التعليق على تساؤلات الضيفة محبة للناس

آخـــر الـــمـــشـــاركــــات

باحث يعلن اكتشاف عصرى داوود وسليمان عليهما السلام » آخر مشاركة: محب ابن عثيمين | == == | تسريبات من قلب الزريبة العربية » آخر مشاركة: نيو | == == | حقيقة الكائن قبل أن يكون ابراهيم عند يوحنا » آخر مشاركة: محب ابن عثيمين | == == | سحق شبهة فتر الوحى وتوفى ورقة » آخر مشاركة: محب ابن عثيمين | == == | قصتي مع الخلاص قصص يحكيها أصحابها [ متجدد بإذن الله ] » آخر مشاركة: الشهاب الثاقب. | == == | التجسد الإلهي فى البشر وتأليه البشر عادة وثنية عندكم يا نصارى » آخر مشاركة: الشهاب الثاقب. | == == | إبطال السبب الرئيسي للتجسد و الفداء عندكم يا نصارى من كتابكم » آخر مشاركة: Doctor X | == == | نعم قالوا إن الله ثالث ثلاثة و كفروا بقولهم هذا ( جديد ) » آخر مشاركة: الا حبيب الله محمد | == == | سحق شبهة أن الارض مخلوقة قبل السماء فى الاسلام » آخر مشاركة: محب ابن عثيمين | == == | هل الله عند المسيحيين في القرآن هو: المسيح أم المسيح وأمه أم ثالث ثلاثة أم الرهبان؟ » آخر مشاركة: islamforchristians | == == |

مـواقـع شـقــيـقـة
شبكة الفرقان الإسلامية شبكة سبيل الإسلام شبكة كلمة سواء الدعوية منتديات حراس العقيدة
البشارة الإسلامية منتديات طريق الإيمان منتدى التوحيد مكتبة المهتدون
موقع الشيخ احمد ديدات تليفزيون الحقيقة شبكة برسوميات شبكة المسيح كلمة الله
غرفة الحوار الإسلامي المسيحي مكافح الشبهات شبكة الحقيقة الإسلامية موقع بشارة المسيح
شبكة البهائية فى الميزان شبكة الأحمدية فى الميزان مركز براهين شبكة ضد الإلحاد

يرجى عدم تناول موضوعات سياسية حتى لا تتعرض العضوية للحظر

 

       

         

 

    

 

 

    

 

التعليق على تساؤلات الضيفة محبة للناس

صفحة 29 من 42 الأولىالأولى ... 14 19 28 29 30 39 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 281 إلى 290 من 418

الموضوع: التعليق على تساؤلات الضيفة محبة للناس

  1. #281
    الصورة الرمزية محبه الناس
    محبه الناس غير متواجد حالياً عضو جديد
    تاريخ التسجيل
    Jun 2011
    المشاركات
    307
    الدين
    المسيحية
    آخر نشاط
    15-10-2014
    على الساعة
    10:33 AM

    افتراضي

    اقتباس
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فبأى حديث بعده يؤمنون مشاهدة المشاركة
    كلام حضرتك
    و عندى سوئال ليه المسيح إبن مريم هو إلى تحديدا من كل الرسل هيجى؟؟ مش من البديهى بردو إن خاتم المرسلين هو إلى ينزل؟؟

    بديهى ايه سيدنا محمد خلاص مات يصحى تانى ليه وبعدين هو رسالته خلاص كملت بأكتمال رساله الاسلام انما المسيح لم يمت بعد ودا جزء من رسالته
    وياريت حضرتك تكملى معانا وترجعى تانى بعد شهر رمضان لان المنتدى يتوقف خلاص شهر رمضان ونرجو انك متنسيناش لاننا مش هننساكى وهنفضل ندعيلك فى شهر رمضان
    ما المسيح مات و قام و مش هيموت تانى خلاص!!
    و بعدين هى فى حاجه صعبه على الله؟ لو كان عايز رسول المسلمين هو إلى ينزل كان هيخليه هو إلى ينزل ما اروحنا كلها عنده! و رساله الله لا تتم ابدا لأن كلام الله لا يفنى ابدا وكما قيل إن لو كتب كلام الله مكنش هيكفى شجر العالم كله اقلام و بحر العالم كله حبر فى كتابه كلمه الله ...كله يفنى و كلمه الله لا تفنى و لا يوجد لها حدود!! و حضرتك بتقول رسالته كملت بكماله رساله المسلمين؟!
    و انا اقول رساله المسيح لم و لن تكمل ابدا لإن كلمه الله لا يوجد لهل حدود ولا نهايه!إلا يوم النهايه!!و هذا ما اجده فى الإنجيل حتى الان.

    ما علينا مش هو د موضوع نقاش.

