توابع الزلزال

آخـــر الـــمـــشـــاركــــات


مـواقـع شـقــيـقـة
شبكة الفرقان الإسلامية شبكة سبيل الإسلام شبكة كلمة سواء الدعوية منتديات حراس العقيدة
البشارة الإسلامية منتديات طريق الإيمان منتدى التوحيد مكتبة المهتدون
موقع الشيخ احمد ديدات تليفزيون الحقيقة شبكة برسوميات شبكة المسيح كلمة الله
غرفة الحوار الإسلامي المسيحي مكافح الشبهات شبكة الحقيقة الإسلامية موقع بشارة المسيح
شبكة البهائية فى الميزان شبكة الأحمدية فى الميزان مركز براهين شبكة ضد الإلحاد

يرجى عدم تناول موضوعات سياسية حتى لا تتعرض العضوية للحظر

 

       

         

 

    

 

 

    

 

توابع الزلزال

النتائج 1 إلى 2 من 2

الموضوع: توابع الزلزال

  1. #1
    الصورة الرمزية showman
    showman غير متواجد حالياً عضو مميز
    تاريخ التسجيل
    Jan 2007
    المشاركات
    573
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    14-10-2016
    على الساعة
    09:05 PM

    افتراضي توابع الزلزال

    للمخططون الحالمون المتربصون أعيد تقديم هذا الدرس
    درس الأحد
    توابع الزلزال
    الواعظ الأب أبو حاحا
    سلام ياولاد
    التلاميذ
    سلام يابونا
    أبو حاحا
    الوعظة إللي فاتت إتكلمنا فيها عن حكاية نقل جبل المقطم بواسطة سمعان السقا أو سمعان الدباغ مع أبونا إبرام إبن زرعة البابا رقم 62 للكنيسة وكانت فى عهد الخليفة المعز إللي كتبها أبونا عزت أندراوس
    فزى ما إتكلمنا عن نقل الجبل إللي كان مكتنف القاهرة النهاردة حنتكلم عن نقل الحجر إللي كان مكتنف باب القبر إللي كان مدفون فيه الرب ومين إللي نقله
    نجفة
    بس حضرتك ما كملتش بقية الحكاية الوعظة إللي فاتت لأن الوقت كان إنتهى
    ماريان
    أيوه يابونا عاوزينك تحكيلنا حصل إيه بعد كدة ؟
    دميانة
    عاوزينك تكمللنا الحكاية يابونا
    أبو حاحا
    أيوه صحيح أنا ماكملتش بقية الحكاية علشان الوقت
    بس مش فاكر أنا وقفت لحد فين ؟
    نجفة
    لما امنا باتعة كتفتك من إيديك ورجليك فى السرير علشان ما توقعش وقعدت تفكر فى حكاية نقل الجبل وبعدين النوم غلبك
    أبو حاحا
    أنا عينى غفلت غصب عنى فحلمت إنى قاعد لوحدى وباكلم نفسى وأقول لو كانت حكاية نقل جبل المقطم بصحيح
    كان المسلمين إتمسّحوا وقت وقوع معجزة نقل المقطم قدام عينيهم حتى إللى كانوا مسيحيين فى الأساس وتأسلموا علشان ما يدفعوش الجزية كانوا إرتدوا عن الإسلام فى ساعتها ورجعوا للمسيحية تانى وخصوصاً بعد ما تنصر المعز والمثل بيقول الشعوب على دين ملوكها يعنى كان المسلمين كلهم إتنصروا زى المعز والتعداد السكانى الأن حيكون العكس يعنى تعداد المسيحيين حيكون %90 وتعداد المسلمين حيكون %5
    وفجأة لقيت نفسى فى الكنيسة قاعد فى إجتماع سرى مع الأباء العظام وقاعدين نفكر إزاى نطهر بلدنا من المسلمين ال%5 إللي عندنا فى مصر وإزاى نضطهدهم علشان يرحلوا ومانخليش ليهم أثر فى مصر زى جماعتنا ما عملوا فى الأندلس
    أبونا أبو قليطة قال إحنا نعمل محاكم تفتيش مهمتها إضطهاد المسلمين ال %5 الباقين فى مصر بحيث نطفشهم من هنا
