درس الأحد هل منع يسوع تعدد الزوجات

آخـــر الـــمـــشـــاركــــات

ما معنى كلمة المتعبدين فى العهد الجديد » آخر مشاركة: الاسلام دينى 555 | == == | الجزء الثالث من سيرة المصطفى صلى الله عليه وسلم » آخر مشاركة: السعيد شويل | == == | الاخوة الافاضل اسالكم الدعاء » آخر مشاركة: *اسلامي عزي* | == == | لاويين 20 :21 يسقط الهولي بايبل في بحر التناقض !!! » آخر مشاركة: *اسلامي عزي* | == == | صلب المنصر هولي بايبل على أيدي خرفان الزريبة العربية ! » آخر مشاركة: *اسلامي عزي* | == == | ابحاث على الكتاب المقدس قويه جدا مفيده لكل دارس مقارنة اديان » آخر مشاركة: ابا عبد الله السلفي | == == | ابحاث على الكتاب. المقدس قويه جدا مفيده لكل دارس مقارنة اديان وكل باحث عن الحق » آخر مشاركة: ابا عبد الله السلفي | == == | ابحاث على الكتاب المقدس قويه جدا مفيده لكل دارس مقارنة اديان وكل باحث عن الحق » آخر مشاركة: ابا عبد الله السلفي | == == | قيامة يسوع الإنجيلي من بين الأموات حقيقة أم خيال! ــــ (وقفات تأملية في العهد الجديد) » آخر مشاركة: أبو سندس المغربي | == == | رد شبهة:نبيُّ يقول : إِنَّ الْمَرْأَةَ تُقْبِلُ فِي صُورَةِ شَيْطَانٍ،وينظر للنساء... » آخر مشاركة: أكرم حسن | == == |

مـواقـع شـقــيـقـة
شبكة الفرقان الإسلامية شبكة سبيل الإسلام شبكة كلمة سواء الدعوية منتديات حراس العقيدة
البشارة الإسلامية منتديات طريق الإيمان منتدى التوحيد مكتبة المهتدون
موقع الشيخ احمد ديدات تليفزيون الحقيقة شبكة برسوميات المرصد الإسلامي لمقاومة التنصير
غرفة الحوار الإسلامي المسيحي مكافح الشبهات شبكة الحقيقة الإسلامية موقع الدعوة الإسلامية
شبكة البهائية فى الميزان شبكة الأحمدية فى الميزان مركز براهين شبكة ضد الإلحاد

يرجى عدم تناول موضوعات سياسية حتى لا تتعرض العضوية للحظر

 

       

         

 

    

 

 

    

 

درس الأحد هل منع يسوع تعدد الزوجات

النتائج 1 إلى 7 من 7

الموضوع: درس الأحد هل منع يسوع تعدد الزوجات

  1. #1
    الصورة الرمزية showman
    showman غير متواجد حالياً عضو مميز
    تاريخ التسجيل
    Jan 2007
    المشاركات
    573
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    14-10-2016
    على الساعة
    09:05 PM

