع الشيخ احمد ديدات تليفزيون الحقيقة شبكة برسوميات شبكة المسيح كلمة الله
غرفة الحوار الإسلامي المسيحي مكافح الشبهات شبكة الحقيقة الإسلامية موقع بشارة المسيح
شبكة البهائية فى الميزان شبكة الأحمدية فى الميزان مركز براهين شبكة ضد الإلحاد

يرجى عدم تناول موضوعات سياسية حتى لا تتعرض العضوية للحظر

 

       

         

 

    

 

 

    

 

درس الأحد (1) - (2)

النتائج 1 إلى 10 من 10

الموضوع: درس الأحد (1) - (2)

  1. #1
    الصورة الرمزية showman
    showman غير متواجد حالياً عضو مميز
    تاريخ التسجيل
    Jan 2007
    المشاركات
    573
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    14-10-2016
    على الساعة
    09:05 PM

    افتراضي درس الأحد (1) - (2)

    سنبدأ بإذن الله سلسلة دروس يوم الأحد وسنبدأ بالدرسين الأول والثانىوبعد ذلك درس كل يوم أحد
    درس الأحد ( 1 ) يلقيه الأب إسطفانوس عريان

    صباح الفل والياسمين ونعمة المسيح معاكم
    النهاردة حنتكلم عن موضوع الخطية ببساطة شديدة علشان تفهموها وتفهموا ليه هى فضلت فينا. بعد ما أبونا آدم أكل من شجرة المعرفة إللى ربنا قال له إوعى تأكل منها علشان لو كلت منها موتآ تموت، ربنا حكم عليه بالموت لآن ربنا عادل وما يرجعش فى كلامه فطرده من الجنة لأنه بصراحة خاف إن آدم ياكل من شجرة الحياة ويعيش على طول زيه زى الرب وزى الملايكة علشان كده طرده وفى نفس الوقت ربنا بيحبه ، طب ربنا يعمل إيه ؟ واحب أقول بالمناسبة دى اوعوا تسمعوا المسلمين لما يقولوا إن آدم ندم بعد الأكل من الشجرة وطلب من ربنا يسامحه ويغفرله خطيئته وإن ربنا قبل توبته وسامحه وعفا عنه هو وحوا يعنى الخطية إتشالت واتمسحت بأستيكة . يا سلام ! يا سلام ! طب آمال المخلص جاى ليه . ده ربنا من حبه لينا بعت إبنه مخصوص علشان يخلصنا من اللعنة دى علشان الله محبة. آدم أخطأ ولازم ياخد جزائه واحد يقولى وإيه ذنبنا احنا أبونا هو إللى غلط وليه نتحمل غلطه وإن الكتاب المقدس بيقول إن أخطاء الأباء لا يتحملها الأبناء أقوله الكلام ده كان زمان يا حبيبى قبل ما يجى المخلص
    يرد واحد من المستمعين طيب ما هو المسيح قال إنه جاى يكمل الناموس مش يهدمه وأن الناموس لا يسقط منه حرف واحد حتى يكمل الكل
    بلاش فزلكة وحياة آبوك انت باين عليك متصاحب على مسلمين ومالين دماغك بالكلام ده ، يا أبنائى صدقونى الرسول بولس إلغى الناموس ومفيش حد حيدخل الملكوت مع المسيح الإ إللى بيحب المسيح المخلص لإنه جه علشانى وعلشانك وعلشان الناس كلها
    يرد شخص آخر طيب ما المسلمين بيحبوا المسيح وهما بيعترفوا بكده حيخوشوا
    الملكوت معانا برضه يا آبونا
    إيه حكايتكم النهارده هى شوطة جت فيكم والا إيه ، وبالعند فيك مش حاأرد على سؤالك !
