يوميات عم رمضان سد الحنك

آخـــر الـــمـــشـــاركــــات


مـواقـع شـقــيـقـة
شبكة الفرقان الإسلامية شبكة سبيل الإسلام شبكة كلمة سواء الدعوية منتديات حراس العقيدة
البشارة الإسلامية منتديات طريق الإيمان منتدى التوحيد مكتبة المهتدون
موقع الشيخ احمد ديدات تليفزيون الحقيقة شبكة برسوميات المرصد الإسلامي لمقاومة التنصير
غرفة الحوار الإسلامي المسيحي مكافح الشبهات شبكة الحقيقة الإسلامية موقع الدعوة الإسلامية
شبكة البهائية فى الميزان شبكة الأحمدية فى الميزان مركز براهين شبكة ضد الإلحاد

يرجى عدم تناول موضوعات سياسية حتى لا تتعرض العضوية للحظر

 

       

         

 

    

 

 

    

 

يوميات عم رمضان سد الحنك

النتائج 1 إلى 7 من 7

الموضوع: يوميات عم رمضان سد الحنك

  1. #1
    الصورة الرمزية showman
    showman غير متواجد حالياً عضو مميز
    تاريخ التسجيل
    Jan 2007
    المشاركات
    573
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    14-10-2016
    على الساعة
    09:05 PM

