دورة للأخوات في شرح عقيدة النصارى .

آخـــر الـــمـــشـــاركــــات


مـواقـع شـقــيـقـة
شبكة الفرقان الإسلامية شبكة سبيل الإسلام شبكة كلمة سواء الدعوية منتديات حراس العقيدة
البشارة الإسلامية منتديات طريق الإيمان منتدى التوحيد مكتبة المهتدون
موقع الشيخ احمد ديدات تليفزيون الحقيقة شبكة برسوميات المرصد الإسلامي لمقاومة التنصير
غرفة الحوار الإسلامي المسيحي مكافح الشبهات شبكة الحقيقة الإسلامية موقع الدعوة الإسلامية
شبكة البهائية فى الميزان شبكة الأحمدية فى الميزان مركز براهين شبكة ضد الإلحاد

يرجى عدم تناول موضوعات سياسية حتى لا تتعرض العضوية للحظر

 

       

         

 

    

 

 

    

 

دورة للأخوات في شرح عقيدة النصارى .

صفحة 4 من 4 الأولىالأولى ... 3 4
النتائج 31 إلى 35 من 35

الموضوع: دورة للأخوات في شرح عقيدة النصارى .

  1. #31
    تاريخ التسجيل
    Apr 2013
    المشاركات
    5,572
    الدين
    الإسلام
    الجنس
    ذكر
    آخر نشاط
    04-12-2016
    على الساعة
    12:51 PM

    افتراضي

    تابع - صفات "بولس" مدعي النبوة :

    ومازلنا نكتشف شخصية "بولس" من خلال كلامه - لا ما قيل عنه - ونضع بين أيديكم الآن نص على لسانه وهو من أعجب ما قرأت صراحةً :
    "15 لأَنِّي لَسْتُ أَعْرِفُ مَا أَنَا أَفْعَلُهُ، إِذْ لَسْتُ أَفْعَلُ مَا أُرِيدُهُ، بَلْ مَا أُبْغِضُهُ فَإِيَّاهُ أَفْعَلُ.16 فَإِنْ كُنْتُ أَفْعَلُ مَا لَسْتُ أُرِيدُهُ، فَإِنِّي أُصَادِقُ النَّامُوسَ أَنَّهُ حَسَنٌ.17 فَالآنَ لَسْتُ بَعْدُ أَفْعَلُ ذلِكَ أَنَا، بَلِ الْخَطِيَّةُ السَّاكِنَةُ فِيَّ.18 فَإِنِّي أَعْلَمُ أَنَّهُ لَيْسَ سَاكِنٌ فِيَّ، أَيْ فِي جَسَدِي، شَيْءٌ صَالِحٌ. لأَنَّ الإِرَادَةَ حَاضِرَةٌ عِنْدِي، وَأَمَّا أَنْ أَفْعَلَ الْحُسْنَى فَلَسْتُ أَجِدُ.19 لأَنِّي لَسْتُ أَفْعَلُ الصَّالِحَ الَّذِي أُرِيدُهُ، بَلِ الشَّرَّ الَّذِي لَسْتُ أُرِيدُهُ فَإِيَّاهُ أَفْعَلُ." رسالة بولس إلى أهل رومية 7

    طبعًا كلامه مدعاة للتوهان والضلال فدعونا نترجم كلامه إلى العامية :

    أنا مش عارف أنا بعمل إيه ، لأني مش بعمل اللي أنا عاوزه ، لكن بعمل اللي بكرهه ، فلو أنا بعمل اللي مش عاوزه فهصدق إن الشريعة حلوة ، فلحد دلوقت أنا مش أنا لكن أنا الخطيئة اللي ساكنة فيا ، وأنا عارف إنه مش ساكن فيا أي خير لأني بعمل كده بكامل إرادتي ، ومش هقدر أعمل الخير ، أنا مش بعمل الخير اللي أنا عاوزه لكن بعمل الشر اللي مش عاوز أعمله.
    بغض النظر عن ركاكة النص والهذيان والكلام المفهوم بالكاد وكأن قائله ثمل ، أما رأيتم اعترافات "بولس" بأنه لا يستطيع أن يتحكم في نفسه و أن الشر ساكن فيه وكرهه للشريعة التي جاء بها سيدنا "موسى" وصدق عليها المسيح عليه السلام ؟ الرجل يعترف صراحة بأنه شرير وغير مسؤول .. ولكن النصارى يقرأون كتابهم ويقرأون ماذا يقول من يقدسون أقواله أكثر من المسيح ؟


    هل هذه أخلاق رسول ؟!

    والحمد لله على نعمة العقل بصراحة ..!

