مناظرة السيف البتار بزريبة الكنيسة

آخـــر الـــمـــشـــاركــــات


مـواقـع شـقــيـقـة
شبكة الفرقان الإسلامية شبكة سبيل الإسلام شبكة كلمة سواء الدعوية منتديات حراس العقيدة
البشارة الإسلامية منتديات طريق الإيمان منتدى التوحيد مكتبة المهتدون
موقع الشيخ احمد ديدات تليفزيون الحقيقة شبكة برسوميات شبكة المسيح كلمة الله
غرفة الحوار الإسلامي المسيحي مكافح الشبهات شبكة الحقيقة الإسلامية موقع بشارة المسيح
شبكة البهائية فى الميزان شبكة الأحمدية فى الميزان مركز براهين شبكة ضد الإلحاد

يرجى عدم تناول موضوعات سياسية حتى لا تتعرض العضوية للحظر

 

       

         

 

    

 

 

    

 

مناظرة السيف البتار بزريبة الكنيسة

صفحة 3 من 14 الأولىالأولى ... 2 3 4 13 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 21 إلى 30 من 137

الموضوع: مناظرة السيف البتار بزريبة الكنيسة

  1. #21
    الصورة الرمزية ronya
    ronya غير متواجد حالياً مشرفة عامة
    تاريخ التسجيل
    May 2006
    المشاركات
    8,783
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    25-08-2017
    على الساعة
    08:42 PM

    افتراضي

    اقتباس
    وقد أكتشفت من خلال رده أنه ليس بشخص عادي بل هو قسيس ودارس دراسة عميقة في علم اللاهوت ولكنه لتات ، وهذا اللت هو النقطة التي كنت ألعب عليها معه
    مهما كان هذا القس ذكي ومتعلم انت اذكى منه اخي سيف لانك كشفت من يكون من قبل ان يناظرك

    جزاك الله خيرا وجعله الله فى ميزان حسناتكم

    متابعة ان شاء الله


  2. #22
    الصورة الرمزية السيف البتار
    السيف البتار غير متواجد حالياً مدير المنتدى
    تاريخ التسجيل
    Mar 2005
    المشاركات
    14,147
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    12-12-2017
    على الساعة
    11:46 PM

    افتراضي


    جزاكم الله خير الجزاء في الدنيا والآخرة وأشكركم على المتابعة .

    ---------------------

    من عادتي التي أعتدت عليه أن يكون سؤالي الموجه لأي مسيحي له هدفين :

    1) إما أن يكون السؤال هدفه مصيدة .
    2) أو أن يكون السؤال في حالة الرد عليه بالسلب أو الإيجاب يُدين .

    فكان سؤالي الذي اعددته للمشاركة الجديدة يحمل البند الثاني .

    فقلت له :

    اقتباس

    omr_alfarok_2007
    جميل جداً .

    هل يمكن أن يكون هذا الإله الذي وصفته لنا : جاهل أو ضعيف أو نجس أو مجنون أو ملعون أو يقبل قرابين كتماثيل أو يبيح الزنا وهتك الأعراض ........إلخ (مثلاً مثلاً ) ؟

    في انتظار الرد
    هذا السؤال هو السؤال الذي من خلاله انتهت المناظرة بالنسبة لي ، ولكن لو استخدمت الرد الذي قدمه لي هذا القسيس لأنهي به المناظرة بالمشاركة القادمة فهذه أمنية ستفشل لعدة أسباب .:

    1) محاوري مازال في جعبته كلام يريد ان يخرجه ومازلنا في بداية المشوار فكيف أخرج عليه وأقول : انتهت المناظرة بقولك كذا أو كذا؟
    2) خطرت لي فكرة وهي أن أفتح الساحة لمحاوري ليتكلم كما يشاء ، ومن خلال مشاركاته أأخذ أعترافات ضده وتثبت بطلان الألوهية .
    3) من الأفضل أن يكون لدي عدة أسلحة أنهي بها المناظرة ، فلو كان لدي سلاح واحد فسأجد من القسيس عدة فقرات سيقدمها لينفي سلاحي الوحيد ويشوش على الإنتصار، ولكن لو تعددت الأسلحة ... ففي السلاح الأول سأجد مشاركات طويلة عريضة منه ليبرر ما جئت به وسيعتبر أنني فهمت خطأ ، وفي السلاح الثاني سيبرر بفقرات اقل حجماً مما جاء بالسلاح الأول ، اما السلاح الثالث والذي يجب أن يكون اقواهم فسنجده إنهار إنهيار كامل ولن يجد جديد يقدمه وهذا ما حققته في نهاية المناظرة بفضل الله .

    أقرأوا رده الذي يحمل من المفاجأت التي لا تعد ولا تحصى .

    معلش ياجماعة هوا لتات ولكن ستجدوا منه اعترافات خطيرة جداً .

