درس الأحد نازفة الدم !!!

آخـــر الـــمـــشـــاركــــات


مـواقـع شـقــيـقـة
شبكة الفرقان الإسلامية شبكة سبيل الإسلام شبكة كلمة سواء الدعوية منتديات حراس العقيدة
البشارة الإسلامية منتديات طريق الإيمان منتدى التوحيد مكتبة المهتدون
موقع الشيخ احمد ديدات تليفزيون الحقيقة شبكة برسوميات المرصد الإسلامي لمقاومة التنصير
غرفة الحوار الإسلامي المسيحي مكافح الشبهات شبكة الحقيقة الإسلامية موقع الدعوة الإسلامية
شبكة البهائية فى الميزان شبكة الأحمدية فى الميزان مركز براهين شبكة ضد الإلحاد

يرجى عدم تناول موضوعات سياسية حتى لا تتعرض العضوية للحظر

 

       

         

 

    

 

 

    

 

درس الأحد نازفة الدم !!!

النتائج 1 إلى 10 من 10

الموضوع: درس الأحد نازفة الدم !!!

  1. #1
    الصورة الرمزية showman
    showman غير متواجد حالياً عضو مميز
    تاريخ التسجيل
    Jan 2007
    المشاركات
    573
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    14-10-2016
    على الساعة
    09:05 PM

    افتراضي درس الأحد نازفة الدم !!!

