يوميات عم رمضان

آخـــر الـــمـــشـــاركــــات

الأنبا روفائيل : يعترف أن العقيدة المسيحية تأسست من المجامع ولم تعتمد على نصوص الكتاب المقدس » آخر مشاركة: إيهاب محمد | == == | Is God: Jesus, Jesus and Mary, the third of three or the Clergy in Christianity according to the Qur’an? » آخر مشاركة: islamforchristians | == == | اسماء الله الحسنى فى الكتاب المقدس ومدى انطباقها على يسوع » آخر مشاركة: undertaker635 | == == | منصر يعترف: المراة المسيحية مكينة تفريخ فقط ! » آخر مشاركة: *اسلامي عزي* | == == | تسريبات من قلب الزريبة العربية » آخر مشاركة: *اسلامي عزي* | == == | انواع التوحيد » آخر مشاركة: فايز علي احمد الاحمري | == == | سائل : عندي شك في الوهية المسيح و مكاري يونان يرد عليه : لو شغلت عقلك بس العقل لوحده يقول ده مش ربنا » آخر مشاركة: *اسلامي عزي* | == == | أنا و الآب واحد بين الحقيقة و الوهم » آخر مشاركة: وردة الإيمان | == == | رد شبهة: نبيُّ الإسلام يقول : خيل سليمان لها أجنحة ! » آخر مشاركة: *اسلامي عزي* | == == | أنشودة : جمال الوجود بذكــر الإله » آخر مشاركة: *اسلامي عزي* | == == |

مـواقـع شـقــيـقـة
شبكة الفرقان الإسلامية شبكة سبيل الإسلام شبكة كلمة سواء الدعوية منتديات حراس العقيدة
البشارة الإسلامية منتديات طريق الإيمان منتدى التوحيد مكتبة المهتدون
موقع الشيخ احمد ديدات تليفزيون الحقيقة شبكة برسوميات شبكة المسيح كلمة الله
غرفة الحوار الإسلامي المسيحي مكافح الشبهات شبكة الحقيقة الإسلامية موقع بشارة المسيح
شبكة البهائية فى الميزان شبكة الأحمدية فى الميزان مركز براهين شبكة ضد الإلحاد

يرجى عدم تناول موضوعات سياسية حتى لا تتعرض العضوية للحظر

 

       

         

 

    

 

 

    

 

يوميات عم رمضان

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 13

الموضوع: يوميات عم رمضان

  1. #1
    الصورة الرمزية showman
    showman غير متواجد حالياً عضو مميز
    تاريخ التسجيل
    Jan 2007
    المشاركات
    573
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    14-10-2016
    على الساعة
    09:05 PM

    افتراضي يوميات عم رمضان

    تنويه : يوميات عم رمضان إتخذت فيها الجانب الأدبى كإسلوب ضرورى لشد القارئ الفاضل إليها وعدم شعوره بالملل عند القراءة وكمدخل هام لبيان عوارالمعتقد المسيحى وطقوسه المستمدة من الوثنيات التى كانت فى الأمم السابقة وهذا هو الغرض الأساسى من تقديم اليوميات، وفى هذه اليومية بمشيئة الله وتوفيقه سأبين كيف جرت الأحداث الخاصة بيسوع وعملية القبض والمحاكمة والصلب والموت والدفن فى القبر وحل لغز الثلاث أيام وثلاث ليالى
    ثم إدعاء قيامة المصلوب من القبر وذلك من وجهة نظرى وسرداً على ألسنة الشخصيات المحورية فى اليوميات والله أعلى وأعلم
    فقط أرجو من حضراتكم تقبل هذه اليوميات بصدر رحب
    ومعذرة لو عناوين اليوميات أتت مستفذه فى بعض الأحيان
    والله الموفق