    قال :

    اقتباس

    egyfinance
    اشكرك على ردك و طبعا بنعمة من الرب هاجاوبك على سؤالك لكن عايز قبل ما اجاوب اقول لك على حاجة مهمة ، اولا المناظرة بتناقش موضوع واحد محدد و موش هتخرج عنه (تهديد) و هو هل رب المجد اله واللا لا هل فعلا قال فى الكتاب المقدس انا اله ؟ قولا و فعلا واللا لا ؟ ده هوة موضوع المناظرة و اى مواضيع هتخرج عن كده موش هاتكلم فيها الا لو انت فتحت لها عنوان جديد فى غرفة جديدة فكل الكلام هيبقى من العهد الجديد و بس لا من العهد القديم و لا من القران خالص لانهم مالهومش اى علاقة باجابة السؤال الخاص بالمناظرة ، ثانيا و اخيرا احب افكر كل زوار المناظرة ان الهدف منها ابدا موش اقناع الاصدقاء و شركاء الوطن المسلمين بان يسوع رب و اله مستحق للعبادة ابدا ابدا ده موش قصدى لان هكذا يقول الكتاب : (( لا احد يقول ان رسول رب الا بالروح ) الا بايه ؟ بالروح موش بكلامى والا اللى علمونى اتكلم لكن الهدف من مناظرتى انى اثبت للمسلمين انى انا و كل مؤمن مسيحى بيقول انه بيعبد رب المجد يسوع المسيح فده لان عنده الاثباتات الدامغة على ده موش مجرد مخدوعين زى الديانات التانية .دول بس نقطتين حبيت اوضحهم قبل ما استرسل فى موضوع المناظرة .


    نيجى بقى لسؤال صديقى العزيز اللى فعلا امام الرب باكن له كل تقدير و احترام و باصلى له ربنا ينور له طريقه و ينور له حياته بنور الحق ، فهو سئلنى و قال :


    (( هل يمكن أن يكون هذا الإله الذي وصفته لنا : جاهل أو ضعيف أو نجس أو مجنون أو ملعون أو يقبل قرابين كتماثيل أو يبيح الزنا وهتك الأعراض ........إلخ (مثلاً مثلاً ) ؟ )) .



    ههههههههههههههههههههه ، يا صديقى العزيز احب اقول لك الاجابة صريحة مباشرة مافيش فى التاريخ البشرى ولا حتى مع الالهة اللى من صنع يد البشر اله واحد اجتمعت فيه كل الصفات دى ابدا لانها ما تجتمعش موش مع اله لا ده ولا مع شيطان حتى ، فاجابتى هى لا لا لا او زى ما بيقولوا بره ( no ..big no ) خلاص كده وصلتك الاجابة ؟



    لكن احب انك تسمح لى اضيف اضافة صغيرة على الاجابة دى احنا بردو اهل كرم ، فهتتكرم و تسمحلى صح ؟ الف شكر ، المسيح كان له لاهوت كامل فيه كل و اعيدها كل صفات الاله اللى ممكن تخطر على بالك و بلا استثناء واحد لكن المسيح فى ناسوته كان ايه ؟ كان محتقر و مخذول بين كل اللى ساكن معاهم و لما قبضوا عليه للصلب كان يسوقونه كشاة تساق الى الذبح و كنعجة صامتة امام جازيها فلم يفتح فاه

    طبعا ده موش كلامى لكن كلام القدير عنه على لسان النبى اشعيا و السؤال هنا طيب ليه كل الذل ده ؟ علشان ايه ؟ ماشى ممكن يكون انسان و اله ما فيش مشكلة ، و يقف على الصليب ما فيش مشكلة لكن ايه بقى لازمة الذل ده كله ؟ و اكتر من كده ده اتولد فى مزود بقر ، يا سااااااتر خلاص داقت الدنيا بشفيعتنا ام النور ما لاقيتش غير مزود بقر؟ اه و باقول لك اه و لو فيه حاجة ادنى من كده كان فعلا هيتولد فيها رب المجد يسوع المسيح لكن لازمته ايه ؟ ، طبعا لازمته انه فعلا بيحبك ، حقيقى يسوع بيحبك بالضبط اد ما بيحبنى و بيحب كل الناس فى كل العالم بلا استثناء و هوة قبل كل ده علشانى و علشانك بردو حتى لو ما امنتش بيه موش مهم هوة كده حبك و كده ضحى علشانك الكتاب بيقول (( لانه هكذا احب الله العالم )) يعنى كده مين غير مناسبة و ده بسة من محبة ربنا و رحمته لينا علشان ما نفضلش نسئل نفسنا سؤال موش من مصلحتنا ابدا نسئله و هوة هل احنا فعلا نستحق اللى عمله ربنا علشانا ؟ بلاش احنا ؟ هل ايليا واللا اشعيا واللا يوحنا المعمدان اللى قال عنه رب المجد انه نبى و اكتر من نبى بل و افضل من انجبتهم حواء من البشر و بولس و بطرس و حتى يوحنا هل اى واحد فى دول يستحق العمل ده ؟ !!!!!!! لكن الحب الحقيقى موش بيفكر ابدا بالاستحقاق اد ما بيفكر فى التضحية من اجل من تحب حتى لو كان فى نظر كل الناس ما يستحقش ، زى مثلا لو حصل و اتجوزت بنت و حصل ان جه فى عينيها الاتنين مرض و الامل فى زرع قرنية فقلت اضحى تضحية على ادى موش لازم اموت واللا اتعمى لا اديها قرنية واحدة او بلاش عين لا كلية او فص من الكبد او او او ... لكن تفتكر لو قررت ده موش برده هتلاقى الف واحد يتهمك بالجنون ؟ و ليه تعمل كده ؟ لكن هوة ده الحب لما تحب حد موش هتقول ده يستحق اللى انا باعمله واللا لا .، المشكلة فعلا اننا موش قادرين نجمع ما بين حقيقة ان يسوع انسان كامل فيه كل صفات البشر العاديين ما خلا الخطية و اله كامل فيه كل صفات الله ، و ده هيكون عنوان مداخلتى ليك اللى جاية و على العموم انا جاهز لاى اسئلة انت عايز تسئلها ما تترديتش ابدا
    معلش ياجماعة هوا لتات حبتين لكن كلامه يفطس من الضحك ويُدينه في نفس الوقت .