    درس الأحد ( 114 )
    نازفة الدم
    من الذى لمسنى ؟؟؟؟؟
    الأب فانوس
    سلام ومحبة
    أبوكم فانوس معاكم
    التلاميذ
    سلام ومحبة
    منور يابونــا
    الأب فانوس
    عاوزين نتكلم النهاردة على حاجة مكناش واخدين بالنا منها
    وانا من وجهة نظرى شايف إنها فى منتهى الأهمية
    طبعآ كلكم متشوقين تعرفوا الحاجة دى إيه ؟
    صح ؟
    هى حاجة ممكن تمر على الواحد منا ومايلاحظهاش أو ياخد باله منها وأنا من وجهة نظرى شايف
    لو الواحد دقق كدة زى حالآتى وركز مظبوط يمكن ياخد باله بس إحنا إتعودنا نسمع وما نقراش ونصدق وما نفهمش
    طبعآ إنتوا إتشوقتوا أكترعلشان تعرفوا إيه هى الحاجة دى ؟
    صح ؟
    عمومآ هو توفيق من الرب إللي خلانى ألاحظ المسئلة دى ولفت نظرى لموضوع تانى حصل بعد كدة عند صلب الرب يسوع وعرفت ليه هما عملوا إللي عملوه
    وأنا من وجهة نظرى شايف إن الموضوع بالشكل ده يكون فسر نفسه بنفسه ومعادش فيه حاجة تستخبى
    وعلى رأى المثل
    إذا عُرف السبب بطل العجّب
    ميرى
    ماتقوللنا بقا يابونا الحكاية إيه ؟
    تريزا
    الموضوع ده فى الانجيل
    الأب فانوس
    ماتستعجليش يابنتى إنتِ وهى الموضوع أصله مش سهل زى ماإنتم متصورين
    مايكل
    وهو إحنا نعرف الموضوع أصلآ علشان نتصور أو مانتصورش
    الأب فانوس
    واحدة واحدة وبالراحة ياولاد . أصل الموضوع ده لسه مكتشفه ليلة إمبارح بس
    يعنى الموضوع لسه سخن وطازة ويمكن مفيش حد من الأباء يعرفه حتى ولا سيدنا نفسه
    والوحيدة إللي تعرفه الحية بتاعتى
    ولما عرفت إنى عاوز أبلغ سيدنا قالتلي إوعى تعمل كدة أحسن أخليها ليلة سودة على دماغك ودماغ إللي خلفوك
    ميرى
    شوقتنا يابونا هو حضرتك إكتشفت إيه فى الانجيل ؟
    الأب فانوس
    الحكاية دى شفتها فى الحلم اللي صحيت منه فجأة على صياح الديك وزغدة كوع فى جنبي من الحية بتاعتى وهى بتقوللي بطل شخير وإعدل دماغك بدل ماكسرهالك أصلها بتحب تهزر معاى ولما حكيت لها على الحلم والإكتشاف إللي وصلتله وقلتلها انى ناوى أبلغ سيدنا قالتلي على الله أسمع إنك قلتله حاجة عن الموضوع ده أحسن ينسبه لنفسه ويقول إن الملاك ميخائيل هو إللي قالهوله لإنه بيقول إنه صاحبه وساعتها حتبقى وقعتك معاي زى الطين !!
    تريزا
    والديك صاح ليه ؟
    هو حضرتك كدبت فى حاجة قبل ماتنام ؟؟!!
    الأب فانوس
    وهو فيه حد فينا مابيكدبش
    و الصراحة أنا مش فاكر إذا كنت كدبت قبل ماأنام ولآ لأ
    ميرى
    طيب نقدر نقول ان ده يعتبر إكتشاف جديد ؟
    الأب فانوس
    من وجهة نظرى أنا شايف إنه إكتشاف جديد لانج
    ناصح
    تلاقيها حاجة هايفة ومتستهلش
    الأب فانوس
    هايفة إيه ؟ ماهو إللي ميعرفش يقول عدس
    خليك إنت فى سندوتشات الملوخية والمفتئة
    فصيح
    طيب ماتقول وتخلصنا
    إيه لازمته اللف والدوران
    هات من الآخر
    الأب فانوس
    طيب فيكم من يكتم السر ؟
    فصيح
    يابونا خلص بقى وقول
    الأب فانوس
    بس مفيش حد فيكم يتكلم ويفتش السر
    كيرلس
    ماشي الكلام
    سكوت ياخوانا ونسمع أبونا فانوس حيقول إيه ؟
    الأب فانوس
    تصوروا ياولاد إنى اكتشفت ان الرب يسوع مش هو لوحده إللي بيشفى المرضى
    ولكن إتضح إن ثيابه هى كمان بتشفىِ
    ميرى
    ياسلام !!!
    الأب فانوس
    صدقونى زى ما بأقوللكم
    أنا كنت كل لما أقرا حكاية المرأة إللي بقالها إتناشر سنة بتنزف دم وجت ولمست هدب ثوبه له المجد كنت ماأخدش بالي من الحكاية دى ولآ حد كان ياخد باله خالص
    بقا ثيابه ليها نفس المفعول أينعم كانت المواضيع حوالين القصة دى كانت عن عدم إستطاعة الرب يسوع معرفة من لمسه
    و قال من الذي لمسني حتى إنه ماعرفش إللي لمسه إذا كان واحد راجل أو واحدة ست
    وكان مفروض يعرف مين إللي لمسه بصفته الرب
    يعنى كان قال من هى التى لمستنى ؟
    وكمان بيقولوا إن الجموع زحمتة بمعنى إنه كان بيمر من وسطهم بالعافية ومش بيلمسوه بس ده ملتصقين بيه وبيحكوا فيه ، وكمان كان بيخلص نفسه منهم بالعافية وبطرس لاحظ الحكاية دى
    والولية نازفة الدم لمست هدب ثوبه وهى وسط الزحام !! وكمان الدم توقف بمجرد ما لمست ثوبه يعنى حنفية كانت مفتوحة وبتنزل دم وشغالة من إتناشر سنة وعجيبة إنها لسه عايشة السنين دى كلها والواحد لو نزف لمدة كام ساعة ممكن يتصفى ويموت
    إلا بقى لو لحقوه بسرعة ونقلوله دم
    بس ده مش هو المهم
    الأول نقرا المكتوب فى لوقا وبعدين نتكلم
    8: 41
    و اذا رجل اسمه يايرس قد جاء و كان رئيس المجمع فوقع عند قدمي يسوع و طلب اليه ان يدخل بيته
    8: 42
    لانه كان له بنت وحيدة لها نحو اثنتي عشرة سنة و كانت في حال الموت ففيما هو منطلق زحمته الجموع
    8: 43
    و امراة بنزف دم منذ اثنتي عشرة سنة و قد انفقت كل معيشتها للاطباء و لم تقدر ان تشفى من احد
    8: 44
    جاءت من ورائه و لمست هدب ثوبه ففي الحال وقف نزف دمها
    8: 45
    فقال يسوع من الذي لمسني و اذ كان الجميع ينكرون قال بطرس و الذين معه يا معلم الجموع يضيقون عليك و يزحمونك و تقول من الذي لمسني
    فعلاًعجيبة جدآ الحكاية دى !!
    بس بردو مش هو ده المهم
    المهم ان ثيابه شفت المرأة من النزيف والنزيف توقف
    نيجى بقا للأهم