    افتراضي يوميات عم رمضان سد الحنك



    يوميات عم رمضـــــان
    سد الحنـــــــــك !!
    محمد
    يا عم رمضان
    ياخالة أم السعد
    عم رمضان
    أيوه يا محمد تعالى إتفضل
    محمد
    معلش علشان مستعجل وكمان معايا مرثا
    عم رمضان
    خير يا بنى فيه حاجة ؟
    مالها مراتك هى تعبانة ولا إيه ؟
    محمد
    لأ مرثا بخير
    رومانى هو إللي تعبان وحالته متأخرة
    عم رمضان
    متأخرة إزاى ؟
    ده أنا لسه شايفه ليلة إمبارح وأنا راجع من الغيط وكان كويس
    محمد
    وأنا لما قابلته الصبح كان كويس
    أم السعد
    خير يابنى ما تتخضش
    محمد
    أنا بس حبيت أأقولكم لو حد سئل علينا تقولوله عند رومانى
    عم رمضان
    تحب آجى معاك
    محمد
    خليك مستريح أنا حاخطف رجلى أشوف إيه الحكاية
    مرثا
    شهل ياتادرس شوية
    محمد
    حاضر يا مرثا
    معلش هى قلقانة وعاوزة تتطمن على أخوها
    عم رمضان
    طيب لو فيه حاجة شيع لى
    محمد
    حاضرأفوتكم بعافية
    أم السعد
    الله يعافيك يابنى إبقى طمنّا
    محمد
    إن شاء الرب يالآ يا مرثا
    مرثا
    إنت واقف تحكّى مع معاهم وإحنا مستعجلين
    محمد
    مش لازم أأقوللهم علشان لو جه حد يسئل علينا
    مرثا
    طيب هم شوية
    محمد
    ما تتخضيش إنت عارفة رومانى لوعطس يقولك أنا خلاص حااموت
    وكذا مرة يخلينا نجرى على ملا وشنا ويطلع ماعندوش حاجة
    مرثا
    مش عارفة ليه المرة دى قلبى واكلنى عليه
    محمد
    المهم إنك ما تعيطيش قدامه علشان ما يزدش فيها
    ويقعد يعيط هو كمان
    أدينا وصلنا وزى ما فهمتّك
    مرثا
    دول سايبين باب الدار مفتوح خش على طول
    يامريانا يامريانا
    مريانا
    تعالى يامارثا شوفى أخوكِ وإللي جراله
    حسرة عليه وعلى إللي نابه
    مرثا
    ياحبيبى ياخويا إيه إللي صابك ؟
    هيىء هيىء هيىء
    حاسس بإيه يا حبيبى
    رومانى
    خلاص حاموت يامرثا وحاأتنقل للإمجاد
    أخوكِ حالته متأخرة
    هيىء هيىء هيىء هيىء
    مرثا
    بعد الشر عنك ياخويا
    هيىء هيىء هيىء
    مريانا
    هو أخويا تادرس ماجاش معاكِ
    مرثا
    خش ياتادرس إنت واقف بره تعمل إيه مفيش حد هنا
    محمد
    إيه يارومانى ألف سلامة عليك
    مالك ؟ حاسس بإيه ؟
    رومانى
    أنا فى حالة متأخرة أوى ياتادرس
    مرثا
    هيىء هيىء هيىء
    محمد
    هه إحنا قلنا إيه ؟
    مرثا
    غصب عنى ياتادرس
    إنت مش شايفه عامل إزاى ؟
    محمد
    إنت ما شيعتيش تجيبى الحكيم يامريانا
    مريانا
    أنا رحت لابونا فى الكنيسة وزمانه جاى
    محمد
    وماشيعتيش للحكيم ليه ؟
    مريانا
    رومانى هو إللي قاللي هاتيلى أبونا علشان حاموت خلاص
    مرثا
    هيىء هيىء
    سلامتك ياخويا ألف سلامة ياريتنى أنا
    محمد
    إنت يابنى مش كنت كويس لما قابلتك الصبح ؟
    أكلت إيه ولا شربت إيه ؟
    حد ضحك عليك وسقاك حاجة ؟
    ولا حد عزم عليك بحجرين أو برشامة علشان يضحك عليك ؟
    رومانى
    أه يابطنى إه يا بطنى
    مصارينى بتتقطع من جوه
    محمد
    طيب حاول تفتكر أكلت إيه ؟
    رومانى
    أنا من صباحية ربنا ما دقتش حاجة لحد ما رجعت الدار وأكلت سد الحنك إللي عملاه مريانا
    مريانا
    ينيلك هو إنت إللي أكلت اللبخة إللي كنت عملاها
    أنا إفتكرت الفراخ دخلت وأكلتها ؟
    محمد
    لبخة إيه ؟
    مريانا
    لبخة كنت عملاها علشان أحطها على الدمل لأجل ما يستوى وكنت سيباها فى الطبق علشان تشد شوية مع بعضها
    محمد
    والطبق كان فين ؟
    مريانا
    كنت حطاه على الطبلية
    مرثا
    يبقى أخويا حيموت مادام كل اللبخة
    محمد
    وإنت كمان رمرام بتاكل أى حاجة
    مش تسئل الأول قبل ماتاكل
    رومانى
    وانا إيش درانى أنا كنت جعان وإفتكرت سد الحنك علشانى
    محمد
    واللبخة دى جبتيها منين علشان نسئل هى معمولة من إيه ؟
    مريانا
    أم قلدس قالتلى أعملها إزاى
    محمد
    وعملتيها إزاى ؟
    مريانا