    أرجو من الإدارة الكريمة الموقرة حذف رتبة محاور من عضويتي وإرجاعي عضو عادي


  2. #32
    تاريخ التسجيل
    Apr 2013
    المشاركات
    5,572
    الدين
    الإسلام
    الجنس
    ذكر
    آخر نشاط
    04-12-2016
    على الساعة
    12:51 PM

    افتراضي

    تابع - صفات "بولس" مدعي النبوة :

    ومازلنا مع أعاجيب كلام "بولس" الذي يعتبره النصارى أهم شخصية عندهم على الإطلاق وهو المدمر الرئيسي للعقيدة التي جاء بها المسيح :

    18 أَشْكُرُ إِلهِي أَنِّي أَتَكَلَّمُ بِأَلْسِنَةٍ أَكْثَرَ مِنْ جَمِيعِكُمْ.19 وَلكِنْ،فِي كَنِيسَةٍ، أُرِيدُ أَنْ أَتَكَلَّمَ خَمْسَ كَلِمَاتٍ بِذِهْنِي لِكَيْ أُعَلِّمَ آخَرِينَ أَيْضًا، أَكْثَرَ مِنْ عَشْرَةِ آلاَفِ كَلِمَةٍ بِلِسَانٍ.20 أَيُّهَا الإِخْوَةُ، لاَ تَكُونُوا أَوْلاَدًا فِي أَذْهَانِكُمْ، بَلْ كُونُوا أَوْلاَدًا فِي الشَّرِّ، وَأَمَّا فِي الأَذْهَانِ فَكُونُوا كَامِلِينَ.
    رسالة بولس الأولى إلى أهل كورنثوس 14
    ونحاول أن نحول النص للعامية لعلنا نفهم :
    بشكر ربنا إني عندي ألسنة أكتر منكم كلكم ، ولكن في الكنيسة أنا عاوز أتكلم خمس كلمات بدماغي* عشان أعلم ناس تانيين بردو ، أكتر من 10000 كلمة بلسان واحد ، أيها الإخوة متبقوش أطفال في دماغكم ، بس خليكم أطفال في الشر وفي العقل خليكم كبار.
    بالله هل هذا كلام رجل يعي ما يقول ؟!
    هل هذا الخرف كلام نبي بالله ؟!
    حقًا .. العقل زينة !

    ________________

    *أنا كـ "سارة" عجزت عن فهم ميكانيكية الكلام بالدماغ بصراحة ..!

    أرجو من الإدارة الكريمة الموقرة حذف رتبة محاور من عضويتي وإرجاعي عضو عادي


  3. #33
    تاريخ التسجيل
    Apr 2013
    المشاركات
    5,572
    الدين
    الإسلام
    الجنس
    ذكر
    آخر نشاط
    04-12-2016
    على الساعة
    12:51 PM

    افتراضي

    تابع - صفات بولس مدعي النبوة :

    تخيلوا لو أنا عندي بنت ، والبنت دي اسمها "ليلى" ، جيت في مرة طبيت عليها في المدرسة بتاعتها ولقيت مدرستها بتشرح لها وقبل كل حاجة تشرحها تقول لها : "يا غبية افهمي اللي بيجري لازم يقف الأول عشان يجري يا ليلى " ..!

    يعني المدرسة دي بقى عندها مشكلتين :

    أولًا: أسلوبها غير تربوي وسليطة اللسان.
    ثانيًا: بتشرح حاجات غبية فعلًا وأسقطت غباء اللي بتشرحه على الطفلة اللي بتعلمها.

    ده بالظبط اللي عمله "بولس" اللي النصارى بيعتبروه رسول وبينفذوا تعاليمه أكتر من المسيح نفسه ، وده اللى عمله في رسالته "التبشيرية" لأهل "كورنثوس"

    "36 يَاغَبِيُّ! الَّذِي تَزْرَعُهُ لاَ يُحْيَا إِنْ لَمْ يَمُتْ." رسالة بولس الأولى إلى أهل كورنثوس 15

    وتعالوا نترجم النص للعامية كما اعتدنا : "يا غبي ، اللي بتزرعه مش هيعيش إلا لما يموت"

    هل هذا كلام نبي مرسل من الله وهل هذا الخرف وحي ؟!

    والحمد لله على نعمة العقل.

    أرجو من الإدارة الكريمة الموقرة حذف رتبة محاور من عضويتي وإرجاعي عضو عادي


  4. #34
    تاريخ التسجيل
    Apr 2013
    المشاركات
    5,572
    الدين
    الإسلام
    الجنس
    ذكر
    آخر نشاط
    04-12-2016
    على الساعة
    12:51 PM

    افتراضي

    تابع - صفات بولس مدعي النبوة :

    إيريني بحنق : أنا خلاص فشلت في إصلاح البيت ده ، "كيرلس" طالع لباباه في كل حاجة ، وللأسف كلها حاجات سيئة ، الولد مش بيبطل كذب والغريب إنه ساعات بيبقى كذب مش منطقي طبعًا ..!

