درس الأحد الملعـــوب

آخـــر الـــمـــشـــاركــــات


مـواقـع شـقــيـقـة
شبكة الفرقان الإسلامية شبكة سبيل الإسلام شبكة كلمة سواء الدعوية منتديات حراس العقيدة
البشارة الإسلامية منتديات طريق الإيمان منتدى التوحيد مكتبة المهتدون
موقع الشيخ احمد ديدات تليفزيون الحقيقة شبكة برسوميات شبكة المسيح كلمة الله
غرفة الحوار الإسلامي المسيحي مكافح الشبهات شبكة الحقيقة الإسلامية موقع بشارة المسيح
شبكة البهائية فى الميزان شبكة الأحمدية فى الميزان مركز براهين شبكة ضد الإلحاد

يرجى عدم تناول موضوعات سياسية حتى لا تتعرض العضوية للحظر

 

       

         

 

    

 

 

    

 

درس الأحد الملعـــوب

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 12

الموضوع: درس الأحد الملعـــوب

  1. #1
    الصورة الرمزية showman
    showman غير متواجد حالياً عضو مميز
    تاريخ التسجيل
    Jan 2007
    المشاركات
    573
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    14-10-2016
    على الساعة
    09:05 PM

    افتراضي درس الأحد الملعـــوب

    درس الأحد ( 138 )
    الملعـــــــوب
    الأب مخادع
    صباح الخير ياولاد
    التلاميذ
    صباح الخير يابونا
    الأب مخادع
    إيه خير
    شايفكم مبسوطين أوى لما شفتونى
    وايه السعادة اللي حتفط من عينيكم دى
    هوحصل إيه ؟
    مايكل
    هما مبسوطين من حضرتك علشان الحواديت بتاعتك
    الأب مخادع
    حواديت إيه ؟
    مايكل
    حواديت عم رمضان
    سوزى
    أصلها حلوة أوى الحواديت دى
    ناصح
    وخصوصآ لما خلاك تحط ديلك فى اسنانك وتهرب
    كيرلس
    بس بصراحة رغم عفويته وانه على نياته قفّل عليك وزنقك جامد
    ميرى
    وخلاك زى الكتكوت اللي من غير ريش ووقع فى صفيحة ميا باردة
    كسفتنا !!
    الأب مخادع
    امنع الكلام انتَ وهى
    تريزا
    بس شكلك بيقول انك قابلته تانى صح
    الأب مخادع
    وإيش عرفك ؟
    تريزا
    بيبقا باين على الواحد !!
    وكمان المثل بيقول
    القط يحب خناقه
    الأب مخادع
    مش خناقه ولآ حاجة ده راجل طيب زيادة عن اللذوم وما يعرفش كوز الدره من عود القصب
    وبعد الدرس بتاع الاسبوع اللي فات بعد ما رجعت البيت فكرت فى نفسى وقلت الراجل اللي اسمه رمضان راجل مش سهل أبدآ وعامل نفسه إنه امى
    ميرى
    امك إزاى ؟
    الأب مخادع
    امى يعنى مبيعرفش يقرا ولآ يكتب ياجاهلة
    ومع ذلك ياولاد أحرجنى وبقيت أصب عرق
    وقلت الظاهر إنه دارس شفوى جامد
    نبيه
    دارس جامد إيه ياعمنا قصدى يابونا !!
    ده تلاقيه فلاح بسيط
    لآ ليه فى التور ولآ فى الطحين
    ميرى
    بس طلع ان ليه فى التور وعرف يركبه
    الأب مخادع
    بسيط ده عندنا احنا ياحبيبى
    أصلك ما شفتش نظرة عينيه وإبتسامتة إللي كلها مكر
    قال بسيط قال !!
    صحيح إللي ما يعرفش يقول عدس
    مايكل
    سيبك يابونا من نبيه
    وإحكيلنا عملت إيه ؟
    الأب مخادع
    كان لازم أروح تانى علشان شكلي كان وحش أوى قدام الواد تادرس المرة اللي فاتت لما شافنى والعرق مغرقنى فقلت فى نفسى أحسّن صورتى قدامه
    وقلت لازم أستعد جامد
    التلاميذ
    هيه وبعدين
    نبيه
    سمع هس
    إحكى يا شهرزاد
    ميرى
    يارب يكبسك تانى
    فصيح
    لأ ده الواحد يقعد بقا على الأرض ويربع
    تعالى ياناصح تعالى ياكيرلس تعالى يانبيه تعالي يــ
    الأب مخادع
    قوم ياد إنت وهو كل واحد يقعد مكانه وبلاش قلة أدب
    ناصح
    ماشى بس إحكيلنا بالتفصيل الممل إيه اللي حصل بينكم بالظبط
    ميرى
    ومن غير كدب
    الأب مخادع
    هو انتوا شفتونى كدبت عليكم قبل كدة ؟
    تريزا
    أيوه كدبت بس على بتوع العربية اللي كانت عطلانة
    الأب مخادع
    ده ما يعتبرش كدب
    لأنى كنت عاوز أزود مجد الرب وأمسّحهم بس طلعوا انهم مسيحيين فعلآ
    هو القديس بولس مش بيقول
    ان كان مجد الله يزيد بكذبى فأنا مش كذاب
    بيشوى
    مش كده يابونا
    هى
    فانه إن كان صدق الله قد إزداد بكذبي لمجده فلماذا أدان أنا بعد كخاطئ