    عند موضوع الصلب
    لما الجنود إقتسموا ثيابه
    فاكرين ياولاد
    لما متى قال
    لكي يتم ما قيل بالنبي اقتسموا ثيابي بينهم وعلى لباسي القوا قرعة
    وبردو متى ماقالش إيه هى أهمية ثيابه
    وأنا فى الحلم فكرت ليه ياترى الجنود إقتسموا ثيابه وقعدت مدة أفكر ليه ليه وفجأة إفتكرت حكاية المرأة النازفة لما لمست هدب ثوبه ونالت الشفاء وقلت أه بقا هو الموضوع كدة
    يبقا أكيد الجنود عارفين أهمية الثياب دي وإيه فايدتها
    وعلشان كده إقتسموها بينهم
    ممكن يقطعوها ويعملوها أحجبة
    ممكن يعلقوها فى بيوتهم ويطردوا بيها الشياطين
    ممكن يحطوها مع الخميرة ويكثروا بيها الخبز
    ممكن يحطوها فى الشبكة علشان تجيب سمك كتير
    ممكن يحطوها على أى جرح علشان تمنع النزيف
    ممكن يحطوها جوه الكفن علشان ترجع الروح بتاعة الميت
    حاجات كتير ممكن يعملوها
    وقلت فى نفسى يعنى الجنود عرفوا لوحدهم قيمة ثيابه
    وسيدنا إللي عيان بقاله أكتر من ستين سنة ما يعرفش الموضوع ده أنا لازم أنبهه للمسئلة دى يمكن يخف من المرض البطال
    بس رجعت وقلت فى نفسي صحيح هو سيدنا حيجيب حتة من ثيابه إزاى ؟
    إلآ إذا كانوا بقا بتوع الفاتيكان محتفظين بحاجة من ثيابه وحبوا يخدموه ويبعتوله حتة من الثياب يحطها على الحتة إللي بتوجعه
    دول لوكانوا بيحبوه أساسآ !!
    بس للأسف زى ماإحنا عارفين الطوائف كلها بتكره بعض وبتكفر بعض وتلعن فى بعض وياما دبحوا فى بعض ومفيش حد بيحب التانى
    ميرى
    لأن الرب زرع بينهم الكراهية
    فَإِنِّي جِئْتُ لِأُفَرِّقَ الإِنْسَانَ ضِدَّ أَبِيهِ وَالاِبْنَةَ ضِدَّ أُمِّهَا وَالْكَنَّةَ ضِدَّ حَمَاتِهَا"
    يتبع بمشيئة الله

    التعديل الأخير تم بواسطة showman ; 02-10-2012 الساعة 01:30 AM

  2. #2
    الصورة الرمزية showman
    showman غير متواجد حالياً عضو مميز
    تاريخ التسجيل
    Jan 2007
    المشاركات
    573
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    14-10-2016
    على الساعة
    09:05 PM