    قالتلى هاتى حتة شحم من جودة العجلاتى وحطى عليها ربع ملعقة صغيرة بوتاس ونص كوباية دقيق درة ونص حفان حلبة مطحونة وحبة سكر وربع فنجان زيت خروع وتلات فصوص توم وشعرة أو شعرتين سم فيران وقلبيهم على بعض لحد ما يبقوا زى العجينة وبعدين كوّريها زى الكورة وإرسمى عليها صلبان صغيرة بصباعك وسبيها تشد مع بعضها شوية وبعدين خُديها وحطيها على الدمل وإربطى عليها حتة قماشة وفوُتيها لتانى يوم حتسحب كل الوساخة إللي عندك وتنطر أم لقيح بره
    وبعد ما عملتها وسبتها تشد مالقتهاش وإفتكرت إن الفراخ دخلت وأكلتها وقلت مش مهم أبقى أعمل غيرها وما عرفتش إن هو إللي أكلها إلآ دلوقت إلآ لما قر واعترف قدامكم
    محمد
    أم قلدس إيه وأم لقيح إيه
    ده محتاج غسيل معدة
    رومانى
    أه يا بطنى بطنى بتتقطع
    يا جماعة حالتى متأخرة حرام عليكم حاموت
    مريانا
    ما نستنى أبونا لما يجى ويشوفه
    محمد
    ده لازم ننقله الاسبتالية يعملوله غسيل معدة
    مريانا
    أبونا لما يجى حيشفيه
    مرثا
    وإحنا حنقعد نستنى أبونا لحد أخويا ما يموت
    قوم يا خويا نوديك الاسبتالية
    مريانا
    مش نستنى أبونا أحسن يارومانى
    رومانى
    أحب على إيدك ياتادرس ودينى الاسبتالية
    مريانا
    طيب قول تانى يا ابو سيفين يمكن يسمعنا ويجى
    رومانى
    مانا من الصبح وانا بقول يا عدرا يابو سيفين يابونا كيرلس يا سريع الندهة ما سبتش حد إلا وناديته
    مرثا
    طيب جرب أبو حربة
    محمد
    مين أبو حربة ده يا مرثا
    مرثا
    مارجرجس
    رومانى
    ندهت عليه فى سرى
    مريانا
    طيب ما تعلي صوتك علشان يسمعك
    مرثا
    طيب ما تجرب البابا شنودة دول بيحكوا عنه حكايات ياما
    محمد
    بلاش البابا شنودة لإنه مش فاضى علشان متنيح جديد وحتلاقى الكل كابس عليه والمثل بيقول الغربال الجديد له شدة
    رومانى
    إنت بتهرأ يا تادرس وأنا حالتى متأخرة
    مريانا
    صحيح يمكن مفيش حد منهم فاضى يارومانى العيانين ياما
    روماني
    أيوه بس فيه أولويات وأنا حالتى متأخرة
    ده حتى القديس أبو سيفين الأول لما كانوا يطلبوه
    وينادوا عليه وأول ما يقولوا ياأبوسي كان يحضر ويقول فين المريض
    يعنى ماكنتش تكمل إسمه هو إللي كان يكمله بنفسه إنت تقول ياأبوسي وهو يقول فين لما يحضر
    محمد
    مين فينا بقى إللي بيهرأ ؟
    قوم يالـه إنت مفيكش حاجة
    تلاقيهم حبة مخص وحيروحوا
    رومانى
    مش مصدق إن حالتى متأخرة
    طيب يارب أعدم أختك مريانا لو كنت بأكدب
    مرثا
    يارب ياخويا بس إنت تقوم بالسلامة
    مريانا
    وماله المهم إنه يخف ويقوم بالسلامة ولو على إللي فى بطنى يبقى يشيله هو الأربع شهور الفاضلين وكفاية عليا الخمسة إللي شلتهم
    مرثا
    إنت حامل يابت ؟
    محمد
    مبروك يا رومانى ألف مبروك يا خروف
    رومانى
    وإيه الفايدة مانا مش حاشوفه لما يتولد لأن حالتى متأخرة وحاموت
    الشيخ حسن
    يارب يا ساتر
    يا سى رومانى
    يا ست مريانا
    ياجماعة ياللي جوه
    محمد
    ده الشيخ حسن
    أكيد سمع إنك تعبان
    أهلآ يا شيخ حسن إتفضل
    الشيخ حسن
    ألف سلامة على عديلك هو عامل إيه ؟
    محمد
    طيب إتفضل جوه
    الشيخ حسن
    ليكون حد كاشف راسه ولا حاجة
    محمد
    صحيح هما كاشفين راسهم
    بس إنت مش حتشوفهم ؟
    الشيخ حسن
    مش عليا أنا
    علشان هما ما يتكسفوش
    محمد
    طيب بس إدخل مفيش جوه إلا رومانى واختى مريانا ومرثا مراتى بس إوعى تغلط وتقوللى قدامهم ياتادرس
    ياجماعة الشيخ حسن
    إتفضل ياعم الشيخ
    الشيخ حسن
    أصل الشيخ رمضان فات عليا وقاللي إن رومانى عيان وحالته متأخرة
    قلتله يبقى من الواجب نروحله والنبى وصى على سابع جار
    قاللي طيب إسبقنى إنت وانا حاروح أجيب الحكيم
    محمد
    كتر خيره والله عم رمضان
    مريانا
    مفيش حد من بتوعنا عملها حتى ميلاد إللي كان على طول رومانى ما بيسبوش مكلفش خاطره يجى يشوفه
    محمد
    والشيخ حسن بمجرد إنه عرف جه حالاً
    الشيخ حسن
    رسولنا صلى الله عليه وسلم وصانا على الجار وزار اليهودى لما سمع إنه مريض
    ألف سلامة يا سى رومانى
    عندك إيه ؟
    رومانى
    بطنى يا شيخ حسن
    أه أه
    الشيخ حسن
    يمكن إتناولت حاجة مش ولا بد
