درس الأحد هل فهم بولس مالم يفهمه يسوع

آخـــر الـــمـــشـــاركــــات

إسلاموفوبيا : شرطية أميركية مسلمة تتلقى تهديدا بالقتل ! » آخر مشاركة: محمد حمدان 99 | == == | الإعجاز في قوله تعالى : فَأَتْبَعُوهُم مُّشْرِقِينَ » آخر مشاركة: *اسلامي عزي* | == == | الخروج : حقيقة أم أسطورة » آخر مشاركة: *اسلامي عزي* | == == | بالصور.. هنا "مجمع البحرين" حيث التقى الخضر بالنبي موسى » آخر مشاركة: *اسلامي عزي* | == == | قيامة يسوع الإنجيلي من بين الأموات حقيقة أم خيال! ــــ (وقفات تأملية في العهد الجديد) » آخر مشاركة: أبو سندس المغربي | == == | معرض الكتاب القبطى.. وممارسة إلغاء الآخر » آخر مشاركة: الفضة | == == | نواقض الإسلام العشرة........لا بد ان يعرفها كل مسلم (هام جدا) » آخر مشاركة: مهنا الشيباني | == == | زواج المتعة في العهد القديم » آخر مشاركة: undertaker635 | == == | بيان ان يسوع هو رسول الله عيسى الذى نزل عليه الانجيل وبلغه وبالادله المصوره من كتابكم المقدس » آخر مشاركة: عبد الرحيم1 | == == | بالروابط المسيحيه:البطريرك مار إغناطيوس زكا الأول الرئيس الأعلى للكنيسة السريانية الأرثوذكسية في العالم يعترف بإباحيه نشيد الإنشاد!(فضيحة) » آخر مشاركة: نيو | == == |

مـواقـع شـقــيـقـة
شبكة الفرقان الإسلامية شبكة سبيل الإسلام شبكة كلمة سواء الدعوية منتديات حراس العقيدة
البشارة الإسلامية منتديات طريق الإيمان منتدى التوحيد مكتبة المهتدون
موقع الشيخ احمد ديدات تليفزيون الحقيقة شبكة برسوميات المرصد الإسلامي لمقاومة التنصير
غرفة الحوار الإسلامي المسيحي مكافح الشبهات شبكة الحقيقة الإسلامية موقع الدعوة الإسلامية
شبكة البهائية فى الميزان شبكة الأحمدية فى الميزان مركز براهين شبكة ضد الإلحاد

يرجى عدم تناول موضوعات سياسية حتى لا تتعرض العضوية للحظر

 

       

         

 

    

 

 

    

 

درس الأحد هل فهم بولس مالم يفهمه يسوع

النتائج 1 إلى 3 من 3

الموضوع: درس الأحد هل فهم بولس مالم يفهمه يسوع

  1. #1
    الصورة الرمزية showman
    showman غير متواجد حالياً عضو مميز
    تاريخ التسجيل
    Jan 2007
    المشاركات
    573
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    14-10-2016
    على الساعة
    09:05 PM