    نكمل بقى ،علشان آدم أخطأ لازم ياخد جزائه وعلشان آدم مات ولاده إللى هما احنا شايلين جوانا خطيئة آبونا ، بالظبط زى الدين لما يكون واحد واخد من واحد فلوس والشخص ده مات يقوم الشخص الثانى ياخد حقه من ولاد الشخص إللى مات أنا عارف إنه مثل بعيد شوية لأن آدم ما خدش حاجة ولا إستلف حاجة هو أكل تفاحة واحدة ولآن الجزاء من جنس العمل فمش معقول ربنا حياخد من كل واحد مننا تفاحة ، المهم أنا مبسط المسئلة وبقول المثل ده علشان تفهموا. طيب ربنا يعمل إيه وهو بيحبنا ومش عاوزنا نبقى بعيد عنه ومن ناحية تانية مش عاوز يخالف عدله قام بعت إبنه علشان يخلصنا من اللعنة دى ويشيلها هو علشان كده الرسول بولس قال عليه إنه ملعون ودى حقيقة إن المصلوب ملعون .
    يرد الشخص الأول يعنى لما أقول لأخى ملعون آبوك ما يبقاش عيب ولا شتيمة وانت لما تخطىء يا آبونا ربنا حيحاسبنا إحنا على خطئك ولا انت بس آبونا مجازآ
    طيب ما ممكن تكون بنوة المسيح للرب مجازآ وتكون إبوة الرب للمسيح أيضآ مجازآ
    يحمر وجه القسيس ويخضر ويصفر وكأنه لم يسمع ويستمر، وعلشان كده ربنا بعت إبنه علشان يخلصنا من خطيئة آبونا آدم ونرجع نلتصق بيه وبرحمته ، وإبنه خلصنا على الصليب لما أعدائه ضربوه وأهانوه وقتلوه .
    يرفع واحد من الحاضرين إصبعه ، أيوه يا صمويل عاوز تقول حاجة
    مش حضرتك يا آبونا قلت إن آدم فيه الخطية واحنا فينا الخطية لأننا إحنا ولاده
    يعنى إحنا زى آبونا آدم بالظبط يعنى إحنا واحد صح ، يبقى هنا آدم أخطأ مرتين أول مرة لما أكل من الشجرة وتانى مرة لما قتل إبن الله على الصليب . يعنى بدل ما ربنا يشيل الخطية عن آدم وذريته حملهم بخطية تانية وهى قتل إبنه .
    يصمت القسيس ويحتار فى الرد ويتصبب عرقه ويفكر هل يقول لهم إن الرب شال عنهم خطية التفاحة وخلى عليهم خطية قتل إبنه لأن خطية التفاحة أهم وأكبر من خطية قتل إبن الرب ووحيده هل يقول لهم إن المخلص جاء ليسيل دمه ويضرب ويبصق عليه ويطعن بالحربة ويصلب ليموت بسبب تفاحة واحدة إنه شخصيآ غير مقتنع بذلك ولا يصدقه وإن الأقرب للتصديق ويقبله العقل هو للأسف ما ذكره كتاب المسلمين من أن الله غفر لآدم بعد أن طلب آدم من الرب أن يسامحه، وأخيرآ يشيح بوجهه بعيدآ عن صمويل وهويقول نكمل يوم الأحد إللى جي ، سلام المسيح معكم جميعآ

    وأخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمين
    والصلاو والسلام على خاتم النبيين وسيد المرسلين
    رسولنا الكريم محمد صلى الله عليه وسلم
    التعديل الأخير تم بواسطة Doctor X ; 01-09-2012 الساعة 10:19 PM

  2. #2
    الصورة الرمزية showman
    showman غير متواجد حالياً عضو مميز
    تاريخ التسجيل
    Jan 2007
    المشاركات
    573
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    14-10-2016
    على الساعة
    09:05 PM

    افتراضي درس الأحد (2 )