    ميــلاد
    إتفضل ياقدس ابونا
    ياواد رومانى قدس ابوك كلبا جه
    إزيك يا مرثا أنا بعد ما قفلت الدكان شفت الأب كلباتشينو جاى جريت حبيت على إيده وجت معاه وما رضتش أسيبه
    مرثا
    إتفضل يابونا تعالى رومانى جوه وحالته متأخرة
    الأب كلباتشينو
    هو ماله ؟
    مرثا
    أكل لبخة مريانا كانت عملاها وإفتكرها سد الحنك
    مريانا
    أكلها من ورايا وما كنتش أعرف
    واللبخة كان فيها شحم وربع ملعقة صغيرة بوتاس
    وشعرة سم فيران
    الأب كلباتشينو
    يبقى حيموت
    مريانا
    ياخرابى ياخرابى
    طيب ما ينفعش يابونا تعمل أى حاجة
    الأب كلباتشينو
    نحاول
    الأول هاتوا ميتين جنيه علشان رش الماء المقدس
    مريانا
    حاضر
    الأب كلباتشينو
    وخمسين جنيه تبخير
    مريانا
    حاضر
    الأب كلباتشينو
    وخمسين جنيه رسم صليب
    مريانا
    حاضر
    الأب كلباتشينو
    وحااحتاج بتاع إتنين كيلو زبدة فلاحى وتلاتين بيضه بلدى
    مارثا
    الظاهر أبونا محتاجهم علشان يعمل عجينة
    الأب كلباتيشنو
    وحااحتاج بطة سمينة
    مرثا
    ده أكيد علشان رومانى بعد ماابونا يشفيه حيحتاج يتغذى جامد
    الأب كلباتشينو
    ومحتاج كمان وزة وفرختين بلدى وجوزين حمام
    محمد
    ودول بقى علشان إحنا ناكل وننبسط لما يقوم رومانى بالسلامة
    مريانا
    وبعدين يابونا ؟
    الأب كلباتشينو
    وديك رومى كبير
    الشيخ حسن
    وده علشان يرطن لما يشوف رومانى قام بالسلامة
    مريانا
    بس إحنا ما عندناش ديوك رومى
    الأب كلباتشينو
    إبعتوا إشتروا واحد
    رومانى
    إبعتى إشترى واحد يامريانا
    أنا حالتى متأخرة أوى
    مريانا
    حاضر وإيه كمان يابونا
    الأب كلباتشينو
    وحاحتاج واحد يجي معايا يشيلى الحاجات دى لحد الكنيسة
    الشيخ حسن
    أجى أنا ؟
    ميــلاد
    خلى عنك يا شيخ حسن أنا إللي حاوصل أبونا لما يجهزوا الطلبات إللي قال عليها بعد أبونا ما يبخر ويصلب على رومانى ويرش الميا المقدسة
    الأب كلباتشينو
    أنا حابخر وأرش وأصلب فى الكنيسة بعدين لما أخد الفلوس والحاجات إللي طلبتها الأول
    عم رمضان
    يا رومانى ياجماعة ياللي جوه
    محمد
    اهوعم رمضان وصل ومعاه الحكيم
    الأب كلباتشينو
    ومين فيكم إللي بعت للحكيم ؟
    مريانا
    مفيش حد فينا بعتله
    مرثا
    جارنا عم رمضان هو إللي جابه
    الأب كلباتشينو
    خلوه يرجع مش محتاجينه
    محمد
    ما يصحش يابونا وتبقى عيبة فى حقنا لما نرجعه من على الباب
    رومانى
    طيب نسيبه يكشف ويشوف إيه وبعدين نمشيه
    الأب كلباتشينو
    شوفوا بقى تتطلعوا تنزلوا أنا مليش دعوة أنا آخد الحاجات إللي طلبتها وخليكوا مع الدكتور خليه ينفعكم
    عم رمضان
    سلامتك يارومانى
    إتفضل يا دكتور
    الدكتور
    مساء الخير يا جماعة
    محمد
    مسا الخير يا دكتور
    الدكتور
    بعد إذنكم علشان أكشف على المريض
    مريانا
    إتفضل
    الدكتور
    بتحس بإيه ؟
    رومانى
    مصارينى بتتقطع
    الدكتور
    أكلت إيه ؟
    محمد
    أكل سد الحنك قصدى أكل لبخة على إنها سد الحنك وكان فيها شحم وبوتاس وشعرة سم فيران
    الدكتور
    أد إيه بوتاس وأد إيه سم فيران ؟
    مريانا
    ربع ملعقة صغيرة بوتاس وشعرة سم فيران
    الدكتور
    دول ما يمّوتوش فار مش بنى أدم
    بطنك ماشية عليك مش كدة ؟
    رومانى
    ده أنا تعبت من كتر دخولى الحمام
    مريانا
    حيعيش يا دكتور ؟
    الدكتور
    دول حبة مغص نتيجة الشحم وزيت الخروع
    أنا حاديله حقنة دلوقت وأكتبله على مطهر معوى ياخد منه تلات مرات فى اليوم وحيكون كويس إن شاء الله
    وبلاش يا جماعة من حكاية اللبخة دى لو سمحتم
    رومانى
    الرب يطمنك يادكتور أنا حاسس دلوقت إنى بقيت أحسن
    مريانا
    ده أبونا قال إنه حيموت
    الدكتور
    ولا يموت ولا حاجة ماهو بياكل إللي أكتر من ده
    بياكل المش أبو دود وبياكل الفسيخ
    ميــلاد
    ده لو واحد أجنبى أكل أكلة فسيخ أو مش بالدود حيرقد فيها سنة ويمكن ما يقومش تانى
    يتبع بمشيئة الله