    افتراضي درس الأحد هل منع يسوع تعدد الزوجات




    درس الأحد ( 110 )
    هل منع يسوع تعدد الزوجات





    الأب فانوس
    سلام ونعمة
    التلاميذ
    سلام ونعمة
    الأب فانوس
    أنا أبوكم فانوس أبو سرجه
    التلاميذ
    نورت الفصل يابونا
    الأب فانوس
    أشكركم
    مقبولة منكم ، على فكرة عندنا فى البيت لما الكهربا كانت تقطع بالليل
    المدام والأولاد ألأقيهم جايين فى الأوضه عندى ويقعدوا معاى لغاية لما الكهربا تيجي
    هههههه
    ميرى
    هو حضرتك تقرب للقديس أبو سرجه
    الأب فانوس
    لأ يابنتى . القديس أبو سرجه ده حاجة تانية خالص
    والدى اسمه أبو سرجه على اسم القديس( سرجيوس) ابو سرجه ، وبعدين القديس أبو سرجه ده كان راجل بتاع الرب وغير متزوج احنا فين وهو فين
    وبعدين أنا من وجهة نظرى شايف ان مفيش حد مننا يتحصل إنه يوصل فوق زى القديس ده
    ميرى
    ليه يابونا هو انت شوية ؟
    الأب فانوس
    قصدى احنا هنا وهو فى الطراوة فوق
    إتخطف من زمان !!!
    ميرى
    اتخطف إزاى ؟
    كيرلس
    انت ماقرتيش رسالة المعلم بولس هذا اختطف إلى السماء الثالثة
    تريزا
    وإيه معنى سرجه ؟
    الأب فانوس
    السرجة دى معصرة للزيوت وكانوا بيعصروا فيها السمسم
    ياخدوا الزيت والباقى بيسموه كسّب البهايم لا مؤاخذة بتاكله
    بس طعمه جميل جدآ والسرجة دى كانت داخل الدير إللي فيه الكنيسة الأثرية إللى بنوها فى مكان استقرار العائلة المقدسة لما جت مصر بعد هروبها من هيرودس وكان الرهبان يبيعوا الزيت بتاع السمسم وياكلوا الكسّب
    وانا من وجهة نظرى شايف ان الكسّب زى ماهو مفيد للحيوان مفيد أيضآ للانسان وانا شخصيا متربى عليه
    وانا ياما اشتريت كسّب من سرجة عم ينى إللي كانت فى حارتنا لما كنت صغير
    ياسلام على ينى وكسّبة ينى
    ناصح
    بالنسبة لموضوع الزواج والطلاق فى المسيحية
    هل منع الأنجيل الزواج بأكثر من واحدة ؟
    الأب فانوس
    إذا كان على الأنجيل
    الأنجيل بيقول إللي عاوز الملكوت يخصي نفسه !!!
    وانا من وجهة نظرى شايف ان عدم الزواج من أساسه أفضل والكلام إللي بيقوله سيدنا البابا سليم ميه فى الميه مفيش طلاق إلآ لعلة الزنا والطلاق المدنى ترفضه الكنيسة ولآ زواج ثانى لمن طلق طلاق مدنى
    ورفضه لحكم المحكمة الادارية العليا صحيح لآ غبار عليه
    فصيح
    بالنسبة لقول السيد المسيح ليس طلاق إلآ لعلة الزنا
    فلماذا لم تسئله تلاميذه أو الجموع التى كانت حوله وتلازمه دائماً
    عن ماذا يكون الحال فى الحالات الأخرى التى تستحيل معها العشرة الزوجية كالجنون والعنة والسادية والزنا مع عدم التمكن من إثباته ..الخ
    وأكيد مش كل الناس كانت مستريحة فى حياتها الزوجية
    الأب فانوس
    قبل مجيىء المسيح كانوا يطلقون ويتزوجون عادى جدآ
    فصيح
    إذآ كان من المفروض ومن باب أولى أن يسئلوا عن الحالات الأخرى غير علة الزنا التى تستدعي الطلاق
    ولكن الأنجيل لم يذكر ذلك بتاتآ وهو شيىء غريب ومش طبيعى
    كيرلس
    لأن قول السيد المسيح لآ طلاق إلآ لعلة الزنا لو كان ذلك ماقاله حقآ وهو مخالفة للناموس الذى جاء به موسى والذى قال يسوع نفسه لا يسقط منه حرف حتى يكون الكل
