درس الأحد كهنة فى ثياب خونة

آخـــر الـــمـــشـــاركــــات


مـواقـع شـقــيـقـة
شبكة الفرقان الإسلامية شبكة سبيل الإسلام شبكة كلمة سواء الدعوية منتديات حراس العقيدة
البشارة الإسلامية منتديات طريق الإيمان منتدى التوحيد مكتبة المهتدون
موقع الشيخ احمد ديدات تليفزيون الحقيقة شبكة برسوميات المرصد الإسلامي لمقاومة التنصير
غرفة الحوار الإسلامي المسيحي مكافح الشبهات شبكة الحقيقة الإسلامية موقع الدعوة الإسلامية
شبكة البهائية فى الميزان شبكة الأحمدية فى الميزان مركز براهين شبكة ضد الإلحاد

يرجى عدم تناول موضوعات سياسية حتى لا تتعرض العضوية للحظر

 

       

         

 

    

 

 

    

 

درس الأحد كهنة فى ثياب خونة

النتائج 1 إلى 5 من 5

الموضوع: درس الأحد كهنة فى ثياب خونة

  1. #1
    الصورة الرمزية showman
    showman غير متواجد حالياً عضو مميز
    تاريخ التسجيل
    Jan 2007
    المشاركات
    573
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    14-10-2016
    على الساعة
    09:05 PM