    "ماريز" بملل دون أن تنظر لإيريني : طيب ما تحاولي مع "جورج" جوزك تاني ، خديه وروحي لأبونا يشوف له صرفة معاه

    "إيرني" بارتباك محاولة أن تتحاشى النظر لـ "ماريز" : ما هو أنا كل ما أقول له تعالى نروح لأبونا يوعظك ، يقول لي "مش معقول أبونا هيفهم أكتر من القديس "بولس" ، كل ما يعمل حاجة غلط يستشهد بمقولته :

    كُلُّ الأَشْيَاءِ تَحِلُّ لِي.

    ____________________

    وكما رأينا ، مقولة "بولس" الخطيرة التي أراد بها تخريب الحق الذي جاء به المسيح عليه السلام ، ليتبع الناس أهوائهم بدلًا من اتباع الناموس - الشريعة - والوصايا العشر ، فصارت كل الأشياء تحل لـ "بولس" وكل من اقتدى به ، بلا ضابط ولا رابط :

    «كُلُّ الأَشْيَاءِ تَحِلُّ لِي»، لكِنْ لَيْسَ كُلُّ الأَشْيَاءِ تُوافِقُ. «كُلُّ الأَشْيَاءِ تَحِلُّ لِي»، لكِنْ لاَ يَتَسَلَّطُ عَلَيَّ شَيْءٌ. رسالة بولس الأولى إلى أهل كورنثوس 6: 12

    فالسرقة وفقًا لهذا النص حلال ، والكذب حلال ، والقتل حلال ، والزنى حلال.

    فتخيلوا أن تكون هذا كلام معلم النصارى والذي يعتبرونه رسول كيف ببقية الأتباع من النصارى ، أظن أن من يعمل عقله منهم سيرفض هذا الكلام ..!



    أرجو من الإدارة الكريمة الموقرة حذف رتبة محاور من عضويتي وإرجاعي عضو عادي


  5. #35
    تاريخ التسجيل
    Apr 2013
    المشاركات
    5,572
    الدين
    الإسلام
    الجنس
    ذكر
    آخر نشاط
    04-12-2016
    على الساعة
    12:51 PM

    افتراضي

    شفت فيديو للبنت اللي ماتت الليلة اللي فاتت أصابني بانهيار ، طبعًا مش فيديو مقتلها ، للأسف فيديو تاني بتقول فيها قصيدة ركيكة مضمونها إنها شاهدة على صلب يسوع - كما يسمي النصارى المسيح وزي ما قلت هي معناها المخُلص وهو سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم زي ما قلت قبل كده ولكن مش موضوعنا دلوقت - وبتوصف كمان الحادثة زي ما حكتها الأناجيل الأربعة للصلب ، والله أصبت بالغثيان والاحباط الشديد واتغميت جدًا لما شفت الفيديو واتمنيت بس لو ترجع للحياة شوية أتكلم معاها وأقول لها ده مخالف لعقيدتك والمسيح لم يُصلب وأقول لها اللي انتِ بتقوليه ده غلط وألقنها الشهادتين وبعدين ترجع تموت تاني ، والله أنا حزينة جدًا وبعيش أسوء حالات التعاسة من اللي وصلوا له الشباب من اضمحلال عقدي بدعوى الثورجية والقرف لأني للأسف كان فيه ليا زميلات من نوعيتها دي كتير وفيه واحدة منهم قبل كده عملت لي حذف من على الفيس عشان تراضي النصارى اللي عندها وكان الكلام ده قبل إلتزامي بسنين ، المهم يا بنات حرام بجد متسيبوش الناس دي كده ، هتلاقي هتلاقي والله في عائلتك وفي زميلاتك في الجامعة أو المدرسة ناس من النوعية دي ، وهتلاقي اللي متعرفش أي حاجة عن دينها ، اقعدي اتكلمي مع البنات دي أكيد بيبان انعدام تدينهم من سلوكهم اقعدي اتكلمي معاهم وعلميهم الأساسيات انتِ مش مطالبة بأكتر من كده ، لما واحدة تقول لك يسوع اتصلب والعك ده طلعي لها الآية 157 من سورة النساء :