    اقتباس

    egyfinance

    المشكلة اللى فعلا بتواجهنى لما باتكلم مع مسلمين فى موضوع لاهوت رب المجد هى عدم منطقية الجمع ما بين ان المسيح اله له كل صفات و قدرات الاله و انه انسان له كل صفات الانسان ما خلا الخطية و طبعا كلنا عارفين ان كتير من الصفات دى نجس زى مثلا التبول و التبرز و التجشؤ و غيرها كتير فازاى اقبل اله فيه الصفات دى ؟ هههههههه ، هوة سؤال فعلا منطقى الى حد كبير علشان كده قررت اعمل له مداخلة منفصلة لواحده. (ارحمني )

    اولا لازم نعرف ان المسيح فى ناسوته كان انسان كامل من لحم ودم و عظم ونفس و روح انسانية عاقلة مرت بكل اللى بيمر بيه اى انسان كامل من تجارب الشيطان لانه لو محصلش كده فموش ممكن هيستحق انه يكون انسان كامل بدون اى خطية ( ازاى اقول انسان كامل بدون خطية لو لم يجرب من الشيطان زى ما اتجرب كل البشر من ادم لحد المولود اللى اتولد فى اللحظة اللى باكتب لكم فيها الكلام ده ؟ و معلق على خشبة الصليب علشان خطايانا علشان عمل الفداء العظيم ده .يعنى رب المجد زى ما كلمتكم عن كل اقواله اللى اثبت لما فيها انه اله كامل مستحق العبادة برده قال لنا اقوال تثبت لنا انه انسان كامل لما قال فى يوحنا فى اصحاح 8 : ((انا انسان قد كلمكم بالحق الذى سمعه من الله )) و طبعا انا وقفت كتير اوى متئمل لقوة معنى الجملة دى و اد ايه ربنا من غير ما يكدب علينا و ينكر لاهوته اتكلم عن ناسوته بشكل منطقى جدا فعرف لنا نفسه فى البداية على انه فى ناسوته هو نبى له رسالة سمعها من الله فده اعلان عن ناسوت رب المجد يثبت لنا انه انسان كامل لكن طبعا ما كانتش لسة جت الساعةالخاصة بعمل الفداء العظيم علشان يعلن اعلاناته اللاهوتية علشان كده هاقول لكم عن ملاحظة جميلة اوى انه فى كل الاناجيل الاربعة هنلاقى انها فى بدايتها قبل ما يقترب رب المجد من عمل الفداء كانت بتتكلم و تاكد على ناسوته لكن كل ما اقترب ميعاد عمل افداء هتقرئوا ايات على لسان رب المجد سواء اقوال او اعمال تثبت لاهوته لان اعلان لاهوت رب المجد مبكرا هيخلى عمل الفداء يتم مبكرا عن ميعاد محدد باليوم و الثانية حدده لنا رب المجد و كان عارفه كويس فموش ممكن كان يحصل ابدا علشان كده رب المجد قرر ان سبب صلبه يكون اصدق اعلاناته موش بسبب خطية سبب صلبه انه و هو انسان جعل نفسه معادلا لله لانه فعلا معادلا لله لانه فعلا (( الذى كان فى صورة الله )) و ده بيؤيد يوحنا ((من اجل هذا كان اليهود يطلبون اكثر ان يقتلوه لانه لم ينقض السبت فقط بل قال ايضا ان الله ابوه معادلا نفسه بالله )) و فى النص اليونانى استخدمت كلمة ( ايسون ) و هى من كلمة يونانية هى ( ايسوس )اى مساوى و التى ترجمت للعربية معادلا ، علشان كده قال عنه الرسول بطرس : (( الذى اذ كان فى صورة الله ، لم يحسب خلسة ان يكون معادلا لله )) فيا ترى ايه معنى التصريح المهم ده للرسول بطرس (( لم يحسب خلسة ان يكون معادلا لله )) فى الحقيقة انا هاقف عند الاية الاعجازية دى حبة و هاخرج للنص اليونانى ثم الانجليزى ثم العربى علشان اوضح لكم فعلا اعجازيتها فى اعلان سر التجسد .