    افتراضي درس الأحد كهنة فى ثياب خونة



    درس الأحد ( 148 )
    خونة فى ثياب كهنة
    الواعظ الأب شكّل
    سلام ونعمة
    التلاميذ
    سلام ونعمة
    الأب شكّل
    وعظتنا النهاردة حتكون حوالين التطورات إللي حصلت وإللي بتحصل وإللي لسه حتحصل بإذن الرب
    ويمكن انتوا متابعين للي بيعملوه السلفيين والاخوان ومش هما وبس ده كمان بنشوفه من كل المسلمين
    يعنى الحكاية بقت على المكشوف والواحد منا بقا ماشى وعينيه فى وسط راسه وبيتلفت حواليه وخايف أحسن حد يشممه حاجة ويخطفه ويضحك عليه أو تيجيله إزازة مولتوف أو رصاصة تاخد أجله
    خلاص مابقاش فيه أمان كمان بناتنا لما تيجى
    تخرج علشان تقضى مصلحة أو تروح درس أو تزور حد من قرايبها مابنبقاش عارفين إذا كانت حترجع البيت تانى أو ما ترجعش لأنها بتتخطف
    وانتوا شايفين بنفسكم أد إيه البنات إللي إتخطفت
    ميرى
    دول بيأسلموا يابونا . بيأسلموا
    الأب شكّل
    لأ بيتخطفوا
    وبعدين لو سمحتى مفيش حد طلب منك تتكلمى
    واخدين بالكم ياولاد
    صدقونى دول بيتخطفوا غصب عنهم
    ميرى
    يابونا ماحنا بننزل الشارع وبنروح ناخد دروس ومفيش حد بيتعرض لنا ولآ حد بيخطفنا
    الأب شكّل
    لو إتكلمتى تانى حطلعك بره
    معاى ياولاد
    إللي بيحصل ده مش معقول ؟
    وكمان فى بلدنا
    ومن مين ؟ من المسلمين إللي إحتلونا وخلونا نلبس إسود من ساعتها وبقا الواحد فينا ماشى فى الشارع عامل زى الخفاش
    هو المطلوب منا إننا نحبس بناتنا فى البيت ولا يخرجوش ولآ يتعلموا ده كمان حتى الكنايس بتاعتنا لم تتأسلم قصدى لم تسلم من الحرايق والتخريب والتدمير
    الحكاية بقت ما ينسكتش عليها
    وعلى رأى الكنيسة لما قالت إحنا لازم نسلح شعبنا
    لأننا لما نكون متشلحين وجاهزين حنقدر ندافع عن نفسنا كويس
    بيشوى
    قصدك يابونا متسلحين
    الأب شكّل
    أيوه لما نكون متسلحين حيكون أحسن ونتغلب على فرق الزيادة فى العدد إللي عند المسلمين يعنى الواحد منا يقدر يقتل عشرة أو عشرين بالرشاش
    ولو ان الأغلبية منا متسلحين
    بس زى ما قال سيدنا ده مش كفاية لازم الكل يتسلح
    وقال شلحوهم فى السر
    ميرى
    الظاهر ان السين عند حضرتك ضاربة وبتقلب شين من غير ماتاخد بالك
    كيرلس
    بس ياترى مين إللي ورا الأحداث دى ؟
    ماهو لازم تكون فيه إيد ورا ده كله
    الأب شكّل
    لآ إيد ولآ رجل
    المسلمين طول عمرهم وهما مستقوين علينا
    واحنا طول عمرنا الحيطة الواطية
    كيرلس
    بس انا باسمع من بابا ان المسلمين طول عمرهم مسالمين وكمان شريك بابا فى التجارة مسلم وعلطول بيزورنا فى البيت
    وبابا قال إنه يعرف عم حسانين من خمسة وتلاتين سنة وما شافش منه حاجة وحشة ولآ عمرهم زعلوا مع بعض
    الأب شكّل
    بس ده ما يمنعش ان باباك لازم يتشلح ويكون جاهز
    وعلى فكرة قول لباباك إنه ممكن يسرق حق شريكه المسلم فى التجارة ومفيش عليه خطية
    كيرلس
    معقول بابا يعمل كدة ويخون عم حسانين
    الأب شكّل
    هو انت مابتقراش فى العهد القديم لما الرب أمر بنى اسرائيل قبل خروجهم من مصر إنهم يسلبوا الدهب والفضه والثياب بتاعة المصرين ويخرجوا بيها ويسلبوها يعنى يسرقوها
    3: 21 و اعطي نعمة لهذا الشعب في عيون المصريين فيكون حينما تمضون انكم لا تمضون فارغين
    3: 22 بل تطلب كل امراة من جارتها و من نزيلة بيتها امتعة فضة و امتعة ذهب و ثيابا و تضعونها على بنيكم و بناتكم فتسلبون المصريين
    ميرى
    على كده يبقا لازم نسترد ما سلبه اليهود منا لما خرجوا من مصر إشمعنى هما بيطالبوا بأملاكهم إللي بيقولوا إنهم سابوها لما خرجوا
    الأب شكّل
    أنت عبيطة
    ماهى السرقة تمت بأمر الرب