    افتراضي درس الأحد هل فهم بولس مالم يفهمه يسوع




    درس الأحد
    ( 22 )
    هل فهم بولس ما لم يفهمه يسوع
    الواعظ الأب ابلس

    سلام ونعمة

    التلاميذ

    سلام ونعمة

    الأب ابلس

    كتير منكم بعتللى أسئلة بيستفسر فيها عن الثالوث وإنه مش فاهمه
    وبيقولوا انهم بيسئلوا القسس فى الكنيسة والقسس بيهربوا من الإجابة وعلى فكرة ياولاد عدم فهم الثالوث مفيهوش مشكلة إطلاقآ ولا ينقص من إيمانكم برب المجد يسوع ، ولعلمكم جميع آباء الكنيسة واللاهوتين يؤمنوا بالثالوث ولكن لايفهموه ، وده مش عيب ،ومش كدة وبس ده سيدنا نفسه لا يفهم الثالوث وعلى سبيل المثال أنا قابلت سيدنا من كام شهر وسئلته إذا كان توصل لشيىء ما يوضح لنا الثالوث حتى أستطيع الرد على إستفسارات تلاميذى ، قاللي ياابلس هى مش كفاية الشمس ، كمان عندك المثلث الذهبى وبعدين كعادته قلب الموضوع لضحك "وقاللى أنا مش عارف إيه إللى عاجبك فى اسم ابلس ، ده ناقص لإسمك نقطتين وبعدين الناس تخاف منك وراح فى نوبة من الضحك وقاللي لما تيجى تقول لتلامذتك عن المثلث الدهب ماتنساش تقول الدهب الخالص أهم حاجة الخالص ، انت عارف الأول أنى أنا إللى ضفت كلمة الخالص ، عارف ضفتها ليه ؟ قلتله ليه يا سيدنا ؟ قاللى علشان كلمة الخالص متعلقة بالخلاص ، قلتله يا ريت قداستك تقولنا عيار كام ؟ولقيت قداسته بيضحك أكتر وقاللي "الظاهر ياابلس ان عيارك فلت"
    تريزا
    اشمعنى الذهب الخالص ، ما فيه حاجات أغلى من الدهب زى الحب مثلآ ، طيب كان سماه مثلث المحبة ، مش احنا بنقول إله محبة

    ناصح

    أنا بس عاوز أعرف فين فى العهد الجديد ان يسوع إتكلم عن الشمس أو المثلث الذهبى ، أو حتى قال أنا ضلع فى المثلث ، أو أنا واحد من تلاتة ، أو أنا التلاتة فى بعض ، أو أنا اقنوم ، أو أنا لاهوت متجسد فى صورة يسوع ، أو أنا ناسوت ولاهوت ، أو أنا جاى علشان أفديكم من لعنة أبوكم آدم ، أو أنا الكلمة المتجسدة

    الأب ابلس
    الرسول بولس هو إللى عرفنا حقيقة الرب يسوع ، وعرفنا التجسد، وعرفنا التثليث
    ناصح

    يعنى القديس بولس عرف شخصية يسوع ، ويسوع ماكنش يعرف حاجة عن نفسه ؟

    الأب ابلس

    لأ كان عارف بس تلاميذه ماكنش عندهم إستعداد يقبلوا منه الحقيقة دى
    ناصح
    إشمعنى بولس ؟
    الأب ابلس
    فيه مثل بنقوله لما نكون بنتكلم عن واحد مثلآ وعاوزين نمدحه فبنقول عن شخصيته كان يشهد له العدو قبل الصديق !!
    وبولس كان عدو للمؤمنين و كان حرامى بيسطو على الكنيسة وعدو ليسوع فعلشان كده الرب كشف حقيقة شخصيته لبولس ناصح
    حضرتك بتقول فى المثل يشهد له العدو قبل الصديق ، طيب العدو وعرفنا إنه القديس بولس إللي شهد وقال عنه إنه الله
    طيب والصديق إللي هما تلاميذه لماذا لم يشهدوا بذلك
    الأب ابلس
    ده مش غلط الرب يسوع ان تلاميذه ماعرفتش شخصيته إنه الله لقصور فهمهم

    فصيح

    لأن يسوع لم يخبرهم بشيىء والعهد الجديد لم يذكر إنه أفصح عن نفسه لتلاميذه ولم يأتى على لسانه إنه قال شيىء عن الوهيته أو اقنوميته أو حتى إنه متحد مع غيره أو إنه جاء ليفديهم من خطية أدم