    { وَقَوْلِهِمْ إِنَّا قَتَلْنَا الْمَسِيحَ عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ رَسُولَ اللَّهِ وَمَا قَتَلُوهُ وَمَا صَلَبُوهُ وَلَكِنْ شُبِّهَ لَهُمْ وَإِنَّ الَّذِينَ اخْتَلَفُوا فِيهِ لَفِي شَكٍّ مِنْهُ مَا لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِلَّا اتِّبَاعَ الظَّنِّ وَمَا قَتَلُوهُ يَقِينًا }

    ووالله ده له أدلة من كتابهم نفسه على فكرة إن اللي اتقدم للمحاكمة مش هو المسيح وإنه شُبه لهم وإنهم أخدوا المصلوب بالظن فعلًا ، علمي بنات عائلتك الحجاب الشرعي ومواصفاته وفوائده ميبقاش مجرد كلام جامد وخلاص عشان تقتنع وتفهم إن أوامر ربنا خير لينا ، لما واحدة تقول لك الهلال والصليب قوليلها أولًا الهلال مش شعار للإسلام أصلًا ثانيًا الصليب اللي بتدافعي عنه كتابك - اللي هو القرآن - ربنا نفى فيه حادثة الصلب أصلًا يبقى انتِ بتتكلمي في ايه ؟! شوفي ايه اللي مستشكل عليها من شبهات في العقيدة ووضحيلها ، وشددي على الولاء والبراء .. شددي على إنه من ابتغى العزة من عند غير الله ذل .. والله أنا حزينة إني في زمن وصل بيه الحال للمسلمين إنهم يحسوا بغربة وحواليهم ناس مفترض إنهم مسلمين بس على أشد ما يكونوا من الجهل بأساسيات - آه والله آسياسيات - دينهم ، انتوا شايفين الشباب دول بيموتوا على أي عقيدة ؟! ده كفر ده ..!! لا حول ولا قوة إلا بالله .. اشتغلي أختي الحبيبة وعلى قدر حبك لدينك علمي المسلمات عقيدتهم على أرض الواقع ..!

    _____________


    كلام الشخص المقدم للمحاكمة ليصلب :

    "66 وَلَمَّا كَانَ النَّهَارُ اجْتَمَعَتْ مَشْيَخَةُ الشَّعْبِ: رُؤَسَاءُ الْكَهَنَةِ وَالْكَتَبَةُ، وَأَصْعَدُوهُ إِلَى مَجْمَعِهِمْ67 قَائِلِينَ: «إِنْ كُنْتَ أَنْتَ الْمسِيحَ، فَقُلْ لَنَا!». فَقَالَ لَهُمْ: «إِنْ قُلْتُ لَكُمْ لاَ تُصَدِّقُونَ،68 وَإِنْ سَأَلْتُ لاَ تُجِيبُونَنِي وَلاَ تُطْلِقُونَنِي." إنجيل لوقا 22

    لو كان هو المسيح وهما عارفين إنه المسيح هيسألوه ليه انت المسيح والا لأ ؟ وهو لو هو المسيح هيقول لهم ليه لو قلت لكم مش هتصدقوا وهما واخدينه على أساس إنه المسيح المفروض .. طبعًا الشخص ده مش المسيح وهما نفسهم مش عارفين هو مين وقابضين عليه "بالظن" ..!
    أرجو من الإدارة الكريمة الموقرة حذف رتبة محاور من عضويتي وإرجاعي عضو عادي


صفحة 4 من 4 الأولىالأولى ... 3 4

دورة للأخوات في شرح عقيدة النصارى .


LinkBacks (?)

  1. . - 3
    Refback This thread
    03-07-2015, 09:51 PM
  2. .
    Refback This thread
    17-08-2014, 01:28 AM
  3. .
    Refback This thread
    14-08-2014, 02:07 PM
  4. . - 3
    Refback This thread
    14-08-2014, 02:06 PM
  5. . - 3
    Refback This thread
    14-08-2014, 01:43 PM

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

المواضيع المتشابهه

  1. إشتراك عقيدة التجسد عند النصارى مع عقيدة الوثنيين !
    بواسطة الشهاب الثاقب. في المنتدى حقائق حول عيسى عليه السلام
    مشاركات: 5
    آخر مشاركة: 29-07-2016, 02:13 PM
  2. دورة منهجية للمبتدئين في حوار النصارى-متجدد إن شاء الله
    بواسطة First-Observer في المنتدى منتدى نصرانيات
    مشاركات: 28
    آخر مشاركة: 25-07-2010, 10:45 PM
  3. الكفارة بين الإسلام و عقيدة النصارى
    بواسطة Alexi_Tarek في المنتدى شبهات حول العقيدة الإسلامية
    مشاركات: 3
    آخر مشاركة: 03-12-2007, 05:52 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

دورة للأخوات في شرح عقيدة النصارى .

دورة للأخوات في شرح عقيدة النصارى .