    درس الأحد ( 2 )
    سلام المسيح عليكم
    النهاردة حنكمل بقية درس يوم الأحد إللى فات ومش عاوز آى حد يتكلم أو يعلق المطلوب منكم إنكم تأمنوا بقلوبكم وبلاش عقولكم تفكر إلا فى المحبة وحبة حبة
    حتفهموا الأمور إللى فاكرينها صعبة دلوقت وملهاش تفسير زى مثلآ الثالوث وإزاى يكون الأب والأبن والروح شخص واحد مع إنهم فى الظاهر ثلاثة لأى واحد مش فاهم والحقيقة أنا شايف إننا مفروض نقول بسم الأب الأبن الروح القدس إله واحد وبلاش حرف الواو إللى معناه زائد أو إضافة إلى ويفيد التعدد لأن أبائنا عدى عليهم الموضوع ده لما جم وضعوا قانون الإيمان بتاعنا ومخدوش بالهم خالص ، لأن حرف الواو لما نيجى نطبقه ونقول فلان و فلان معناه إثنين فلان و فلان يبقوا ثلاث فلانات ومنقدرش نقول عليهم إنهم فلان واحد ، ومنقدرش نقول ميخائيل و مينا و سامى شخص واحد عمومآ الموضوع ده حنتكلم عليه ونحاول نفهمه بقلوبنا فى درس منفصل وتكون معانا وسائل إيضاح ، مثلآ حأطلب من كل واحد إنه يجيب معاه برتقالة ومثلث وبرجل ومنقلة ومسطرة و قرص عجوة مستدير علشان نشبهه بقرص الشمس ، وقلم رصاص علشان نرسم بيه الشعاع ، وكمان كل واحد يجيب معاه ترابيزة المكوة بتاعتهم علشان يحط عليها وسائل الإيضاح بتعته .
    ودلوقت نكمل موضع خطية آدم إللى من أجلها جاء المسيح يشيلها عنى وعنك وعنا كلنا ونحاول نرد على البعض إللى بيقول إن موضوع الخطية وآدم لم يذكرها أحد فى الأناجيل الأربعة ولم يتكلم عنها المسيح له المجد أو يشير إليها لا من قريب ولا من بعيد !
    وهنا بقى الحلاوة والروعة لأن إبليس لما جرب المسيح لم يعرف إن المسيح إبن الله لأن الأب كان عامل خطة متخرش الميه يضحك بيها على إبليس علشان تنجح خطة الفداء لذلك لم يذكرها البشير متى ولا البشير مرقص ولا البشير لوقا ولا البشير يوحنا الحبيب لأنهم لم يعرفوا موضوع الخطة . ولأن إبليس لو عرف إن المخلص جاى فداء عن الخطية بتاعة آبونا آدم كان إبليس خطفه وأسره حتى لا يتم الفداء ، وممكن كان ياخده رهينة ويساوم الأب عليه وتبقى مشكلة !
    يرفع أحدهم إصبعه بتردد وخوف
    أيوه ياجرجس عاوز تقول حاجة أيوه يا آبونا هو إبليس أقوى من الأبن وأقوى من الأب علشان يخبوا عنه موضوع الفداء وخايفين الخطة تنكشف بلاش يا جرجس وحياة أبوك حرف الواو ده تانى إللى لسه متكلمين عنه لأن الأثنين واحد الأب هو الأبن ! يا ريت تكون فهمت ( لم يجاوب القس على سؤال جرجس ) بعدين حتفهم المهم واحدة واحدة وحبة حبة وهى دى المحبة !.