    مايكل
    هى دى كمان كدبت ولعبت فيها
    شنودة
    احيكلنا بقا يابونا عملت ايه مع الراجل ده
    الأب مخادع
    قبل مااخد بعضى واسافر قلت لنفسى الراجل ده مش سهل رغم إنه على نياته ومش حينفع معاه إلآ الخداع وقعدت أفكر طيب ياواد يا أب يا مخادع تعمل إيه تعمل إيه وتخدعه إزاى ؟
    القديس بولس بيقول
    فصرت لليهود كيهودي لأربح اليهود وللذين تحت الناموس كأني تحت الناموس لأربح الذين تحت الناموس. وللذين بلا ناموس كأني بلا ناموس
    يعنى فى الأول لازم أخده على أد عقله
    طيب هو متعلق بحكاية الفطيرة وأكل جسد الرب ونفسه فى اللحمة
    ولو طلبت منه ان أم السعد تعمل فطيرة وأقوم أنا بالصلاة والتبخير وتحضير الرب وخليته بعد الإستحالة ياكل من الحمل بعد كده حيلاقى إنها لسه فطيرة وطعمها طعم الفطير يعنى مفيش تغيير
    طيب أعمل إيه ساعتها واقول إيه ؟
    أقوله لأ دوق كويس
    أقوله لأ انت مبتعرفش فى اللحمة
    أقوله طعم اللحمة بتاعة الرب مختلفة مش زى طعم اللحمة بتاعتنا
    طيب لو قال لأ هو طعم الفطير إللي انا متعود عليه طول عمرى أأقوله إيه ؟
    ولو قاللي طيب سبنا من الطعم فين هى ريحة اللحمة أقوله إيه ؟
    وبصراحة دماغى وجعتنى من التفكير
    قلت مابيدهاش لازم أستعين بالروح القدس اللي جوايا
    فقمت أخدت كاسين نبيت معتق
    ووصلت لفكرة جهنمية شيطانية
    تريزا
    وصلت للفكرة الشيطانية بموهبة الروح القدس !!
    الأب مخادع
    اسكتى
    واخدين بالكم ياولاد
    كان فيه عيل جابلي حتة لحمة هدية رحت واخد منها حتة وقعدت فردتها على الأورمة الخشب إللي عندى فى البيت ودورتها وخلتها زى الفطيرة وقلت لخوخه مراتى خدى ياخوخه حطى دى فى الفرن وخليها على حالها ولما تستوى حطيها فى كيس بلاستك زى ماهي وهاتيها وفعلآ بعد ما سوتها حطتها فى كيس بلاستك ولفتها فى ورقة جرنال وأخدتها معاى فى العربية ورحت واخد بعضى ومسافر للواد تادرس
    وطول مانا ماشى وانا باأدعى الرب وأقول يارب المجد ساعدنى إنى أخدع الراجل الطيب عم رمضان علشان أزود مجدك
    بركاتك ياعدرا ساعدينى فى الملعوب ده
    يابو سيفين همتك معايا
    ماتيلدا
    وبتقول اسمه ليه للرب ؟
    هو الرب مش عارف إسمه ؟
    الأب مخادع
    قلت أأقوله على سبيل الإحتياط يمكن يكون مش عارفه أصله نسى إسم الراجل إللي كان عازمه على الفصح وقال إذهبوا لفلان
    ماتيلدا
    وبعدين إنت ليه تطلب من الرب ومن العدرا
    هو الرب مش بعت الروح علشان يعمل من خلالك
    المفروض انك تطلب من الروح اللي شغال معاك
    الأب مخادع
    مانا جيالك فى الكلام
    ده كمان كويس ان عم رمضان لما قلتله الروح بينزل فى الزيت نسى يقوللي هى مش الروح معاكم على طول وبتقولوا إنتوا ممتلئين بيها
    ليه عاوزنها تنزل فى الزيت بتاع المسحة
    ميرى
    لو قال كده عنده حق
    فصيح
    كمل يابونا كمل
    خلينا فى التقيل إللي جاى ورا
    الأب مخادع
    وبعد لما ولادى بتوع الكفر سلموا عليا ونالوا البركة أخدوا مفتاح العربية وعملوا الواجب وخلصت منهم بالعافية رحت على بيت تادرس وخبطت على الباب بقلب جامد وناديت بصوت عالي
    ياواد ياتادرس يا واد ياتادرس
    انت فين ياخروف ؟
    والواد تادرس رد عليا من فوق سطح دارهم
    أيوه يابونا لحظة واحدة أنا نازل أهو وبسرعة نزل وفتحلي الباب وحب على إيدى وقال إتفضل يابونا إدخل يامرحب
    أنا قلتله خلينا نقعد بره فى الطراوة بدل من الريحة المعفنة إللي عندك جوه وحطيت إيدى على جيبى أطمّن على حتة اللحمة اللى لفتها خوخه فى كيس بلاستك علشان تفضل سخنة وإللي ريحتها بدأت تظهر والواد تادرس بقا قاعد يتلفت حواليه زى الحرامية وعاوز يعرف الريحة دى جاية منين كمان الكلب بتاعه بقى لايد ويجى جنبى ويقعد يشمشم وانا أأقول لتادرس تاخر الكلب ده بعيد عنى ده باين عليه جربان
    التلاميذ
    هه وبعدين كمل
    الأب مخادع
    أنا قعدت بره مخصوص علشان الراجل رمضان يشوفنى وإستغربت إنه ماخرجش لما رفعت صوتى وأنا بنادى على الواد تادرس
    ناصح
