شنودة لعمرو أديب: لا إدانة لزكريا بطرس لأن ما يطرحه هو قضايا فكرية!!!

آخـــر الـــمـــشـــاركــــات

من أجمل الكتب فى اثبات إعجاز القرآن: كتاب (النبأ العظيم).للدكتور محمد عبد الله دراز » آخر مشاركة: نيو | == == | الأنبا روفائيل : يعترف أن العقيدة المسيحية تأسست من المجامع ولم تعتمد على نصوص الكتاب المقدس » آخر مشاركة: إيهاب محمد | == == | Is God: Jesus, Jesus and Mary, the third of three or the Clergy in Christianity according to the Qur’an? » آخر مشاركة: islamforchristians | == == | اسماء الله الحسنى فى الكتاب المقدس ومدى انطباقها على يسوع » آخر مشاركة: undertaker635 | == == | منصر يعترف: المراة المسيحية مكينة تفريخ فقط ! » آخر مشاركة: *اسلامي عزي* | == == | تسريبات من قلب الزريبة العربية » آخر مشاركة: *اسلامي عزي* | == == | انواع التوحيد » آخر مشاركة: فايز علي احمد الاحمري | == == | سائل : عندي شك في الوهية المسيح و مكاري يونان يرد عليه : لو شغلت عقلك بس العقل لوحده يقول ده مش ربنا » آخر مشاركة: *اسلامي عزي* | == == | أنا و الآب واحد بين الحقيقة و الوهم » آخر مشاركة: وردة الإيمان | == == | رد شبهة: نبيُّ الإسلام يقول : خيل سليمان لها أجنحة ! » آخر مشاركة: *اسلامي عزي* | == == |

مـواقـع شـقــيـقـة
شبكة الفرقان الإسلامية شبكة سبيل الإسلام شبكة كلمة سواء الدعوية منتديات حراس العقيدة
البشارة الإسلامية منتديات طريق الإيمان منتدى التوحيد مكتبة المهتدون
موقع الشيخ احمد ديدات تليفزيون الحقيقة شبكة برسوميات شبكة المسيح كلمة الله
غرفة الحوار الإسلامي المسيحي مكافح الشبهات شبكة الحقيقة الإسلامية موقع بشارة المسيح
شبكة البهائية فى الميزان شبكة الأحمدية فى الميزان مركز براهين شبكة ضد الإلحاد

يرجى عدم تناول موضوعات سياسية حتى لا تتعرض العضوية للحظر

 

       

         

 

    

 

 

    

 

شنودة لعمرو أديب: لا إدانة لزكريا بطرس لأن ما يطرحه هو قضايا فكرية!!!

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 14

الموضوع: شنودة لعمرو أديب: لا إدانة لزكريا بطرس لأن ما يطرحه هو قضايا فكرية!!!

  1. #1
    الصورة الرمزية Ahmed_Negm
    Ahmed_Negm غير متواجد حالياً مُراسِل المنتدى
    تاريخ التسجيل
    Jul 2005
    المشاركات
    1,942
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    09-02-2014
    على الساعة
    12:13 AM

    شنودة لعمرو أديب: لا إدانة لزكريا بطرس لأن ما يطرحه هو قضايا فكرية!!!










    ___________________________


    نفس الموضوع مع محمود سعد من فترة طويلة:


    شنودة فى لقاء مع محمود سعد يرفض إنتقاد زكريا بطرس و قناته المتخصصة فى شتم الإسلام و رسوله صلى الله عليه و سلم و المسلمين، مثلما انتقد قناة إسرائلية لإسائتها للمسيح:







    تجلى شنودة الثالث

    بقلم / محمود القاعود

    يوم الثلاثاء 5 يناير 2010م ، تجلى شنودة الثالث بابا الأرثوذكس ، كما لم يتجل من قبل .. تجلى تجليا يختلف كلية عن تجلى العفاريت وأضواء الليزر فوق كنيسة العذراء بـ الوراق .. تجلى شنودة الثالث فى برنامج " القاهرة اليوم " مع عمرو أديب .. تجلى شنودة الثالث ليسقط زيف وسائل الإعلام التى ظلت طوال عقود تتغنى بوطنيته وسماحته وحكمته وحنكته وبعد نظره .. تجلى شنودة الثالث ليسقط هالة القداسة الزائفة التى أحاطوه بها كذبا وزورا وتضليلا .. تجلى شنودة الثالث ليثبت أن صرخاتنا طوال سنوات خلت كانت هى الحقيقة وكانت هى الواقع الذى لا يريدون الاعتراف به ..