    ومتنسوش ياولاد ان الرب أصله يهودى
    هو مش من بيت داود
    ومكتوب فى الانجيل
    15: 22 و اذا امراة كنعانية خارجة من تلك التخوم صرخت اليه قائلة ارحمني يا سيد يا ابن داود ابنتي مجنونة جدا
    مايكل
    وده ليه علاقة بصلبه مع اللصين
    الأب شكّل
    علاقة إيه ؟
    مايكل
    هو الرب مش أمر بسلب المصرين
    وبعدين تم صلبه مع لصين
    لص يمين ولص شمال
    الأب شكّل
    مش عاوز مقاطعة من حد
    معاى ياولاد
    وكمان كانت الجموع بتقول إوصنا لأبن داود
    تريزا
    وهو الرب حاشاه بيأمر بالسرقة ؟
    سوزى
    ليه هو انت ناسيه ياتريزا ان الرب بعت تلاميذه تسرق الجحش والأتان
    تريزا
    عاوزة تقولى ان الرب متعود على كده (حاشاه)
    نبيه
    سوزى عاوزة تقول ان الرب بيحب اللصوص علشان ظهر لبولس إللي كان لص وبيسرق الكنايس
    ناصح
    ده الرب مارضيش يخلي إبنى زيدى يوحنا ويعقوب معاه فى الملكوت بتاعه مع ان الاتنين من تلاميذه لما امهم طلبت منه إنه يخلى واحد عن يمينه وواحد عن شماله فى الملكوت
    20: 20 حينئذ تقدمت اليه ام ابني زبدي مع ابنيها و سجدت و طلبت منه شيئا
    20: 21 فقال لها ماذا تريدين قالت له قل ان يجلس ابناي هذان واحد عن يمينك و الاخر عن اليسار في ملكوتك
    فى حين إنه وعد لص اليمين إنه حيكون معاه اليوم
    يعنى رفض تلاميذه ووعد اللص بأن يكون معه فى الفردوس
    اليوم تكون معى فى الفردوس ( لو ) 43:23 "
    هل الرب يسوع فعلآ كان بيحب اللصوص ؟؟؟؟؟
    الأب شكّل
    عمومآ يمكن صحيح الرب بيحب اللصوص
    لأنه نازل أصلآ علشان يرفع خطية أبونا أدم إللي سرق الثمرة من شجرة معرفة الخير والشر
    ميرى
    ويمكن صحيح لما أدم أكل من الشجرة وعرف الخير والشر ان ده إتنقل لذريته فمنهم إللي بقا عارف الخير ومنهم إللي بقا عارف الشر
    وحضرتك عارف مين هما إللي عارفين الشر
    الأب شكّل
    أكيد قصدك على المسلمين لأنهم مش عارفين غير الشر
    ميرى
    أنا قصدى على إللي طول عمرهم بيشعلوا الفتن وينفخوا فى النار ويرموا بلاهم على غيرهم ويعملوا نفسهم مظلومين والحقيقة هما الظالمين والمفترين
    الأب شكّل
    تقصدى مين بكلامك ؟
    ميرى
    إللي على راسه بطحة
    فصيح
    وبعدين أدم لم يسرق الثمرة
    حواء هى من أعطتها له
    الأب شكّل
    أنا معاك ان كل المصايب من حواء زى ما قال القديس بولس لأنها أول من سقطت فى التعدى
    وده إللي بنشوفه فى الواقع لأن السبب فى بعض الفتن اليومين دول هما بناتنا إللى بيتخطفوا ومطالبتنا برجعوهم
    بيشوى
    علشان نحبسهم فى الدير
    كيرلس
    حضرتك بتقول ان حالات تأسلم البعض وأكثرهم من البنات هو سبب من أسباب الفتنة الطائفية يعنى فيه أسباب تانية غير كدة بتخلينا نعمل المشاكل مع المسلمين ؟
    الأب شكّل
    أيوه . زى ماقال سيدنا القضية قومية
    قضية لغة.. وثقافة.. وعنصر.. وأرض مغتصبة منذ أربعتاشر قرن
    يعنى مش كفاية تكون اللغة القبطية هى اللغة الرسمية أو يكون الدين الرسمى هو المسيحية ولآ أبراج الكنايس تكون أكتر من مأذن المساجد أو يكون الدستور متفصل علينا ، ده مش كفاية
    بس الأول أنا ليّا وجهة نظر فى أسلمة البنات بالذات
    كلنا عارفين إن أكتر شعبنا محب للمال والثروة ويمكن ده بنشوفه على الطبيعة
    أغلب المشروعات الاستثمارية بتاعتنا وبنحتكر صناعة وتجارة الذهب وبنعتبر الأغنى بين أصحاب رؤوس المال وأى واحد فينا بيكون همه إنه يجمع أكبر قدر من المال والثروة وده بيكون أهم عنده من الجواز وانتوا عارفين ان عدد الأناث عندنا أكتر بكتير من عدد الذكور فعقبال ما يجي يفكر فى الزواج بعد جمعه للمال والثروة بيكون سنه وصل للأربعين وأكتر ومش معقول البنت حتقعد منتظراه كل هذا الوقت