  2. #2
    الصورة الرمزية showman
    showman غير متواجد حالياً عضو مميز
    تاريخ التسجيل
    Jan 2007
    المشاركات
    573
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    14-10-2016
    على الساعة
    09:05 PM

    افتراضي

    الشيخ حسن
    أصله بياكل اللحمة النية
    الدكتور
    صحيح الكلام ده ؟
    الشيخ حسن
    صحيح
    حتى إسئل حضرة الأسيس
    الأب كلباتشينو
    بتقصد إيه ؟
    عم رمضان
    مش وقته يا شيخ حسن
    الدكتور
    بس حقيقى عاوز أعرف الكلام ده حقيقى
    علشان ده خطر على معدة البنى أدم
    لازم تكون اللحمة مستوية كويس
    الحيوانات هى إللى بتاكل اللحم النيى
    الأب كلباتشينو
    مش تقوللنا يا عم الشيخ بتقصد إيه بكلامك ده ؟
    الشيخ حسن
    أنا بأقصد إنكم بتاكلوا لحم معبودكم نيى لما بتقولوا إنه بيحل بكامل جسده فى الفطيرة وبتتناولوه فى القربانة
    الأب كلباتشينو
    السيد المسيح كسر الخبز وبارك وأعطى تلاميذه وقال
    خُذُوا كُلُوا هذَا هُوَ جَسَدِى
    الدكتور
    التلاميذ كانوا فاهمين مقصد السيد المسيح من هذا الكلام ولكن حضرة القس فهم الحكاية خطأ بناءاً على تفسير أباء الكنيسة من قبل مع علمهم بالحقيقة ولكنهم تجاهلوها وأقنعوا من بعدهم بأكل جسده
    الأب كلباتشينو
    وإيه دليك يا دكتور ؟
    الدكتور
    نحن المسلمين لا نتكلم إلآ بدليل ومن كتابكم
    الأب كلباتشينو
    طيب ما تقوللنا فين يمكن إحنا مش فاهمين كتابنا
    كويس ويبقى كتر خيرك إنك نورتنا


    يتبع بمشيئة الله عند التفاعل من الأخوة فى المنتدى

  3. #3
    الصورة الرمزية gardanyah
    gardanyah غير متواجد حالياً عضوة ماسية
    تاريخ التسجيل
    Oct 2007
    المشاركات
    7,679
    الدين
    الإسلام
    الجنس
    أنثى
    آخر نشاط
    25-09-2016
    على الساعة
    12:10 AM

    افتراضي


    ياكلوا جسده ويبلعوا بدمه كمان

    نقره لتكبير أو تصغير الصورة ونقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة بحجمها الطبيعي

  4. #4
    الصورة الرمزية showman
    showman غير متواجد حالياً عضو مميز
    تاريخ التسجيل
    Jan 2007
    المشاركات
    573
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    14-10-2016
    على الساعة
    09:05 PM

    افتراضي

    اقتباس
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gardanyah مشاهدة المشاركة