    أبونا سمسمة قال وأنا بأقترح إن كل عمارة أو بيت يكون فيه ساكن مسلم بقية السكان المسيحيين يمسكوه ويكتفوه هو واسرته ويرموهم من فوق سطح العمارة أو البيت والرب نفسه قال إقتلوا للهلاك إيه رأيكم ؟
    أبونا أمينا قال إحنا ننهب المحلات بتاعتهم ومانخليش ليهم أى محل أو حتى دكانة صغيرة كمان ما نشغلش أى مسلم فى أى وظيفة حكومية أو قطاع خاص أو عام أو أعمال حرة إللي عاوز يشتغل منهم قدامه يشتغل خدام عندنا فى بيوتنا أو أجير يزرع ويقلع ويحصد فى أراضينا إللى حنستردها منهم ومفيش حد منهم يتملك شبر واحد من الأرض
    وكمان يشتغل بأكله بس وملناش دخل باسرته ومش كده وبس ده لازم يدفع عشور للكنيسة
    أبونا أبو تربيعة قال بمناسبة الأكل مفيش حد منهم ياكل عيش فينو أو أى معجنات وممنوع عليهم يشتروا دقيق أبيض علشان ما يعملوش كحك العيد وعلشان ما نظلمهمش حنعملهم كام طابونة عيش تخبز لهم عيش سن من النخالة بتاعة الدقيق يعنى الردة
    أبونا وديع قال وأهم حاجة كمان ما يبنوش أى جامع أو مسجد أو زاوية ولو ظبطناهم بيصلوا فى زواية فى السر نهد عليهم الزواية وهما جواها
    أبونا شفيق كان رحيم شوية فقال أنا من رأي ياجماعة ما نخليش حد منهم مراته تولد فى البيت لوحدها أو عن طريق الداية والولادة تكون فى المستشفيات إللي حتكون كلها بتاعتنا ولما تولد ناخد المولود منها ولا نعطيه لها وتتبناه الأسُر المسيحية إللي معندهاش أولاد وإللى نعرف إنها ولدت فى البيت من ورانا نقتلها ونمسك المولود من رجليه ونضربه فى الحيطة ونحطم دماغه
    وكليات الطب ما تقبلش أى مسلم ويبقى كل الدكاترة مسيحيين وننبه على دكاترة أمراض النسا لما أى مسلمة تروح عندهم يعملوا لها عملية ربط للمبايض أو إستئصال للرحم وبكدة تقل نسبة ال%5 وممكن توصل ل %1 لحد ما نطهر مصر منهم
    أبونا أبو فروة قال كمان ما يركبوش المواصلات بتاعتنا ونحرم عليهم كمان ركوب الجحش والأتان أو تربية الخرفان أو ذبحهم فى الأعياد بتاعتهم وإللى نكتشف إنه دبح خروف ندبحه فى نفس المكان إللي دبح فيه الخروف بدون محاكمة
    وكمان قبل ماانسى نمنع أى واحد فيهم يربى دقنه وإللى عاوز يربى يربى شنبه وناحية واحدة بس كنوع من الإذلال علشان يهجوا بره مصر
    أبونا جنابة قال كلنا عارفيين إن المسلمين بيحبوا الطهارة يعنى غيرنا خالص والطهارة عندهم واجبة بعد الجماع إحنا نمنع أى واحد منهم إنه يكون عنده حمام أو حتى ميا فى المكان إللي ساكن فيه ولما الواحد منهم يعرف إنه مفيش ميا مش حيجامع زوجته خوفاً من الجنابة
    ونبنى لهم دورات مياة حكومية فى الشوارع وكمان عليها رقابة وبكدة نضمن إنه مش حيبقى فيه حمل للحريم بتاعتهم
    ونرفع سن الزواج عند المسلمين لسن 55 سنة فما فوق للرجالة علشان حيلهم يكون إنهد و50 سنة فما فوق للحريم يعنى بعد بلوغها سن اليأس وإللي نفسهم فى العيال يروحوا يتفرجوا على ولادنا فى أى حضانة قريبة منهم بس يدفعوا تذاكر نظير الفُرجه
    أبونا ميخا قال أحنا نريح باللنا و نخصى المسلمين الرجالة ويبقوا زينا
    أبونا أبو حلقه قال لأ دى حتبقى شغلانة مكلفة ومش سهلة