    إن شاء الله إنى اكمل معاكو يبقى هكمل معاكو... لإنى أسئله كل يوم فى صلاتى و اقول له لو رغبتك يا رب إنى اكمل حديث خلينى اكمل و لو رغبتك إنى اتوقف إجعل فى كلامى هنى العوائق إلى تخلينى ابطل اكمل حديث. فأنا اضع دائما حياتى فى يد الله.
    و إلى هو عايزه و شايفه صح هو إلى هيتم...بس انا الصراحه عايزا اكمل....
    بس لتكن مشيئه الله.
    صدقنى انا مش هنساكم ابدا ابدامينفعش انساكم!!
    استاذى انا جزء من عائلتى مسلمين.. لإن بنات خالت والدتى تزوجو مسلمين و خلفو و الاولاد مسلمين و أحمد ربى إن والدى مش متعصب فا إحنى فى ترابط فى العائله رغم إختلاف الدين.. و نجلس مع بعض و نحب بعض و اصوم معهم فى رمضان بس هما مش بيصومو معايا فى صيامنا بس ممكن يصومو صيام العزراء... و اديه جى فى رمضان يعنى صيمين كلنا مع بعض إن شاء الله.
    و علشان كدا انا مينفعش انساكو لإن اصحابى و اقاربى و حبايبى و بلدى كلهم مسلمين.
    و لهذا السبب انا اصلى للمسلمين و للمسيحيين وللعالم كله اطلب من الله ان يحاسب على حسب الاعمال ففى النهايه كلنا نعبده....و انا متئكده إن هو عادل كل العدل و طيب كل الطيبه و مغفرته لا تفوق الوصف... ترأف بحالنا يا رب ترأف يا الله و تمجد يا قدير.

    اشكرك على دعائك و انا ادعى للكل و احاول ان ادعى بالإسم...يا الله إسمع دعائنا و تقبل صلاتنا و صيامنا.
    و كل سنا و حضرتك طيب و حضرتكم كلكم طيبين.... رمضان كريم

    هو انا كنت عايزا سوئال اصلى مش عايزا اتوقف عن القرائه فى شهر رمضان و اصحابى قالو لى مش اى سايت تفتحى يبقى فيه الكلام الصح... ممكن حضرتك تشوف اللينك ده و تقول ليا لو تمام واكمل قرائه القرئان و التفسير منه؟؟
    http://www.islamway.com/?iw_s=Quran&...&chapter_id=18

  2. #282
    الصورة الرمزية محبه الناس
    محبه الناس غير متواجد حالياً عضو جديد
    تاريخ التسجيل
    Jun 2011
    المشاركات
    307
    الدين
    المسيحية
    آخر نشاط
    15-10-2014
    على الساعة
    10:33 AM

    افتراضي

    اقتباس
    [=مناصر الإسلام;507087]الأستاذة الفاضلة / محبة الناس .

    المشاركة التى ضايقت حضرتك كثيراً منى ، و هى المشاركة التى أشرت لحضرتك أن كل ردودك على كانت خلفيتها هذه المشاركة (أنا عارف الإجابة بس مدكن) فأنا لم أقصد بها تفخيم و لا تيه أو عجب بنفسى ، كل ما فى الأمر أنى أحب المزاح و أكثر منه بعض الشىء ، و فى نفس الوقت أردت توجيه رسالة إلى غير المسلمين من متابعى المنتدى كما قلت لكِ .و حضرتك تعلمين أن عادةً ما يُكثِر الطلاب من إستخدام هذه الكلمة دعابة بينهم و هى شهيرة فى أوساطهم ، و أنا لازلت من هذا الوسط :)]


    استاذ مناصر مش عارفا ليه كل شويه بكتب استاذ محمد و امسحها ...هو هضرتك إسمك محمد؟؟ ما علينا ...
    ياريت لو تعملو غرفه الحوار محصنه من دخول اى زوار او اى شخص غير مسلم علشان تبقى ردودكم لى و ليس ليلى غير المسلمين الاخرين... بس ما علينا دى هتبقى انانيه منى انا...ممكن ما يكتب هنى يبقى له فائده فى تقريب اى شخص -ل-الله اكثر...

    اقتباس
    يُكثِر الطلاب من إستخدام هذه الكلمة دعابة بينهم و هى شهيرة فى أوساطهم ، [U]و أنا لازلت من هذا الوسط
    ماشى يا استاذ مناصر هفوتها دى.. هضرتك بتغزنى بسنك الشاب...و كائنى عجوزه و كركوبه خلاص .. احبطونى.... بمزح ..هذا مجرد مزاح لإن حضرتك مش اول واحد يقول ليا الكلمه دى.. و لإنى زى كل الستات لما هوصل لسن ال30 هتوقف و حتى لو وصل سنى 60 هقول دا انا 30 بس دى اصار الشمس :-)

    اقتباس
    بناءًا على الأسطر القليلة السابقة أود التعليق على جملة واحدة فى كل مشاركتك :-
    و هى الجملة المظللة بالأحمر .
    أنا لا أحب أن أقرأ من أمثال هذه الجملة تُقال فى حقى سواء من مسلم أو من غير مسلم ، لو قُلت لكِ أن هذه الجملة و أمثالها إن قيلت لى فإنها تخنق صدرى بالبكاء لما صدقتيننى ، فأنا لا أحب أن أراها مطلقاً فى حقى ، و من يقلها لى حتى و إن كان نصرانى أقل عنه : (جهل عنى أكثر مما علم)
    يقول الله تعالى : {نَرْفَعُ دَرَجَاتٍ مَنْ نَشَاءُ وَفَوْقَ كُلِّ ذِي عِلْمٍ عَلِيمٌ} يوسف 76
    لن أقل لكِ أنه مهما كان لى من علم فهناك من هو أعلم منى بواقع الآية ، بل لا يُمكن أن أقل عن نفسى ذى علم من الأساس حتى أقول أن هناك من هو أعلم منى .
    استاذ مناصر انا اسفا لما سببته لك من شعور بسبب كلماتى.... و انا اشعر بنفس هذا الشعور عندما اشعر إنى تسببت فى مضايقت حد حتى لو كان الحد ده هو إلى بداء بمضايقتى ..انا من عادتى إنى بتحمل و بغضب من نفسى جدا عندما لا استطيع السيطره.... اسفا بجد.