    ياكلوا جسده ويبلعوا بدمه كمان


    باركم الله فيكم اختنا الفاضلة على مرورك الطيب

  5. #5
    الصورة الرمزية showman
    showman غير متواجد حالياً عضو مميز
    تاريخ التسجيل
    Jan 2007
    المشاركات
    573
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    14-10-2016
    على الساعة
    09:05 PM

    افتراضي

    الدكتور

    مكتوب فى رسالة بولس
    نَحْنُ الْكَثِيرِينَ خُبْزٌ جَسَدٌ وَاحِدٌ، لأَنَّنَا جَمِيعَنَا نَشْتَرِكُ فِي الْخُبْزِ الْوَاحِدِ" (رسالة بولس الرسول الأولى إلى أهل كرونثوس
    طبعاً بتقصدوا بالخبز الواحد إللى هو جسد المسيح
    الأب كلباتشينو
    نعم كمان السيد المسيح قال
    أنا هو الخبز الحي الذي نزل من السماء . إن أكل أحد من هذا الخبز يحيا الى الأبد . والخبز الذي أنا أعطي هو جسدي الذي أبذله من أجل حياة العالم
    الدكتور
    يعنى نفهم من كدة إن إللي ياكل الخبزأى الجسد والمقصود بيه المسيح هو من سيحيا إلى الأبد ؟
    الأب كلباتشينو
    تمام كدة
    الدكتور
    ومن لا يتناول ويأكل من هذا الخبز أى الجسد ما مصيره ؟
    الأب كلباتشينو
    حيكون العكس على طول أى إنه لن يحيا إلى الأبد
    الدكتور
    ولكن السيد المسيح نفسه قال
    " ليس بالخبز وحده يحيا الانسان ولكن بكل كلمة تخرج من فم الله "
    وذلك عندما سئله إبليس أن يحول الحجارة خبزاً
    وقد فسر ذلك فى عدد أخر فى يوحنا بقوله
    انا خبز الحياة. من يُقبل اليّ فلا يجوع ومَن يؤمن بيّ فلن يعطش أبداً (يوحنا 6 – 35).
    وقد فسر الخبز هنا هو بالإقبال عليه والعمل بتعاليمه ومن يؤمن به كرسول من الله فلن يعطش أبداً
    الشيخ حسن
    والكلام إللي قاله الدكتور السيد المسيح وضحه عندما قال
    5: 24 الحق الحق اقول لكم من يسمع كلامي ويؤمن بالذي ارسلني فله حياة ابدية وانه لا يأتي الى دينونه
    الدكتور
    الله ينور عليك ياعم الشيخ
    عم رمضان
    أصل الشيخ حسن مطّلع حبتين على الكتاب بتاعهم
    الدكتور
    ويبين السيد المسيح إن التعاليم التى جاء بها ليست من نفسه وإنما هى تعاليم الله الذى أرسله وأوصاه أن يبلغها لبنى اسرائيل
    لاني لم اتكلم من نفسي لكن الاب الذي ارسلني هو اعطاني وصية ماذا اقول وبماذا اتكلم
    الأب كلباتشينو
    ولكنه قال أنا والأب واحد
    أى إنه هو الله
    لذلك أخذ اليهود حجارة ليرجموه
    الدكتور
    لقدعرف السيد المسيح إنهم أخطأوا فهم كلامه وإستغرب ذلك منهم لأنهم يعلموا إن هذا التعبير مجازى وموجود عندهم فى التوراة فرأى أن يصحح لهم مقصده ويذكرهم بالمكتوب عندهم من قول الرب أنا قلت إنكم ألهة
    ولذلك قال لهم مذكراً إياهم
    " أليس مكتوباً في ناموسكم: أنا قلت إنكم آلهة"

    ويقصد بذلك ما جاء في مزامير داود
    "أنا قلت إنكم آلهة، وبنو العلي كلكم"
    (المزمور82/6)
    فالقول بإنهم ألهة أو أبناء لله أو إبنى البكر أو وتصير لى إبنا هى تعبيرات مجازية وليست على الحقيقة وهم يعلموا ذلك ومن هنا كان إستغرابه من محاولتهم رجمه فذكرهم بالمكتوب فى ناموسهم من قول الرب لداود
    "أنا قلت إنكم آلهة، وبنو العلي كلكم"
    والمذكورة فى المزمور82/6
    وبعدين يا حضرة القس أنتم عند النقاش معكم عن أقوال منسوبة للسيد المسيح فى العهد الجديد تقولوا إن هذا فيه رمزية ويقصد به شيىء أخر
    فلماذا تتمسكوا بحرفية الحرف فى قوله