    الأحسن إننا نخلى الحريم والبنات الكباربتوع الخدمة يفوتوا على كل بيت مسلم وكل واحدة تكون فى إيدها واحدة صبار وإنتوا عارفين مرارة نبات الصبار وتيجى الواحدة من دول على بق الست المسلمة وتمسح شفايفها بالصبار وطبيعى المسلمة مش حتعرف تغسل شفايفها علشان الميا إللى عندهم يادوب على قد الشرب فجوزها حيقرف يبوسها وبكده نُفطم الرجالة ونمنع مقدمات الجماع وكمان نمنع الطلاق عندهم والزواج الثانى إيه رأيكم ؟
    أبونا ميمون قال أنا مش معاكم ياجماعة فى الكلام ده أنا شايف إننا نربى الأولاد إللى حناخدهم من امهاتهم بعد الولادة علطول ونربيهم أحسن تربية وتحت رعاية صحية كاملة ولما يكبروا شوية ناخدهم ونحطهم فى معسكرات ونأكلهم علف وبرسيم
    لأننا حنحتاج لأعضائهم
    حد من ولادنا يحتاج كليه أو قلب أو عين أو لأى عضو يكون عاوز يتغير
    أبونا دهبى القلب قال لأ نقتلهم أفضل وهما صغيرين لأن المسيحى إللى قلبه تعبان مش حيوافق يركبله قلب واحد مسلم حيقولك مش معقول تنقلولى قلب مسلم موحد وانا قلبى قلب واحد مثلث ولو محتاج تغيير كليه مش حيوافق نحطله كلية واحد مسلم لإنه حيقولك الكليه بتاعتى الرب كان بيسند راسه عليها لما كنت أتناوله ويدخل جوه بطنى وبالنسبة لبقية الإقتراحات مش بطالة ياجماعة أنا معاكم إننا نمنع أى ساكن مسلم إنه يدّخل عنده ميا فى السكن بتاعه ولوعلى الشرب علشان مانبقاش ظلمناهم نعين فى كل حى كام مسلم على أساس الواحد منهم يشتغل سقا مقابل لقمة عيشه ونعطى لكل واحد منهم جرة ميا يملاها من النيل بدون تنقية أو فلترة ويفوت على بيت المسلم من دول على أساس القربة الواحدة تكفى عشرين مسلم يعنى بمعدل كوز متوسط الحجم للفرد الواحد للشرب فقط ونخلى سعر الكوز واحد جنيه وننبه على المحلات والسوبرماركات ما يبيعوش لأى مسلم مياه معدنية
    وبدل ما نعمل دورات مياة فى الشوارع للمسلمين وده حيكلفنا كتير أنا شايف إننا نعمل فقط مبولة فى كل شارع ونعمل عليها يادوب دروة صغيرة ونكتب عليها مبولة للمسلمين ونرسم صورة بدوى واقف بيطرطر ميا وبجواره الجمل بتاعه علشان إللى ما يعرفش يقرا الكتابة يفهم الرسم والصرف بتاع المبولة يكون لأقرب بلاعة وهما يتصرفوا بمعرفتهم بالنسبة للتقيلة والموضوع ده يتولاه أبونا حاحا لخبرته الكبيرة فى الصرف الصحى والمجارى بس ياكل ملوخية الأول علشان يعرف يشتغل
    قلتلهم فعلاً ده تخصصى وإذا كان عليا أنا مستعد أبدأ فيه من بكرة
    وفجأة لقيت نفسى واقف قدام مبولة كبيرة وحولى الأباء الكهنة العظام من كل جانب وكل واحد منهم معلق فى رقبته صليب دهب كبير جداً وبيتفرجوا على المبولة وهما منبهرين
    أنا كمان كنت معلق صليب كبير فى رقبتى ولما كنت بأشرح لهم عملية الصرف بتاع المبولة الصليب إللي كان فى رقبتى كان يضرب فى جسم المبولة كل ما أجى أوطى لتحت ويعمل صوت جميل ولقيتهم هما كمان لما سمعوا الصوت الجميل ده كلهم وطوا مع بعض فالصلبان بتاعتهم بقت تضرب فى بعض وفى المبولة وكأنهم بيعزفوا سيمفونية رائعة وقالولى تسلم إيدك يابونا حاحا وياترى الصرف بتاعها شغال على كدة قلتلهم طبعاً شغال وزى الفل
    قالوا طيب ياريت تجربلنا المبولة لو سمحت
    قلتلهم بس كدة أهو ورحت فاكك نفسى ميا ومطرطر فى المبولة فإنبسطوا جداً لما لقوا الصرف بتاعها شغال تمام وراحوا مسقفين كلهم