    افتراضي

    الأب فانوس
    انا بصراحة كنت عاوز أأقوله على الإكتشاف ده
    لولآ الحية بتاعتى إللي قالتلي نهارك حيبقا إسود لو قلتله
    إوعى تقوله أحسن ينسب الموضوع لنفسه ياخايب
    وأنا بصراحة ياولاد ماأقدرش على دكر البط بتاعى أصلها ولية نكدية وإيدها تقيلة
    مايكل
    ياااه ثيابه تعمل الحاجات دى كلها ؟
    إيش حال لباسه ؟
    ده يعمل عمايل !!
    الأب فانوس
    الصراحة ما أعرفش
    أكيد حاجات أكتر من كدة بكتير
    ومفعول اللباس يبقا أأقوى علشان منه لجسد الرب يسوع دوغرى
    ميرى
    ده محتاج منك حلم تانى يابونا
    تشوف فيه قوة اللباس بتعمل إيه
    الأب فانوس
    على رأيك يابنتى ولو ان ده حيكون صعب شوية لأنهم بيقولوا ان لباسه كان منسوج حتة واحدة وصعب يقسّموه بينهم
    وكمان علشان عمرنا ما سمعنا رغم المدة الطويلة دى ولغاية دلوقت وأهو فات أكتر من ألفين سنة ومحدش قال إنهم عثروا على لباسه إللي كان لابسه عند الصلب وقلعه ، والجندى صاحب النصيب إللي خد اللباس ثم توارثه من بعده الأحفاد مفيش حد فيهم طلع وقال ياجماعة اللباس عندى
    أو حطه فى كنيسة أو متحف أو دير
    أو حتى عمل عليه مزاد زى مابنشوف بالنسبة للحاجات النادرة
    ميرى
    افرض يابونا ان معاك حتة من الثياب دى
    حتعمل بيها إيه ؟
    الأب فانوس
    يااااه . يااااه
    ياريت بس تكون حتة أصلية مش مضروبة زى الكفن إللي قالوا إنه بتاعه ومطبوع عليه وشه وطلع أونطة
    ده لو حصل الموضوع ده
    أول حاجة أعملها أفك حتة القماش دى وأخليها فتل
    تانى حاجة آخد فتله وأنقعها فى شوية ميا وأسقيها لدكر البط بتاعى علشان ترجع فرخة زى ماكانت قبل ما أتجوزها
    تالت حاجة آدي لكل واحد من الجماعة بتوع اللاهوت بأنواعه الدفاعى والهجومى والعقائدى والمقارن والطقسى كله كله أدى لكل واحد فيهم فتله وأأقوله بلهّا واشرب مَيتّها يمكن ربنا يشفيك من إللي انت فيه وتعرف الحق والحق يحررك زى ماقال صاحب الفتلة
    كيرلس
    مش حتدي فتله لسيدنا
    الأب فانوس
    لما يحلم !!
    كيرلس
    إزاى ؟
    الأب فانوس
    قصدى لما يحلم زي !!
    وأنا من وجهة نظرى شايف
    لوكان الرب يسوع بيحبه وعاوز يخدمه كان خلاه شاف الحلم إللي أنا شفته
    ميرى
    ياااه يابونا ده إنت قلبك إسود بشكل
    إنت لسه من شوية كنت بتقول إنك كنت عاوز تبلغه بالإكتشاف ده لولآ دكر البط بتاعك
    الأب فانوس
    أيوه يابنتى ده كان الأول
    قبل ما يكون معاى الفتل
    وأنا من وجهة نظرى شايف
    انه مش كل واحد حأقعد أديله فتله
    الواحد لما مايكنش معاه حاجة يقول حاأعمل وأعمل وأعمل ويعمل من البحر طحينة
    وأول ما يبقا معاه بينسى كل حاجة ولآ كأنه قال حاجة ولآ وعد بحاجة
    بيشوى
    أه ياقاسى !!
    الأب فانوس
    وإنت تطلع مين إنت كمان ؟
    ميرى
    ده بيشوى الأنتيم بتاع الواد شنودة
    الأب فانوس
    بتقولي مين ؟
    ميرى
    شنودة يابونا إللي قاعد هناك ده
    الأب فانوس
    خضتينى
    كمان فيه نقطة مهمة أوى ياولاد خدت باللي منها بالصدفة
    فصيح
    خير يابونا
    الأب فانوس
    إنتوا عارفين طبعآ من مشاهدتكم للتليفزيون والسيما
    المحكوم عليه بالأعدام بيلبسوه إيه
    ميرى
    بيلبسوه بدلة حمرا
    الأب فانوس
    مش كده بردو
    طيب لما بياخدوه للمشنقة بيكون لابس إيه ؟
    ميرى
    بيكون لابس البدلة الحمرا بردو
    الأب فانوس
    ولآ بيقلعوه البدله الحمرا ويلبسوه هدومه