    كلمة صورة الله فى الاية هنلاقيها فى النص اليونانى لما استخدم كلمة صورة الله استخدم كلمة يونانية اسمها( موريفى ثيو) اى طبيعة الشىء التى تحمل ذات الجوهر علشان كده ترجمت بالانجليزية فى ترجمة ادق من العربية الى جملة ( ان ذا فيرى نيتشور اوف جد ) و معناها ( الذى كان فى ذات طبيعة الله ) و لكن كما ذكرت الترجمات العربية و انا اسف لهذا من اهم اسباب الانتشار البطىء و غير السريع لكلمة الرب فى اوطاننا ،و لكن انصفته قليلا فى كلمة ( والذى اذ كان ) و باليونانية ( هوس ان ) و هى كلمة ليست فى زمن الماضى البسيط بل فى زمن المضارع المستمر فى حقيقتها اليونانية اى انه وجود ليس فقط منذ البداية و لكنه وجود مستمر فمن هو اذا الوحيد المعادل لله الاب ؟ انه فقط الله الابن المعادل لله الاب فى الجوهر و الطبيعة فهو كلمة الاب و صورته و رسم جوهره منذ البدء و اليوم و الى الابد كما ذكر لنا الكتاب ( هو هو امسا و اليوم و الى الابد ) و التى تتفق تماما مع قول رب المجد فى رؤيا يوحنا : ((انا الالف و الياء ، البداية و النهاية ، الاول و الاخر ))
    فرب المجد هنا اخلى نفسه و فى النص اليونانى سنجد ان كلمة اخلى نفسه هى كلمة ( ايكينوسين ) من فعل ( ايكينوو ) و التى تعنى بالانجليزية اوف نو ريبيوتيشان ) اى الذى يصبح بدون شهرة و فسرها اباء الكنيسة بحجب لاهوته المعلن لو ظهر به لعرف الجميع منذ اللحظات الاولى له بظهوره انظر حين تجلى الله فى لاهوته شيئا بسيطا لجبل موسى فماذا حدث ؟ فكان هنا وجوده بيننا يستلزم حتما اخفاء لاهوته لمنفعتين الاولى هى امكانية التحرك و التحدث وجها لوجه مع احب مخلوقات الله اليه و الثانى تميم عمل الفداء كانسان امام كل البشر كانسان كامل ما خلا الخطية ، و ده بيؤيد كلمات يوحنا الحبيب (( الكلمة صار ( و ليست صارت ) جسدا و حل بيننا ، و راينا مجده مجدا كما لوحيد من الاب مملوءا نعمة و حقا)) هكذا هو توضيح معنى الناسةت و الاهوت و الاخلاء اى اخلى نفسه لا من شمولية و ملطق قدرته و لا من شمولية و مطلق علمه و لكن فقط من عظمته و مجده السماوى الذى لو ظهر به امامنا لهلكنا جميعنا قبل ان يخلصنا رب المجد بعمل الفداء .فالمؤكد ان الله لم يتغير و لا قيد انملة بخلائه من مجده اخذا صورة عبد مصداقا لقواه (( لانى انا الرب لا اتغير )) فكل ما حدث ان الله اخفى عنا بهائه السماوى لكى لا نهلك جميعا و لكنه ظل بكامل صفاته و جوهر قدرته الالهية ، و قد كشف رب المجد جزءا من هذا البهاء للتلاميذ فى جبل التجلى فيقول الكتاب : (( و تغيرتهيئته قدامهم و اضاء وجهه كالشمسو صارت ثيابه بيضاء كالنور )) ان هذا التجلى هو فقط ذرة بل اقل من جلال بهاء الله اظهرها الله لبطرس و يوحنا و يعقوب و لكن هناك نقطة اخيرة ارغب فى توضيحها و هو موضوع تبادل الصفات بنسب الرب ما للاهوته لناسوته و ما لناسوته للاهوته فالاثنان طبيعتان تعبران ليس فقط عن رب المجد يسوع بل تعبران عن طبيعة و جوهر معنى الثالوث المقدس فالاب ليس الابن و هما ليسا الروح القدس و لكنهم هم واحد فى الجوهر و واحد فى العمل فى كينونة واحدة و ارادة واحدة كذلك كانت ناسوتية و لاهوتية رب المجد غير منفصلان ولا مختلطان بدءا من فبحلول اللاهوت في الناسوت، ظهور اللَّه في الجسد، صار الكلمة او اللوجوس الالهى جسدًا، إتِّخاذ صورة اللَّه لصورة العبد ... الخو قد حدث كل هذا منذ اللحظة الاولى فى رحم ام النور مريم العذراء فهو كان يقول و يعمل فى ناسوته كاله و كان فى كامل لاهوته يتكلم و يعمل ايضا كانسان فكلمة الله ظهر فى الجسد تعنى ان اللاهوت ظهر فى الناسوت و ده يشبه تمام اتجاد روحك مع جسدك مكونة شخصك فعمر هو جسد و روح عمر كجسد بلا روح جثة متعفنة مكانها التراب و عمر كروح بلا جسد شىء هائم محدود القوة و الاردة و لا وجود ملموس له فى الارض و لكن طبعا لاهوت الابن او الكلمة اللوجوس مختلف لانه بلا الجسد هو له ذات الطبيعة لماذا ؟ لان روح الكلمة اللوجوس تحمل طبيعة الخالق لانها هى فعلا الروح الخالق هى فعلا الله فتحمل صفاته التى هى عدم المحدودية بزمان و مكان و التى هى قدرتها و علمها الكلى بعكس روح عمر التى هى تحمل صفاته كمخلوق فحين خروجها من الجسد تحمل ذات صفات المخلوق من محدودية الزمان و المكان بل و محدودية القدرة و العلم كذلك ارجو ان اكون قد وفقت فى مثالى الذى اعطيته لك .