    وانه جاء ليكمل لآ لينقص منه شيىء
    وهو أيضآ مخالفة لشريعة الأنبياء من قبله
    لو كان هذا ماقاله حقا لتركه الناس وانصرفوا من حوله
    ولكن العجيب إلآ يسئله أحد يكون صاحب شكوى وبعدين غلط ان البابا يقول ان ذلك مخالف للإنجيل لأن العهد القديم من ضمن الانجيل وفيه إباحة للطلاق وتعدد الزوجات
    تريزا
    أبونا أصله مسنود من تحت
    الأب فانوس
    قصدك مسنود من فوق ؟
    تريزا
    لأ بيقولوا إنه مسنود من تحت
    الأب فانوس
    هو فيه حد بيسندوه من تحت يابنتى ؟
    تريزا
    قصدى مسنود من تحت الأرض !!!
    ناصح
    انا بأقصد تعدد الزوجات
    والمقولة الشهيرة إللي بتقول
    الناس على دين ملوكهم
    وداود النبى ملك
    واخذ سراري و نساء من اورشليم بعد مجيئه من حبرون بخلاف ميكال التى كان مهرها مئة غلفة ذكر من غلف الفلسطينيين
    وبخلاف بتشبع زوجة اوريا التى إضجع معها وخلف منها ابنه سليمان
    وسليمان كَانَتْ لَهُ سَبْعُ مِئَةِ زَوْجَةٍ، وَثَلاَثُ مِئَةِ من السراري
    ويعقوب تزوج ليئة واختها راحيل
    وتزوج بجارية كل منهما وهما زلفة وبلهة
    أى أربع زوجات
    وأخوه عيسو تزوج يهوديت وبسمة ومحلة أى ثلاثة
    وموسى النبى تزوج صفورة وإمرأة اخرى كوشية
    كما ان ابونا ابراهيم تزوج امنا سارة وتزوج هاجر جاريتها وتزوج قطورة أى ثلاثة
    وبالطبع سار اليهود كما سارت ملوكهم وأنبيائهم
    واكيد ده كان موجود عند اليهود وحتى مجيىء المسيح
    فما هو موقف الانجيل من تعدد الزوجات
    كيرلس
    لو سمحت يابونا سؤال بسرعة
    الأب فانوس
    إيه سؤال حازقك أوي مش قادر تستنى عليه ؟
    كيرلس
    علشان ماانساش
    الأب فانوس
    إيه هو ؟
    كيرلس
    عندما طلب يعقوب من خاله لابان رحيل لتكون له زوجة وخدم خاله سبع سنين كمهر حتى يزوجها له واتفقوا على ذلك
    وأحضر خاله ليئة اختها بدلآ عنها وأدخل عليها يعقوب دون أن يعرف إنها ليئة ومعتقداً إنها راحيل
    لشدة الظلام وفى الصباح فوجىء بأنها ليئة وليست راحيل التى اتفق عليها مع خاله
    وحيث أن الاتفاق كان على راحيل وزوجوه اختها
    فهل يعتبرالزواج باطل لوجود عملية غش ؟
    الأب فانوس
    أنا من وجهة نظرى شايف انها مش فارقه مع أبونا يعقوب لأن الاتنين فى الضلمة واحد دى زى دى
    ولولآ طلوع النهار ماكنش أبونا يعقوب اكتشف انها ليئة وليست راحيل
    تريزا
    يعنى لو أبونا يعقوب رجل كفيف لآ قدر الله لعاشطول عمره مع ليئة مخدوع وهو يعتقد إنها راحيل
    كيرلس
    مش هو ده إللي باسئل عنه
    أنا عاوز أعرف هل فى حالة أبونا يعقوب يعتبر إنه زنى بليئة التى لم يكن يريدها زوجة ولم يتفق عليها مع خاله ؟؟؟؟؟؟؟
    الأب فانوس
    يا أخى حتى لو كان الكلام إللي بتقوله صحيح ، أنا من وجهة نظرى شايف ان ده شيىء عادى لأن الكتاب المقدسقال ان الأنبياء كانوا خطاة وزناة والمسيح قال إنهم كانوا حرامية كمان ، فلماذا نستغرب ذلك ؟
    ناصح
    يابونا من فضلك هل جاء فى الانجيل ما يمنع الزواج بأكثر من واحدة
    وبمعنى أخر هل جاء فى الانجيل مايمنع تعدد الزوجات
    أو ان المسيح قال لا تتزوجوا بأكثر من واحدة
    الأب فانوس
    هاتللي انت من الانجيل ما يشير إلى التعدد ، أو فى إمكان الواحد الزواج بأكثر من واحدة