    ومش معقولة بنت عندها سبعتاشر سنة أو تمنتاشر سنة تتجوز واحد عنده أكتر من أربعين سنة وداخل على الخمسين وبعض البنات بتعنس ومابتتجوزش
    فالبنات بتلحق نفسها وتهرب علشان يتجوزوا مسلمين
    وحتة تانية كمان وهى إختلاط بناتنا ببنات المسلمين فى مراحل التعليم المختلفة بتخليهم قريبين منهم ويتسمموا بأفكارهم ويأسلموا
    تريزا
    ماانت لسه يابونا كنت بتقول دول بينخطفوا
    طيب لو البنات زى حضرتك ما بتقول بيأسلموا علشان الجواز
    طيب تقول إيه عن الولاد إللي بيختفوا ويأسلموا هما كمان
    ميرى
    لوكلام حضرتك صح كان الأولى بالزوجات إللي تم التفريق بينهم وبين أزواجهم وُطلقوّا وما زالوا فى ريعان الشباب إنهم الأولى إللي يأسلموا لو الموضوع علشان الجواز
    الأب شكّل
    وهو إحنا عندنا طلاق فى المسيحية ؟
    تريزا
    فيه بس لعلة الزنا أو لتغيير الملة
    بس ما بيأسلموش
    الأب شكّل
    يعنى عاوزة تقولى البنات بيأسلموا علشان مقتنعين بالأسلام
    لو قصدك كده تبقى غلطانة
    لأن سنهم صغير وما يعرفوش حاجة عن الاسلام
    ميرى
    يمكن بحثوا وفتشوا الكتب وعرفوا وإقتنعوا
    وغيرهم كابر وعاند نفسه ولم يحاول أن يبحث
    ناصح
    طيب إيه إللى البابا عاوزه من ورا عمل الفتن ؟
    الأب شكّل
    البابا عاوز إيه ؟
    ده فعلآ سؤال مهم
    مش البابا بس إللي عاوز
    إحنا كلنا عاوزين
    كيرلس
    أنا مش فاهم
    الأب شكّل
    أنا أفهمك
    انت ترضى واحد ياخد الفطيرة بتاعتك ويديلك منها حتة صغيرة أد النمنمة
    ولآ الصح إنك تاخد منه الفطيرة بتاعتك كلها وياااه تديله إنت فتفوتة منها أو ماتديهوش حاجة خالص وإنت حر فى فطيرتك
    أهو الحكاية زى كدة بالظبط إحنا عاوزين بلدنا إللي إحتلوها المسلمين
    والمثل بيقول
    من حكم فى ماله ما ظلم
    نبيه
    طيب لو قلنا ان نسبتنا 6%
    هل معناه ان ال 80% إللي هما المسلمين محتلين
    دى نسبة كبيرة جدآ كانوا فى الأصل مسيحين ودخلوا الأسلام
    الأب شكّل
    ماهو إللي تأسلموا مالهمش فى الفطيرة
    نبيه
    حتى لو كانوا 70%
    الأب شكّل
    حتى لو كانوا 99%
    حقه ياخده لما يرجع يتمسح
    كيرلس
    ولآ انت كمان يابونا ليك فى الفطيرة
    مش جايز يطلع أصلك مش مصرى
    الأب شكل
    انت بتقول إيه ؟
    كيرلس
    مش ممكن يكون أصلك إغريقى أو يهودى أو رومانى
    الاغريق احتلوا مصر لمدة 300 سنة والرومان احتلوا مصر لمدة ستمائة سنة وسبقهم الفرس والأشورين والحيثيون والهكسوس ثم بعد ذلك الاتراك والانجليز وغيرهم وكل هؤلاء كونوا مزيج المصرين وكان يطلق على المصرين القبط ثم تحولت أعداد كبيرة منهم إلى الاسلام بعد أن فتح عمر بن العاص مصر ثم ترك فيها حامية من الجيش لا يزيد عددها عن خمسمائة جندى ثم إتجه باقى الجيش إلى فتح البلاد المجاورة
    ميرى
    خمسمائة جندى فقط يا كيرو
    اومال بيقولوا ان أغلب المسيحيين تحولوا للاسلام خوفآ من السيف وعدم دفع الجزية
    طيب ماكان ممكن المسيحيين إللي تأسلموا إنهم يرتدوا ويقتلوا العدد الصغير إللي فضل من المسلمين
    تريزا
    أنا أسمع ان المصرين رحبوا بجيش عمر بن العاص علشان كانوا مضطهدين من الرومان
    كيرلس
    وأغلبنا نحن المصرين لا يعرف إذا كان أصله يونانى أو رومانى أو وثنى أو فارسى أو أشورى أو عربى فالاشكال مختلفة والبشرة مختلفة
    ونرى الكثير من الأشخاص التى تختلف ملامحهم عن الملامح المصرية التى نراها فى ثماثيل الفراعنة والصور الموجودة على جدران المعابد
    فصيح
    كما تختلف الأسماء أيضآ التى تشير إلى الجنسيات
    فمصر حكمها الإغريق والرومان والبيزنطيون عشرة قرون، اختلطت فيها الأنساب والأعراق والسلالات