    أنا والأب واحد
    مع إن هذا تعبير مجازى يقصد به وحدة الهدف
    ثم إن اليهود يعلموا علم اليقين إن الله لا يستطيع أن يراه إنسان ويعيش فكيف لأحدهم أن ييقول له
    أرنا الأب وهو يعلم إن الأب لا يستطيع أن يراه أحد ؟
    الأب كلباتشينو


    الشيخ حسن
    بالمناسبة كان فيه سؤال قلت لرومانى إسئل فيه أبوكم كلبا
    الأب كلباتشينو
    سؤال عن إيه ؟
    الشيخ حسن
    إنتوا بتقولوا إن معبودكم فداكم بدمه
    الأب كلباتشينو
    أيوه وده كان على الصليب
    الشيخ حسن
    إنتوا بتقولوا إن الأبن تجسد فى صورة إنسان كامل بلا خطية حتى لا يبكته أحد ليماثل أدم عندما كان كامل قبل أن يخطىء مع إن أدم لم يرد ما يفيد إنه كان مختون وعليه فمخلصكم لم يكن كامل مثل أدم ولكنه كان ناقص طرطوفة
    يعنى مقطوع الغلفة
    يعنى كان ناقص حتة
    ما علينا وخلينا فى موضوعلما طاهروه يعنى ختنوه وقطعوا الغلفة بتاعته لما كان عنده 8 أيام ونزل ساعتها دم
    الدم ده فدا بيه مين ؟
    الأب كلباتشينو


    الشيخ حسن
    طيب ولما جلدوه ونتج عن الجلد دم
    فدا مين بهذا الدم ؟
    الأب كلباتشينو


    الشيخ حسن
    ولا الدم بتاع قطع الغلفة وبتاع الجلد مكانش كفاية علشان يفديكم بيه ؟
    الأب كلباتشينو


    رومانى
    مش وقته يا شيخ حسن
    أنا صحتى متأخرة
    الشيخ حسن
    إنت يا ولـه مش بتقول إنك بقيت أحسن
    رومانى
    ياجماعة أنا حاسس دلوقت إن صحتى بدأت فى النازل
    الشيخ حسن
    طيب حااسئل أبوكم سؤال واحد بس
    الأب كلباتشينو
    بس يكون سؤال سهل ومش محتاج لإجابته وقت طويل علشان ورايا مصالح
    الشيخ حسن
    ماشى
    إنتوا بتقولوا الخطية هى عصيان لله وتعد على حقوقه وعدم محبة له
    والله غير محدود، اذن فالخطية غير محدودة لأنها موجهة ضد الله غير المحدود. ومهما عمل الإنسان فان أعماله محدودة ، لذلك لا تغفر الخطية الا كفارة غير محدودة .
    ولا يوجد غير محدود الا الله . لذلك لم يكن هناك حل لمغفرة الخطية سوى أن يتجسد الله ذاته ويموت. ويكون موته كفارة غير محدودة ، توفى عدل الله غير المحدود، في الاقتصاص من الخطية غير المحدودة. الموجهة ضد الله غير المحدود.
    تمام الكلام ده ؟
    الأب كلباتشينو
    تمام
    الشيخ حسن
    يعنى حضرتك موافق على الكلام ده إللي بيقول
    لذلك لم يكن هناك حل لمغفرة الخطية سوى أن يتجسد الله ذاته ويموت
    وعلى فكرة الكلام إللي ذكرته لحضرتك مكتوب فى موقع الأب تكلا
    الأب كلباتشينو
    موافق عليه تمام
    الشيخ حسن
    يعنى نفهم من كدة إن إللي مات على الصليب هو الله ذاته ؟
    الأب كلباتشينو
    الدكتور
    طيب ما فائدة التجسد إذا كان الله الغير محدود تجسد فى جسد محدود ومات على الصليب بهذا الجسد المحدود
    وأنتم تقولون بأن الخطية غير محدودة لأنها صدرت ضد الله الغير محدود وتلزمها كفارة غير محدودة ولا يوجد غير محدود الا الله . لذلك لم يكن هناك حل لمغفرة الخطية سوى أن يتجسد الله ذاته ويموت.
    طيب ماهو تجسد فى جسد محدود فكيف يكفر بهذا الجسد المحدود الخطية الغير محدودة ؟
    الأب كلباتشينو