    موضوع الإبتسامات من هذه النوعية () فأنا أضعها فقط للتنبيه على الجملة التى أُشير إليها ، أما إبتسامة المتثائب فهى كانت إستعجال للرد فقط .

    اقتباس
    أما هذه فقد وضعتها بعد كلمة (مدكن) بإعتبارها مزحة و ليس بإعتبارها سخرية ، لكنى بالفعل إستخدمت هذه الإبتسامة للسخرية فى مشاركتك الأخيرة ، لأنى أعلم نصرانى بالاسم هو من يرد على هذه النبوءة بهذه الردود ، و يعتبر النصارى أن هذه أقوى ردود لديهم ، فكنت أقصده ظناً منى أنكِ أتيت بالرد منه .
    أما موضوع إتهامك بالكذب من البداية ، فأنا قلت (فلظنى) و وضعت تحتها خط ، و لم أقل لإعتقادى (أى إيمانى الراسخ) ، فهو كان ظن فقط ، يُصيب أو يُخطىء .
    استاذ مناصر انا بقول لحضرتك(انا عارفا إن الزمن ده مبقاش فى ناس عدله كتير.. و اعلم إن الناس مبقتش تصدق بعض من كم الكذب الموجود.) انا لم اكذب فى اى كلمه قلتها لحضرتك..و كان نفسى احلف بس حضرتك عارف حكم الإنجيل على الحلفان.

    متى 5 :33

    ايضا سمعتم انه قيل للقدماء لا تحنث بل اوف للرب اقسامك. 34 واما انا فاقول لكم لا تحلفوا البتة.لا بالسماء لانها كرسي الله. 35 ولا بالارض لانها موطئ قدميه.ولا باورشليم لانها مدينة الملك العظيم. 36 ولا تحلف براسك لانك لا تقدر ان تجعل شعرة واحدة بيضاء او سوداء. 37 بل ليكن كلامكم نعم نعم لا لا.وما زاد على ذلك فهو من الشرير.

    و لهذا السبب انا لا احلف بس ادعو امامك و اطلب منك الدعاء أن يجذينى الله شر المجازاه و يعاقبنى شر العقاب لو كنت كذبت على حضرتك..
    فانا صدقنى انا لم اتكلم مع احد و لم اخبر احد إنى اصلن اتكلم فى منتدى إسلامى.. و لا ارجع فى إجاباتى لأى كتاب تفسير ولا شرح ولا لأى منتدى مسيحى اخر... و حتى لا اكون بكذب انا الايام إلى فاتت بس كنت بدور على إن كان الارنب يكتر ولا لاء و كتبت فى جوجل :هل الارنب يكتر ؟ و ظهرت إجابات كثيره و قرات كثيرا و بعدين لقين نفسى فى غرفه منتدى مسيحى مش فاكرا كمان إسمها إه.. و كان هناك الإجابه إلى إقتنعت بيها و نقلتها ليكم..و لم اسجل نفسى فيه و لم انظر على إى حوار هناك.
    و غير كدا انا لم احضر دروس كتاب طول حياتى إلا 5 او 7 مرات فقت (حد زاكرتى)
    و لم اقراء كتب تفسير غير سفر روئيا يوحنا(و كان هذا مش كتاب كان على يوتيوب شرح بالصور لمده ساعه... و الايام الماضيه وجت كتاب صغير تفسير سفر حبقوق فقريته.. و لم اقراء هذا السفر من الكتاب نفسه لسا .
    فصدقنى كل إجاباتى منى انا بدون إستعانه بأى حد غير الله و الكتاب المقدس إلى فى يدى...



    اقتباس
    كل ما أرجوه منكِ التفكير فى كلام جوش مكدويل فى (برهان يتطلب قرار) المشاركة السابقة لى .
    حاضر يا استاذ مناصر انا هنتهذ فرصه رمضان و هرجع لكل الاسئله إلى لم اجد لها إجابات و الاشياء إلى حضرتكم كلكم بعتوها ليا علشان اقراها بتمعن.
    اقتباس
    نسخة الملك جيمس :- ترجمة إنجليزية للكتاب المقدس (تسمى النسخة المنقحة)[/

    اشكر حضرتك على الإجابه و الإهتمام...

    و ارجع واشكر حضرتك تانى على إهتمامك اصلن إن حضرتك ترض و توضح ليا مقصدك من الوجوه و كل الذى فات ده...
    و اتئسف تانى لو كان ورد منى كلمه او طريقه او إسلوب دايق حضرتك... فهذا بدون ما اقصد.. و اسفا ..
    و كل سنى و حضرتك طيب رمضان كريم صيام مقبول من الله إن شاء الله.