    يوميات عم رمضان

    لا مات ولا قام ولا إنجرح ولا شاف إهانات
    الشيخ حسن
    مش قابلت الأسيس كلبا يا شيخ رمضان
    عم رمضان
    قابلته إمتى ؟
    الشيخ حسن
    قابلته النهاردة بعد الضهر
    عم رمضان
    قابلته فين ؟
    الشيخ حسن
    قابلته فى السكة عند الشونة
    عم رمضان
    إيه كنت بتقضى مصلحة هناك ؟
    الشيخ حسن
    أصل ياسيدى حلاوتهم قالتلى عايزاك تجبلى فلفل اسود وكسبرة فأخدت بعضى ورحت على دكانة الشيخ صلاح وأنا ماشى كان قدامى حجر فى السكة
    وسمعت إللى بيقول خلى بالك يا شيخ قدامك حجر
    لما سمعت صوته قلت لنفسى الصوت ده مش غريب عليا
    قلتله مين ؟ حضرت الأسيس كلبا ؟
    الواد ميلاد الصايغ كان ماشى معاه قاللى إسمه الأب كلباتشينو يا شيخ حسن
    قلتله ماناعارف يا سى ميلاد بس انا بأختصر الأسم
    قاللى أبونا كتر خيره نبهك قبل ماتعتر فى الحجر
    وتنكفى على وشىك ويجرالك حاجة
    قلتله اومال العصايا إللى معايا دى لازمتها إيه
    ماكنت حااعرف لوحدى إن فيه حجر قدامى
    عموماً أبوكم يشكرعلى التنبيه
    بس وحيات أغلى حاجة عندك يا ميلاد إللى هو محل الدهب وإلهى ينسرق منك لو ماقلتش الحق
    صحيح أبوكم قلبه عليا ؟
    قاللى مدام حلفتنى بأغلى حاجة عندى أنا حاأقولك الصراحة
    قلتله أيوه مفيش أحسن من الصراحة
    قاللى الصراحة يا شيخ حسن كنت عاوز أجى آخد بإيدك بس أبونا قاللى سيبه يعتمد على نفسه
    قلتله أبوكم قصده ينكفى على وشه
    ميلاد سكت لما قلت كده
    قلتله ياواد دنا محلفك بأغلى حاجة عندك إنك تقول الحق
    قاللى مانا كده بأقول الحق علشان محلفنى بأغلى حاجة عندى ، إنما لو محلفنى بحاجة تانية غير الدهب حتى لو محلفتى بالانجيل كنت حااكدب وما أقولش الحق علشان الانجيل قال الكدب بيزود مجد الرب ، بس أنا ماأقدرش علشان محلفنى بالدهب
    قلتله يعنى هان عليك الشيخ حسن ووافقت أبوك إنى أنكفى على وشى
    قاللى لأ صدقنى أنا ما سكتش وقلت لابونا أأقوله يابونا إن قدامه حجر
    قاللى وإنت مال أهلك ما تسيبه إياكش يولع ويغور فى داهية
    قلتله بقى كده ، هى دى المحبه بتاعتكوا يا سى كلبا إللى واجعين دماغنا بيها
    الأسيس قاللى ما تصدقش الخروف ده
    ميلاد قاللى أنا قلت لابونا بس كده الرب يزعل منى
    أبونا قاللى بقى إنت ياخروف عاوز تعمل خير مع المسلم عدو الخير
    قلتله لأ يابونا ما بأعملش خير مع عدو الخير المسلم زى ما علمتونا
    بس ده رجل غلبان وكمان بيجى عندى البيت وانا بقرا له فى الانجيل وقلت يمكن يحب المسيح ويدخل زريبة الخرفان بتاعتنا ويبقى خروف زينا
    قاللى طيب يا بقرة حيث كدة سبنى أنا أأقوله علشان تبقى جِميِلة منى أكسر بها عينه
    قلتله حتكسر بها عينه إزاى يابونا وهو كفيف ؟
    قلتله معلش يا سى ميلاد أصل فيه ناس ما بتختشيش مع إن فضايحهم كانت بجلاجل
    أنا قلت أضربه بالكلمة دى علشان يعرف إنى عارف
    حكاية فلتس وإبنه لما تفوا عليه وطردوه من دارهم
    بس الظاهر العالم دى ما عندهاش إحساس ولاحياء
    الأسيس لما سمع كده قال لميلاد ماشى ياخروف بس نوصل للكنيسة وحاظبطك تمام على الكلام إللى قلته
    قلتله معلش يا ميلاد كله يهون علشان خاطر الدهب
    قاللى بس شوفت بقى حنية أبونا يا شيخ حسن
    الأسيس قال لميلاد حتى لو عملت اللًالّىِ برضو حاظبطك