    ناصح
    اومال إيه إللي ذكرته لجنابك عن الأنبياء إللي كان ليهم أكثر من زوجة وكان للبعض منهم زوجات وسرارى هو أنا جبت ده من بره ولآ من الانجيل
    الأب فانوس
    أنا قصدى هاتللي من العهد الجديد ما يفيد الزواج بأكثر من واحدة
    ناصح
    هو رب العهد القديم مش هو نفسه رب العهد الجديد ولآ واحد غيره ؟
    من ضمن الأمثال التى قالها السيد المسيح ويفيد تعدد الزوجات هذا المثل الذى جاء فى متى
    حينئذ يشبه ملكوت السماوات عشر عذارى اخذن مصابيحهن و خرجن للقاء العريس
    25: 2
    و كان خمس منهن حكيمات و خمس جاهلات
    25: 3
    اما الجاهلات فاخذن مصابيحهن و لم ياخذن معهن زيتا
    25: 4
    و اما الحكيمات فاخذن زيتا في انيتهن مع مصابيحهن
    25: 5
    و فيما ابطا العريس نعسن جميعهن و نمن
    25: 6
    ففي نصف الليل صار صراخ هوذا العريس مقبل فاخرجن للقائه
    25: 7
    فقامت جميع اولئك العذارى و اصلحن مصابيحهن
    25: 8
    فقالت الجاهلات للحكيمات اعطيننا من زيتكن فان مصابيحنا تنطفئ
    25: 9
    فاجابت الحكيمات قائلات لعله لا يكفي لنا و لكن بل اذهبن الى الباعة و ابتعن لكن
    25: 10
    و فيما هن ذاهبات ليبتعن جاء العريس و المستعدات دخلن معه الى العرس و اغلق الباب
    الأب فانوس
    السيد المسيح بيتكلم هنا عن الملكوت
    ناصح
    كيف يقصد السيد المسيح الملكوت بهذا وقد قال من قبل انهم فى القيامة لا يزوجون ولا يتزوجون عندما سئلوه عن المرأة التى ماتوا أزواجها السبعة ثم ماتت هى بعد ذلك ولمن من السبعة ستكون
    لو هذا حقيقى فان المسيح يعارض نفسه
    إزاى يقول مفيش زواج متى قاموا وبعدين يقول مثال العريس والعذارى
    ومش معقول المسيح يقول مثل لمن حوله لايكون معروف لديهم ومتبع
    عمومآ أنا جبتلك مثل قاله المسيح يفيد التعدد
    وعلى حضرتك أن تأتينى بما يفيد بعدم تعدد الزوجات فى العهد الجديد
    ولو عاوز من العهد القديم اجيبلك كتير قوى يفيد التعدد
    الأب فانوس
    حااعمل زى العيال الصغيّرة واقولك عروستى !!
    ناصح
    يعنى إيه ؟
    الأب فانوس
    يعنى إدينى فرصة ابحث وادور
    ومؤقتآ لو فيه تعدد
    كان الرب خلق أدم واحد وأربع حيات
    ميرى
    حيات إيه يابونا ؟
    الأب فانوس
    قصدى أربع حوات
    ميرى
    بس أكيد حضرتك ماقلتش حيات إلآ إذا كنت تعبان فى حياتك ومعاك حية منهم
    الأب فانوس
    بلاش تفكرونى إعملوا معروف
    ميرى
    شكلك بيقول إن امنا بلهة تعباك أوى يابونا
    الأب فانوس
    أوى يابنتى
    بالك إنت من يومين كنت راجع من الكنيسة وكانت عاملة ملوخية بالأرانب وبينى وبينك أنا بأكره الأرانب موت علشان بتفكرنى بالقطط ولما أشوفها وهى بتنسلخ بتجيلى أرفة إيش حال وهى مطبوخة نفسى بتغم عليا
    فقلتلها يابلهة إنت عارفة إنى مش باكل الأرانب فليه تشتريها من الأساس قالتلى مش شارياهم دول هدية وبعدين بقولك إيه إذا كنت مش عاوز تاكل أرانب علشان مصدق إنها بتجتر زى ما بيقولوا إنت حر إن شالله عنك ما أكلت سيبنى أكل أنا وماتسدش نفسى
    قال بتجتر قال