    أنا ساعتها صحيت من النوم ولقيت الميا مغرقة المرتبة من تحتى أنا وباتعة وأحمد الرب إن باتعة كانت واخدة قرص منوم ونايمة بتشخر ومحستش بالميا
    بس ماكنتش عارف أتصرف لأنى كنت متكتف فى السرير
    وإحترت أأقوللها إيه لما تصحى من النوم وأكيد مش حتصدق الحلم إللي شفته وأنا مجتمع فى الكنيسة مع الأباء الكهنة العظام ولا حتصدق حكاية المبولة ولا حتصدق الأوركسترا والسيمفونية الجميلة إللي عزفوها الأباء بصلبانهم وبمشاركة المبولة لإنها حتقوللى إنت لسه مصدق الخرافة بتاعة نقل جبل المقطم وبتحلم بالهزة علشان كدة عملتها على نفسك
    طيب أعمل إيه ؟ أأقوللها أنا حلمت إنى كنت ماشى فى الشارع وإغُمى عليا وولاد الحلال كتر خيرهم فوقونى بالميا طيب لو قالتلى وهما بيفوقوا الواحد من فوق ولا من تحت لأن وشى مفيش عليه ميا أأقول إيه ساعتها ؟
    أأقوللها حلمت إن الدنيا بتمطر لحد ما المطر بل هدومى طيب ما دماغى ناشفة
    والأخر الروح إللي جوايا أوحتلى بفكرة شيطانية
    فقعدت أهز السرير جامد جامد لحد ما باتعة صحيت وأول ما فتحت عينيها قلتلها كدة غرقتينى ميا ياباتعة
    أديِكى عملتيها على نفسك وإنت نايمة بتشخرى ومش حاسة أهو دلوقت مفيش حد أحسن من حد
    التلاميذ