    الأب ابلس

    وكذلك لم يفصح للقديس بولس عن شخصيته ولكن القديس بولس فهم ذلك من نفسه
    تريزا
    يابونا اعمل معروف حضرتك بتقول انه كشف نفسه للقديس بولس لأن القديس بولس كان عدو ، ودلوقت بتقول ان القديس بولس فهم ده من نفسه ولم يخبره الرب يسوع
    وكل إللى حصل إنه قاله أنا الذى تضطهده وكمان لا تستطيع أن ترفس مناخس ، ولم يقول له مثلآ أنا الرب ، أو أنا الله أو أنا إبن الله
    الأب ابلس
    الرب يسوع لمح مجرد تلميح للقديس بولس عن شخصيته لما قاله أنا الذى تضطهده والقديس بولس مخه كان إستوى ونضج وكان مستعد إنه يستوعب إن يسوع هو الرب
    تريزا
    بولس كان بيضطهد المؤمنين مش الرب ، وبعدين القديس بولس عارف ان الرب لا يراه أحد ولم يسمع صوته أحد لإن بولس كان يهودى

    نبيه

    وهو عرف منين ان إللى بيكلمه هو الرب يسوع وليس الشرير مثلآ ، خاصة إنه لم يقابل يسوع لا قبل صلبه ولا بعد صلبه والحادثة بتاعة الظهور فى الطريق إلى دمشق دى حدثت بعد ما ارتفع الرب يسوع بفترة طويلة ، علاوة على انه حكى الحكاية بتلات روايات مختلفة والمثل بيقول الكدب ملوش رجلين ، لأنه عندما كان يحكى للمرة الثانية كان ينسى إللي حكاه فى المرة الأولى وعندما حكى للمرة الثالثة نسى إللي حكاه فى المرتان الأولى والثانية وبعدين ماننساش إنه كان بيقبض على المؤمنين ويلفق ليهم التهم بالكذب

    يعنى عنده الإستطاعة إنه يألف حكاية ظهور يسوع له
    دميانة
    يعنى إيه معنى مناخس يابونا ؟
    الأب ابلس
    المناخس هو الذى ينخس من تحته سواء كان حمار أو حصان
    وينخسه والمعنى ان الحمار لا يستطيع ان يرفس الراكب على ظهره وينخسه
    فى حتة حساسة بشيىء فى يده كالعصى مثلآ
    دميانة
    يعنى القديس بولس حمار والرب يسوع راكب عليه وينخسه وبولس يحاول أن يرفسه ولا يستطيع

    الأب ابلس

    انت يابنى ياللى هناك سرحان فى إيه ؟

    مايكل

    لا مؤاخذه يابونا

    الأب ابلس

    مش عادتك انك تقعد ساكت ، إيه إللى شاغلك ؟

    مكرم
    امبارح قريت موضوع للأب متى المسكين ، خلانى أفكر فى حاجات كتير مش معقولة
    الأب ابلس

    كان بيتكلم عن إيه أبونا متى المسكين ؟

    مكرم

    كان بيتكلم عن لماذا كان من الضرورى ركوب المسيح على أتان وجحش ابن أتان فى دخوله إلى اورشليم

    الأب ابلس
    نعم لكى يتم ما قيل بالنبى القائل
    قولوا لابنة صهيون: هوذا ملكك يأتيكِ وديعاً، راكباً على أتان وجحش ابن أتان." (مت 21: 5 )
    مكرم
    ولكن النص العبرى يقول
    "
    ابتهجي جداً يا ابنة صهيون. اهتفي يا بنت أُورشليم. هوذا ملككِ يأتي إليكِ، هو عادل ومنصور وديع وراكب على حمار وعلى جحش ابن أتان." (زك 9:9 حسب الأصل العبري)
    الأب ابلس
    قصدك يعنى علشان البشير متى حط أتان بدل الحمار والنبؤة تبقى كدة غلط
    مكرم

    الأب متى المسكين قال انه كان من الضرورى ركوب الرب يسوع على الأتان والجحش لأن جبل الزيتون الذي سيصعدون عليه من شرق إلى غرب يرتفع شرقاً حتى يبلغ ارتفاعه
    2600 قدم فوق البحر، فصعوده صعب. أمَّا الهيكل فعلى هضبة يقل ارتفاعها 250 قدماً عن جبل الزيتون. أمَّا بين منحدر جبل الزيتون الغربي وبين الهيكل فيوجد وادٍ يُسمَّى "قدرون"
    الأب ابلس
    وإيه الغريب فى كدة ؟