    تريزا
    لأ طبعآ . بيفضل لابس البدلة الحمرا
    الأب فانوس
    مش ده إللي بيحصل ولآ انا غلطان ؟
    ميرى
    لأ مش غلطان
    المحكوم عليه بالأعدام بيفضل لابس البدلة الحمرا ويتشنق بيها
    الأب فانوس
    طيب تعالوا نشوف البشير متى كتب إيه عن الرب يسوع
    فى الاصحاح 27
    27: 27
    فاخذ عسكر الوالي يسوع الى دار الولاية و جمعوا عليه كل الكتيبة
    27: 28
    فعروه و البسوه رداء قرمزيا
    27: 29
    و ضفروا اكليلا من شوك و وضعوه على راسه و قصبة في يمينه و كانوا يجثون قدامه و يستهزئون به قائلين السلام يا ملك اليهود
    27: 30
    و بصقوا عليه و اخذوا القصبة و ضربوه على راسه
    27: 31
    و بعدما استهزئوا به نزعوا عنه الرداء و البسوه ثيابه و مضوا به للصلب
    بنلاحظ هنا إنهم عروه وألبسوه البدلة الحمرا وفضلوا يستهزئوا بيه وضربوه وبعد ده كله قلعوه البدلة الحمرا وألبسوه هدومه من تانى وخدوه علشان يصلبوه
    طيب إيه لازمة انهم يقلعوه هدومه ويلبسوه البدلة الحمرا وبعدين يقلعوه البدلة الحمرا ويرجعوا يلبسوه هدومه
    طيب ماكانوا خلوه بهدومه وضربوه ولما يروحوا يصلبوه يبقوا يلبسوه البدلة الحمرا
    أو كانوا لبسوه البدلة الحمرا وضربوه وخدوه بيها وراحوا صلبوه
    أو مكنوش قلعوه ولآ لبسّوه وخلوه عريان طالما المصلوب بيكون عريان
    إيه الدوخة دي واللعبكة إللي مش مظبوطة
    عاملة زى الثالوث الأب مش هو الأبن والأبن مش هو الأب والروح مش هو الأب والأب مش هو الروح والروح مش هو الأبن والأبن مش هو الروح
    طيب مايقولوا كل واحد فيهم مش زى التانى وخلاص
    عجيبة قوى حكاية يقلعوه ويلبسوه وبعدين يرجعوا يقلعوه ويلبسوه
    الموضوع أكيد فيه انّا
    كيرلس
    يعنى العملية محتاجة حلم تانى يابونا مش كدة ؟
    الأب فانوس
    أنا من وجهة نظرى شايف
    ان القديس متى لو هو إللي كتب الكلام ده بصحيح
    فهو كتبه بعد الأحداث إللي حصلت بسنين طويلة
    وهو وضب قصة القبض على المسيح وضربه طبقآ لما هو جارى عند الرومان إللي كانوا بيلبّسوا المحكوم عليه بالإعدام لباس قرمزى يعنى أحمر وكان ماشى كويس لغاية حكاية الضرب والجلد والبصق والركل والشد والجذب كل ده وهو ملبس المسيح البدلة الحمرا قصدى اللباس القرمزى
    والبشير متى من عادته إنه يقعد ينبش فى التوراة وأسفار الانبيا والمزامير على نبؤة كدة أو كدة يقوم يفصلها على أد المسيح فأصطدم بنبؤة إقتسموا ثيابى وعلى لباسى ألقوا قرعة
    فراح قوام وقلّع المسيح اللباس القرمزى وراح ملبَسّه هدومه تانى بعد الضرب والبهدلة علشان يكون لابس هدومه عند الصليب علشان الجنود يخدوها ويقتسموها وتمشى الأمور حسب النبؤة
    وده إللي أنا شايفه من وجهة نظرى
    لغاية ماأحلم يمكن أكتشف حاجة تانية
    ياه الوقت فات بسرعة زى السحابة السريعة
    سلام ونعمة
    التلاميذ
    سلام ونعمة
    وأخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمين
    لا شريك له
    بسم الله الرحمن الرحيم
    اللَّـهُ يَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَيَمُدُّهُمْ فِي طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ ﴿١٥﴾ أُولَـٰئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الضَّلَالَةَ بِالْهُدَىٰ فَمَا رَبِحَت تِّجَارَتُهُمْ وَمَا كَانُوا مُهْتَدِينَ ﴿١٦﴾
    ( سورة البقرة)
    التعديل الأخير تم بواسطة showman ; 02-10-2012 الساعة 01:23 AM