    جرجس مرة اخرى يعنى يا أبونا نقدر نقول إن ربنا نفذ حكم الموت على نفسه ومات على الصليب لأنه هو الأب وفى نفس الوقت هو الأبن وان إبليس كان بيجرب الأب إللى هو فى نفس الوقت الأبن وإنه صعد بالأب الأبن إلى مكان عالى جدآ وخلاه يشوف جميع الممالك بتاعته، طيب مش غريبة يا آبونا إن إبليس يقدر يشيله على كتفه ويطير بيه ولما حضرتك يا آبونا بتقول إن الأبن هو الأب وإنهم واحد آمال الكتاب المقدس بيقول ليه إنه أرسل إبنه الوحيد يعنى واحد أرسل واحد تانى غيره ( واسقط فى يد القس فلم يرد )
    اقعد يا جرجس يا أبنائى لازم الواحد منكم يأامن بكل ما جاء فى الكتاب المقدس
    وإللى مصحاب واحد مسلم يبعد عنه لأنهم بيحاولوا يشككوكم فى الإنجيل وبإنه محرف ومفيش إنجيل زى التانى وبيتكلموا عن المتناقضات ويقولوا ملهاش حصر ولاعدد
    يرد ويصا ده بيقولوا عن المسيح له المجد إنه خروف وإنه مذكور فى الكتاب المقدس إنه خروف ورب الأرباب وكل إللى بيحاربوا الخروف الخروف حيغلبهم وبيقولوا علينا إننا خرفان علشان بناكل جسد الرب الخروف ونشرب دمه فبقينا خرفان زيه .
    يرد القسيس أيوه إحنا خرفان من ظاهرنا بس جوانا اسود بتظهر ساعة ما احنا عاوزين ونقتل وندمر ونولع حرايق ونخلى الدم للركب وننسى المحبة. إحنا يا إبنائى لازم نتلون بكل لون زى ما قال بولس الرسول .
    نرجع للدرس وأقول لكم كل واحد يأامن زى يوحنا الحبيب إللى كان بينام على صدر المسيح والمسيح كان بيحبه وبيبوسه على طول وهو إللى تبع المسيح لما المسيح إتقبض عليه وجم الجنود يقبضوا على يوحنا الحبيب سقط ردائه وهو يهرب وكان بلبوس زى امه ما ولدته لأنه كان متعود دايمآ يلبس الرداء على عريه بدون ملابس داخلية ( الرداء بشبه العباءة ومفتوح من الإمام )، حتى لما المسيح له المجد لما قام من الموت وذهب إلى البحر وكان يقف على الشط أول من رأه من بعيد وتعرف عليه كان يوحنا الحبيب وكان موجود مع الرسول بطرس وكان الرسول بطرس عارى بلبوس خالص فلما أخبره يوحنا
    برؤيته للرب رمى بنفسه فى الماء لأنه إتكسف إن المسيح يشوفه مع يوحنا الحبيب وهو عريان بلبوس خالص لإن المسيح عارف إن حبيبه يوحنا بيبقى عريان تمللى إلآ من رداء خارجى يلبسه على عريه وعارف إنه بيحب ينام على الصدر !
    علشان كده يا أبنائى بنلاقى إسم عريان متداول كتير بينا ومن أحب الأسماء إلى قلوبنا وإللى بيحبها شعب الكنيسة ويا ريت، ياريت إنتوا تكونوا زى يوحنا الحبيب
    وتكونوا مثل جميع آباء الكنيسة إللى بيحاولوا يقلدوا يوحنا الحبيب فى بساطة ملابسه !
    وقبل أن ترتفع الأصابع الكثيرة للإستفسار قال القس
    نكمل يوم الأحد إللى جاى سلام المسيح لكم جميعآ
    وآخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمين
    والصلاة والسلام على خير خلقه كلهم محمد صلى الله عليه وسلم
    Showman