    و كل هذا يتجلى بعمق و وضوح فى الاية من يوحنا(( لانه مهما عمل ذاك فهذا يعمله الابن كذلك )) فكما ترى تؤكد الاية على ان طبيعة الابن او اللوجوس و قدرته هى هى ذات طبيعة و قدرة الاب ايضا لذلك فقد حير الكثيرين و كان لهم بعض الحق كما جاء فى متى (( اى انسان هذا )) فلو نظرنا اليه فقط كانسان فلا يمكن لانسان مهما كان ان يقول و يفعل ما قاله و فعله رب المحجد و لو قال بعض المتفلسفين انه قالها او فعلها بمشيئة الله فاقول لك ان مشيئة الله وحده لا تكفى و الا لما لم يقل او يفعل اخر من قبله او بعده بعض من هذا الذى فعله و قاله يسوع بل ان هذا يستلزم اتحاد المشيئة مع القدرة هذا هو الواقع ، علشان كده ما تستغربش انهم لما سئلوه انت مين رد و قال ايه ؟ (( انا من البدء ما اكلمكم ايضا به )) كما جاء فى يوحنا ، و لكن هذا قبل القيامة واتمام عمل افداء اما انظر معى ما حدث بعد القيامة ماذا حدث ها؟ يقول الكتاب (( و لم يجسر احد من التلاميذ ان يسئله : من انت ؟ اذ كانوا يعلمون انه الرب )) هاليللويا ، هاليللويا ، ليك كل المجد يا رب ، هذا هو يسوع الذى قال : (( مجدنى انت ايها الاب عند ذاتك بالمجد الذى كان لى عندك قبل كون العالم ) اى قبل خلق الانسان نفسه باربعة الاف و تسعمائة و تسعة و تسعين سنة ، هههههههههه ، لقد كان رب المجد يامر البحر و الرياح و كل قوى الطبيعة فتطيعه و لكن الانسان يا لحماقته لا يطيعه و لا يسمع له ، هذا هو يسوع الذى قال : (( ليس احد صعد الى السماء الا الذى نزل من السماء ، ابن الانسان الذى هو فى السماء ) منتهى روعة تجسيد معنى تبادل الخواص بين يسوع الانسان و يسوع الاله ، و هو هو ما قاله يوحنا عنه : (( كل شىء به كان )) او كما قال بولس الرسول عنه : (( الكل به و له قد خلق )) هذا هو يسوع فى ناسوته الذى به ((اضطرب )) ، و به (( انزعج يسوع ايضا فى نفسه )) و به (( اضطرب بالروح )) و به جاءت اقصر و اعمق كلمات الكتاب المقدس (( و بكى يسوع )) كل هذا لم ينف عنه انه كما جاء فى رؤيا (( ملك الملوك و رب الارباب )) و اخيرا دعونا نقول اجابة اهم سؤال فى كل ما ذكرت و هو لماذا كل هذا ؟ لنردد مع الكتاب بحق اقول بحق و اعيدها بحق ........ (( لكى تجثوا باسم يسوع كل ركبةممن فى السماء و من على الارض و من تحت الارض )) احبائى الرب يسوع الذى خضعت له الطبيعة بكل قوتها و التى عجز و سيظل الانسان حتى المنتهى عاجزا عن فقط ترويضها خضعت له و هو اليوم يقف على قلوب كل واحد منا و يقرع فهل نفتح له و نخضع ؟ ام نستمر فى حماقتنا رافضين الطريق و الحق و الحياة ، لنصلى معا ان ينير الله جنبات قلوبنا و عقولنا و ان يفيض فيها من نوره ليهرب منها كل فكر الشرير و تتحطم معها كل حصونه التى بناها و ما زال يسنيها فى اذهان الملايين و الملايين ، يا ربنا و مخلصنا نجثو اليوم تحت قدميك الطاهرتين بكل قلب كسير و روح منسحقة باكين لك ان تتقدم و تملكنا نحن ابنائك فكما وعدتنا لم تعد تطلق علينا عبيدا بعد بل ابناء فكلنا ابناءك ، نشكرك يا ابانا السماوى نشكرك على كل نعمة و على كل رحمة قد صنعتها من اجلنا و سنظل على الدوام نمجدك و نعظمك انت وحدك لانك انت وحدك المستحق لهذا و لا احد اخر اصلى كل هذا باسم ربنا و الهنا و مخلصنا يسوع المسيح ...... امين .


    (معلش ياجماعة أصل دي كانت خطبة ) .


    ما الذي تم حصول عليه من هذه الخطبة .

    1) المسلمين حمقى لأنهم رافضين ألوهية يسوعه
    2) مشيئة الله لا تكفي لوحدها بل يجب اتحاد المشيئة مع القدرة ( فالأب هو المشيئة والابن هو القدرة) .. فلا يكفي الأب فقط بل يجب أن يتحد الأب والابن معاً دون إنفصال لكيون هناك حاجة اسمها (الله) .. حاشا لله .
    3) الترجمات العربية هي افسد الترجمات والتي فشلت في إثبات ألوهية يسوعه وهي السبب الأساسي في بطئ انتشار المسيحية بالشرق الأوسط .
    4) سبب صلبه أن يسوع جعل نفسه معادلاً لله .
    5) الأناجيل الأربعة أثبتت أن يسوع ما كان يتحدث عن لاهوته بل كان يتحدث عن ناسوته لكي لا تفشل خطته لعمل الفداء
    6) يسوع كان مذلول ومحتقر و مخذول وساقوه كشاة و كنعجة صامتة .
    7) العهد القديم والقرآن ليس لهم شان في ألوهية المسيح .
    8) الله (حاشا لله) يمكن أن يكون إنسان وإله مفيش مشكلة
    9) وهي الأهم والتي كنت أنتظرها :

    اقتباس
    ههههههههههههههههههههه ، يا صديقى العزيز احب اقول لك الاجابة صريحة مباشرة مافيش فى التاريخ البشرى ولا حتى مع الالهة اللى من صنع يد البشر اله واحد اجتمعت فيه كل الصفات دى ابدا لانها ما تجتمعش موش مع اله لا ده ولا مع شيطان حتى ، فاجابتى هى لا لا لا او زى ما بيقولوا بره ( no ..big no ) خلاص كده وصلتك الاجابة ؟
    فبعد استلامي لهذه المشاركة علمت أن المناظرة قد انتهت بالنسبة لي ، ولكنني أريد اعترافات أخرى وأسلحة أخرى أدجج بها حجتي وذلك بعد أن درست مشاركته الأخير قرأتها عدة مرات لأعرف ماذا سيكون مضمون مشاركتي القادمة والتي يمكنني من خلالها ضبط المناظرة ومسك لجامها بيدي وأن استخلص منه اعترافات جديدة علماً بأنه فرض على المناظرة سيرها من خلال العهد الجديد فقط .