  3. #283
    الصورة الرمزية محبه الناس
    محبه الناس غير متواجد حالياً عضو جديد
    تاريخ التسجيل
    Jun 2011
    المشاركات
    307
    الدين
    المسيحية
    آخر نشاط
    15-10-2014
    على الساعة
    10:33 AM

    افتراضي

    اقتباس
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سلام على ياسين مشاهدة المشاركة
    رفقا بالضيفة ايها الاحباب
    فوالله تحاورت مع شاب مصري
    ولما كتبت لة عدد من ترجمة الفانديك
    قال ممكن اعرف اية الفانديك دة
    وحتى عندنا المسلمين يوجد في شبابنا كم هائل من الجهل بالدين
    فرفقا بالضيفة الى الان لم نر منها الا كل الادب
    اشكرك أستاذ سلام على دعوتك بالترقف بحالى......و انا كمان اقر إنى لم ارى منكم إلا كل الإهتمام و الادب والتفهم لشخصيتى مع بعض الإستثنائان ..بس بردو حدثت الإستثنائان دى منى انا كمان و فى النهايه بنفهم بعض صح و نحترم بعض...
    بس انا عايزا اسئل حضرتك سوئال.... هو انا خجلانه من السوئال اوى بس عندى فضول اعرف الإجابه :
    ممكن انا كمان اعرف إيه ترجمه الفانديك ده؟؟
    اشكرك استاذ سلام تانى على كل شيء
    كل سنى و حضرتك طيب و رمضان كريم.

  4. #284
    الصورة الرمزية محبه الناس
    محبه الناس غير متواجد حالياً عضو جديد
    تاريخ التسجيل
    Jun 2011
    المشاركات
    307
    الدين
    المسيحية
    آخر نشاط
    15-10-2014
    على الساعة
    10:33 AM

    افتراضي

    اقتباس
    [=أسد هادئ;507081]يا أستاذة محبة الناس حضرتك برضه لسة مفهمتيش قصدي..
    احنا عايزين نبدأ من الصفر
    يعني ايه نبدأ من الصفر ؟؟
    يعني لازم نفترض اننا ..
    أصلا منعرفش حاجة اسمها مسيح دجال..
    يعني احنا أصلا منعرفش إسلام
    يعني احنا أصلا منعرفش مسيحية
    يعني احنا أصلا منعرفش ايه الفرق بين القرآن وغيره
    مينفعش نقول هنبدأ من الصفر ونتكلم عن حاجة غيبية زي المسيح الدجال .. طيب ما المسيح الدجال ده عرفناه منين ؟؟ من الأحاديث و من الكتاب المقدس .. يعني كده مبدأناش من الصفر أصلا !! .. احنا عند الصفر يعني المفروض ولا نصدق الكتاب المقدس ولا الإسلام .. لازم نبدأ من الأول خالص نشوف أصلا مين فيهم جدير بالتصديق أو مين فيهم وحي .. من الصفر.
    طيب احاول ابدا مع حضرتك من الصفر و امسح كل شيىء.

    اقتباس
    فمفيش أي منطق في الكلام عن المسيح الدجال أصلا لأن مصدر معلوماتنا عنه هي الكتاب المقدس و الوحي الإسلامي اللي احنا أصلا في منطقة الصفر المفروض ميفرقوش عندنا عن أي كتب أخرى خالص .. هي دي الموضوعية ، صح ولا أنا غلطان ؟؟
    لا حضرتك مش غلطان حضرتك صح لو مش هنرجع لأى كتاب يبقى كدا هو الصفر.

    اقتباس
    عشان كده مش هتناقش في كلام حضرتك اللي فوق رغم ان فيه أخطاء لا أتفق مع رأي حضرتك فيها ، لكنها مش موضوعنا.
    خلاص ماشى حضرتك نتكلم فيه بعدين



    اقتباس
    جمييل جداً .. يعني أنا لما آجي أستقي معلومات من الأحاديث يبقى أنا كده بتكلم على أساس اني مولود على هذا الدين وأتبع هذا الكتاب و ده مش مبدأ حيادي. .. واحنا كده مش في نقطة الصفر
    وبالمقابل حضرتك لما تتكلمي من الكتاب المقدس برضه مش مبدأ حيادي ، وهنكون برضه مش في نقطة الصفر ..
    لكن احنا عايزين نكون في نقطة الصفر
    صح حضرتك عندك حق

    اقتباس
    أقول لحضرتك حاجة ؟؟
    عايزين نفترض أن أنا و حضرتك من اللادينيين مؤقتاً
    اللادينيون دول ناس بتؤمن بوجود إله خالق للكون والبشر لكنها لا تؤمن بدين معين ولا بكتاب معين .. وهي دي نقطة الصفر اللي أنا عايز نبدأ منها .. ممكن ؟
    ممكن طبعا حضرتك... بس انا خايفا تبقا دى هى نهايتى!!!
    بس ممكن نبداء من هذه النقطه.




    اقتباس
    جميل جداً جداً .. دي كده نقطة الصفر إلى حد كبير.. لكن الطريق الأصح .. هو اننا بدل ما نفترض افتراضات نشوف فين الدين اللي بيحققها . .. نشوف إثبات فين الوحي .. نشوف الأول فين كلام الله الحقيقي بإثبات نبوة قائلة من عدمها وفق معايير موضوعية من الصفر ..
    استاذ اسد هادىء ما هو بردو إثبات النبوه دى مش معجزه ؟! يعنى إلى هيصلى للسماء فتمطر و الارض تنبت هيكون صعب عليه يقول نبوه محدده؟؟؟ إلى يموت حد و يقومه من الموت هيكون صعب عليه يقول نبوه... إلى يبعت شيطان ياتى فى شكل الاب و الام هيكون صعب عليه يقول نبوه؟؟
    حضرتك إسئل عبده الشيطان بيعبدو الشيطان ليه؟ هيقولو لحضرتك إنه يقول لهم كل شيء و يساعدهم على تحقيق المكاسب المديه و الشخصيه و يقول لهم ما سوف يتم و و و و و


    اقتباس
    مثلا .. الزواج شهوة _ أو بصورة أدق فيه جانب من الشهوة لكنه ليس أبدا الجانب الوحيد.
    ايوا حضرتك ده لو متجوز واحده فقط...بس لما تتجوز 4 و كمان تتمتع بملك اليمين تبقى دى هى التمتع بالشهوه الجسديه بعينها!! لإنه كمان لم يعطى عدد لملكات اليمين.