    قلتله عموماً ربنا أعلم بالنيات ويجازى أبوك على أد نيته
    بس لو أبوك نيته كويسة وبيحب الخير كان قالك روح ياميلاد دحرج الحجر ده بعيد عن سكة الناس
    الأسيس رد وقال وليه ميلاد هو إللى يدحرج الحجر ؟
    ما أى حد غيره يدحرجه
    قلتله أى حد غيره زى مين ؟
    ولا حضرتك عاوز ملاك ينزل من السما ويدحرج الحجر ؟
    قاللى بتقصد إيه يا مسلم بكلامك ده ؟
    قلتله لو مش عارف حضرتك حكاية الملاك والحجر
    إللى فى كتابك ميلاد يقولك
    مش كده يا ميلاد ؟
    الأسيس قال للواد ميلاد ما تردش عليه ياخروف وماتاخدش وتدى كتير معاه فى الكلام علشان ما يجرش رجلك وإحنا مش ناقصين
    ميلاد قال حاضر يابونا
    قلتله بس إيه يا ميلاد الهيصة والزغاريط والطبل والزمر والصاجات دى إللى كانت فى الكنيسة إمبارح ؟ هو كان فيه فرح ؟
    قاللى يا شيخ حسن كنا بنحتفل بعيد القيامة
    قلتله هى القيامة قامت ياوله وأنا ما أعرفش ؟
    قاللى لأ يا شيخ حسن دى القيامة بتاعتنا إحنا يا مسيحيين مش القيامة بتاعة المسلمين
    قلتله وإنتوا قمتوا رحتوا على فين ؟
    قاللى قصدى قيامة الرب من بين الأموات
    قلتله هو الرب بيموت يا مغفل
    قاللى مكتوب عندنا فى الانجيل إنه قام وكمان لقوا الكفن بتاعه فى القبر وهو مش موجود
    مش كده يابونا ؟
    حضرة الأسيس فضل ساكت
    قلتله إنت عاوز تقول إنه ساب الكفن بتاعه فى القبر
    وعلشان كده إنتوا مبسوطين وفرحانين وبتهيصوا لإنه خرج عريان بلبوص زى امه ما ولدته
    قاللى إحنا فرحانين وبنهيص لإنه قام من الموت وكمان علشان السنة إللى فاتت ما حدش منا احتفل كنا حزنانين على موت البابا شنودة مثلث الرحمات
    قلتله يعنى علشان البابا بتاعكم مات تبقوا حزنانين وزعلانين وشايلين الطين
    ولما الرب بتاعكم مات تفرحوا وتهيصوا وتزغرطوا
    وبعدين كل حاجة عندكوا قلبتوها لمثلثات
    أول مرة أسمع حكاية مثلث الرحمات
    وقلت فى نفسى البابا ده إللى حزنانيين عليه كان مفروض يسموه مثلث الشر مش مثلث الرحمات لأنه كان راجل بتاع مشاكل ومقالب وغُرز وياما رقّص الدولة وعدى بالكورة زى الحلاوة
    وبعدين كلمت حضرة الأسيس كلبا وقلتله
    إلا صحيح يا بوهم بعد الشمس والشمعة والبيضة والمثلث الدهب الخالص دلوقت بقيتوا تدللوا على الثالوث بالعالم ثلاثى الأبعاد ؟
    دانتوا ناقص عليكوا تدللوا على الثالوث بالجبنة المثلثات
    إنت قلتلى الجبنة كان إسمها إيه يا سى ميلاد إللى كنت بتاكلها يوم ما كنت عندك ؟
    قاللى جبنة نستو لابشكرى يا شيخ حسن
    قلتله أهى الجبنة النستو المثلثات دى تنفعكم فى الكنيسة وإنتو بتشرحوا الثالوث وكمان الفطيرة إللى بتتناولوها فى الكنيسة يبقى طعمها حلو مع الجبنة النستو المثلثات
    ولا إنتوا بتحبوا تتناولوا الفطيرة الحوواشى
    الأسيس ما ردش عليا وتقريبا وشوش الواد ميلاد فى ودنه ، علشان ميلاد قاللى بعد إذنك يا شيخ حسن حاوصل أبونا للكنيسة علشان مستعجل
    قلتله ماشى يا سى ميلاد وصله بس لحد باب الكنيسة وإوعى تدخل معاه جوه أحسن يظبّطك ولما يدخل عندك الدار إبقى خلى عينك عليه وماتخلهوش يغيب عنك ولو طرفة عين واحدة
    وكمان ما تخلهوش يدخل دارك وإنت مش موجود زى الواد سمعان
    قاللى مانا عارف يا شيخ حسن هو أنا عبيط