    نجفة
    إلآ صحيح يابونا هو الزلزال مش بيكون ليه توابع
    أبوحاحا
    طبعاً كل هزة يعنى زلزال له توابع
    زى بالظبط صدى الصوت
    وكمان لما تكونوا معزومين فى فرح حد من قرايبكم فى الكنيسة وبتشوفوا لما واحدة تقوم تهز وسطها بتلاقوا بقية الحريم قاموا هما كمان يهزوا وسطهم وده من توابع الهزة بتاعتها
    نجفة
    طيب الزلزال إللي حصل عند نقل جبل المقطم لما كان الجبل بيرتفع ويرجع يندك على الأرض مش مفروض تكون فيه توابع للهزة الأرضية إللي حصلت
    ماريان
    أفتكر يابونا مكانش فيه وقتها مقياس ريختر إللي بيقيسوا به الزلازل
    نجفة
    حتى لو كلامك صحيح بس مفيش حد إتكلم إنه حدثت هزات بعد الحكاية بتاعة نقل المقطم
    إنت رأيك إيه يابونا ؟
    أبو حاحا
    وأنا إيش عرفنى هو أنا كنت موجود وقتها
    ماريان
    إنت مش بتقول إنك كنت واقف معاهم فوق الجبل وبتقول كيرالسيون
    أبوحاحا
    يابنتى ده كان حلم مش حقيقة
    ولو سمحتم تخلونا فى حكاية نقل الحجر إللى كان مكتنف القاهرة قصدى إللي كان مكتنف باب القبر حيث كان مدفون بداخله الرب
    ناصح
    مكتوب إن الملاك هو من زحزح الحجر
    فصيح
    راجل لوحده وأعور ينقل جبل
    وملاك ينزل مخصوص علشان ينقل حجر
    أبو حاحا
    لو سمحتم بلاش تعليقات خلونا فى الحجر
    مايكل
    أنا أعرف إن كل زلزال بيحصل بتكون ليه توابع فلو حكاية نقل جبل المقطم دى صحيحة والزلزلة إللى حصلت نتيجة أرتفاع الجبل لفوق ثم نزوله ليندك فى الأرض لابد يكون للهزة دى توابع وأكيد كانوا حيتكلموا عنها
    ناصح
    وبعدين مفيش حد قال لما كان الجبل بيرتفع لفوق وينزل يندك لتحت إن كان بيرتفع بجدوره إللى فى عمق الأرض ولا من غيرها
    وبعدين موضوع توابع الزالزل إللي بيقول عليها مايكل ماجتش سيرة عنها
    أبوحاحا
    ممكن تكون حصلت توابع ولكن لم يذكروها لعدم أهميتها بالنسبة للحدوتة لأن الأهم هى الزلزلة الشديدة والهزة إللي حصلت عند نقله ورؤيتهم للشمس من تحته
    نجفة
    الهزة إللي وقعت حضرتك من على السريروإنت بتحلم؟
    أبو حاحا
    أيوه بالظبط
    وكمان تقدرى تقولى إن الحلم بتاع المبولة والوهم بإن تعدادنا إحنا 90 والمسلمين تعدادهم %5 ده من التوابع بتاعة الهزة%
    وعلشان كدة ياولاد أنا ربطت بين نقل الملاك للحجر ونقل سمعان للجبل بسبب حدوث الزلزلة الشديدة فى الحالتين
    ماريان
    أنا بأتخيل الجبل أثناء إرتفاعه والناس واقفة عليه
    وبيتحرك بيهم وهو فى الهوا أفتكرعلى طول فريد الأطرش والأغنية بتاعة
    بساط الريح جميل ومريح وكله أمان
    مايكل
    عليه سلطان وعليه إبرام وعليه سمعان
    ناصح
    وعليه صلبان وعليه خرفان وعليه فرسان
    ميرى
    زى الأفلام الهندى وأفلام الخبال العلمى
    نبيه
    عندك حق
    خبال X خبال
    والأغبياء وبطيئوا القلوب بيصدقوا الكلام الفارغ ده
    أبو حاحا
    إمنع الكلام إنت وهو وهى
    ولو رجعنا للإنجيل حسب متى إصحاح 28
    حنلاقى مكتوب
    28: 2واذا زلزلة عظيمة حدثت لان ملاك الرب نزل من السماء و جاء و دحرج الحجرعن الباب وجلس عليه
    وأبونا عزت أندراوس قال
    كان الجبل
    يرتفع عن الأرض وظهرت الشمس من تحته فإذا سجدوا نزل الجبل وإلتصق بالأرض وحدثت زلزلة إرتجت لها كل جهات الأرض