    اقتباس
    المسيحية الناس يتزوجون إلا أن هناك مترهبنون لا يتزوجون
    تمام حضرتك و دول إلى بيكونو وصلو لدرجا كبيره من حب الله إلى بتكفيهم لإشباع كل رغباتهم الجسديه... فبينسو كل حاجه و لا يرو غير حب الله امامهم....
    و لا انكر إن طبعا بيتم محاربتهم من الشيطان و فيه منهم ممكن يصقت و يغلط و يستسلم للشيطان و ده علشان هما فى الاول و الاخر بشر.. بس الكم الاكبر بيتمسك بئيمانه و بيسبت فى محبه الله...
    و ده موجود بردو فى الشيوخ بس إن أخطاء كما قال بعض الاساتذه إن الدين يقوم على التصطر على الاخطاء..بس انا متئكده علشان إحنى بشر و محدش معصوم من الخطاء و الله يعلم ما يتم فى الخفاء.


    اقتباس
    عندك مثلا طائفة يهودية كانت لا تتزوج إطلاقا
    فهل نتبع هذه الطائفة اليهودية لأنها أقل في الشهوات ؟؟
    معلش يعني لكن ده كلام غير مقنع بالمرة

    طبعا مش مقنع و طبعا لا نتبع هذا فقد خلق الله ادم و خلق له حواء لو كان غرض الله عدم الزواج مكنش خلق حواء اصلن..كان خلى ادم يعيش يعبد وحده و خلاص و كان كما خلقه من طين او طراب يخلق كل الرجال كدا و خلاص..

    اقتباس
    لأن المرجع الأول والمرجع الوحيد
    اقتباس
    اللي نعرف نرضي الله بيه على أكمل ما نستطيع هو فقط .. فقط.. كلامه و كلام رسله الذين أثبتنا ( انطلاقا من نقطة الصفر) أنهم رسله..
    مش مجرد اننا نفترض ان المطلوب يكون مفيش شهوات لأنها بتشغلنا عن العبادة ..
    طيب إذا كان الله أصلا مطلبش كده ؟؟ نقوله لأ احنا أعلم باللي هيرضيك منك ؟ (أستغفر الله )...
    الأسلوب ده في الانطلاق نحو الحق محتاج تعديل لأننا مش أعلم بالله من إرادته..
    تمام يا استاذى انا اتفق معاك فى هذا الكلام ..لإن إحنى مش اعلم من الله !

    اقتباس
    لكنه مع ذلك نقدر نقول انه أسلوب من نقطة الصفر .
    طيب الحمد لله

    اقتباس
    سألت حضرتك هل النبي لازم يكون محترم ..
    حضرتك أجبتي
    كلام جميل جداً و متفق معاه تماماً
    الحمد لله إن فى أتفاق
    اقتباس
    اقتباس
    طيب يعني لو النبي (المفترض) أخلاقه سيئة جداً لدرجة اننا مثلا دلوقتي في العصر ده ، غالبية الناس اللي عايشين معانا في بلدنا هنا مهما وصل فجورهم مش بيوصلوا للدرجة دي .. ده ينفع يكون نبي ؟؟
    ينفع يكون نبي أنا المفترض أأتمنه على كلام الله .. و هو يخوني في زوجتي مثلا ؟؟
    هل ده شخص مؤتمن ؟ وهل دي صفة لنبي ؟؟
    لا طبعا يا استاذى مينفعش يبقى نبى و يخونك فلى زوجتك ولا ينفع الزوجه تبقى إنسانه محطرمه اصلن إلى تفرت فى نفسها و تخون زوجها! فهذا فعل بشع من الطرفين!

    اقتباس
    يعني لو حضرتك نظرتي لمجتمعك المحيط .. هل شفتي مثلا شخص زنى بامرأة صديقه و قتل صديقه هذا .. لو شفتي شخص بالأخلاق الدنيئة دي .. هل لو جه يكلم حضرتك و يذكرك بالله أو يدعوك للأخلاق مثلا هل هتحسي انه أهل للكلام ده ؟؟ هل هتقبلي منه النصايح ؟؟
    لا طبعا مش هقبل منه النصيحه بس لو جه و دموعه تغمره و هو ندمان على كل ما فعله و قال لى انا فعلت و فعلت و فعلت و لكن لما فعلت كل ده مكنتش اعرف الله و لكنى الان اعرف الله و اخافه و ابكى على كل شيىء عملته غلط و ادعوكى ان تسلكى الطريق الصح حتى لا تكون نهايتك مثل نهايتى... و ارى إن افعاله كلها تحسنت... ممكن اسمع منه و استفيد من تجربته!


    اقتباس
    خصوصا ان الفعلة الشنيعة دي مش فعلة طبيعية خالص و الناس أصلا مش بتعملها .. لو واحد عنده ذرة احترام مش بيعملها .. ما بالنا بواحد داعية مثلا..
    طبعا عندك حق هيبقا صعب إنه يبقى داعيه لاذم تكون اخلاقه حميده على الاقل من يوم ما يقبل الله و يوئمن بكلامه فلا انسى إن سيدنا موسى قتل قبل ان يقبل كلمه الله فهو كان قاتل و هرب من حكم فرعون لإنه قتل جندى او حارس مصرى! و كان هذا قبل قبوله كلمه الله او قبل ان يكلمه الله!