  3. #3
    الصورة الرمزية gardanyah
    gardanyah غير متواجد حالياً عضوة ماسية
    تاريخ التسجيل
    Oct 2007
    المشاركات
    7,697
    الدين
    الإسلام
    الجنس
    أنثى
    آخر نشاط
    09-08-2017
    على الساعة
    09:57 AM

    افتراضي

    اقتباس
    الأب إسطفانوس عريان


    اقتباس
    الكتاب المقدس بيقول إن أخطاء الأباء لا يتحملها الأبناء أقوله الكلام ده كان زمان يا حبيبى قبل ما يجى المخلص

    اقتباس
    يا أبنائى صدقونى الرسول بولس إلغى الناموس ومفيش حد حيدخل الملكوت مع المسيح الإ إللى بيحب المسيح المخلص لإنه جه علشانى وعلشانك وعلشان الناس كلها

    اقتباس
    الأول يعنى لما أقول لأخى ملعون آبوك ما يبقاش عيب ولا شتيمة


    لن نسبهم كمايسبون أنفسهم
    ولاكننا ندعو على الظالمين منهم
    ونحمد الله على نعمة الإسلام وكفى بها نعمة

    التعديل الأخير تم بواسطة أسد الجهاد ; 10-03-2009 الساعة 03:28 AM
    نقره لتكبير أو تصغير الصورة ونقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة بحجمها الطبيعي

  4. #4
    الصورة الرمزية دفاع
    دفاع غير متواجد حالياً عضو
    تاريخ التسجيل
    Apr 2005
    المشاركات
    2,581
    الدين
    الإسلام
    الجنس
    ذكر
    آخر نشاط
    21-07-2017
    على الساعة
    02:50 AM

    افتراضي

    بصراحة أنا نفسي كل مسيحي في الدنيا يقرأ موضوعاتك يا شومان

  5. #5
    تاريخ التسجيل
    Feb 2009
    المشاركات
    33
    آخر نشاط
    23-04-2009
    على الساعة
    02:11 AM

    افتراضي

    لما الشيطان يكون اقوى من الرب يبقى نعبد الشيطان احسن
    بالذمة فيه عقل يقول كده ؟
    ربنا يهدينا ويهديهم
    نقره لتكبير أو تصغير الصورة ونقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة بحجمها الطبيعي

  6. #6
    الصورة الرمزية شعشاعي
    شعشاعي غير متواجد حالياً خادم في المنتدى
    تاريخ التسجيل
    Feb 2009
    المشاركات
    1,673
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    16-06-2013
    على الساعة
    05:43 PM

    افتراضي

    بسم الله الرحمن الرحيم

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    والله أكثر من رائع أكمل و أتحفنا


  7. #7
    الصورة الرمزية شعشاعي
    شعشاعي غير متواجد حالياً خادم في المنتدى
    تاريخ التسجيل
    Feb 2009
    المشاركات
    1,673
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    16-06-2013
    على الساعة
    05:43 PM

  8. #8
    تاريخ التسجيل
    Jun 2010
    المشاركات
    356
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    20-06-2015
    على الساعة
    05:30 AM