    مكرم

    يعنى صعود جبل الزيتون صعب على الرب وسهل على الحمار وعلى الجموع التى تبعته وكانوا يمشون على أقدامهم
    ثم ان البشير مرقص والبشير لوقا ذكرا الجحش فقط ولم يذكرا أى أتان فى حين إنفرد متى وحده بذكر الجحش والآتان معآ ليتماشى مع النبؤة بس للأسف
    إنكشف لإنه ما أخدش باله وهو بينقل النبؤة فإنقلب الحمار معاه لأتان
    الأب ابلس

    قصدك يعنى على التدقيق ؟
    مكرم
    التدقيق ده بتاع البشير لوقا
    ونجد انه جاء فى انجيل البشير مرقص فللوقت وأنتما داخلان إليها تجدان جحشاً مربوطاً لم يجلس عليه أحد من الناس، فحلاَّه وأتيا به"
    (مر 2:11)
    الأب ابلس
    بردو إيه الغريب فى كدة ؟
    مكرم
    الغريب انه إستحالة آى واحد يقدر يركب على ظهر جحش لم يركب عليه آى واحد قبل كدة ، لأن الجحش مش متعود يشيل حد على ظهره لازم الجحش يتم تدريبه أولآ وواحده واحده ولفترة طويله حتى يأنس ويقبل أن يركب عليه انسان ثم ان ما جاء فى مرقص
    فللوقت وأنتما داخلان إليها تجدان جحشاً مربوطاً لم يجلس عليه أحد من الناس، فحلاَّه وأتيا به"
    (مر 2:11)
    مخالف لما جاء فى متى
    قولوا لابنة صهيون
    : هوذا ملكك يأتيكِ وديعاً، راكباً على أتان وجحش ابن أتان." (مت 21: 5 )
    وما جاء فى متى مخالف للنص العبرى
    "
    ابتهجي جداً يا ابنة صهيون. اهتفي يا بنت أُورشليم. هوذا ملككِ يأتي إليكِ، هو عادل ومنصور وديع وراكب على حمار وعلى جحش ابن أتان." (زك 9:9 حسب الأصل العبري)
    فصيح
    فيه سؤال يابونا من فضلك محتاج إجابة بس بصراحة

    الأب ابلس
    اتفضل يا سيدى
    فصيح

    هل كان المسيح حقآ ملكآ لليهود كما قيل بالنبى القائل ، فاليهود لم يقبلوه ولم يؤمنوا به ، وهو من قال ان مملكتى ليست من هذا العالم
    ومش معقول إنه يكون ملك بدون مملكة
    ناصح

    كمان عاوزين نتكلم عن باقى الصفات إللى جت فى النص العبرى

    الأب ابلس

    أنهى صفات ؟
    ناصح
    إنه عادل ومنصور ووديع

    الأب ابلس

    وانت شايف إيه ؟

    ناصح

    بالنسبة للعدل أنا شايف ان الرب يسوع لم يكن يعامل تلاميذه معاملة واحدة ولم يساوى بينهم وكان يؤثر البعض مثل بطرس ويعقوب ويوحنا عن باقى التلاميذ ، ويؤثر التلاميذ عن امه
    ويحب النساء مثل مريم ومرثا وسالومة والمجدلية أكثر من الرجال وبالنسبة للقول بانه منصور فهذا عكس الواقع لأننا نعلم انه تم القبض عليه وسجنه وجلده وضربه وإهانته بالبصق عليه وشتمه وصلبه والمؤمنين به كانوا لا يتعدون ثلاثين شخصوبالنسبة للقول بانه وديع فقد رأيناه كيف يعامل تلاميذه وغيرهم والعبارات عديدة فى ذلك أيها المراؤون ، أيتها الحيات أولاد الأفاعى ، ياعديمى الإيمان ، أيها العميان ، أيها الحمقى ، أيها الجهال ، ابتعد عنى ياشيطان والكثير الكثير من ذلكإنما الأهم هو ما جاء فى المزمور 118
    10:21
    و11 "وَلَمَّا دَخَلَ أُورُشَلِيمَ ارْتَجَّتِ الْمَدِينَةُ كُلُّهَا قَائِلَةً: مَنْ هذَا؟ فَقَالَتِ الْجُمُوعُ: هذَا يَسُوعُ النَّبِيُّ الَّذِي مِنْ نَاصِرَةِ الْجَلِيلِ".
    فالجموع التى تبعته ودخلت معه اورشليم قالت ان يسوع هذا نبى وإنه اتِي بِاسْمِ الرَّبِّ وليس إله
    الأب ابلس