    اقتباس
    منتظر تعقيب حضرتك..
    و هو ده كان تعقيبى و انتظر ان نبداء من النقطه إلى حضرتك قلت عليها إلى هى الصفر--- و كلئنى اعبد الله و ائمن بإنه خلق الكون لاكن لم تصل لى اى كتب من كتبه!



    اقتباس
    برضه أتحفظ على الكلام ده ولا أتفق مع كثير منه .. لكن ده بعيد عن نقطة الصفر .. المفروض في نقطة الصفر اننا منعرفش أصلا شخص اسمه المسيح أو نعرف بنزوله ، ولا لينا علاقة بالفرق بين المسيح في الإسلام والمسيحية لأننا ((في نقطة الصفر)) لسة منعرفش فين الكلام الصح من الغلط ، فبالتالي هحتفظ باعتراضي لنفسي حالياً عشان نركز في نقطة معينة ، ونكمل الموضوع ده بعدين إن شاء الله.
    تمام حضرتك نكمله بعدين إن شاء الله.

    بالتوفيق إن شاء الله[/QUOTE]
    الله الموفق ...و إن لم تتمكن فى البدايه قبل رمضان... فإن شاء الله نكمل بعد رمضان.
    و كل سنى و حضرتك طيب رمضان كريم...

    اشكرك على إسلوبك و هدوئك و ادبك.

  5. #285
    الصورة الرمزية kholio5
    kholio5 غير متواجد حالياً قادمون يا فلسطين صبرا
    تاريخ التسجيل
    Apr 2006
    المشاركات
    4,740
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    26-11-2016
    على الساعة
    06:52 PM

  6. #286
    الصورة الرمزية Angel Sky
    Angel Sky غير متواجد حالياً عضو
    تاريخ التسجيل
    Jan 2011
    المشاركات
    68
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    10-06-2015
    على الساعة
    08:09 PM

    افتراضي

    سلام عليكم مبارك عليكم شهر

    بسم الله الرحمن الرحيم

    { وَقَوْلِهِمْ إِنَّا قَتَلْنَا الْمَسِيحَ عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ رَسُولَ اللّهِ وَمَا قَتَلُوهُ وَمَا صَلَبُوهُ وَلَـكِن شُبِّهَ لَهُمْ وَإِنَّ الَّذِينَ اخْتَلَفُواْ فِيهِ لَفِي شَكٍّ مِّنْهُ مَا لَهُم بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِلاَّ اتِّبَاعَ الظَّنِّ وَمَا قَتَلُوهُ يَقِينًا }

    اقتباس
    ما المسيح مات و قام و مش هيموت تانى خلاص!!
    اورد منك ان تثبت هذه النبوءة
    12: 40 لانه كما كان يونان في بطن الحوت ثلاثة ايام و ثلاث ليال هكذا يكون ابن الانسان في قلب الارض ثلاثة ايام و ثلاث ليال

    وهذا يوضح أنه يجب أن يكون الجسد داخل القبر ثلاث أيام وثلاث ليالي ... وليس ثلاث أيام فقط
    الحساب يبدأ لحظة دخول الجسد الى قبر لانه
    12: 40 لأنه كما كان يونان في بطن الحوت ثلاثة أيام و ثلاث ليال هكذا يكون ابن الإنسان في قلب الأرض ثلاثة أيام و ثلاث ليال
    فالجسد دخل القبر ليلة السبت أي بعد الساعة التاسعة مساء يوم الجمعة

    ليلة السبت وهي أول ليلة + يوم السبت.. أول يوم = ليلة ويوم
    ليلة الأحد وهي ثاني ليلة + يوم الأحد.. ثاني يوم = الليلة الثانية واليوم الثاني
    ليلة الأحد وهي الليلة الثالثة + يوم الاثنين .. ثالث يوم = الليلة الثالثة واليوم الثالث

    إذن لو كانت الأحداث حدثت مع فجر يوم الاثنين لكانت النبوءة صحيحة .... ولكن الحدث كان فجر يوم الأحد كما جاء بإنجيل متى
    28: 1 و بعد السبت عند فجر اول الاسبوع جاءت مريم المجدلية و مريم الاخرى لتنظرا القبر

    إذن هم ليلتان ويومان فقط [/COLOR]

    و ان لم يكن المسيح قد قام فباطل ايمانكم انتم بعد في خطاياك


    12: 40 لانه كما كان يونان في بطن الحوت ثلاثة ايام و ثلاث ليال هكذا يكون ابن الانسان في قلب الارض ثلاثة ايام و ثلاث ليال

    يونان عندما كان داخل بطن الحوت كان حياً ، وليس ميتاً كما تؤمن بأن المصلوب كان ميت ومدفون بالقبر

    عجبا اله يموت ونبى من انباء يبقى حيا !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    نقره لتكبير أو تصغير الصورة ونقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة بحجمها الطبيعي


    أشهد أن لا إلـہ إلاَّ اللـَّـہ وأشهد أن مُـכـمَّــدْ رَسُــولُ اللـَّـہ

  7. #287
    الصورة الرمزية سلام من فلسطين
    سلام من فلسطين غير متواجد حالياً فداك نفسي يا رسول الله
    تاريخ التسجيل
    May 2009
    المشاركات
    2,431
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    11-06-2017
    على الساعة
    10:23 PM