    فنجد أسماء مثل رومانى ومتاوس وجورجيوس وأنطونيوس وارسانيوس وانجيلوس وكاراس وغيرهم وأسماء تشير إلى الأتراك الذين احتلوا مصر واختلطوا بأهلها بالمصاهرة وهناك عائلات كثيرة تحمل أسماء الاتراك وأسماء تشير إلى المصريين القدماء مثل مينا ورمسيس وآمون وأحمس
    فهل نقول ان مينا ورمسيس وآمون وأحمس هم أصحاب البلد الأصلين فقط
    أما رومانى ومنقريوس ومتاوس وبطرس وجون ومايكل وكيرلس وكاراس وأغا وتركى ومحمد وعلى واحمد وأى اسم أخر دخلاء ومحتلين وغزاة
    ناصح
    صحيح كيف ندعى اننا أصحاب البلد الأصليين وقد يكون أصلنا يونانى أو رومانى أو يهودى أو أى شيىء أخر
    كيرلس
    الحقيقة أنا شايف ان المسيحين هم إللي بيصنعوا الفتنة ويفتعلوا المشاكل زى ما شوفنا فى الاعتصام بتاع ماسبيرو
    القمص متاوس والقس فلوباتير والقس مرقص درتى وغيرهم مع ان أسمائهم لا تشير إلى إنهم أصحاب البلد الأصلين وربما كانوا من أصل رومانى أو يونانى أو يهودى يتزعموا المظاهرات ويستعدوا الأعداء لإحتلال مصر ويقولوا المسيحين هما أصحاب البلد والمسلمين غزاة
    ميرى
    دول خونة فى ثياب كهنة
    الأب شكل
    أولآ إسمه مرقص برتى مش درتى
    ثانيآ لازم تعرفوا ياولاد ان مفيش حد منا يقدر يتصرف من نفسه دى أوامر سيدنا وماحدش يقدر يخالفه ولآ يعمل حاجة من غير موافقته لآ متاوس ولآ فلوباتير ولآ برتى ولآ حتى أبونا يوأنس أو أبونا بيشوى ولآ أى حد حتى لو كان من مجلس الأكيرليك يقدر يعمل أى حاجة من نفسه كلها تعليمات سيدنا
    تريزا
    بس قداسته أعطى تعليمات فض الاعتصام من قدام ماسبيروا وهما استمروا فى الاعتصام بعد كدة
    الأب شكل
    بردوا بتعليمات من سيدنا
    يعنى هو بيقوللهم أنا حأقول يجب فض الاعتصام علشان صبر الحكام نفذ وانتوا إستمروا فى الاعتصام علشان صبرنا إحنا إللي نفذ
    أنا مش عاوز الكلام ده يطلع بره ياولاد فاهمين
    يعنى إللي بيمثل دور البطل قدام الحكومة ومش همه حاجة ويفضل يقود الاعتصام بتاع شعبنا ويبان إنه بيخالف كلام البابا
    هو فى الحقيقة بينفذ كلام البابا بالحرف
    ولما فضوا الاعتصام بعد كدة بكام يوم بردوا بتعليمات سيدنا بعد ما حصلنا على مكاسب وطلعنا ولادنا المقبوض عليهم
    حتى سيدنا قال أهو كده لما كل يومين نعمل فتنة ودوشة ومظاهرات وإعتصامات حناخد فى كل مرة حتة من الفطيرة لحد لما ناخد الفطيرة كلها لما أمريكا تدخل مصر
    بس إنتوا شدوا حيلكم شوية ووصوا الخرفان بتوعنا
    ينطحوا فى المسلمين ويجُروا شَكّلهم
    البلد دى بتاعتنا إحنا أولاد إسحاق ويعقوب مش بتاعة ولآد اسماعيل
    ولاد إسماعيل يروحوا مطرح ما جم هناك فى الصحرا مع الجمال مش مع الخرفان
    بيشوى
    ياسلام على سيدنا ودماغ سيدنا
    ميرى
    ولآد إسماعيل أليسوا أولآد هاجر المصرية
    الأب شكل
    أنا مش نبهتك لو إتكلمتى حاأطلعك بره
    ميرى
    هو أنا مش بأقول الحقيقة
    على الأقل هما عارفين إن أصلهم مصرى من جهة الأم
    أما غيرهم فمش عارف إذا كان أصله رومانى ولآ يونانى ولآ يهودى
    وبيدعي إنه هو صاحب البلد
    وأعرف ان سيدنا ابراهيم أبو الأنبياء وأبو إسحاق واسماعيل من منطقة اور جنوب العراق
    و التوراة تقول أنه كان من أهل "فدّان آرام" بالعراق
    الأب شكل
    إطلعي بره
    بيشوى
    إطلعي بره زى المسلمين
    ميرى
    خلاص حااسكت
    الأب شكل
    صدقونى ياولاد قداسته عاوزها تولع
    ومن أول ما إعتلى الكرسى وهو بيطبق مقولة الرب
    12: 49 جئت لالقي نارا على الارض فماذا اريد لو اضطرمت
    عمومآ الموضوع محتاج كلام كتير والوقت إنتهى أشوفكم الاسبوع القادم
    سعيدة
    التلاميذ
    سعيدة
    وأخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمين
    لا شريك له