    افتراضي

    اقتباس
    آدم أخطأ ولازم ياخد جزائه واحد يقولى وإيه ذنبنا احنا أبونا هو إللى غلط وليه نتحمل غلطه وإن الكتاب المقدس بيقول إن أخطاء الأباء لا يتحملها الأبناء أقوله الكلام ده كان زمان يا حبيبى قبل ما يجى المخلص
    يرد واحد من المستمعين طيب ما هو المسيح قال إنه جاى يكمل الناموس مش يهدمه وأن الناموس لا يسقط منه حرف واحد حتى يكمل الكل
    بلاش فزلكة وحياة آبوك انت باين عليك متصاحب على مسلمين ومالين دماغك بالكلام ده ، يا أبنائى صدقونى الرسول بولس إلغى الناموس
    .............
    اقتباس
    النهاردة حنكمل بقية درس يوم الأحد إللى فات ومش عاوز آى حد يتكلم أو يعلق المطلوب منكم إنكم تأمنوا بقلوبكم وبلاش عقولكم تفكر إلا فى المحبة وحبة حبة
    حتفهموا الأمور إللى فاكرينها صعبة دلوقت وملهاش تفسير
    اقتباس
    زى مثلآ الثالوث وإزاى يكون الأب والأبن والروح شخص واحد مع إنهم فى الظاهر ثلاثة لأى واحد مش فاهم والحقيقة أنا شايف إننا مفروض نقول بسم الأب الأبن الروح القدس إله واحد وبلاش حرف الواو إللى معناه زائد أو إضافة إلى ويفيد التعدد لأن أبائنا عدى عليهم الموضوع ده لما جم وضعوا قانون الإيمان بتاعنا ومخدوش بالهم خالص ، لأن حرف الواو لما نيجى نطبقه ونقول فلان و فلان معناه إثنين فلان و فلان يبقوا ثلاث فلانات ومنقدرش نقول عليهم إنهم فلان واحد ، ومنقدرش نقول ميخائيل و مينا و سامى شخص واحد عمومآ الموضوع ده حنتكلم عليه ونحاول نفهمه بقلوبنا فى درس منفصل وتكون معانا وسائل إيضاح ، مثلآ حأطلب من كل واحد إنه يجيب معاه برتقالة ومثلث وبرجل ومنقلة ومسطرة و قرص عجوة مستدير علشان نشبهه بقرص الشمس ، وقلم رصاص علشان نرسم بيه الشعاع ، وكمان كل واحد يجيب معاه ترابيزة المكوة بتاعتهم علشان يحط عليها وسائل الإيضاح بتعته .
    اقتباس
    ونحاول نرد على البعض إللى بيقول إن موضوع الخطية وآدم لم يذكرها أحد فى الأناجيل الأربعة ولم يتكلم عنها المسيح له المجد أو يشير إليها لا من قريب ولا من بعيد !
    وهنا بقى الحلاوة والروعة لأن إبليس لما جرب المسيح لم يعرف إن المسيح إبن الله لأن الأب كان عامل خطة متخرش الميه يضحك بيها على إبليس علشان تنجح خطة الفداء لذلك لم يذكرها البشير متى ولا البشير مرقص ولا البشير لوقا ولا البشير يوحنا الحبيب لأنهم لم يعرفوا موضوع الخطة . ولأن إبليس لو عرف إن المخلص جاى فداء عن الخطية بتاعة آبونا آدم كان إبليس خطفه وأسره حتى لا يتم الفداء ، وممكن كان ياخده رهينة ويساوم الأب عليه وتبقى مشكلة !...أيوه ياجرجس عاوز تقول حاجة أيوه يا آبونا هو إبليس أقوى من الأبن وأقوى من الأب علشان يخبوا عنه موضوع الفداء وخايفين الخطة تنكشف بلاش يا جرجس وحياة أبوك حرف الواو ده تانى إللى لسه متكلمين عنه لأن الأثنين واحد الأب هو الأبن ! يا ريت تكون فهمت ( لم يجاوب القس على سؤال جرجس ) بعدين حتفهم المهم واحدة واحدة وحبة حبة وهى دى المحبة !.
    اقعد يا جرجس يا أبنائى
    اقتباس
    لازم الواحد منكم يأامن بكل ما جاء فى الكتاب المقدس
    وإللى مصحاب واحد مسلم يبعد عنه لأنهم بيحاولوا يشككوكم فى الإنجيل وبإنه محرف ومفيش إنجيل زى التانى وبيتكلموا عن المتناقضات ويقولوا ملهاش حصر ولاعدد...
    يرد القسيس أيوه إحنا خرفان من ظاهرنا بس جوانا اسود بتظهر ساعة ما احنا عاوزين ونقتل وندمر ونولع حرايق ونخلى الدم للركب وننسى المحبة. إحنا يا إبنائى لازم نتلون بكل لون زى ما قال بولس الرسول .
    اقتباس
    وكان الرسول بطرس عارى بلبوس خالص فلما أخبره يوحنا
    برؤيته للرب رمى بنفسه فى الماء لأنه إتكسف إن المسيح يشوفه مع يوحنا الحبيب وهو عريان بلبوس خالص لإن المسيح عارف إن حبيبه يوحنا بيبقى عريان تمللى إلآ من رداء خارجى يلبسه على عريه وعارف إنه بيحب ينام على الصدر !
    علشان كده يا أبنائى بنلاقى إسم عريان متداول كتير بينا ومن أحب الأسماء إلى قلوبنا وإللى بيحبها شعب الكنيسة ويا ريت، ياريت إنتوا تكونوا زى يوحنا الحبيب
    وتكونوا مثل جميع آباء الكنيسة إللى بيحاولوا يقلدوا يوحنا الحبيب فى بساطة ملابسه !!!!!!!!!
    اقتباس
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    والله أكثر من رائع أكمل و أتحفنا