  3. #3
    الصورة الرمزية شعشاعي
    شعشاعي غير متواجد حالياً خادم في المنتدى
    تاريخ التسجيل
    Feb 2009
    المشاركات
    1,673
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    16-06-2013
    على الساعة
    05:43 PM

    افتراضي

    أيه الجمال ده

    ممتاز

    ممتاز

    ممتاز

    بارك الله فيك على هذا الفن الراقي

  4. #4
    تاريخ التسجيل
    Sep 2012
    المشاركات
    299
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    12-10-2013
    على الساعة
    06:54 AM

    افتراضي درس الأحد نازفة دم!!!

    مايكل
    موش عارف ليه الأب فانوس معترض ليه على حدوثة
    ألعوه هدومه ولبسه البدلة الحمرا وبعدين ألعوه وراحوا
    لبسوه تاني هدومه ؟؟
    لبسوه أدى واحد وألعوه أدى تنين ولبسوه أدىتلاتة
    والفعل دا كل حاصل على واحد هوبردوا المسيح
    مع إن الحدوثة بردك تنفع فى حكاية الثالوث
    وتأكد أنواصح
    تريزا
    والمسيح .إتلخم بقى, هوبقى فيه ثالوث من أصله بعد ما دخل الثوب لى
    له نفس القدرة المطلقة على الخط؟!!!!!!!!!!!
    بارك الله فيك يا أخ شومان وأمتعك الله
    بالخير والصحة كما أمتعتينا
    نفسى أعرف حكاية صياح
    الديك بموضوع الكذب
    أو قصدهم أذان الفجر
    نقره لتكبير أو تصغير الصورة ونقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة بحجمها الطبيعي

  5. #5
    تاريخ التسجيل
    Apr 2009
    المشاركات
    200
    آخر نشاط
    21-03-2016
    على الساعة
    02:55 AM

    افتراضي

    كرسوله بولس بالضبط ، ينام و يحلم بيسوع ثم يستيقظ و يظن أن يسوع كان ينزل عليه الوحي ، نفس الفكرة التي بنيت عليها الديانة البولسية

    لا أعرف من ايت تأتي بهذا الإبداع أخي العزيز (( ماشاء الله ، اللهم لا حسد ))

  6. #6
    الصورة الرمزية showman
    showman غير متواجد حالياً عضو مميز
    تاريخ التسجيل
    Jan 2007
    المشاركات
    573
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    14-10-2016
    على الساعة
    09:05 PM

    افتراضي

    اقتباس
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شعشاعي مشاهدة المشاركة
    أيه الجمال ده

    ممتاز

    ممتاز

    ممتاز

    بارك الله فيك على هذا الفن الراقي
    وشكراً حبيبنا شعشاعى على المتابعة ورأيك فيما يقدم من الدروس أو يوميات عم رمضان وما فيهما من معلومات أريد إيصالها للقارىء
    سواء كان مسيحى أو مسلم
    بارك الله فيك

  7. #7
    الصورة الرمزية showman
    showman غير متواجد حالياً عضو مميز
    تاريخ التسجيل
    Jan 2007
    المشاركات
    573
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    14-10-2016
    على الساعة
    09:05 PM

    افتراضي

    اقتباس
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة صحوةصالحة مشاهدة المشاركة
    مايكل
    موش عارف ليه الأب فانوس معترض ليه على حدوثة
    ألعوه هدومه ولبسه البدلة الحمرا وبعدين ألعوه وراحوا
    لبسوه تاني هدومه ؟؟
    لبسوه أدى واحد وألعوه أدى تنين ولبسوه أدىتلاتة
    والفعل دا كل حاصل على واحد هوبردوا المسيح
    مع إن الحدوثة بردك تنفع فى حكاية الثالوث
    وتأكد أنواصح
    تريزا
    والمسيح .إتلخم بقى, هوبقى فيه ثالوث من أصله بعد ما دخل الثوب لى
    له نفس القدرة المطلقة على الخط؟!!!!!!!!!!!
    بارك الله فيك يا أخ شومان وأمتعك الله
    بالخير والصحة كما أمتعتينا
    نفسى أعرف حكاية صياح
    الديك بموضوع الكذب
    [
    CENTER][/CENTER]أو قصدهم أذان الفجر
    بورك فيك اختى الفاضلة صحوة صادقة على دوام المتابعة
    وبالنسبة لصياح الديك فقد جاء فى كتابهم إن المسيح قال لبطرس ستنكرنى ثلات مرات وأعطى له هذه العلامة أى صياح الديك
    وسأذكر ذلك لاحقاً بمشيئة الله فى درس بعنوان " وصاح الديك كوكو كوكو "