  2. #2
    تاريخ التسجيل
    Oct 2012
    المشاركات
    108
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    01-05-2013
    على الساعة
    10:23 PM

    افتراضي

    موامرات مستمره لضعف المسلمين يعلمون ابنائهم سرقة الاموال ونها ليست خطيئة الله يستر ويرد كيدهم في نحرهم قصة رائعه تعليمية بارك الله فيك وجعلها في ميزان حسناتك
    نقره لتكبير أو تصغير الصورة ونقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة بحجمها الطبيعي

  3. #3
    تاريخ التسجيل
    Sep 2012
    المشاركات
    299
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    12-10-2013
    على الساعة
    06:54 AM

    افتراضي درس الأحد كهنة في ثياب خونة

    بارك الله فيك ياأستاذي شومان وأتمنى أنك قضيت عيد أضحي سعيد بين الأهل والأصدقاء والأحباب
    درسك رائع ومفيد كالعادة وأنا أتعلم منك الكثيرا فلك مني كل الإحترام والتقدير
    كرليس :يعني هو أنت يابونا خايف من إيه بالضبط محنا طول عمرنا متعايشين مع المسلمين ولا حصلش أي مشاكل غير بعض القلاقيل وحنا عرفين مآربهم كويس ولا يهمهم أي شيء في الدنيا غيرمصالحهم الشخصية وبعدين المسلمين لوكانوا زي متقول كداهوكان حيشهم إيه علينا خاصة لما كانت الدولة الإسلامية في أوج عنفوانها وقوتها وكان المنتصريعمل ما بدلوا ولحدش يقوليلهم تلت التلاتة كام طبعا لوكنت وياهم يعني تقدر تقول يابونا واحد
    الأب فلتة: ماهوفعلا تلت التلاتة واحد يافيلسوف عصرك
    كرليس :بس أنا أبصم بالعشرة إنك حتخاف وترتعش وتقللهم تلاتة لأنك عارف أن المسلمين يطيقوا العمه ولا يطقوش حدوتة التثليث و فكرة الله تلاتة الأقانيم متحدين من غير إمتزاج, هي شرك بالله قصدي عندهم ,أناعاوز أسألك سؤال يابونا ؟إن كان صندقك فيه مساحة لرأي الأخرقصدي بالك واسع
    الأب فلتة :هوأنا مليش غيرك إسال وخلصني أنا حفضي الصندوق كله عشآن إسمعك
    كرليس :لوأتعكست الآية وبقي المسلمين هم الأقلية كنا عملنا فيهم إيه؟
    الأب فتلة :طبعا كانوامتصفين قصدي كويسين وعيشين آخر اُبهة ماهو الله محبة
    كرليس:ما هو الله المحبة هونفسه لقال {أما أعدائي ,وأولئك الذين لم يريدوا أن أملك عليهم فأتوا بهم إلى هنا وأذبحوهم قدامي}(أنجيل لو19:27) ولحصل زمان في كوسفوا والبوسنة من تصفية عرقية للمسلمين وماحصل بالأمس القريب من حرب صليبية كما سماها بوش على العراق وأفغانستان من تقتيل ونهب وإغتصاب وتشريد أهلها ماهوكل دا مندرج تحت هذه الأكذوبة قصدي المقولة الله محبة وسلام ونعمة وغيرها
    الأب فتلة :هوقصدك إيه يالمض ؟
    كرليس : أنا خائف أننا نسقط في نفس الحفرة لعمالين نحفر فيها لمسلمين وكما يقال الفتنة نائمة لعن الله من أيقظها .
    الأب فلتة: خلاص الوقت إنتهى سلام الرب عليكم
    كرليس:ماهو السلام دا لي بيخوف يابونا
    الأب فلتة:قلت إيه ياوله
    كرليس:قلتك سلام يابونا فتتتتتتيلة