    اوعى تقول إنك ملقتهوش
    الأب مخادع
    أتاريه كان بره
    ومفيش دقايق إلا والواد تادرس بيقولي عم رمضان جاى هناك أهو هو وام السعد
    بصراحة ياولاد أنا إتاخدت لما سمعت اسمه وإتخضيت غصب عنى بس على طول مسكت نفسى وحسست تانى بإيدى على حتة اللحمة إللي فى جيبى علشان أطمّن
    وعملت نفسى إنى مش واخد بالي وإديت ضهرى للسكة اللي جاى منها
    يوووه مين ده اللي انا شايفه
    انا مش مصدق عينيا
    معقولة خداع تانى بشحمه ولحمه
    الواد تادرس قال اسمه أبونا مخادع ياعم رمضان
    قلتله إزيك ياعم رمضان
    قاللي خلاص خفيت . رحت الشفخانة
    الواد تادرس قال شفخانة إيه ياعم رمضان الشفخانة دى بتاعة البهايم والحيوانات
    عم رمضان قال الله إنتوا مش بتقولوا إنكوا خرفان
    أنا قلت لنفسى اثبت ياواد يامخادع هو داخل عليك سخن علشان يبرجلك ولازم تمسك نفسك
    قلتله واحشنى ياراجل يا طيب
    وام السعد باسم الصليب شايف ان صحتها بقت عال
    قاللي صلى على النبى ربنا هو الشافى
    قلتله الرب محبة
    عم رمضان قال الراجل الخروف أهو يام السعد
    انا قلت خلاص رحت فى داهية يامخادع
    بس الظاهر ان مراته وهى داخله الدار ماسمعتهوش
    عم رمضان قال لتادرس ليه ماأخدتش ابوك وقعدته جوه الدار ياواد ياتادرس
    لحقت انا قبل الواد تادرس مايفتح بقه وقلت
    واد معفن ياعم رمضان وبيته من جوه ريحته معفنه زيه
    وزى ما قلتلكم ياولاد أهم حاجة الدخلة بتاعة الواحد لأنها مهمة جدآ
    قاللي علشان تادرس مربى كلب والكلب نجس وبينجس اللي حواليه ده غير الخنازير اللي جوه اللي هى أصل النجاسة
    الواد تادرس المسحوب من لسانه قال إلحق يابونا عم رمضان بيقول على الكلب إنه نجس
    أنا سكت ومارضتش أرد على تادرس علشان ما أفتحش سكة للراجل رمضان يتكلم فيها عن الكلب والخنزير والنجاسة وأنا مش ناقص
    لقيت الواد تادرس بيقول لعم رمضان الكلب مش نجس ياعم رمضان وأبونا نفسه مربى كلب عندهم فى البيت
    عم رمضان قاله يا تادرس الكلب بيفضل بره الدار مابيخشش جوه زى عندكوا وما بنخليش الكلاب تقعد تلحس فينا وتشمشم فى هدومنا علشان احنا طاهرين والكلاب بتنقض الوضوء علشان نجسة
    تادرس قاله ياعم رمضان الكلاب مش نجسة ولا الخنزير نجس زى ماانت فاهم
    انا قلتله يا عم رمضان ده صحيح وعندى كلبة بتنام معايا فى الاوضه بتاعتى عادى جدآ
    قاللي وماله إنشالله تنام فى حضنك
    وياترى الخنزيرة ممكن هى كمان تنام جنبك
    ده لو بيحصل يبقا لازم تعدل بينهم
    قلتله كلام إيه ده ياعم رمضان
    قاللي وهى فارقه معاكم فى إيه مدام بتقولوا انهم مش نجسين وكمان طول عمركم وانتوا مع بعض أصحاب وبتناموا مع بعض فى مكان واحد
    قلتله مين إللي مع بعض ؟
    قاللي الخروف والخنزير والكلب طول عمرهم أصحاب مع بعض وعايشين سوا
    قلتله مش حنختلف مع بعض على النقطة دى
    ده انا جاى النهاردة علشان أصالحك
    وأدوقك جسد الرب
    قاللي يعنى حناكل لحمة انا وام السعد
    قلتله كلنا حناكل لحمة
    قاللي أشيع أجيب الشيخ حسن ؟
    قلتله سيبه دلوقت لحد ما نخلص
    قاللى بس النهاردة الأربع وأنا مش صايم وانتوا بتقولوا ان الواحد لازم يكون صايم قبليها
    قلتله مش مهم علشان انت لسه جديد
    قاللي إهيه طيب وحكاية العمودية حتعمل فيها إيه ؟
    قلتله قصدك التعميد ؟
    انت مش استحميت النهاردة ؟
    قاللي انا كل يوم الصبح بتسبّح
    وقبل مااتسبّح بااقول أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
    بسم الله الرحمن الرحيم
    قلتله أهى تمشى على إنها جحد للشيطان
    قاللي إهيه فكرك كده
    طيب والاعتراف ؟
    قلتله خلاص ممكن تعترفلي
    قاللي أعترفلك بإيه ؟
    أنا ما عملتش حاجة
    قلتله إعترف بأى حاجة إنت عملتها حتى لو كانت بسيطة
    قاللى أنا قمت الصبح إتسبّحت وكلت حتة جبنة قديمة وبعدين شربت كوباية شاى
    قلتله ياعم رمضان إنا بقصد أى حاجة تغضب الرب عملتها أو فكرت فيها
    قاللي ماهو لو فيه حاجة فى نيتى الرب حيكون عالمها
    يعنى أنا والرب بس إللي عارفين