  2. #2
    الصورة الرمزية showman
    showman غير متواجد حالياً عضو مميز
    تاريخ التسجيل
    Jan 2007
    المشاركات
    573
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    14-10-2016
    على الساعة
    09:05 PM

    افتراضي

    عم رمضان
    المسيحى من دول بيكون معذور يا شيخ حسن لإنه طلع لقى أبوه وامه كده فبقى يقلدهم وعينيه فتحت على صور يسوع والعدرا ومارى جرجس إللى ماليه الحيطان
    وبقى ينام ويصحى على الصور دى ، وأهله علموه إنه يحبهم ولما يحتاج حاجة يطلبها من تمثال المسيح أو العدرا ، ولما بيروح الكنيسة مع أهله بيشوفهم وهما بيسجدوا لتمثال يسوع والعدرا والقديسين بقى يسجد زيهم ، يعنى قلبه بقى متشعلق بالصور والتماثيل ، والكنيسة زرعت فيه الطقوس بتاعتها وعلمته إن الله تلاته فى واحد ؟ كمان الكنيسة بيكون فيها صاجات ودفوف وموسيقى ورقص وبنات ولبس قصير ومسخرة ف ليه ما يحبش الكنيسة
    الشيخ حسن
    دول بيكونوا عارفين الحق فين ومع كده بيدافعوا عن الباطل
    عم رمضان
    طيب يعملوا إيه ؟
    الشيخ حسن
    لو مش عاوزين يتبعوا الحق هما حرين بس ما يدافعوش عن الباطل وهما متأكدين إنه باطل
    عم رمضان
    مهو المثل بيقول الساكت عن الحق شيطان أخرس
    الشيخ حسن
    أصل اليهود يا شيخ رمضان أخبث خلق الله وأفجر خلق الله ، بس عندهم صبر الفاجر وزى ما احنا شايفين إنهم صبروا وإتلونوا بكل لون وبقوا للإنجليزانجليز وبقوا للأمريكان أمريكان وبقوا للفرنساوين فرنساوين وبقوا للطليان طليان لحد ما سلبوا فلسطين وعملوا دولة اسرائيل وبيطمعوا يمدوها من النيل للفرات وبولس أصله يهودى أصيل وغيور على دينه طب يعمل إيه فضل صابر صبر الفاجر وهو بيفكر إزاى يحارب المسيح ويتلف الانجيل فإدعى إن المسيح ظهرله علشان يقرب من تلاميذ المسيح وزى هو ماقال بلسانه إنه بيتلون بكل لون علشان يكسب الكل وقال إنه شريك فى الانجيل وقام بدل دين المسيح وحرف وغير فيه وأنشأ لهم عقيدة وثنية شركية علشان يضلوا والرب يغضب عليهم وكمان مفيش حد أحسن من حد فزى ما اليهود كتبهم إتحرفت حرفوا كمان فى كتب النصارى وعلشان كدة الجماعة دول مش عارفين مين إللى كتب الأناجيل بتاعتهم لأن الكتبة مجهولين ، يعنى اليهود عملوها وسابوا دول مغروزين فى الوحل لدلوقت
    عم رمضان
    إنت حتقوللى على اليهود دول طلعوا عنين سيدنا موسى علشان البقرة
    الشيخ حسن
    هو بس علشان البقرة دول بعد ما ربنا سبحانه وتعالى شق لهم البحرعلشان يعدوا ونجاهم من فرعون وخرجوا من مصر وهما ماشين مروا على ناس بيعبدوا أصنام فقالوا لسيدنا موسى إعمل لنا إله زى دول
    عم رمضان
    الصراحة مفيش حد عاند زى اليهود
    ربنا يقوللهم ماتصطادوش يوم السبت يخالفوا ربنا ويحطوا المصايد بتاعتهم يوم الجمعة علشان تصطاد إتوماتيكى إللى يجى يوم السبت
    يقوللهم ادخلوا الباب وقولوا حطه علشان يحط عنهم سياءتهم يقولوا هما حنطة
    ربنا يرزقهم بالمن والسلوى يقولوا لأ احنا عاوزين عدس وبصل ، سيدنا موسى يقوللهم حاربوا يقولوله
    احنا حنقعد هنا وإنت روح حارب إنت وربك
    الشيخ حسن
    ده إللى أكتر من كده إن ربنا سبحانه وتعالى نجاهم من الغم واليم واستعباد المصريين لهم وبعد كل ده يقولوا لموسى إحنا كنا مرتاحين وأخر حلاوة قبل ما تيجي
    يا شيخ بلاش قرف
    عم رمضان
    المهم بعد الأسيس ما مشى جبت التوابل لحلاوتهم ؟
    الشيخ حسن
    آه رحت الدكانة واشتريت الطلبات وأنا راجع كنت حاتكعبل فى الحجرإياه بس ربنا سترها
    عم رمضان
    هو الأسيس أرعليك ولا إيه ؟
    الشيخ حسن
    إحنا المسلمين لا نتطير من شىء علشان عارفين إن الأمر كله بيد الله سبحانه
    عم رمضان
    ونعم بالله
    بس إيه حكاية الحجر دى يا شيخ حسن ؟
    الشيخ حسن
    حاحكيلك الحكاية من طقطق لسلاموا عليكوا
    عم رمضان
    بس بالراحة عليا وواحدة واحدة يا شيخ حسن
    الشيخ حسن
    حاضر يا شيخ رمضان حاأخليك تتخيل إللى حصل كإنه قدامك
    عم رمضان
    وأنا حاخلى أم السعد تعملك كوباية شاى تخليك تتخيل إنك قاعد على قهوة عزوز
    الشيخ حسن
    لا والنبى يا شيخ رمضان أحسن لسه من يومين عامل خناقة مع الصبى بتاع القهوة علشان جابلى كوباية شاى أستغفر الله العظيم
    عم رمضان
    مالها كوباية الشاى ؟
    الشيخ حسن
    قال إيه الواد بيستعمانى وجايبلى ميا سخنه وعليها سكر وقاللى معلش ياشيخ شاى الفتلة خلص بس جبتلك شوية شاى فى الخمسينة إنما إيه وصاية من إللى وصى عليهم لقمان الحكيم
    قلتله أول مرة أسمع إن لقمان وصى على الشاى فى الوصية بتاعته لإبنه
    قاللى لما تدوق الشاى حتعرف إنه وصى عليه
    قلت لنفسى ده بنى أدم جاهل وسيبك منه
    ولسه باشفط شفطة رحت منادى عليه قلتله شيل الشاى ده من قدامى بدل ما اكبه بس شوف حد يشيله معاك أحسن الظاهر إللى عمله عمله فى التسعينة مش فى الخمسينة وخلاه تقيل أوى
    قاللى ليه هو الشاى مش عاجبك يا شيخ ؟
    قلتله هو فيه شاى من أصله دى ميا سخنه ، إنت بتستعمانى
    قاللى الشاى إللى عندنا كدة ولو مش عاجبك مع السلامة
    المهم كلمة منه وكلمة منى كنا حنمسك فى خناق بعض
    لولا المعلم عزوز قاللى معلش يا شيخ حسن الواد بشاى أصله جاى جديد وما يعرفكش وراح بايس راسى وقاللى حقك عليا وقال تعالى يابشاى بوس راس الشيخ
    الشيخ حسن ده البركة بتاعتنا
    قلت للمعلم عزوز هو علشان إسمه بشاى تقوم تشغله فى القهوة
    ضحك وقاللى طول عمرك دمك خفيف يا شيخ حسن وطلبلى ينسون من غير ماياخد حسابه
    عم رمضان
    الحمد لله إنها جت على أد كده
    وشوف المسلمين بيشغلوا عندهم مسيحيين إنما لو كان صاحب القهوة مسيحى عمره ما كان حيشغل مسلم عنده
    خلينا بقى فى موضوعنا


  3. #3
    الصورة الرمزية showman
    showman غير متواجد حالياً عضو مميز
    تاريخ التسجيل
    Jan 2007
    المشاركات
    573
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    14-10-2016
    على الساعة
    09:05 PM