    أ
    نقره لتكبير أو تصغير الصورة ونقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة بحجمها الطبيعي

  4. #4
    الصورة الرمزية gardanyah
    gardanyah غير متواجد حالياً عضوة ماسية
    تاريخ التسجيل
    Oct 2007
    المشاركات
    7,679
    الدين
    الإسلام
    الجنس
    أنثى
    آخر نشاط
    25-09-2016
    على الساعة
    12:10 AM

    افتراضي


    البنت ميرى دى شكلها مسلمه او ناويه تسلم
    بارك الله فيك
    نقره لتكبير أو تصغير الصورة ونقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة بحجمها الطبيعي

  5. #5
    الصورة الرمزية showman
    showman غير متواجد حالياً عضو مميز
    تاريخ التسجيل
    Jan 2007
    المشاركات
    573
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    14-10-2016
    على الساعة
    09:05 PM

    افتراضي

    اقتباس
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gardanyah مشاهدة المشاركة

    البنت ميرى دى شكلها مسلمه او ناويه تسلم
    بارك الله فيك
    سرنى مرورك اختنا الفاضلة gardanyah
    وسرتنى أكثر متابعتك للسلسلة


درس الأحد كهنة فى ثياب خونة


معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

المواضيع المتشابهه

  1. ثياب منسوبة ليسوع تحت الأضواء .
    بواسطة صدى الحقيقة في المنتدى المنتدى العام
    مشاركات: 4
    آخر مشاركة: 15-05-2012, 04:28 PM
  2. مفسدون فى ثياب الناصحين ...!!!
    بواسطة نورة في المنتدى منتدى الأسرة والمجتمع
    مشاركات: 5
    آخر مشاركة: 10-06-2011, 04:18 PM
  3. صفة لبس ثياب الإحرام
    بواسطة فريد عبد العليم في المنتدى المنتدى الإسلامي العام
    مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 19-11-2009, 02:00 AM
  4. المسيحية منى يعقوب تفضح مخططات خونة الأقباط على قناة المحور
    بواسطة nohataha في المنتدى من ثمارهم تعرفونهم
    مشاركات: 8
    آخر مشاركة: 02-05-2009, 12:12 PM
  5. المسيحية منى يعقوب تفضح مخططات خونة الأقباط على قناة المحور
    بواسطة دفاع في المنتدى مشروع كشف تدليس مواقع النصارى
    مشاركات: 5
    آخر مشاركة: 16-10-2008, 08:00 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

درس الأحد كهنة فى ثياب خونة

درس الأحد  كهنة فى ثياب خونة