    افتراضي

    اقتباس
    بس انا عايزا اسئل حضرتك سوئال.... هو انا خجلانه من السوئال اوى بس عندى فضول اعرف الإجابه :
    ممكن انا كمان اعرف إيه ترجمه الفانديك ده؟؟
    اشكرك استاذ سلام تانى على كل شيء
    من المعروف ان الكتاب المقدس في الاصل كان باللغة السريانية
    ثم ترجم الى عدة لغات
    ومن ضمن تلكم الترجمات ترجمة اسمها الفانديك
    وهي خاصة بالبروتستانت
    هي نسخة من انتاج البروتستانت
    وهي لاتحتوي علي الاسفار المزورة (ابو كريفا) التي يؤمن بها الارثذوكس
    يوجد 14 عشر سفرا لا يومن بها البروتستانت
    ومع ذلك فالارذوذوكس يعتمدون على ترجمة الفانديك
    وخصوصا في مصر
    الاسفار التي لا يومن بها البروتستانت هي
    - سفر طوبيا
    سفر يهوديت
    سفر أستير
    سفر الحكمة
    يشوع بن سراخ
    سفر نبوة باروخ
    تتِمة سفر دانيال
    سفر المكابيين الأول
    سفر المكابيين الثاني
    المزمور

    والسوال الذي يطرح نفسة

    كييييييييييييييف للطائفة الارثوذكسية أن تعتمد على ترجمة مخالفة لعقيدتها ؟

    لا الة الا الله محمد رسول الله
    محمد صل الله علية وسلم

  8. #288
    الصورة الرمزية محبه الناس
    محبه الناس غير متواجد حالياً عضو جديد
    تاريخ التسجيل
    Jun 2011
    المشاركات
    307
    الدين
    المسيحية
    آخر نشاط
    15-10-2014
    على الساعة
    10:33 AM

    افتراضي

    [COLOR="SeaGreen"]اشكرك أستاذ سلام على إهتمامك و إجابتك لى.[/COLOR]و كل سنه و حضرتك طيب عيد سعيد.

    اقتباس
    هي نسخة من انتاج البروتستانت
    هو اريد بس المعاتبه هضرتك بتتكلم كإنك تتكلم على فيلم من إنتاج شركه إنتاج معينه...بس ما علينا.. انا فاهما حضرتك تقصد إه.

    اقتباس
    وهي لاتحتوي علي الاسفار المزورة (ابو كريفا) التي يؤمن بها الارثذوكس
    مش عارفا انا دورت على سفر فى كتابى إسمه ابو كريفا و لم اجد و على ما اعتقد كتابى شرياه من مصر من مكتبه كنيسه العزراء الزيتون يعنى تبع الاقباط الاورثوزوكس بس مش فيه ابو كريفا ده. ومن اقر إنه مزور؟؟

    اقتباس
    يوجد 14 عشر سفرا لا يومن بها البروتستانت
    ومع ذلك فالارذوذوكس يعتمدون على ترجمة الفانديك
    وخصوصا في مصر
    اكيد يا استاذ سلام يعتمدون على ترجمه العهد الجديد دا غير كل الاسفار الاخرى المتفق عليها فى العهد القديم.... اكيد مش هيعتمدو على الجزء إلى مش معترف بيه البروتستانت و إلى اكيد مش موجود عندهم. بس من سمات الإنجيل إنك هتلاقى الكلام معاد و مزاد بدل المره ألف.


    اقتباس
    الاسفار التي لا يومن بها البروتستانت هي
    - سفر طوبيا
    سفر يهوديت
    سفر أستير
    سفر الحكمة
    يشوع بن سراخ
    سفر نبوة باروخ
    تتِمة سفر دانيال
    سفر المكابيين الأول
    سفر المكابيين الثاني
    المزمور
    الغريب يا استاذ سلام إن الكتاب إلى ماعايا مفيهوش معظم الاسفار دى!! هى دى حضرتك جايبها منين هو عندى:
    فى المزمور
    سفر دانيال
    سفر استير
    سفر يشوع
    بس كل الباقى مش موجود...بس كل ده العهد القديم هو انا عمتا كنت عمرى ما إهتميت بالعهد القديم علشان عارفا قوانين العهد الجديد مختلفه تماما..بس غلط طبعا لازم العهد القديم و العهد الجديد علشان نفهم و نعرف مدى الرحمه إلى رحمهالنا الله بإرساله السيد المسيح. دا غير كل النبوئات إلى قيلت على السيد المسيح و على الصلب ...علشان كدا انا بدئت اقرا فيه.

    هو علشان ابقا صريحه اول مقريت القرأن قولت إزاى يعنى ربنا بالاسوا دى و إزاى و إزاى امال فين الرحمه و فين و فين دا لايمكن يكون كلام الله ابدا ابدا على جستى.. بس بدأت اقرا فى التوراه او العهد القديم و جتلى صضمه عصبيه و قولت يبقى القرأن رحيم على كدا!!
    انا بقيت عامله زى إلى اخد شوك كهربه و شعرو وقف و مخو وقف و مش عارف يفكر خلاص...
    و إلى انا شايفاه إن التوراه شبيه بالقرأن بس ممكن القرأن ارحم .
    و الإنجيل غير كدا خالص فيه قمه الرحمه و قمه المحبه و قمه الإتكال على الله و قمه فى محاوله إمتصاص مشاعر الغضب و الاخز بالسأئر و علشان كدا قال:
    أنتم ملح الارض..
    و هو ده الله إلى انا طول عمرى عارفاه ...
    و مش عارفا انا قريت الكلام ده فين بس على ما اعتقد فى تفسير سوره من سور القرأن:
    كان قايل لا تستغرب إن الله خالق قوم يتعارك مع قوم...او بهذا المعنى... و اعتقد إنى بدأت ارى من هما القومين إلى حسب قوانين كتابهم هيتعاركو مع بعض او تعاركو و بيتعاركو و هيتعاركو.
    ممكن طبعا يكون كل ده هلاوس و تخاريف.