    ليه ندخلك انت بناتنا وتعرفها ؟
    وبعدين لما أنا أعمل ذنب وربنا يستره عليا
    أقوم أنا أفضح نفسى وأكشف ستر ربنا
    وأروح أقولك عليه
    قلتله مفيش مشكلة ياعم رمضان إعتبر نفسك إنك إعترفت
    قاللي كتر خيرك العشم بردو
    ولقيته بيقول للواد تادرس
    مبروك ياواد ياتادرس انت دابح حاجة لابوك ولا إيه
    ريحة اللحمة المشوية مفحفحة
    لما سمعت كده ركبى ضربت فى بعض وقلت الخطة حتبوظ
    أنا كنت عاوز ريحة اللحمة تتّطلع وانا بأعزم على الفطيرة إللي أم السعد لسه حتعملها
    الواد تادرس قال ده أنا من بدرى ياعم رمضان وأنا نفسى أعرف الريحة دى جاية من فين
    عم رمضان قال إهيه يعنى الريحة دى مش من عندك ياتادرس ؟
    الواد الملعون تادرس قال لآ ياعم رمضان يارب أعدم أبويا إن كانت الريحة دى من عندى
    الراجل المكار عم رمضان قال
    عجيبة ان الريحة دى ظهرت لما أبوك قال إنه حيدوقنى جسد الرب بتاعكم
    الواد تادس قال أصل أبونا ده بركة يا عم رمضان
    قلتله انت بس إتخيلت إنك شامم ريحة اللحمة لما جت السيرة وقلتلك إنك حتدوق جسد الرب
    الواد تادرس الغبى قال
    أنا شامم الريحة دى من أول ما وصل أبونا حدانا
    انا قلت فى نفسى لأ بقا إلحق نفسك يامخادع بدل ما تتفقس وإبدأ نفذ الملعوب
    قلتله ياريت ياعم رمضان تخلي الست أم السعد تعجن عجينة علشان نعملها فطيرة بس بسرعة اعمل معروف وحيات والدك
    قاللي من عينيا الاتنين فرُيَرة أٌقول لأم السعد
    الوله تادرس قال وبالمرة تجهز المنئد والقوالح والبخور وحتة صاجة
    عم رمضان قال أيوه اومال إيه
    انا قلتله حضّر الحاجات دى ياعم رمضان عقبال ماادخل دورة الميا عند الواد تادرس
    قاللي تعالي حدانا عندنا نضافة مش زى الواد تادرس
    انا قلت أخش دورة الميا أعمل صلاة خاصة وكمان أطلّع حتة اللحمة من الكيس اللي ملفوف فى ورقة الجرنال وأحضّرها بعيد عنه و بعيد عن الواد تادرس
    ولما دخلت جوه الحمام وطلعتها لقتها كشت أوى لما إستوت وبقت صغيرة
    طيب إيه العمل ؟
    فضلت أصلى وأدعىِ الرب وأنا فى دورة الميا وأتوسل للعدرا إنهم يساعدونى وتقريبآ الراجل رمضان سمع صوتي لأنه خبط على الباب
    وقاللي الميا عندك فى الحنفية
    أنا قلتله أنا عارف ياعم رمضان كتر خيرك
    قاللي أصل أنا افتكرتك بتقول
    ماء ماء
    قلت يمكن انت بتسئل عن الميا
    شوفتوا ياولاد الراجل المكارعلشان مفيش حد فيكم يقولي ده راجل فلاح بسيط وعلى نياته
    ده راجل حويط وكمان دارس جامد
    المهم انى طلعّت حتة اللحمة إللي بقت عاملة زى الرغيف الصغيرالمسخوط إللي بيتباع اليومين دول
    من الكيس وحطتها فى جيبى بحيث يبقى سهل إنى أطلعها بسرعة من غير ما يلاحظوا وخرجت بعد ما صليت للرب وللعدرا وقلت الميطانية بتاعة القديس أبو سيفين والميطانية بتاعة أبونا العجايبى
    ولقيت الراجل رمضان جايب حتة العجينة بعد ما عملتها أم السعد على شكل فطيرة
    وقاللي كويسة كده ولآ أخليها تكبرها سنه عن كدة
    قلتله كدة عال (وكانت اكبر بكتير من حتة اللحمة)
    بس ياريت ياعم رمضان تجيبلي حبة دقيق
    قاللي ليه ؟
    قلتله هات بس وانا حاأبقى أفهمك بعدين
    جهزت البخور وجبت المنئد والصاجة
    قاللي جاهزين أهم
    وانت على كدة لآ مؤاخذة غسلت إيديك بعد الحمام
    ولا معرفتش تفتح الحنفية ؟؟
    قلتله أنا ما فتحتش الحنفية خالص ياعم رمضان أنا إتفكيت ميا بس وعملت صلاة كدة على الماشى للرب والعدرا والقديسين بتوعنا
    إنما إيديا نضيفة من ساعة ما خرجت من البيت الصبح
    قاللي إتفكيت ميا من غير ما تتشطف وبعدين صليت فى محل النجاسة
    ياحلاوة ياحلاوة
    ياام السعد ياام السعد
    قلتله خلاص ياعم رمضان هو كل حاجة تقعد تنادى على أم السعد انت عاوز تفضحنا
    الواد المسحوب من لسانه تادرس قال
    عادى جدآ يا عم رمضان ده احنا كمان بنقرا الانجيل فى الحمام
    أنا قلتله أيوه عادى جدآ ياعم رمضان فيه ناس تحب تقرا الجرايد أو تقرا اصة أو تحل كلمات متقاطعة أو تدخن سيجارة وهى بتعمل حمام طيب ليه ما نستغلش الوقت ده فى حاجة مفيدة فإحنا بنقرا فى الكتاب المقدس وإحنا قاعدين بنعمل حمام