    أشهد أن لا إله إلا الله،وأشهد أن محمداعبد الله و رسوله،و أشهد أن عيسى عبد الله و رسوله.
    نقره لتكبير أو تصغير الصورة ونقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة بحجمها الطبيعي_____________________________________________نقره لتكبير أو تصغير الصورة ونقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة بحجمها الطبيعي
    يقول المسيح عليه السلام مقرّعا رجال الدين المنافقين المتلاعبين بالدين :

    {الويل لكم يا معلمي الشريعة والفريسيون المراؤون!تغلقون ملكوت السماوات في وجوه الناس،فلا أنتم تدخلون،ولا تتركون الداخلين يدخلون}
    {الويل لكم يا معلمي الشريعة والفريسيون المراؤون! تقطعون البحر والبر لتكسبوا واحدا إلى ديانتكم (الحملات التبشيرية التنصيرية)،فإذا نجحتم،جعلتموه يستحق جهنم ضعف ما أنتم تستحقون}


    لا إله إلاّ الله محمّد رسول الله
    ______________________

  9. #9
    تاريخ التسجيل
    Apr 2011
    المشاركات
    1,028
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    08-04-2013
    على الساعة
    05:06 PM

    افتراضي




    الشعب يريد دمج الموضوعات جميعها فى باب واحد

    من فضلكم وشكرا
    يقول الله تعالى:
    " مَّا الْمَسِيحُ ابْنُ مَرْيَمَ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ الرُّسُلُ وَأُمُّهُ صِدِّيقَةٌ كَانَا يَأْكُلاَنِ الطَّعَامَ انظُرْ كَيْفَ نُبَيِّنُ لَهُمُ الآيَاتِ ثُمَّ انظُرْ أَنَّى يُؤْفَكُونَ ﴿75﴾"/المائدة.

    ............................................................ ........................
    ﴿ إِنَّ مَثَلَ عِيسَى عِنْدَ اللَّهِ كَمَثَلِ آَدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ قَالَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ ﴾أل عمران 59
    ............................................................ ...........................

  10. #10
    الصورة الرمزية gardanyah
    gardanyah غير متواجد حالياً عضوة ماسية
    تاريخ التسجيل
    Oct 2007
    المشاركات
    7,697
    الدين
    الإسلام
    الجنس
    أنثى
    آخر نشاط
    09-08-2017
    على الساعة
    09:57 AM

    افتراضي

    الاخ
    showman
    اين انت يا اخى من زماااااااااااااااااان
    لم تتحفنا بدروسك هذه نتمنى ان يكون المانع خير
    نقره لتكبير أو تصغير الصورة ونقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة بحجمها الطبيعي

درس الأحد (1) - (2)

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

المواضيع المتشابهه

  1. درس الأحد كش ملك
    بواسطة showman في المنتدى منتدى نصرانيات
    مشاركات: 2
    آخر مشاركة: 08-01-2013, 05:47 PM
  2. درس الأحد أهل المحبـــة
    بواسطة showman في المنتدى منتدى نصرانيات
    مشاركات: 6
    آخر مشاركة: 15-12-2012, 12:45 PM
  3. درس الأحد من هو ؟؟؟؟
    بواسطة showman في المنتدى منتدى نصرانيات
    مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 13-09-2012, 06:01 PM
  4. درس الأحد ( 4 )
    بواسطة showman في المنتدى منتدى نصرانيات
    مشاركات: 4
    آخر مشاركة: 19-12-2011, 01:48 PM
  5. درس الأحد ( 21 ) لمن جاء يسوع
    بواسطة showman في المنتدى الرد على الأباطيل
    مشاركات: 1
    آخر مشاركة: 17-05-2009, 02:50 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

درس الأحد (1) - (2)

درس الأحد (1) - (2)