    انا تعبت اوى خلاص تعبت اوى بجد...يا ناس إحنا لاذم نحب بعض كلنا و نصلى لربنا يرحمنا كلنا.. ما اصل انا مش قادرا اصدق ..لو انا مسيحيه و مقطنعه بدينى 100ْX100 طيب و انا بتفرج على التلفزيون شوفت برنامج إصتضاف هانى شاكر و كانو بيتكلمو على بنتو الله يرحمها إذاى وحده طيبه زى دى و موءمنا زى دى و كل افعالها خير تخش النار و هو بردو إنسان موءمن بالله و طيب و صالح إزاى يعنى دا غير أصحابى و قريبى! انا عمرى ما هصدق إن الله ظالم ابدا ابدا ابدا لايمكن!!.
    و الكلام ده من ناحيه القرأن بردو لو انا مسلمه بردو عندى كذا مثل بشرمسيحى موئمن بتمنى يبقا عندى ربع إمنهم و افعالهم الصالحه إزاى علشان مسيحيين هيخوشو النار إذاى يا ناس دا الله رحيم علينا اكتر من نفسنا...
    و احمد الله إنى بدأت الاقى ايات فى الإنجيل توئكد كلامى . يئما انا إلى خلاص ضربت و مخى مش قادر يستوعب الدنيا دى... و بدأت الاقى فى الإنجيل الكلام عن الامه الإسلاميه واضح جدا جدا... بس مش عارفا بقا اصلى زى ما قولت مش بعتمد على تفسيرات انا إلى بقرا لوحدى و بصلى...مش عارفا خلاص انا تعبانه بجد...يا رب رحمتك رحمتك يا رب لينا كلنا..


    اقتباس
    والسوال الذي يطرح نفسة

    كييييييييييييييف للطائفة الارثوذكسية أن تعتمد على ترجمة مخالفة لعقيدتها ؟
    أستاذ سلام هذه الترجمه ليست مخالفه لعقيده الارثوذكس الموجود مطابق .. و بما إن البروتستانت حزفو اشياء فأكيد لا يعتمد احد على شيء محزوف او غير موجود! لاكن الموجود كله مطابق.
    و لا ارى اى مشكله فى الإعتماد عليه!

  9. #289
    الصورة الرمزية محبه الناس
    محبه الناس غير متواجد حالياً عضو جديد
    تاريخ التسجيل
    Jun 2011
    المشاركات
    307
    الدين
    المسيحية
    آخر نشاط
    15-10-2014
    على الساعة
    10:33 AM

    افتراضي

    اقتباس
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kholio5 مشاهدة المشاركة

    أستاذ خوليو حضرتك واضع وجه مستعجب؟؟
    هل لى ان اسئل ما هو الشيء الذى تتعجب منه؟؟
    أو ما الذى فى كلامى جعل حضرتك تتعجب؟

  10. #290
    الصورة الرمزية محبه الناس
    محبه الناس غير متواجد حالياً عضو جديد
    تاريخ التسجيل
    Jun 2011
    المشاركات
    307
    الدين
    المسيحية
    آخر نشاط
    15-10-2014
    على الساعة
    10:33 AM

    افتراضي

    كل سنه و حضرتكم كلكم طيبين
    عيد سعيد عليكم كلكم و يجعل كل الايام عيد إن شاء الله.

    و يحمى مصر و ارض مصر و شعب مصر و العالم كله .
    يا رب تعدى الايام القادمه على خير.

صفحة 29 من 42 الأولىالأولى ... 14 19 28 29 30 39 ... الأخيرةالأخيرة

التعليق على تساؤلات الضيفة محبة للناس


معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

المواضيع المتشابهه

  1. صفحة التعليق على تساؤلات الأخت (متاع مؤقت)
    بواسطة صلاح عبد المقصود في المنتدى شبهات حول المرأة في الإسلام
    مشاركات: 258
    آخر مشاركة: 16-06-2012, 09:15 PM
  2. صفحة التعليق على تساؤلات الأخت (متاع مؤقت)
    بواسطة صلاح عبد المقصود في المنتدى الرد على الأباطيل
    مشاركات: 32
    آخر مشاركة: 06-04-2012, 07:49 PM
  3. التعليق على تساؤلات العضو سامي
    بواسطة أسد الإسلام في المنتدى الرد على الأباطيل
    مشاركات: 76
    آخر مشاركة: 10-02-2010, 12:43 AM
  4. التعليق على الحوار مع الضيفة ( عاشقة المسيح )
    بواسطة السيف البتار في المنتدى منتدى المناظرات
    مشاركات: 48
    آخر مشاركة: 20-04-2008, 02:29 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

التعليق على تساؤلات الضيفة محبة للناس

التعليق على تساؤلات الضيفة محبة للناس