    يتبع :-

    التعديل الأخير تم بواسطة السيف البتار ; 17-03-2007 الساعة 01:24 AM
    إن كان سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم ليس رسول الله لمدة 23 عاماً .. فلماذا لم يعاقبه معبود الكنيسة ؟
    .
    والنَّبيُّ (الكاذب) والكاهنُ وكُلُّ مَنْ يقولُ: هذا وَحيُ الرّبِّ، أُعاقِبُهُ هوَ وأهلُ بَيتِهِ *
    وأُلْحِقُ بِكُم عارًا أبديُا وخزْيًا دائِمًا لن يُنْسى
    (ارميا 23:-40-34)
    وأيُّ نبيٍّ تكلَّمَ باَسْمي كلامًا زائدًا لم آمُرْهُ بهِ، أو تكلَّمَ باَسْمِ آلهةٍ أُخرى، فجزاؤُهُ القَتْلُ(تث 18:20)
    .
    .
    الموسوعة المسيحية العربية *** من كتب هذه الأسفار *** موسوعة رد الشبهات ***

  3. #23
    الصورة الرمزية kholio5
    kholio5 غير متواجد حالياً قادمون يا فلسطين صبرا
    تاريخ التسجيل
    Apr 2006
    المشاركات
    4,740
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    26-11-2016
    على الساعة
    06:52 PM

    افتراضي

    اقتباس
    لننظر اولا الى انجيل متى اول الاناجيل الاربعة نجد رب المجد يقول تعليقا على اجابات الناس عن كينونته حين قالوا انه ابن داود فقال لهم (( كيف يدعوه داود بالروح ربا قائلا قال الرب لربى اجلس عن يمينى حتى اضع اعدائك موطئا لقدميك؟ فان كان داود يدعوه ربا فكيف يكون ابنه ؟ ))
    من تلك الاية نستخلص ان المسيح يعرف نفسه قائلا : انا رب داوود الجالس عن يمين العظمة و لست ابنا لداود
    هو كان مركز في هدا القول ??
    هل يؤكد ان المسيح ليس ابن داود فعلا ??
    يبقى بيناظر في ايه بعد الأعتراف ده ???
    معلش اخي السيف البتار بالنسبة لي انتهت المناظرة من هدا الأعتراف نفسه بأن المسيح ليس ابن داوود
    حيناظر في ايه بعد كده يعني ??

  4. #24
    الصورة الرمزية أمـــة الله
    أمـــة الله غير متواجد حالياً مشرفة عامة
    تاريخ التسجيل
    May 2006
    المشاركات
    5,424
    آخر نشاط
    12-07-2013
    على الساعة
    02:24 PM

    افتراضي

    اقتباس
    بواسطة egyfinance

    طبعا ده موش كلامى لكن كلام القدير عنه على لسان النبى اشعيا و السؤال هنا طيب ليه كل الذل ده ؟ علشان ايه ؟ ماشى ممكن يكون انسان و اله ما فيش مشكلة ، و يقف على الصليب ما فيش مشكلة لكن ايه بقى لازمة الذل ده كله ؟ و اكتر من كده ده اتولد فى مزود بقر ، يا سااااااتر خلاص داقت الدنيا بشفيعتنا ام النور ما لاقيتش غير مزود بقر؟ اه و باقول لك اه و لو فيه حاجة ادنى من كده كان فعلا هيتولد فيها رب المجد يسوع المسيح
    أيه ده يا egyfinance هولسه فيه مكان أدنى من كده حد يتكلم بالأسلوب ده ويقول على أم النور خلاص داقت الدنيا بشفيعتنا أم النور وما لاقيتش غير مزود بقر والله أنت آخر مسخرة يا egyfinance فيه حد بيتكلم بالشكل الرخيص ده على أم إلهك اليسوع

    تسلم ايدك أخي البتار

    متابعة بإذن الله أكمل جزاك الله كل خير
    التعديل الأخير تم بواسطة أمـــة الله ; 15-03-2007 الساعة 06:10 PM

  5. #25
    تاريخ التسجيل
    Apr 2006
    المشاركات
    1,256
    آخر نشاط
    20-12-2015
    على الساعة
    03:12 PM

    افتراضي

    اقتباس
    داقت الدنيا بشفيعتنا ام النور ما لاقيتش غير مزود بقر؟
    آآآآآآآآآآآآآخ يا بقر .

  6. #26
    تاريخ التسجيل
    Oct 2006
    المشاركات
    1,951
    آخر نشاط
    08-09-2011
    على الساعة
    01:40 PM

    افتراضي لا حول ولا قوة الا بالله .

    اخي الحبيب السيف البتار ... المناظرة مش انتهت ؟ المناظرة ادمرت .. الراجل هلوس يا ولداه ...