    قلتلها يابلهة مش علشان كدة وإنت عارفة إن مفيش عندنا حاجة محرمة وكله مباح بس صدقينى هى بتفكرنى بالقطط مش أكتر قالتلى وبعدين فى ليلتك إللي مش فايتة إنت عاوز تقرّفنى قلتلها أبداً ياحبيتى بالهنا والشفا بس مفيش حاجة أكولها قالتلى عندك بواقى البامية بلحم الخنزير من الإسبوع إللي فات قوم سخنهم واطفح وإنت ساكت
    ميرى
    شفت بقا يابونا ان الطلاق ساعات يبقا هو الحل
    ويبقى الزواج التانى أيضآ هو الحل
    فصيح
    لما ربنا تقدست ذاته خلق حوا أخد ضلع من ضلوع أدم
    وانت بتقول لو فيه تعدد كان ربنا خلق لأدم أربع حوات يعنى كان ربنا خد أربع ضلوع من أدم علشان يخلق أربع حوات
    طيب حضرتك وانت ناقص ضلع واحد مش قادر على حوا بتاعتك طيب وإنت ناقص أربع ضلوع ياترى حتعمل إيه ؟
    الأب فانوس
    طيب أنا أهون من غيرى ده فيه ناس بتبقا شايفة خيانة زوجاتهم ومبيقدروش يعملوا حاجة ولا يثبتوا حاجة
    والمصيبة ان كتير منهم بيبقا عايش وراضى بعيشته مع واحدة هو عارف انها بتخونه بٍس بيقول لنفسه أنا لو طلقتها مش حااعرف أتجوز تانى والكنيسة مش حتوافق
    وبعدين انتوا فكركم ان شعب الكنيسة إللي بيساند البابا ضد الحكومة كلهم راضيين بحكاية مفيش طلاق إلا لعلة الزنا فقط أو كلهم مستريحين مع زوجاتهم بدون مشاكل أو إن مفيش حد فيهم نفسه يغير الفردة إللي تعباه النهاردة قبل بكرة
    كمان بتبقى فيه أزواج عاوزين الحرق وبتبقى زوجته عاوزة تخلص منه ولو بالموت بس هى عارفه إنه مفيش طلاق فبتعيش غصب عنها وهى مستحمله قرفه
    وانا من وجهة نظرى شايف ان الحكاية
    مش كده خالص ، لأنهم بيساندوا البابا علشان ينتصر على المسلمين والحكومة المسلمة ويبقى هو الكل فى الكل بس مش أكتر من كده علشان دى فى الأصل بلدنا
    مايكل
    و كمان معندهمش مانع انهم ينضربوا من زوجاتهم وزوجاتهم تخونهم ، بس البابا يفضل فوق الكل
    نبيه
    انا كنت أعرف شخص اسمه الحمش اسمآ فقط وللأسف كان مصاب بالعنة ومفيش أولاد وكان هو إللي يفكر زوجته بمواعيد الخياطة ويقولها ماتنسيش ياسمسمة عندك ميعاد النهاردة مع الخياطة الساعة كذا وهو عارف انها رايحة حتة بطالة
    والأدهى من كدة كانت ساعات تقوله ماتعملش حسابى ياخوخو على العشا علشان يمكن أسهرعند الخياطة علشان تخلصلى الفستان
    ميرى
    الذل والخنوع وشرب المنقوع !!!!!
    ماهو مفيش طلاق ولا زواج تانى
    تريزا
    منقوع إيه ؟
    ميرى
    منقوع الصُرّم
    بيسّكروا علشان ينسوا مشاكلهم
    معلش يابونا يعنى لآ مؤاخذة إذا كنا بنتكلم كدة ده بس علشان نبين مساوىء عدم الطلاق إلآ لعلة الزنا فقط أو تغيير الملة وعدم إعطاء الكنيسة تصريح بالزواج الثانى للمطلق أو المطلقة حتى لو كانوا فى سن الشباب
    يعنى ده على سبيل النقاش
    الأب فانوس
    أنا واخد بالي
    وأنا من وجهة نظرى شايف ان الناس مش مستريحة للمسئلة دى بس حكاية المساندة للبابا عملية نكاية للحكومة وللمسلمين وفى سبيل ذلك بيعاندوا روحهم
    على رأى المثل خالف تُعرف
    ناصح
    عاوزين دلوقت نعرف هل تعدد الزوجات ممنوع فى المسيحية
    الأب فانوس
    عمومآ انا حابحث وأرد عليك
    ناصح
    مش حتلاقى نص صريح يمنع تعدد الزوجات وأتحدى حضرتك
    الأب فانوس
    حنشوف !!
    يالا سعيدة الوقت إنتهى
    التلاميذ
    سعيدة
    وأخر دعوانا أن الحمد لله رب العالمين
    لا شريك له