    افتراضي


    الشيخ حسن
    المسيح عليه السلام أو يسوع زى ما هو مكتوب عندهم
    كان معاه إتناشر تلميذ هو إللى إختارهم بنفسه ، وإللى إحنا بنسميهم الحواريون
    وكانوا معاه فى كل تنقلاته وكان عليه السلام زيه زى بقية الأنبياء إللى سبقوه بيبشر بإقتراب ملكوت الله إللى هو الاسلام الدين الخاتم إللى ربنا سبحانه وتعالى إرتضاه لعباده ولن يقبل منهم سواه
    واستمرالحواريون معه حتى أخر الأحداث إللى حااتكلم عنها وقالوا عن واحد من تلاميذه إسمه يهوذا إنه خاين وخان السيد المسيح وقالوا إن هو إللى سلمه للجنود ورؤساء الكهنه علشان يصلبوه
    الجماعة إياهم بيقولوا إن المسيح إتصلب يوم الجمعة وكتابهم بيقول إن المصلوب طعنوه فى جنبه علشان يتأكدوا من موته ولما مات الشمس أظلمت فجأة ، إذا الصلب تم فى نهاريوم الجمعة
    وكتابهم بيقول إن القبض عليه كان ليلاً عندما كان مع تلاميذه بعد خروجهم من البستان وإنهم أخذوه مباشرة للمحاكمة ثم إلى السجن ، إذا القبض عليه كان مساء يوم الخميس أى ليلة الجمعة وبعد المحاكمة سجنوه
    ونهارالجمعة سلموه للجنود ورؤساء الكهنة ليصلبوه وتم صلبه عصر الجمعة ثم أنزلوه من على الصليب مساء الجمعة حتى لا يبات على خشبة الصلب وينجس يوم السبت وهو يوم مقدس عند اليهود ، فتم دفنه مساء الجمعة أى ليلة السبت
    وظل بالقبر طوال يوم السبت وليلة الأحد
    وبذلك تكون المدة التى قضاها فى القبر هى ليلة السبت
    ويوم السبت وليلة الأحد فتكون المدة ليلتان ويوم
    لأن الجسد لم يكن موجود بالقبر فجرالأحد
    طيب السيد المسيح قال فى كتابهم إنه حيكون زى يونان النبى إللى هو سيدنا يونس ويقعد ثلاثة أيام وثلاث ليالى
    حِينَئِذٍ قَالَ قَوْمٌ مِنَ الْكَتَبَةِ وَالْفَرِّيسِيِّينَ: «يَا مُعَلِّمُ نُرِيدُ أَنْ نَرَى مِنْكَ آيَةً». فَقَالَ ‏لَهُمْ: «جِيلٌ شِرِّيرٌ وَفَاسِقٌ يَطْلُبُ آيَةً وَلاَ تُعْطَى لَهُ آيَةٌ إِلاَّ آيَةَ يُونَانَ النَّبِيِّ. لأَنَّهُ كَمَا ‏كَانَ يُونَانُ فِي بَطْنِ الْحُوتِ ثَلاَثَةَ أَيَّامٍ وَثَلاَثَ لَيَالٍ هَكَذَا يَكُونُ ابْنُ الإِنْسَانِ فِي قَلْبِ ‏الأَرْضِ ثَلاَثَةَ أَيَّامٍ وَثَلاَثَ لَيَالٍ.‏ ( متى 12 : 38-40 ) .
    طيب أين بقية المدة إذا كان الصلب والدفن كان مساء الجمعة أى ليلة السبت
    وفجر الأحد لم يكن الجسد بالقبر
    وده يثبت إن المسيح لم يكن هو الذى تم القبض عليه ولا هو المصلوب ولا هو الذى تم دفنه فى القبر
    طيب إيه الحكاية ؟
    نمسك النبؤة إللى قالها ونحللها
    ونشوف وجه التشابه بين السيد المسيح وبين يونان النبى ؟
    للأسف هما بيربطوا بين المسيح وبين المصلوب وهو الشبيه الذى تم القبض عليه مساء يوم الخميس وصلبه يوم الجمعة ولم يجدوا جسده فجر الأحد
    لذلك لم يستطيعوا إثبات مدة وجود يسوع فى القبر ثلاثة أيام وثلاث ليالى
    النبؤة بتقول إن النبى يونان كان فى سفينة فى البحر فلازم المسيح يكون هو كمان فى سفينة فى البحر
    النبى يونان لما حدفوه فى البحر الحوت إبتلعه وظل حى فى بطن الحوت وسط الظلمة
    فلازم المسيح هو كمان يكون فى البحر وفى بطن الحوت وكمان يكون حى
    طيب إيه إللى يشبه الحوت ؟
    السفينة هى التى تشبه الحوت
    طيب إيه إللى يشبه بطن الحوت ؟
    القبو إللى فى السفينة يشبه بطن الحوت
    وبطن الحوت مظلمة وكانت كقبر للنبى يونان
    وقبو السفينة عند غلق بابه يكون مظلم فكان كقبر للمسيح
    وكمان يكون حى فى بطن السفينة
    زى ماكان يونان حى فى بطن الحوت
    ويظل فى بطن السفينة ثلاث أيام وثلاث ليالى زى النبى يونان ظل فى قلب الحوت ثلاث أيام وثلاث ليالى ثم خرج حياً
    كذلك خرج السيد المسيح من القبو وهوبطن السفينة حى بعد ثلاث أيام وثلاث ليالى ثم ظهر لتلاميذه بعد ذلك فخافوا وجزعوا عند رؤيته
    عم رمضان
    بس ده بيقول فى قلب الأرض
    الشيخ حسن
    القلب بيكون فى الجزء العلوى من الأنسان وقلب الأرض أى قريب من الأرض والسفينة تكون قريبة من سطح البحر وليس فى أعماق البحر كذلك الحوت يكون قريباً من سطح البحر لإنه يحتاج إلى التنفس
    كمان السيد المسيح لما وقع شبهه على يهوذا والجنود وجدوا إتنين يحملوا نفس الشبه وذلك أحدث عندهم رعب جعلهم يتراجعون من الخوف ويسقطون على الأرض والمشاعل تقع من إيديهم ويحدث هرج ومرج إختفى المسيح على إثر ذلك من بين أيديهم فأين يذهب ويختفى ليكون بمأمن
    لم يكن إمامه إلآ البحركيونان النبى عندما فر من نينوى فركب السفينة ثم قذفوه فى البحر فإلتقمه الحوت كذلك المسيح فر منهم ودخل سفينة ثم إختبأ فى القبو بمساعدة أصحاب السفينة وقبو السفينة بيكون فى بطن السفينة ويشبه القبر وكان ذلك مساء الخميس ( ليلة الجمعة ) + يوم الحمعة ( ليلة السبت ) + يوم السبت ( ليلة الأحد ) + يوم الأحد ثم قام من القبو مساء الأحد ودخل على تلاميذه وهم مجتمعين
    ولو بصينا على تصميم السفينة حنجدها تشبه الحوت
    الكبير وكلاهما موجود بالماء الحوت والسفينة والقبو الموجود بأسفل السفينة يشبه جوف الحوت وأى بحر فهو يشق الأرض فالقبو يعتبر فى جوف الأرض
    ثم رفُع عليه السلام إلى السماء بعد لقاءه بتلاميذه
    نيجى بقى للشبيه وإيه إللى حصل معاه
    يتبع بمشيئة الله