    منه الرب يحبنا ومنه نشغل نفسنا ويبقى تسهيل فى نفس الوقت
    قاللي على رأيك مش فارقة معاكم الرب فى بطنك والروح معاك وبتقرا الكتاب بتاعكم وبتصلي فى الحمام بالبول بتاعك
    احنا بقا قبل ما ندخل الحمام بنستعيذ بالله من الخبث والخبائث
    قلتله ويطلعوا مين الإتنين دول ؟
    قاللي الخبث ذكور الجن والخبائث إللى هما إناث الجن
    واحنا لا نذكر الله سبحانه فى محل نجاسة أبدآ
    قلتله خلاص ياعم رمضان إذا كان على غسيل إيديا أغسلها تانى ولو انى لسه غاسلهم الصبح لما غسلت وشى
    الواد تادرس إللي ينشك فى قلبه قال
    ده الرب ماكنش بيغسل إيديه ياعم رمضان لآ هو ولآ تلاميذه وكانوا بيكلوا كده عادى
    عم رمضان قال للوله تادرس
    انت بتخطرف وتقول إيه ياللي تتقصف رقبتك رب إيه إللي ماكنش بيغسل إيديه قوم فز من هنا الله يلعنك
    الوله تادرس قال
    صدقنى ياعم رمضان إنت مستغرب ليه طيب يارب أعدم أبويا ان ده مكتوب عندنا
    عم رمضان قال لتادرس
    أنهى أب فيهم وبص ناحيتى
    قلتله ياعم رمضان سيبك من تادرس وخليك معاى
    مفيش عندك حبة بخور تانية علشان شوية البخور دول مايكفوش يعملوا دورة واحدة
    قاللي دورة إيه ؟
    هو انت ليك دورة زى ... ؟؟؟
    ولآ يكون قصدك على دورة الميا
    قلتله لأ دى حاجة خاصة بالحمل أصل هما بيكونوا سبع دورات بخور
    قاللي غريبة أوى حكاية دورة وحمل ؟
    هو الموضوع إيه بالظبط ؟
    وده غير الحمل بتاع الحريم ؟
    قلتله بعدين حتفهم كل حاجة لما نخلص بس المهم البخور
    قاللي ده إنت على كده عايز سبع ولاد زى الوله عوضين إبن أبو إسماعيل وسبع موالد كل واحد منهم يجيب شوية بخور من مولد
    قلتله طيب والعمل إيه دلوقت ؟
    قاللي أجيبلك شوية شيح تقضّى بيهم الشغلانة ؟
    قلتله الشيح ما ينفعش
    قاللي صحيح الشيح ممكن يطفش الرب بتاعكم ومايحضرش
    قلتله وكمان ده احنا لازم نشيل عين العفريت من البخور
    قاللي ليه ؟
    قلتله علشان العفريت ما يكتشفش وجود الرب لما يحضر
    قاللي وكمان ما يبصلناش فى حتة اللحمة اللي حناكلها
    الواد تادرس قال وكمان إستنى لما أجيبلك حبة بقدونس ياعم رمضان تاكلهم قبل الحاجات دى كلها
    عم رمضان قال إشمعنى ياوله ياتادرس
    قلتله علشان البقدونس بيرمز للحياة الجديدة
    قاللي فى دى عندك حق مدام حاكل لحمة يبقا أكل حبة بقدونس قبلها
    زى ما بيعمل بتاع الكفتة إللى فى أول البلد الأول بيحط البقدونس وبعدين يحط الكفتة فوق البقدونس
    قلتله ياه ياعم رمضان أول مرة توافقنى فى حاجة
    قاللي أيوه وافقتك فى البقدونس
    قلتله أهو البقدونس ده إللي حيخليك الانسان بتاع العهد الجديد
    قاللي مانا باكل بقدونس طول عمرى ولآ بقيت جديد ولآ حاجة
    قلتله حتبقى جديد لما يتجسد الرب فى الفطيرة
    وتدوق طعمه
    قاللي إهيه حيحضر بشحمه ولحمه ؟
    قلتله أيوه هو بنفسه الرب الحى
    قاللي هو نفسه نفسه وحي كمان ؟
    قلتله هو نفسه وحي
    قاللي طيب لما يحضر فى الفطيرة أأقدر أكلمه وآخد وأدى معاه فى الكلام ؟
    قلتله ياعم رمضان انت عاوز تكلمه ولآ تاكله ؟
    مش ترسى على بر
    هو انت مش نفسك فى اللحمة ؟
    قاللي كان خاطرى أسئله انت صحيح الرب
    والخلق ده بتاعك كلاته ؟
    معقوله انت الرب إللي بتقول
    إِنَّنِي أَنَا اللَّـهُ لَا إِلَـٰهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِي وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي ﴿طه: ١٤﴾
    ومش حتزعل لو قطعت منك حتة وكلتها
    الواد الملعون تادرس قال
    ياعم رمضان الرب لما بيتجسد فى الفطيرة مابيتكلمش خالص وعمرى ما شفته فى الكنيسة إتكلم مع حد
    عشان ماتزعلش لو ماردش عليك !!
    عم رمضان قال يعنى ياوله ياتادرس الرب بيحّضر سكوتى ولآ حتى يحيى الموجودين ويسلم عليهم ولآ حتى يدي إشارة
    انت متأكد ياوله من الكلام ده ؟
    الوله تادرس قال أيوه ياعم رمضان متأكد تمام إنه مابينطقش خالص
    يتبع بمشيئة الله