  8. #8
    الصورة الرمزية showman
    showman غير متواجد حالياً عضو مميز
    تاريخ التسجيل
    Jan 2007
    المشاركات
    573
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    14-10-2016
    على الساعة
    09:05 PM

    افتراضي

    اقتباس
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مسلم وأفتخر مشاهدة المشاركة
    كرسوله بولس بالضبط ، ينام و يحلم بيسوع ثم يستيقظ و يظن أن يسوع كان ينزل عليه الوحي ، نفس الفكرة التي بنيت عليها الديانة البولسية

    لا أعرف من ايت تأتي بهذا الإبداع أخي العزيز (( ماشاء الله ، اللهم لا حسد ))
    وهل لو دللتك على المحل ستشترى منه
    ليس هناك حسد إن شاء الله فما زلنا نحبو
    شكراً لمتابعتك الدائمة أخى الحبيب

  9. #9
    الصورة الرمزية gardanyah
    gardanyah غير متواجد حالياً عضوة ماسية
    تاريخ التسجيل
    Oct 2007
    المشاركات
    7,679
    الدين
    الإسلام
    الجنس
    أنثى
    آخر نشاط
    25-09-2016
    على الساعة
    12:10 AM

    افتراضي

    اقتباس
    وبالنسبة لصياح الديك فقد جاء فى كتابهم إن المسيح قال لبطرس ستنكرنى ثلات مرات وأعطى له هذه العلامة أى صياح الديك

    ما شاء الله
    كل حاجه عندهم ثلاثه
    زى الثالوث بالضبط
    بارك الله فيك استاذنا شومان
    نقره لتكبير أو تصغير الصورة ونقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة بحجمها الطبيعي

  10. #10
    الصورة الرمزية showman
    showman غير متواجد حالياً عضو مميز
    تاريخ التسجيل
    Jan 2007
    المشاركات
    573
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    14-10-2016
    على الساعة
    09:05 PM

    افتراضي

    اقتباس
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gardanyah مشاهدة المشاركة

    ما شاء الله
    كل حاجه عندهم ثلاثه
    زى الثالوث بالضبط
    بارك الله فيك استاذنا شومان
    شكراً اختنا الفاضلة
    على مرورك الطيب بارك الله فيك
    رجاء لا أمر
    طالعى كليلة ودمنة النسخة الرمزية المسيحية

درس الأحد نازفة الدم !!!

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

المواضيع المتشابهه

  1. هل الدم هو النفس؟
    بواسطة مجدي فوزي في المنتدى منتدى نصرانيات
    مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 25-02-2011, 05:52 PM
  2. عيد الدم المقدس
    بواسطة السيف البتار في المنتدى الأبحاث والدراسات المسيحية للداعية السيف البتار
    مشاركات: 3
    آخر مشاركة: 20-11-2010, 09:06 PM
  3. رجيم فصيلة الدم . رجيم حسب فصيلة الدم .رجيم يساعد على انقاص الوزن حسب الفصيلة
    بواسطة مريم في المنتدى قسم العناية بالبشرة والصحة والجمال
    مشاركات: 1
    آخر مشاركة: 31-03-2010, 08:34 PM
  4. هل انت ثقيل الدم او خفيف الدم اختبر شخصيتك
    بواسطة نبعة الريحانة في المنتدى المنتدى العام
    مشاركات: 16
    آخر مشاركة: 15-07-2008, 11:53 PM
  5. نازفة الدم
    بواسطة شخص ما في المنتدى حقائق حول الكتاب المقدس
    مشاركات: 2
    آخر مشاركة: 20-10-2006, 02:17 AM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

درس الأحد نازفة الدم !!!

درس الأحد   نازفة الدم !!!