    الشيخ حسن
    بمناسبة المحدود والغير محدود
    كتب مرقس فى الانجيل المنسوب له
    16: 19 ثم ان الرب بعدما كلمهم ارتفع الى السماء و جلس عن يمين الله
    بما معناه إن الرب يسوع صعد بجسده المحدود وجلس عن يمين الله غير المحدود
    والسؤال هنا كيف إستطاع مرقس أن يحدد اليمين واليسار لله الغير محدود ؟
    الأب كلباتشينو


    الشيخ حسن
    يا ريت جنابك بعد ماتاخد وقتك كفاية تبقى تقول إجابة أسئلة دى لرومانى ورومانى يبقى يبلغنى
    الأب كلباتشينو
    هو بس الوقت وأنا ورايا مصالح للشعب ومش فاضى دلوقت
    جهزتوا ياجماعة الحاجات المطلوبة ؟
    وإنت يا خروف جهز نفسك علشان توصلنى للكنيسة
    ميـــلاد
    حاضر
    بعد إذنك يا رومانى
    عم رمضان
    يالا بينا يادكتور قوم يا شيخ حسن
    نفوتكم بعافية وألف سلامة يارومانى
    محمد
    إستنى يا عم رمضان أنا جاى أوصلكم

    *********
    محمد

    عفارم عليك يا دكتور إنت والشيخ حسن قدرتوا تسدوا حنك الأسيس ومابقاش عارف يرد لا من فوق ولا منتحت


    الدكتور
    الباطل مالوش رجلين

    عم رمضان
    بقى عامل زى إللي واكل سد الحنك
    **********

    رجاء من الأخوة التفاعل
    بارك الله فيكم
    التعديل الأخير تم بواسطة showman ; 24-01-2013 الساعة 05:03 AM

  6. #6
    تاريخ التسجيل
    Oct 2012
    المشاركات
    108
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    01-05-2013
    على الساعة
    10:23 PM

    افتراضي

    انت تطرح اساله مهمه جدا عن الخطيئة والتجسد حوار الدكتور والشيخ حسن وتهرب الاب كلب تشينو تجعل الباحث عن الحق يفكر في عقيدته الله يجعل عملك في ميزان حسناتك
    نقره لتكبير أو تصغير الصورة ونقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة بحجمها الطبيعي

  7. #7
    الصورة الرمزية showman
    showman غير متواجد حالياً عضو مميز
    تاريخ التسجيل
    Jan 2007
    المشاركات
    573
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    14-10-2016
    على الساعة
    09:05 PM

    افتراضي

    اقتباس
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة روح الريحان مشاهدة المشاركة
    انت تطرح اساله مهمه جدا عن الخطيئة والتجسد حوار الدكتور والشيخ حسن وتهرب الاب كلب تشينو تجعل الباحث عن الحق يفكر في عقيدته الله يجعل عملك في ميزان حسناتك
    هو كما تقولين اختى الفاضلة
    المهم هو الباحث عن الحق
    سرنى مرورك الطيب جزاكم الله كل خير

يوميات عم رمضان سد الحنك

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

المواضيع المتشابهه

  1. يوميات عم رمضان البراغيت
    بواسطة showman في المنتدى من ثمارهم تعرفونهم
    مشاركات: 4
    آخر مشاركة: 15-04-2013, 07:54 PM
  2. يوميات عم رمضان الدين لله
    بواسطة showman في المنتدى منتدى نصرانيات
    مشاركات: 2
    آخر مشاركة: 23-03-2013, 09:42 PM
  3. يوميات عم رمضان ( وحدووه )
    بواسطة showman في المنتدى منتدى نصرانيات
    مشاركات: 7
    آخر مشاركة: 10-01-2013, 03:35 PM
  4. يوميات عم رمضان ( النهـــاية )
    بواسطة showman في المنتدى منتدى نصرانيات
    مشاركات: 10
    آخر مشاركة: 06-10-2012, 01:51 PM
  5. يوميات عم رمضان الإعتراف
    بواسطة showman في المنتدى منتدى نصرانيات
    مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 15-09-2012, 12:47 AM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

يوميات عم رمضان سد الحنك

يوميات عم رمضان  سد الحنك