  2. #2
    الصورة الرمزية showman
    showman غير متواجد حالياً عضو مميز
    تاريخ التسجيل
    Jan 2007
    المشاركات
    573
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    14-10-2016
    على الساعة
    09:05 PM

    افتراضي

    الراجل رمضان قال عجيبة الحكاية دى
    ده مصيلحي إللي عندنا فى الكفر وبيقولوا إنه بيحضر الجن لما يكون واحد ملبوس و مصيلحى يقعد يعزم عليه بيقولوا ان الجن بيحضر ومصيلحى يقعد يهت فى الجن ويهدده إنه حيحرقه والجن يقعد يقول لمصيلحى أنا فى عرضك ما تحرقنيش يا مصيلحى
    يقوم الرب إللي خلق الجن وخلقنا يحضر فى الفطيرة كده سكوتى من غير حس
    طيب لما هو مابينطقش ولآ يدي حتى إشارة تعرفوا منين إنه حضر ؟
    قلتله ياعم رمضان صبرك الواد تادرس تور الله فى برسيمه ولا بيفهم حاجة
    خليك معاى
    انا إللي حأكلك اللحمة
    قاللي إهيه
    المثل بيقول
    خليك ورا مش عارف إيه لحد باب الدار
    قلتله ده انا كمان ناوى أعزمك على حفلة عيد الميلاد المجيد عندنا فى الكنيسة
    قاللي عيد ميلاد مين ؟
    قلتله عيد ميلاد ربنا
    لقيته بينادى على مراته
    ياام السعد ياام السعد
    الضيف عازمنا على عيد ميلاد ربنا
    سمعتي بيقول إيه
    بيقول عيد ميلاد ربنا
    واخدة بالك انت
    ها ها ها ها
    وامتى بقا السبوع بتاعه
    قلتله ياعم رمضان انت ليه مش مصدق أى حاجة
    قاللي ومصدقش ليه مانتوا ممكن تعملوا أى حاجة
    قلتله ماهو انت لو فهمت الثالوث حتصدق
    بس مش وقته خالص بعدين بعدين
    قاللي إيه هو إللي بعدين بعدين ماتخليها فى حموتها
    قلتله بعدين لم تقبل الروح القدس علشان تفهم
    الواد تادرس قال لما تاكل البقدونس يا عم رمضان
    قلتله عمومآ خلينا فى الفطيرة دلوقت
    قاللي خلينا فى الفطيرة وياريت تخليها دورة واحدة مدام الشيح مش نافع
    قلتله ماشى جبت حبة الدقيق
    قاللي أهم فى القرطاس
    قلتله ولع المنئد وهات حبة البخور ويامسهل الحمل يحصل من دورة واحدة !!
    وفتحت القرطاس بتاع الدقيق كأنى بشوفه وحطيته فى جيبى وهو مفتوح
    الواد تادرس قال الحمل يعنى الرب ياعم رمضان عشان تبقى فاهم وما تظنش حاجة وحشة
    قلتله تعالى ياعم رمضان واقفل الباب علينا واقفل الشبابيك علشان نبتدى نحّضر
    قاللي خلاص حتحّضر ؟
    قلتله أيوه
    قاللي ربنا يجعل كلامنا خفيف عليهم
    ورحت حاطط البخورعلى النار الأول والآوضه زعببت من الدخان بتاع البخور والواحد بقا مش شايف صوابعه وجبت الصاجة إللي عليها الفطيرة
    وقبل ما أحطها على النار مديت إيدى بالراحة وحطتها فى جيبى إللي فيه حتة اللحمة وقلتله ياريت ياعم رمضان تحاول تشوف النورالبسيط ده جاى منين ؟
    قاللي فين النور ده ؟
    وفى لحظة ما كان بيبص هو والوله تادرس ويدوروا على النور إللي بقول عليه كنت حطيت حتة اللحمة فى وسط الفطيرة ورشيت عليها الدقيق
    قاللي هو الرب بتاعكم بيخاف من النور ومابيحضرش إلآ والدنيا ضلمة ؟
    الواد تادرس قال فى الكنيسة ياعم رمضان بتكون الكهربا جامدة جدآ
    أنا قلتله خلاص إفتح الشبابيك ياعم رمضان
    المهم ياولاد أول ماحطيت الفطيرة على النار وحتة اللحمة شمت النار ريحتها طلعت وبدأ يظهر قرص اللحمة وسط الفطيرة
    والواد تادرس راح موطى وحابب على إيدى
    وقال دى معجزة يابونا وعمرها ما حصلت فى الكنيسة إللي حدانا
    التلاميذ
    هه وبعدين
    عم رمضان لما لقى قرص اللحمة صغير وسط الفطيرة
    قاللي وماله كاشش فى نفسه كده !!
    يكونش خايف ؟
    وإيه إللي حواليه ده ؟
    قصده على بقية الفطيرة لأن قرص اللحمة كان فى نص الفطيرة وحواليه فراغ
    الواد المسحوب من لسانه تادرس قال
    ده لازم الجلد ياعم رمضان
    عم رمضان قال لأ وانت الصادق دى الفروة بتاعته
    قلتله كلام إيه ده ياعم رمضان
    قاللي انتوا مش بتقولوا الحمل
    انا ماردتش عليه وقلت أخليه يدوق الأول
    بس الوله الملعون تادرس مد إيده الأول وخد منى الحتة إللي كنت عاوز أناولها للراجل رمضان وأول ما داقها تادس راح موطى تانى وحابب على إيدى
    وقال معجزة تانية يابونا القربانة متبّلة
    طول عمرى وانا بتناول الخبزة فى الكنيسة وطعم الخبزة بيكون طعم الخبزالعادى
    النهاردة أول مرة فى حياتى الخبزة يكون طعمها طعم اللحمة وريحتها ريحة اللحمة وكمان متبّلة بالتوم والكمون
    فين بتوع الكنيسة إللي حدانا يجوا يشوفوا الشغل إللي على أصله
    يتبع بمشيئة الله

  3. #3
    الصورة الرمزية showman
    showman غير متواجد حالياً عضو مميز
    تاريخ التسجيل
    Jan 2007
    المشاركات
    573
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    14-10-2016
    على الساعة
    09:05 PM