    هذا الرجل يحمل شعار واحد فقط ( بين الأهبل والعبيط خيط أرفع من الشعرة عليك ان تلمسه بنفسك يا بتار )

    الحمد لله كلنا شفنا الخيط ده

    اقتباس
    آآآآآآآآآآآآآخ يا بقر
    نقره لتكبير أو تصغير الصورة ونقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة بحجمها الطبيعي

  7. #27
    تاريخ التسجيل
    Apr 2006
    المشاركات
    1,256
    آخر نشاط
    20-12-2015
    على الساعة
    03:12 PM

    افتراضي

    اقتباس
    كان يسوقونه كشاة تساق الى الذبح و كنعجة صامتة امام جازيها فلم يفتح فاه
    آآآآآآآآآآآآآآخ يا نعجة .
    اقتباس
    خلاص داقت الدنيا بشفيعتنا ام النور ما لاقيتش غير مزود بقر؟ اه و باقول لك اه و لو فيه حاجة ادنى من كده كان فعلا هيتولد فيها رب المجد يسوع المسيح لكن لازمته ايه ؟ ، طبعا لازمته انه فعلا بيحبك ،
    آآآه دلوقتي بس عرفت ليه زكريا بطرس بيقول إن الرب موجود في الكبانية ... علشان الرب بيحبك .

  8. #28
    الصورة الرمزية ronya
    ronya غير متواجد حالياً مشرفة عامة
    تاريخ التسجيل
    May 2006
    المشاركات
    8,783
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    25-08-2017
    على الساعة
    08:42 PM

    افتراضي

    اقتباس
    لكن المسيح فى ناسوته كان ايه ؟ كان محتقر و مخذول بين كل اللى ساكن معاهم و لما قبضوا عليه للصلب كان يسوقونه كشاة تساق الى الذبح و كنعجة صامتة امام جازيها فلم يفتح فاه


    اقتباس
    كنعجة صامتة
    هوا اليسوع خروف واللا نعجة ذكر واللا انثى
    اخي سيف هل انت متأكد انك تناظر قس او طفل صغير
    ايييييييييييه المسخرة دي
    كل المناظرة قوم والجملة دي كوم تاني الله اكبر عليكم يا خرفان


    اقتباس
    لكن ايه بقى لازمة الذل ده كله ؟ و اكتر من كده ده اتولد فى مزود بقر ، يا سااااااتر خلاص داقت الدنيا بشفيعتنا ام النور ما لاقيتش غير مزود بقر؟ اه و باقول لك اه و لو فيه حاجة ادنى من كده كان فعلا هيتولد فيها رب المجد يسوع المسيح
    (آل مزود بقر )

    تسلم يديك اخي سيف
    متابعة
    لازم اتابع هذه المناظرة الشيقة انا اول مرة فى حياتي اضحك بالشكل ده
    التعديل الأخير تم بواسطة ronya ; 16-03-2007 الساعة 03:52 AM


  9. #29
    تاريخ التسجيل
    Apr 2006
    المشاركات
    1,256
    آخر نشاط
    20-12-2015
    على الساعة
    03:12 PM

    افتراضي

    اقتباس
    يسوقونه كشاة تساق الى الذبح و كنعجة صامتة امام جازيها فلم يفتح فاه
    المسلمين مابيفهموش - كالعادة - مائة مليون مرة بقول المسلم ما بيفهمش .. ولا أكني بقول حاجة ، ماحدش بيسمع الكلام .

    فوق يا مسلم وشيل الغشاوة اللي على عينيك .. مشايخك بيضحكوا عليك ، دي حياتك الأبدية يا مسلم . الرب بيحبك ... والله محبة ... وبيموت فيك وبيعشقك ... وأبونا القس مش قادر يقولك إن الرومان ساقوا الرب مثل المتهم مثلا ... أو مثل المجرم ... أو مثل المسكين .. لالالالا لازم يهزقه ... ويمسح بكرامته وكرامة اللي خلفوه الأرض ويشبهه بالخروف مرة وبالنعجة مرة وباللبوة مرة وبالجدي مرة وبالمعزة مرة ... علشان يثبتلك إن الرب بيحبك .

    هي دي بأه يا أستاذ سيف صفات الرب المستحق للعبادة ... وبكده نكون جاوبنا على سؤالك . ارتحت ؟

    الرب يا مسلمين لازم يمسخر نفسه ويبقى ملطشة للي رايح واللي جاي .. وكل واحد معدي في الشارع رايح مشوار لازم ينزل يسفح الرب لطعة على قفاه ويرجع تاني يكمل مشواره ... والشلوت بجنية ... والتفة بجنيه ونص (بجنيه ونص وتعالى تف - قصدي وتعالى بص )

    ليه بأه كل ده ؟ علشاااااااااااااااان الرب بيحبك يا مسلم ... لدرجة إنه مات في حبك

    شوفت بأه الرب بيحبك أد إيه يا مسلم ؟ إلهك عمل معاك كده ؟ ...

    معملش يبقى مابيحبكش .