  4. #4
    تاريخ التسجيل
    Apr 2014
    المشاركات
    156
    الدين
    الإسلام
    الجنس
    ذكر
    آخر نشاط
    04-04-2017
    على الساعة
    04:36 PM

    افتراضي

    والله واحشنا يا عم رمضان

    متاااااااااااااااابع

  5. #5
    الصورة الرمزية showman
    showman غير متواجد حالياً عضو مميز
    تاريخ التسجيل
    Jan 2007
    المشاركات
    573
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    14-10-2016
    على الساعة
    09:05 PM

    افتراضي

    اقتباس
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مصرى ثائر مشاهدة المشاركة
    والله واحشنا يا عم رمضان

    متاااااااااااااااابع
    منور اليوميات أخى الحبيب مصرى ثائر

  6. #6
    الصورة الرمزية showman
    showman غير متواجد حالياً عضو مميز
    تاريخ التسجيل
    Jan 2007
    المشاركات
    573
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    14-10-2016
    على الساعة
    09:05 PM

    افتراضي

    عم رمضان
    ياااه يا شيخ حسن ده الواحد دماغه لفت
    الشيخ حسن
    فهمت يا شيخ رمضان إن المسيح مش هو إللى إتصلب ومات وإندفن وقام لأن إللى قبضوا عليه يوم الخميس بالليل يعنى ليلة الجمعة وأخذوه يتحاكم وبعد كده سجنوه ويوم الجمعة اليهود طلبوا من بيلاطس إنه يصلبه
    فقال لهم خدوه إنتوا واصلبوه وسلمه للجنود ورؤساء الكهنة ليصلبوه فأخدوه وقلعوه ولبسوه وبعد ما لبسوه قلعوه تانى وبعدين لبسوه وبعدين قلعوه تانى وصلبوه عريان بلبوص كان يهوذا وهو فى شبه المسيح
    عم رمضان
    إيه الدوخه دى يقلعوه ويلبسوه ويقلعوه ؟
    الشيخ حسن
    هما بيقولوا حسب كتابهم إنهم قلعوه هدومه ولبسوه لباس قرمزى احمر زى بدلة السجن الحمرا إللى بيلبسها المحكوم عليه بالاعدام
    مت 27 :27 فاخذ عسكر الوالي يسوع الى دار الولاية و جمعوا عليه كل الكتيبة
    مت 27 :28 فعروه و البسوه رداء قرمزيا
    مت 27 :29 و ضفروا اكليلا من شوك و وضعوه على راسه و قصبة في يمينه و كانوا يجثون قدامه و يستهزئون به قائلين السلام يا ملك اليهود
    مت 27 :30 و بصقوا عليه و اخذوا القصبة و ضربوه على راسه
    مت 27 :31 و بعدما استهزئوا به نزعوا عنه الرداء و البسوه ثيابه و مضوا به للصلب

    عم رمضان
    ياعينى ده الراجل كده ياخد برد من القلع واللبس
    الشيخ حسن
    وفى الآخر بعد الجلد والبهدلة والتف عليه والضرب ويلبسوه ويقلعوه وبعدين يلبسوه هدومه تانى أخدوه يصلبوه وتم صلبه اخر نهار الجمعة ومات بسرعة حتى إن الحاكم بيلاطس تعجب إنه مات بهذه السرعة وعلشان كان صابح السبت وما يصحش يبات ميت على الصليب حتى لا ينجس يوم السبت المقدس عند اليهود لأنهم بيقولوا إللى بيتصلب بيكون ملعون فنزلوه من على الصليب ودفنوه فى القبر مساء الجمعة يعنى ليلة السبت
    يعنى قعد ليلة السبت فى القبر ويوم السبت وليلة الأحد يعنى يوم واحد وليلتان لأن جسده لم يكن موجود فى القبر قبل فجر الأحد علشان مكتوب إن مريم راحت عند القبر صباح الأحد وكانت الدنيا لسه ضلمة والجسد كان غير موجود
    وده يثبت إن المصلوب لم يكن المسيح بل شبيهه
    أما المسيح زى ما قلت ساعة ماحصل الهرج والمرج ووقوع الجنود وبيدهم المشاعل ووقوع شبهه على يهوذا الذى تم القبض عليه معتقدين إنه المسيح فى حين إن المسيح مر من بين أيديهم وإختفى فى قبو سفينة فى بحر الجليل بمساعدة أصحاب السفينة وكانوا من أتباعه لأن أكثرهم كانوا صيادين وظل مختفى من مساء الخميس وحتى قام من مخبئه عشية يوم الأحد ودخل على تلاميذه وهم مجتمعين
    20 :19 و لما كانت عشية ذلك اليوم و هو اول الاسبوع و كانت الابواب مغلقة حيث كان التلاميذ مجتمعين لسبب الخوف من اليهود جاء يسوع و وقف في الوسط و قال لهم سلام لكم يوحنا
    الجماعة إياهم متمسكين بإن المصلوب كان يسوع وبيستشهدوا بنبؤة كان قالها بتقول
    «وَكَمَا رَفَعَ مُوسَى ٱلْحَيَّةَ فِي ٱلْبَرِّيَّةِ هٰكَذَا يَنْبَغِي أَنْ يُرْفَعَ ٱبْنُ ٱلإِنْسَانِ» (يوحنا ٣: ١٤).
    الجماعة إياهم بيقولوا أن حية النحاس كانت رمزاً لصليب يسوع
    هما فاكرين إن النبؤة دى فى صالحهم بس للأسف النبؤة تثبت إن المصلوب كان الشبيه مش يسوع
    عم رمضان
    إزاى نورنا الله يباركلك
    الشيخ حسن
    فى سفر العدد مكتوب إن الرب سلط على الشعب الحيات المحرقة
    21 :6 فارسل الرب على الشعب الحيات المحرقة فلدغت الشعب فمات قوم كثيرون من اسرائيل
    21 :7 فاتى الشعب الى موسى و قالوا قد اخطانا اذ تكلمنا على الرب و عليك فصل الى الرب ليرفع عنا الحيات فصلى موسى لاجل الشعب
    21 :8 فقال الرب لموسى اصنع لك حية محرقة و ضعها على راية فكل من لدغ و نظر اليها يحيا
    21 :9 فصنع موسى حية من نحاس و وضعها على الراية فكان متى لدغت حية انسانا و نظر الى حية النحاس يحيا