    كفاية كدة النهاردة ونكمل الاسبوع الجاى
    سلام ونعمة
    التلاميذ
    سلام ونعمة

    وآخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمين

    لا شريك له
    بسم الله الرحمن الرحيم

    يَا أَهلَ الكِتَابِ لِمَ تَلبِسُونَ الحَقَّ بِالبَاطِلِ وَتَكتُمُونَ الحَقَّ وَأَنتُم تَعلَمُونَ
    71
    آل عمران

  2. #2
    الصورة الرمزية ثائر.
    ثائر. غير متواجد حالياً عضو
    تاريخ التسجيل
    Sep 2012
    المشاركات
    352
    الدين
    الإسلام
    الجنس
    ذكر
    آخر نشاط
    04-02-2014
    على الساعة
    11:02 AM

    افتراضي



    *يَا أَهلَ الكِتَابِ
    لِمَ تَلبِسُونَ الحَقَّ بِالبَاطِلِ
    وَتَكتُمُونَ الحَقَّ وَأَنتُم تَعلَمُونَ*

    آل عمران




    showman


    .
    نقره لتكبير أو تصغير الصورة ونقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة بحجمها الطبيعي

  3. #3
    الصورة الرمزية showman
    showman غير متواجد حالياً عضو مميز
    تاريخ التسجيل
    Jan 2007
    المشاركات
    573
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    14-10-2016
    على الساعة
    09:05 PM

    افتراضي

    اقتباس
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ثائر. مشاهدة المشاركة


    *يَا أَهلَ الكِتَابِ
    لِمَ تَلبِسُونَ الحَقَّ بِالبَاطِلِ
    وَتَكتُمُونَ الحَقَّ وَأَنتُم تَعلَمُونَ*

    آل عمران




    showman


    .
    شكراً أخى الحبيب على مرورك الطيب
    بارك الله فيك

درس الأحد هل فهم بولس مالم يفهمه يسوع

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

المواضيع المتشابهه

  1. درس الأحد هل منع يسوع تعدد الزوجات
    بواسطة showman في المنتدى منتدى نصرانيات
    مشاركات: 6
    آخر مشاركة: 25-03-2013, 02:36 PM
  2. درس الأحد لكى يحبك يسوع
    بواسطة showman في المنتدى منتدى نصرانيات
    مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 21-12-2012, 12:48 AM
  3. درس الأحد ( 9 ) صلب يسوع
    بواسطة showman في المنتدى منتدى نصرانيات
    مشاركات: 8
    آخر مشاركة: 01-01-2012, 04:59 PM
  4. درس الأحد ( 21 ) لمن جاء يسوع
    بواسطة showman في المنتدى الرد على الأباطيل
    مشاركات: 1
    آخر مشاركة: 17-05-2009, 02:50 PM
  5. فضحك الله يا بولس ... بولس يعترف ان ابراهيم بارا قبل فداء يسوع
    بواسطة الفيتوري في المنتدى منتدى نصرانيات
    مشاركات: 2
    آخر مشاركة: 23-08-2008, 07:54 AM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

درس الأحد هل فهم بولس مالم يفهمه يسوع

درس الأحد  هل فهم بولس مالم يفهمه يسوع