    الرب يهديك يا مسلم وينورلك طريقك ويبارك تعب محبتك .
    التعديل الأخير تم بواسطة خالد بن الوليد ; 16-03-2007 الساعة 10:36 AM

  10. #30
    تاريخ التسجيل
    Sep 2006
    المشاركات
    1,687
    آخر نشاط
    19-09-2008
    على الساعة
    12:15 AM

    افتراضي

    السلام عليكم

    اقتباس
    كل صفات البشر العاديين ما خلا الخطية
    ما خلا الخطيه ولا اعرف ماهية تعريف الخطيه بالنسبه لكم وليسوع ,فكثيرا ما اسمع هذه المقوله
    فما معنى ذلك :
    السب:
    انجيل متى اصحاح 16 فقره3"وفى الصباح اليوم التالى شتاء لان السماء محمره بعبوسه يا مراؤؤن تعرفون ان تميزوا وجه السماء واما علامات الازمنه فلا تستطيعون"
    انجيل متى اصحاح 22 فقره 18"فعلم يسوع خبثهم وقال لماذا تجربونى يا مراؤؤن"
    انجيل متى اصحاح 23فقره 14"ويل لكم ايها المتبه والفرسيون المراؤؤن"
    فقره 15"ويل لكم ايها الكتبه والفريسيون المراؤؤن"
    فقره17"ايها الجهال والعميان"
    فقره 19"ايها الجهال والعميان"
    فقره 24"ايه القاده العميان"
    فقره 27"ويل لكم ايها الكتبه والفريسيون المراؤؤن"
    فقره28"مشحونون رياء واثم"
    فقره 29"ويل لكم ايها الكتبه والفرسيون المراؤون"
    كم مره تكررت هذه الجمله مما يدل على انصراف النيه الى السب وليس التقويم
    فقره33"ايها الحيات اولاد الافاعى"
    هل تقبل ان اقول لك يا ابن الافعى فما هو حجم الذنب ويسوع نفسه وصف كلمة احمق بان قائلها مستوجب جهنم انجيل متى اصحاح 5 فقره22"ومن قال يا احمق يكون مستوجب نار جهنم"
    وسبه للموكل اليه بناء الكنيسه الباقيه ام اباطرة الشربطرس انجيل متى اصحاح 16 فقره23"فالتفت وقال لبطرس اذهب عنى يا شيطان"
    التعدى على البائعين الابرياء:
    انجيل متى اصحاح21 فقره 12 "ودخل يسوع الى هيكل الله واخرج جميع الذين يبيعون ويشترون فى الهيكل وقلب موائد الصيرافه وكراسى باعة الحمام"
    تحريض الانسان على اهل بيته بدون ان يقول بعضهم او منهم انجيل متى اصحاح 10فقره 36"واعداء الانسان اهل بيته"
    انكاره وجحوده لامه واخوته:
    ماذا يسمى وهم الذين جاءوا اليه طالبين مقابلته و كلامه!!!!!انجيل متى اصحاح 12 فقره 47"فقال له واحد هوذا امك واخوتك واقفون خارجا طالبين ان يكلموك فاجاب وقال للقائل من هى امى ومن هم اخوتى"
    هكذا حتى بدون ان يعتذر-اذا كان مشغولا-فضلا عن انه قال لها فى نص اخر وهو يصنع الخمر "مالك ولى يا امراءه"
    وهذا غير نيته المبيته للقتال وامره بشراء سيوف وقال انها اهم من الثياب لاستخدام العنف والشروع فيه فعلا ولكن الظرف هو الذى منعه من الانجاز اذ كانت قوته وهو واتباعه لا تسمح بالعنف الذى سيؤدى الى تدخل السلطه الرومانيه وبالتالى الخساره وربما القتل اى عامل قهرى خارج عن ارادته هو الذى منع تنفيذ النيه المبيته بالعنف
    وهذا فضلا عن باقى ما ورد فى الاناجيل الثلاث الباقيه
    وتاتوا وتصدعونا وتقولوا لنا انه بلا خطيه وتتفلسفون فيما قاله وفعله!!!!!!!!
    وبارك الله فيك استاذنا البتار
    متابع

صفحة 3 من 14 الأولىالأولى ... 2 3 4 13 ... الأخيرةالأخيرة

مناظرة السيف البتار بزريبة الكنيسة


LinkBacks (?)

  1. - 2
    Refback This thread
    08-05-2017, 04:39 PM
  2. - 2
    Refback This thread
    14-01-2016, 11:31 PM
  3. 29-08-2012, 08:15 PM
  4. 28-09-2010, 02:12 PM
  5. 27-07-2010, 10:30 PM
  6. 27-07-2010, 09:47 PM
  7. 27-07-2010, 09:46 PM

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

المواضيع المتشابهه

  1. تصرف حقيــــر : إدارة منتدى زريبة الكنيسة سرقت اسم السيف البتار
    بواسطة السيف البتار في المنتدى مشروع كشف تدليس مواقع النصارى
    مشاركات: 146
    آخر مشاركة: 05-05-2017, 08:59 AM
  2. مناظرة بين السيف البتار ومارتي المسيحي
    بواسطة السيف البتار في المنتدى منتدى المناظرات
    مشاركات: 27
    آخر مشاركة: 23-09-2012, 04:25 PM
  3. مناظرة(كم يوم وليلة للمصلوب في قبره)السيف البتار ونيومان / منقول من منتدى مسيحي
    بواسطة السيف البتار في المنتدى مناظرات تمت خارج المنتدى
    مشاركات: 83
    آخر مشاركة: 19-09-2012, 06:24 PM
  4. مشاركات: 22
    آخر مشاركة: 08-03-2010, 11:44 AM
  5. (الحوار الرابع) مناظرة الألوهية بين السيف البتار ونادية المصري
    بواسطة السيف البتار في المنتدى منتدى المناظرات
    مشاركات: 44
    آخر مشاركة: 15-10-2005, 12:19 AM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

مناظرة السيف البتار بزريبة الكنيسة

مناظرة السيف البتار بزريبة الكنيسة