    ربنا سبحانه وتعالى قال لموسى اصنع لك حية محرقة وضعها على راية فموسى صنع حية محرقة من النحاس تشبه الحية تماماً ووضعها على راية
    فلم يمسك موسى حية حقيقية ويضعها على راية وإنما وضع شبه حية على الراية
    فمن يقول إن الحية النحاسية ترمز لصلب المسيح نقول حضرتك غلطان ومش فاهم لأن الموضوع على الراية كان شبه الحية ومصنوعة من النحاس وليست حية حقيقية
    إذاً من كان على الصليب هو شبه المسيح وليس المسيح على الحقيقة بل الشبيه
    وكلمة إبن الانسان تشمل كل مولود من الانسان فكلمة إبن الانسان كما تشمل المسيح عليه السلام تشمل أيضاً يهوذا لأنه إبن الانسان
    وبكرة إن شاء الله أكملك إللى حصل للشبيه
    يتبع بمشيئة الله


  7. #7
    الصورة الرمزية omar137
    omar137 غير متواجد حالياً عضو جديد
    تاريخ التسجيل
    Oct 2015
    المشاركات
    6
    الدين
    الإسلام
    الجنس
    ذكر
    آخر نشاط
    30-03-2016
    على الساعة
    12:31 AM

    افتراضي

    صار لك وحشة شومان
    وين كل ها الوقت
    لا تغيب كثير

  8. #8
    الصورة الرمزية showman
    showman غير متواجد حالياً عضو مميز
    تاريخ التسجيل
    Jan 2007
    المشاركات
    573
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    14-10-2016
    على الساعة
    09:05 PM

    افتراضي

    عم رمضان
    وليه تكمل بكرة ما تكمل دلوقت ولا عاوز تخليلها ديل
    الشيخ حسن
    يمكن يكون وراك مصلحة ولا حاجة حتعملها وانا معطلك
    عم رمضان
    لأ يا سيدى ما واريش حاجة
    وبعدين إنت حتروح تعمل إيه دلوقت ؟
    آدِيك قاعد معايا بدل ماتروح تقعد بوزك فى بوز حلاتهم
    الشيخ حسن
    حلاوتهم بتسلم لوحاتها من بدرى وزمان شخيرها دلوقت جايب لآخر الدنيا
    عم رمضان
    ما تعمللها الشحمية وتريح دماغك
    الشيخ حسن
    إسمها اللحمية يا شيخ رمضان
    الشحمية دى بتاعة الودن إنما اللحمية بتاعة الأنف
    عم رمضان
    شحمية لحمية المهم تشوف إيه إللى واقفلها فى سكة الهوا ، أكيد عندها سدد فى حته معينة
    الشيخ حسن
    قلتلها كذا مرة تعالى نروح نكشف علشان ماباعرفش أنام منك بالليل الشخير بتاعك طرشنى تقوللى أنا باشخر من التعب وساعات تقوللى الحريم كلاتهم كده
    وأخر ماغلبت بقيت أسد ودانى بالشمع
    عم رمضان
    خلاص حناكل لقمة مع بعض وبعدين تكمل كلامك عقبال م الشاى يتعمل
    وكمان ياسيدى حااعملك شاى فتله علشان تنبسط
    الشيخ حسن
    أخيراً عملتها وإشتريت شاى فتله ؟
    عم رمضان
    يا شيخ دول فتلتين أخدتهم من الحاج شرقاى لما كنت عنده ليلة امبارح
    الشيخ حسن
    كلام إيه ده ؟
    عم رمضان
    زى ما باأقلك كده كنت عنده ليلة امبارح وقاللى إنه إشترى علبة شاى ليبتون فتله
    قال إيه الشاى المغلى قطع نفسه ولقى إن الشاى الفتله بيريحه
    بس كان حيطير من الفرحة وهو بيكلمنى
    الشيخ حسن
    يبقى بكره أخطف رجلى واروح أباركله
    أحسن يزعل منى يقول عرف ولا جاش
    عم رمضان
    واجب برضو
    ياأخى والله ده انت داهيه مسيحه كل حاجة تاخدها بالهزار
    مش عارف لو جرالك حاجة حااعمل إيه من بعدك
    الشيخ حسن
    ياعالم مين إللى حيسبق الأول
    أم السعد
    يا شيخ رمضان
    يا شيخ رمضان
    عم رمضان
    أهى أم السعد جهزت الأكل لما أأقوم أجيبه
    الشيخ حسن
    حاسب عاالشُوربَه وانت جاى
    عم رمضان
    وايش عرفك إن فيه شُربَه ؟
    الشيخ حسن
    إهيه مانا شامم ريحة الزفر من بدرى
    عم رمضان
    أهو يا سيدى جبتلك شوربة مع الأكل وقلت لام السعد تعمللنا كوبيتين شاى فتله بعد ما نخلص
    يالا مد إيدك بسٌملهَ
    الشيخ حسن
    بسم الله الرحمن الرحيم
    يتبع بمشيئة الله