    فنلاحظ هنا مع إختلاف الحالتين لأن إللي نقل الجبل إنسان أعور تقى ثيابه رثة
    وإللى نقل الحجر ملاك قوى ثيابه ناصعة البياض كالثلج
    بس الزلزلة واحدة
    نجفة
    يعنى نفهم من كدة إن يوسف ونيقوديموس لما أخذا جسد الرب ووضعاه فى القبر حدثت نفس الزلزلة عندما حركا الحجر ليسدا به فتحة القبر؟؟
    كيرلس
    لو تلاحظ حضرتك إن متى هو الوحيد إللي ذكر حكاية الملاك ودحرجته للحجر
    فى حين مرقس ولوقا ويوحنا لم يذكروا حكاية الملاك
    كمان هو الوحيد إللى قال إن الحجر كان موجود عند ذهاب المجدلية للقبر فى الفجر
    28: 1 و بعد السبت عند فجر اول الاسبوع جاءت مريم المجدلية و مريم الاخرى لتنظرا القبر
    28: 2 و اذا زلزلة عظيمة حدثت لان ملاك الرب نزل من السماء و جاء و دحرج الحجر عن الباب و جلس عليه

    فى حين إن الثلاثة مرقس ولوقا ويوحنا ذكروا إن الحجر كان مرفوع قبل ذهابها للقبر
    [COLOR="#008000"]20: 1 وفي اول الاسبوع جاءت مريم المجدلية الى القبر باكرا والظلام باق فنظرت الحجر مرفوعا عن القبر يوحنا
    24: 1 ثم في اول الاسبوع اول الفجر اتين الى القبر حاملات الحنوط الذي اعددنه و معهن اناس
    24: 2 فوجدن الحجر مدحرجا عن القبر لوقا
    أبو حاحا[/COLOR]
    أولاً قبل الأعداد إللي ذكرتها من لوقا نشوف مكتوب إيه
    حنلاقى مكتوب
    23: 55 و تبعته نساء كن قد اتين معه من الجليل و نظرن القبر و كيف وضع جسده
    23: 56 فرجعن و اعددن حنوطا و اطيابا و في السبت استرحن حسب الوصية

    وده معناه إن مريم المجدلية لم تكن معهم
    حلو كدة ؟
    أما إللي ذكرته ومكتوب فى يوحنا فبيقول إن مريم المجدلية جاءت للقبر وكانت وحدها ووجدت الحجر مرفوعاً
    وإللي مكتوب فى مرقس
    16: 1 و بعدما مضى السبت اشترت مريم المجدلية و مريم ام يعقوب و سالومة حنوطا لياتين و يدهنه
    16: 2 و باكرا جدا في اول الاسبوع اتين الى القبر اذ طلعت الشمس
    16: 3 و كن يقلن فيما بينهن من يدحرج لنا الحجر عن باب القبر
    16: 4 فتطلعن و رأين ان الحجر قد دحرج لانه كان عظيما جدا مرقس

    ونفهم من مرقس إن المجدلية كان معاها مريم أم يعقوب وسالومة يعنى تلاتة ووجدوا الحجر مدحرج عن القبر
    أما البشير متى فقال مريم المجدلية ومريم الأخرى وجدوا إن الملاك نزل ودحرج لهم الحجر
    كيرلس
    وبعدين ؟
    أبو حاحا
    إفهم إنت بقى
    كيرلس
    أفهم إيه ؟
    أبو حاحا
    يابنى الحكاية واضحة زى المثلث قصدى زى الشمس
    كيرلس
    مش فاهم؟
    أبو حاحا
    بص يا حبيبى إحنا شوفنا إللي مكتوب عند متى ومرقس ولوقا ويوحنا
    تلاتة منهم قالوا إن الحجر كان مرفوع
    ومتى قال الملاك نزل ودحرج الحجر
    فهمت ؟
    كيرلس
    فهمت إيه ؟
    أبو حاحا
    الصراحة متى بيصور المشهد بإحساس عالى جداً فقال عند فجر اول الاسبوع جاءت مريم المجدلية ومريم الاخرى لتنظرا القبر وطبيعى إن مريم ومريم الأخرى حيكونوا ماسكين فى إيديهم شموع أو مشاعل لأن الدنيا كانت ضلمة
    وطبيعى تكون مريم المجدلية ومريم الأخرى بيبكوا والدموع ماليه عينيهم
    وخصوصاً المجدلية لأنها كانت مقربة من يسوع جداً وطبيعى تكون ظلال الضوء بتاع المشاعل جت على الحجر وإحتمال يكون الحجر لونه أبيض ناصع وإحتمال كبير يكون الحجر ده ليه نتوءات وإحتمال إنعكاس ضوء المشاعل مع الدموع التى كانت بتتلألأ فى عينين مريم ومريم على الحجرفتخيلوا النتوء إللى فى الحجر لما سقط عليه الضوء بدا لهم كملاك يلبس ثياب بيضاء ناصعة ، وجملة وكان منظره كالبرق فده نتيجة الدموع التى كانت بتترقرق وتتلألأ فى عينيهم وشبه الدموع هنا باللؤلؤ إللي بيبرق لما نسلط عليه ضوء شمعه أوشعلة والواحد مننا لما تكون الدموع ماليه عينيه ممكن يتخيل أى حاجة وخصوصاً فى وجود ضوء متحرك
    وإنت لو أخدت حباية لؤلؤ من مامتك أو من تيته ودخلت الأوضة بتاعتك وطفيت النور وسلطت على حباية اللؤلؤ ضوء بطارية مثلاً حتعطيك بريق وظلال والظلال دى لو سقطت على المكتب بتاعك ممكن تفتكره آتان أما البريق كلنا عارفين إنه من البرق وعلشان كدة متى قال وكان منظره كالبرق
    28: 3 و كان منظره كالبرق و لباسه ابيض كالثلج
    وده لأن متى إحساسه عالى أوى أوى وبيحب الحاجة تكون واسعة حبتين
    وكمان هو الوحيد إللي ذكر الزلزلة إللى حصلت وعلشان كدة أنا صدقته لما ذكر الزلزلة وإحتمال كبير أوى أوى يكون إللي تخيلته مريم ومريم الأخرى دى التوابع إللي حصلت بعد الزلزلة الشديدة عقب دحرجة الحجر
    تمام زى الموضوع إياه بتاع المبولة
    وإسئل مجرب
    كيرلس
    طيب الحجر حيقوللهم لا تخافا انتما فإنى أعلم إنكما تطلبان يسوع المصلوب
    أو الجنود حيصيروا كأموات لما شافوا الحجر ؟
    28: 4 فمن خوفه ارتعد الحراس و صاروا كاموات
    28: 5 فاجاب الملاك و قال للمراتين لا تخافا انتما فاني اعلم انكما تطلبان يسوع المصلوب