    افتراضي

    أنا ياولاد ساعتها قلبى طب فى رجليا وقلت الواد تادرس حيروح يفضحنى فى الكنيسة عندهم ويمكن يبعتوا يسئلوا عن الحكاية دى
    وقلت الرب ينتقم منك ياخوخه علشان تبّلت حتة اللحمة من ورايا
    التلاميذ
    المهم عم رمضان عمل إيه ؟
    الأب مخادع
    انا قطعت حتة تانية وناولتها لعم رمضان وإيدى بترتعش من كلام الواد تادرس
    الراجل رمضان لما شاف إيدى وهى بترتعش قاللي
    ده الرب كله ولآ حتة منه
    قلتله لأ كله
    قاللي أومال الواد تادرس خد إيه ؟
    ولآ نقبه طلع على شونة
    قلتله بردو هوكمان خد الرب كله
    قاللي عجيبة دى
    يعنى هو خد الرب كله وانا كمان أخدت الرب كله
    وأم السعد كمان لسه حتاخد الرب كله
    وإللي باقى فى الفطيرة بردو الرب كله
    قلتله أيوه يا عم رمضان لأن الرب بيحل فى الفطيرة كلها بكامل إستدارتها
    قاللي يعنى إيه كامل إستارتها دى ؟
    قلتله إستدارتها يعنى كل الفطيرة
    قاللي إهيه معقول ياخواتى الكلام ده
    طيب لما الفطيرة بتخلص الرب هو كمان بيخلص
    قلتله ياعم رمضان اأنا مش عارف انت شاغل نفسك ليه كده
    الوله تادرس قال إنت مش واخد بالك ياعم رمضان فى الكنيسة بيكونوا 13 فطيرة مش واحدة بس
    عم رمضان قال معقول ياواد ياتادرس بتقعدوا تحضروا الرب فى كل فطيرة
    الواد تادرس قاله لأ ياعم رمضان إنت مش واخد بالك
    هما بيحضروا الرب فى فطيرة واحدة وبعدين يحكوها مع بقية الفطير
    عم رمضان قال كلام إيه ده ياولاد
    يعنى كل فطيرة يبقا فيها رب
    قلتله ياعم رمضان هو رب واحد بس وإحنا بننقله لبقية الحملان
    قاللي الحملان إللي هما الفطير
    قلتله أيوه إللي هما الفطير
    قاللي طيب وهو الرب ما يعرفش ينقل نفسه لبقية الفطير إلآ بالحك
    قلتله الموضوع أصله معقد شوية ومش حتفهمه بسهولة
    التلاميذ
    هه وبعدين
    الأب مخادع
    أنا قلتله مش تتناول القربانة بتاعتك يا عم رمضان
    قاللي لما أخد القربانة بتاعة أم السعد ولآ ملهاش نفس هى كمان ؟
    قلتله القربانة بتاعتها أهى
    قلتله كل بقى القربانة بتاعتك وقولي رأيك إيه
    قال ياخواتى نفسى مش مطوعانى أكل الرب
    الوله تادرس الله يلعنه قال
    كل ياعم رمضان أنا ياما أكلت
    ده انت لو تحسب كام رب انا أكلتهم لغاية دلوقت مش حتصدق مش أأقل من ألفين رب وزيادة
    عم رمضان قال للوله تادرس تاكل ألفين رب يا مفترى فى بطنك
    الوله الخايب تادرس قال
    يعنى بعقلك ياعم رمضان حيفضلوا قاعدين لغاية دلوقت جوه فى بطنى هو انا مش بادخل الحمام وبعمل زى الناس
    الراجل رمضان بص بصة تشفي ناحيتى وإبتسم بمكر وقال وهانواعليك ياوله تتخلى عنهم فى محل النجاسة
    الوله تادرس قال
    انا ما فكرتش فى الموضوع ده خالص
    تصدق ياعم رمضان أول مرة فى حياتى أستطعم جسد الرب وهو متبّل بالتوم والكمون وكمان ملحُه مظبوط بس متهيألي إنه كان داخل على حموضة
    الراجل المكار رمضان قال للوله تادرس وهو بيبص ناحيتى يمكن تكون الحتة إللي كان قاعد فيها مكتومة قبل مايجي ينزل فى الفطيرة لإنه مبقع مكانه
    أنا ياولاد بحركة لا إرادية بصيت على جيبي لقيته فعلآ مبقع جامد ومطرطش دقيق
    كمان الوله تادرس بص كمان على جيبى وفهم الملعوب
    وبعدين سمعت صوت واحد بينادى بره الدار
    الوله تادرس قال ده صوت الشيح حسن يا عم رمضان
    الراجل رمضان قال
    أصل انا شيعت ليه عشان يجي يقعد معانا
    قلتله ومين الشيخ حسن ده ياعم رمضان ؟
    قاللي ده راجل قارى شوية فى الدين بتاعكم ومطلع حبتين
    رد الواد تادرس وقال
    طيب ليه كده ياعم رمضان الستر حلو بردو
    الراجل رمضان قال أصل انا إتصلت بيه وقلتله تعالي عشان تحضر معانا وتشوف الرب وهو نازل فى الفطيرة
    قام قاللي وانت بردو تصدق الكلام ده ياشيخ رمضان
    فقلت أخليه يشوف بنفسه ولو إنه كفيف بس ممكن يحسس
    أنا قلتله عمومآ ياعم رمضان كان نفسى أأقعد معاك انت والشيخ حسن لولآ إنى مرتبط بميعاد ضرورى كنت ناسيه
    بس أوعدك إنى حاجي تانى وأأقعد معاكم ونتكلم براحتنا
    قاللي ماشى خد بقا الفطيرة بتاعتك معاك وخد كمان الحتة بتاعتى والحتة بتاعة ام السعد معاك
    وماصدقت خرجت ياولاد من عنده ولقيت الشيخ إللي اسمه حسن فى وشى وأحمد الرب إنه كان كفيف ومشافنيش
    وكلام عم رمضان زى المطرقة فى ودنى وهو بيقول عنه ده راجل قارى شوية فى الدين بتاعكم ومطّلع حبتين !!
    التلاميذ
    هيه هيه
    كبسة كبسة
    الأب مخادع
    ليه هو أنا حفوتهاله
    ميرى
    لأ ده انت غاوى بقا
    الأب مخادع
    عمومآ الوقت خدنا وأشوفكم بعدين بنعمة الرب
    سلام
    التلاميذ
    سلام يامخادع
    وأخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمين
    لا شريك له
    بإذن الله سأضع بعد ذلك درس واحد كل إسبوع