  9. #9
    الصورة الرمزية showman
    showman غير متواجد حالياً عضو مميز
    تاريخ التسجيل
    Jan 2007
    المشاركات
    573
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    14-10-2016
    على الساعة
    09:05 PM

    افتراضي

    الشيخ حسن
    يجعله عامر يا شيخ رمضان
    عم رمضان
    باألف هنا وشفا يا شيخ حسن
    إستنى لما أجيبلك تغسل إيديك
    ولا إنت عاوز تعمل زى الجماعة إياهم ياكلوا ومايغسلوش إيديهم
    دول حتى لما بيعملوها واقفين أو قاعدين ما بيغسلوش إيديهم
    الشيخ حسن
    هى الخرفان بتغسل إيداها أصلاً ؟
    عم رمضان
    على رأيك
    الشيخ حسن
    ده لما الزوجات إشتكت للبابا شنودة من ريحة أزواجهم المعفنة ، البابا وجه كلامه للأزواج وقال أنا عارف إنكم معتمدين على إن الرب يسوع ماكانش بيغسل إيديه لا هو ولا تلاميذه
    بس من حق الزوجات انهم يشموا ريحة كويسة من أزواجهم وعلشان كده بااقول للأزواج انتوا ممكن تستحموا من غير ما تغسلوا إيديكم
    عم رمضان
    طبعاً وإللى مش متجوز يفضل علطول معفن
    الشيخ حسن
    هما بيستخدوا الميا بس للشرب
    عم رمضان
    فوضنا من دى سيرة وكمل حكاية الشبيه
    الشيخ حسن
    عندنا فى القرءان الكريم ربنا سبحانه وتعالى قال إن المسيح لم يُصلب ولكن شُبه لهم يعنى صلبوا واحد يشبهه أما المسيح فقد نجاه الله منهم
    هما بيقولوا لأ ده مذكور فى الاناجيل إن يسوع قال إنه حيتصلب
    مت 26 :2 تعلمون انه بعد يومين يكون الفصح و ابن الانسان يسلم ليصلب
    نقوللهم يا جماعة إفهموا الكلام المسيح قال وابن الانسان يسلم ليصلب وكلمة ابن الانسان تشمل أى انسان لأنه مولود من الأنسان يعنى تشمل يهوذا أو يسوع أو أى حد تانى يسوع لم يحدد إن شخصه هو المقصود بذلك ده حتى ماقالش مثلاً والأبن يُسلم ويُصلب على الأقل تكون لكم حجة تتمسكوا بيها
    كل كلامه فى الأناجيل وأبن الانسان يُسلم ويُصلب
    وساب الكلمة عايمه يعنى تشمله وتشمل غيره على السواء
    بس لو الجماعة دول بيفكروا حيلاقوا إن المسيح قال لتلاميذه كلكم تشكون فىِ فى هذه الليلة
    طيب ليه حيشكوا فيه فى هذه الليلة وإيه المناسبة علشان يقوللهم كده ؟
    أكيد علشان حيحصل تغيير فى الملامح اوالملابس أو الصوت أوالحركة أوالتصرفات او كل دول مع بعض
    عم رمضان
    فسر الحتة دى شوية يا شيخ حسن
    الشيخ حسن
    يعنى لو فيه نسخة من الشيخ رمضان نفس الشكل والجسم والصوت والحركة والمشية واللبس يعنى لو تشوفه كأنك شايف نفسك فى المرايا
    إللى يشوفكم إنتوا الأتنين يقدر يعرف مين فيكم هو الشيخ رمضان
    عم رمضان
    ده أم السعد لو شافت قدامها إتنين رمضان ومش عارفه مين فيهم جوزها مخها يتلحس أو تطب ساكته وتقع من طولها
    الشيخ حسن
    أهو ده إللى حصل
    نتابع إن شاء الله



  10. #10
    الصورة الرمزية showman
    showman غير متواجد حالياً عضو مميز
    تاريخ التسجيل
    Jan 2007
    المشاركات
    573
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    14-10-2016
    على الساعة
    09:05 PM

    افتراضي

    اقتباس
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة omar137 مشاهدة المشاركة
    صار لك وحشة شومان
    وين كل ها الوقت
    لا تغيب كثير
    لا أوحشك حب الخيرات أخى عمر
    بارك الله فيك على جميل مشاعرك
    أرجو أن تنال اليوميات إستحسانك
    م
    التعديل الأخير تم بواسطة showman ; 04-11-2015 الساعة 05:29 AM

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة

يوميات عم رمضان

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

المواضيع المتشابهه

  1. يوميات عم رمضان سد الحنك
    بواسطة showman في المنتدى منتدى نصرانيات
    مشاركات: 6
    آخر مشاركة: 24-01-2013, 02:51 PM
  2. يوميات عم رمضان ( وحدووه )
    بواسطة showman في المنتدى منتدى نصرانيات
    مشاركات: 7
    آخر مشاركة: 10-01-2013, 03:35 PM
  3. يوميات عم رمضان المندل
    بواسطة showman في المنتدى منتدى نصرانيات
    مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 16-10-2012, 06:32 PM
  4. يوميات عم رمضان ( الإستفتاء )
    بواسطة showman في المنتدى منتدى نصرانيات
    مشاركات: 4
    آخر مشاركة: 16-09-2012, 01:21 PM
  5. يوميات عم رمضان الإعتراف
    بواسطة showman في المنتدى منتدى نصرانيات
    مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 15-09-2012, 12:47 AM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

يوميات عم رمضان

يوميات عم رمضان