  2. #2
    تاريخ التسجيل
    May 2010
    المشاركات
    1,871
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    28-10-2013
    على الساعة
    09:33 PM

    افتراضي

    اقتباس
    مفيش طلاق إلآ لعلة الزنا والطلاق
    يعنى الجيران لما يعرفوا ان فلانه النصرانيه طلقت تبقى فضيحه

    إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الإِسْلامُ وَمَا اخْتَلَفَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ إِلا مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ وَمَنْ يَكْفُرْ بِآيَاتِ اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ } .. آل عمران 19 .
    وَمَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الإِسْلامِ دِينًا فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الآخِرَةِ مِنَ الْخَاسِرِينَ} .. أل عمران 64
    نقره لتكبير أو تصغير الصورة ونقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة بحجمها الطبيعي

    نقره لتكبير أو تصغير الصورة ونقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة بحجمها الطبيعي

  3. #3
    تاريخ التسجيل
    Aug 2012
    المشاركات
    200
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    08-10-2015
    على الساعة
    03:11 PM

    افتراضي

    ايه ده .. ده درس دين.. اى دين

    الحمد لله على نعمة الاسلام
    نقره لتكبير أو تصغير الصورة ونقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة بحجمها الطبيعي

  4. #4
    الصورة الرمزية showman
    showman غير متواجد حالياً عضو مميز
    تاريخ التسجيل
    Jan 2007
    المشاركات
    573
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    14-10-2016
    على الساعة
    09:05 PM

  5. #5
    الصورة الرمزية showman
    showman غير متواجد حالياً عضو مميز
    تاريخ التسجيل
    Jan 2007
    المشاركات
    573
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    14-10-2016
    على الساعة
    09:05 PM

    افتراضي

    اقتباس
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المهتدية بالله مشاهدة المشاركة
    ايه ده .. ده درس دين.. اى دين

    الحمد لله على نعمة الاسلام
    مرحبا باختنا الفاضلة المهتدية بالله
    نعم الحمد لله على نعمة الإسلام وكفى بها نعمة
    يحس بهذه النعمة من كان بعيداً عنها وهداه الله إليها
    إنه الإسلام الدين الذى إرتضاه الله تبارك وتعالى لعباده ولن يقبل منهم سواه
    وتسائلك فى محله أى دين هذا الذى يخالف العقل ويخالف الناموس الذى قال يسوع إنه جاء ليكمله ولا يسقط منه حرف فإستحدثوا فيه التثليث والأسرار السبعة وتأليه نبى كريم فعبدوا الخشبة والصور والأيقونات وتركوا الخالق سبحانه بل ووصفوه بما لايليق تعالى الله عما يصفون

  6. #6
    تاريخ التسجيل
    Jun 2010
    المشاركات
    792
    آخر نشاط
    25-10-2016
    على الساعة
    11:44 PM

    افتراضي

    ههههههههههههههههههههههههه
    خراف ضاله .... بل اضل من الخراف
    اللهم لنا اخوتنا واخوات كانوا معنا هنا فاتاهم اليقين

    اللهم اغفر لهم وارحمهم وعافهم واعف عنهم وأكرم نزلهم ووسع مدخلهم واغسلهم بالماء والثلج والبرد ونقهم من الخطايا كما نقيت الثوب الأبيض من الدنس وأبدلهم دارا خيرا من دارهم وأهلا خيرا من أهلهم وزوجا خيرا من ازواجهم وأدخلهم الجنة وأعذهم من عذاب القبر أو من عذاب النار







    http://www.anti-ahmadiyya.org

  7. #7
    الصورة الرمزية showman
    showman غير متواجد حالياً عضو مميز
    تاريخ التسجيل
    Jan 2007
    المشاركات
    573
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    14-10-2016
    على الساعة
    09:05 PM

    افتراضي

    اقتباس
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الا حبيب الله محمد مشاهدة المشاركة
    ههههههههههههههههههههههههه
    خراف ضاله .... بل اضل من الخراف
    ربنا يهديهم
    شكراً لمرورك أخى الفاضل

درس الأحد هل منع يسوع تعدد الزوجات

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

المواضيع المتشابهه

  1. تعدد الزوجات
    بواسطة السيف البتار في المنتدى الأبحاث والدراسات المسيحية للداعية السيف البتار
    مشاركات: 30
    آخر مشاركة: 05-04-2016, 02:03 AM
  2. جديد قناة المخلص: تعدد الزوجات ام تعدد الزانيات في العهد القديم ؟
    بواسطة معاذ عليان في المنتدى منتدى نصرانيات
    مشاركات: 1
    آخر مشاركة: 04-11-2010, 04:14 PM
  3. تعدد الزوجات
    بواسطة السيف البتار في المنتدى منتدى نصرانيات
    مشاركات: 13
    آخر مشاركة: 30-11-2009, 01:54 PM
  4. يسوع يدعو الى تعدد الزوجات فى الكتاب المقدس!!!!
    بواسطة om miral في المنتدى منتدى نصرانيات
    مشاركات: 8
    آخر مشاركة: 23-11-2009, 11:00 AM
  5. تعدد الزوجات قبل الإسلام
    بواسطة السيف البتار في المنتدى شبهات حول المرأة في الإسلام
    مشاركات: 2
    آخر مشاركة: 19-11-2005, 10:02 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

درس الأحد هل منع يسوع تعدد الزوجات

درس الأحد هل منع يسوع تعدد الزوجات