  4. #4
    تاريخ التسجيل
    Aug 2012
    المشاركات
    93
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    30-09-2012
    على الساعة
    03:35 AM

    افتراضي

    ليه درس واحد يا خي شومان خلهم درسين انا ادخل المنتدى ابحث عن درس الاحداستمتع واتعلم في نفس الوقت قصة تشد الانتباه وتجعلني اتخيل شكل التلاميذ مع الاب بتاعهم وشكرا لك قصه رائعه عجبتني
    نقره لتكبير أو تصغير الصورة ونقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة بحجمها الطبيعي

  5. #5
    تاريخ التسجيل
    Aug 2012
    المشاركات
    155
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    07-01-2013
    على الساعة
    03:40 PM

    افتراضي

    ﺑﺴﻢ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﻟﺮﺣﻤﻦ ﺍﻟﺮﺣﻴﻢ
    ﻭﺍﻟﺼﻼﺓ ﻭﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﻰ ﺍﺷﺮﻑ ﺍﻟﻤﺮﺳﻠﻴﻦ

    ﻳﻌﻨﻲ ﻫﻮ ﻛﻴﻒ ﺳﻴﻔﻬﻤﻪ ﻗﻀﻴﺔ ﺍﻟﺘﺜﻠﻴﺚ
    ﻭﺍﻟﺴﻼﻡ ﻋﻠﻴﻜﻢ
    نقره لتكبير أو تصغير الصورة ونقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة بحجمها الطبيعي

  6. #6
    الصورة الرمزية showman
    showman غير متواجد حالياً عضو مميز
    تاريخ التسجيل
    Jan 2007
    المشاركات
    573
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    14-10-2016
    على الساعة
    09:05 PM

    افتراضي

    اقتباس
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مسلمة حرة مشاهدة المشاركة
    ليه درس واحد يا خي شومان خلهم درسين انا ادخل المنتدى ابحث عن درس الاحداستمتع واتعلم في نفس الوقت قصة تشد الانتباه وتجعلني اتخيل شكل التلاميذ مع الاب بتاعهم وشكرا لك قصه رائعه عجبتني
    فليكن درسان اختى الفاضلة مسلمة حرة
    درس يوم الأحد ودرس يوم الخميس بمشيئة الله
    بالإضافة ليومية من يوميات عم رمضان ولتكن يوم الأثنين أو الثلاثاء بإذن الله
    المهم تكونى سعيدة ومستفيدة من الدروس
    شكراً لك على متابعتك

  7. #7
    الصورة الرمزية showman
    showman غير متواجد حالياً عضو مميز
    تاريخ التسجيل
    Jan 2007
    المشاركات
    573
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    14-10-2016
    على الساعة
    09:05 PM

    افتراضي

    اقتباس
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة djamel reghaia مشاهدة المشاركة
    بسم الله الرحمن الرحيم
    والصﻼة والسﻼم على اشرف المرسلين

    يعني هو كيف سيفهمه قضية التثليث
    والسﻼم عليكم
    بارك الله فيك أخى الفاضل djamel reghaia
    ربنا يهدى

  8. #8
    تاريخ التسجيل
    Aug 2012
    المشاركات
    93
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    30-09-2012
    على الساعة
    03:35 AM

    افتراضي

    اشكر عطائك الكريم وبارك الله فيك
    نقره لتكبير أو تصغير الصورة ونقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة بحجمها الطبيعي

  9. #9
    تاريخ التسجيل
    Jun 2011
    المشاركات
    180
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    21-11-2012
    على الساعة
    02:01 PM

    افتراضي

    اين ردى هنا سبحان الله كذا موضوع اجد ردودى ممسوحه لماذا

    على العموم الاخ شومان ومواضيعه تستحق التعب واعاده شكره والامتنان بالتقدير والاحترام جزاك الله خيرا


  10. #10
    الصورة الرمزية showman
    showman غير متواجد حالياً عضو مميز
    تاريخ التسجيل
    Jan 2007
    المشاركات
    573
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    14-10-2016
    على الساعة
    09:05 PM

    افتراضي

    اقتباس
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة *جنات عدن* مشاهدة المشاركة
    اين ردى هنا سبحان الله كذا موضوع اجد ردودى ممسوحه لماذا

    على العموم الاخ شومان ومواضيعه تستحق التعب واعاده شكره والامتنان بالتقدير والاحترام جزاك الله خيرا

    شكراًاختى الفاضلة على إهتمامك بمواضيعى ورأيك فيها وهو ما يشجعنى على مزيد من العطاء
    بارك الله فيك وممتن لمتابعتك الدائمة

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة

درس الأحد الملعـــوب

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

المواضيع المتشابهه

  1. درس الأحد كش ملك
    بواسطة showman في المنتدى منتدى نصرانيات
    مشاركات: 2
    آخر مشاركة: 08-01-2013, 05:47 PM
  2. درس الأحد أهل المحبـــة
    بواسطة showman في المنتدى منتدى نصرانيات
    مشاركات: 6
    آخر مشاركة: 15-12-2012, 12:45 PM
  3. درس الأحد من هو ؟؟؟؟
    بواسطة showman في المنتدى منتدى نصرانيات
    مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 13-09-2012, 06:01 PM
  4. درس الأحد (1) - (2)
    بواسطة showman في المنتدى منتدى نصرانيات
    مشاركات: 9
    آخر مشاركة: 20-12-2011, 10:26 AM
  5. درس الأحد ( 4 )
    بواسطة showman في المنتدى منتدى نصرانيات
    مشاركات: 4
    آخر مشاركة: 19-12-2011, 01:48 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

درس الأحد الملعـــوب

درس الأحد  الملعـــوب