    أبو حاحا
    يا حبيبى أصلك ما مجربتش إيه إللي حيحصلك لو حصلت زلزلة
    فصيح
    تعرف يابونا إن كلمة زلزّلة ماشية مع كلمة مبّولة
    كيرلس
    وليه ما يكونش الشيطان هو إللي مثل لهم دور ملاك من نور علشان يوهمهم إن المصلوب كان يسوع وإنه قام من الموت ؟
    ناصح
    الصراحة أنا حاسس إن الملاك إللى ظهر لهم ليس إلآ ديقوديموس أو يوسف وإللى خلى ملابسه تبرق ده سببه إنه كان يحمل نوع من الطيب أو أكثر لتحنيط الجسد وهذا النوع من الطيب من شأنه أن يبرق عند تعرضه للضوء مثل الكهرمان مثلاً
    فصيح
    طيب لما متى قال إن حجاب الهيكل إنشق والقبور تفتحت والصخور تشققت وقام كثير من أجساد القديسين الراقدين ده كان نتيجة إيه ؟؟
    أبو حاحا
    ياحبيبى لو بتقرا بفهم وأخدت بالك من إللى إحنا كنا بنقوله عن التوابع ماكنتش سئلت السؤال ده
    فصيح
    ليه بقى ؟
    أبو حاحا
    لإنه مكتوب
    27: 50 فصرخ يسوع ايضا بصوت عظيم و اسلم الروح
    27: 51 و اذا حجاب الهيكل قد انشق الى اثنين من فوق الى اسفل والارض تزلزلت و الصخور تشققت
    27: 52 و القبور تفتحت و قام كثير من اجساد القديسين الراقدين

    فصرخة الرب يسوع بصوت عظيم عندما أسلم الروح هنا أحدثت الزلزلة إللي بنقول عليها وحكاية تشقق الأرض وتفتّح القبوروخروج أجساد القديسين دى توابع الزلزّلة تمام زى حكاية المبوّلة
    ياااه ده وقت الوعظة فات من بدرى
    سلام
    التلاميذ
    سلام
    وأخر دعوانا أن الحمد لله رب العالمين
    لا شريك له




  2. #2
    تاريخ التسجيل
    Mar 2016
    المشاركات
    49
    الدين
    الإسلام
    الجنس
    ذكر
    آخر نشاط
    31-01-2017
    على الساعة
    09:49 PM

    افتراضي

    الحمد لله على نعمة الاسلام وكفى بها نعمه

توابع الزلزال

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

المواضيع المتشابهه

  1. درس الأحد توابع الزلزال
    بواسطة showman في المنتدى منتدى نصرانيات
    مشاركات: 9
    آخر مشاركة: 25-05-2013, 01:51 AM
  2. انهيار كنيسة بفعل الزلزال في لوركا
    بواسطة هادية في المنتدى المنتدى العام
    مشاركات: 4
    آخر مشاركة: 13-05-2011, 12:02 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

توابع الزلزال

توابع الزلزال