    منذ بداية ظهور القُمّص زكريا بطرس ليسب الله ورسوله من خلال فضائية " الحياة التنصيرية " فى العام 2003م ، قلت أنه يفعل ما يفعله بتحريض مباشر من الكنيسة الأرثوذكسية فى مصر .. البعض اعتبر هذا الكلام هرطقة وتجديفا ! كنت ومعى الكثير يصرون على ذلك .. زكريا بطرس مجرد ورقة فى يد الكنيسة ولكن أحداً لا يريد أن يصدق .. لدرجة أن خرج صبى من صبيان ساويرس يطالبنا بتسجيلات صوتية لـ شنودة وزكريا بطرس بها اتفاق على سب الإسلام !!

    مرت السنوات والكنيسة تراوغ وتدعى أن زكريا بطرس مشلوح .. ثم لما وجدوا أن من يكتبون فى بطاقات هوياتهم أمام خانة الديانة " مسلم " قد ماتوا وقبروا وبات لا يعنيهم سوى مباريات الكرة والصراع بين الهضبة ونجم النجيل ، أخذت الكنيسة تُصرح أن زكريا بطرس غير مشلوح .. ثم سرعان ما بدأت تكشر عن أنيابها وصرحت أن شلح زكريا بطرس يقابله سحب جميع الكتب التى تحتوى آيات قرآنية كريمة تكفر من يعبد المسيح من دون الله ( راجع حوار الأنبا بيشوى مع عمرو أديب يوم 1 نوفمبر 2009م ) ..

    حتى وقعت الواقعة وتجلى شنودة الثالث ليعلن بكل صراحة أنه هو من يحرض زكريا بطرس ليكيل السباب المقذع لله تعالى وللرسول الأعظم صلى الله عليه وسلم ..

    لكن قبل عرض كلام شنودة يجب أن نشير إلى قوة العلاقة بين شنودة الثالث وبين زكريا بطرس ، ورسالة الأخير للصحافى اللامع " محمود سلطان " فى 26 / 7 / 2008م تشهد على ذلك ، إذ أرسل زكريا بطرس للأستاذ الكبير محمود سلطان يدعوه لوقف نشر مقالات بعض كتاب " جريدة المصريون " ممن أسماهم بطرس " إخوان الشياطين " وفى ذات الوقت نشر مقال أسبوعى كل يوم أحد لما أسماه " قداسة البابا شنودة " ثم تحدث عن لقائه مع شنودة الثالث فى مشفاه بـ " كيفلاند " بـ الولايات المتحدة الأمريكية وكيف كان اللقاء يغلب عليه طابع الصداقة والود والذى جعل شنودة يشكو لـ زكريا بطرس من تصرفات الدولة والصحافة ومحافظ المنيا الإخوانى !!

    http://www.almesryoon.com/ShowDetail...&Page=1&Part=5

    إذاً علاقة زكريا بطرس بـ شنودة الثالث علاقة متينة وقوية لدرجة أن يقطع زكريا بطرس مسافة طويلة من مقر إقامته فى " لوس أنجلوس " ليزور حبيبه وسيده فى " كيفلاند " وليستمع إلى شكواه من محافظ المنيا الإخوانى !

    وقتها اتهم صبيان ساويرس الأستاذ الكبير محمود سلطان بأنه يوظف الرسالة بطريقة خاطئة وأنه ربما قام زكريا بطرس بزيارة شنودة لكن بطرس يؤلف من عنده !

    لكن .. ها هو شنودة الثالث بشحمه ولحمه يتجلى علناً وبدون ليزر .. ليصفع جميع المشككين فى علاقته بـ زكريا بطرس ، بل ويذهب إلى أبعد مما كنا نتصور ، ويُصرّح بأن شتائم زكريا بطرس بحق الله ورسوله والقرآن الكريم ، هى " أمور فكرية " وأنه يجب على الشيوخ أن يردوا على تساؤلاته وأن الرجل يبحث فى الإسلام !

    إنها مهزلة كبرى بكل المقاييس .. ونشهد أن عمرو أديب حاول مرارا وتكرارا استنطاق شنودة بكلمة واحدة يدين بها زكريا بطرس ، لكنه فشل فشلا ذريعاً ، رغم عبارات المديح التى كالها له من عينة " سيدنا " و " الرجل التاريخى " قداسة البابا " .. إلخ .

    إليكم نص فضيحة تجلى شنودة وظهوره الذى كشف المستور عن أعين الأغبياء الذين لا يريدون تصديق الحقيقة :

    " عمرو : المسلمين دايما بيطالبوا البابا إنو لو سمحت يا قداسة البابا إشلح فلان أو احرم فلان أو أو ولغاية دلوقتى هما نفسهم يشوفوا انه البابا مش مع إنه الناس دية ممكن تهاجم الديانة الإسلامية كل يوم على الفضائيات وبشكل مستمر يعنى ، يعنى كانوا عايزين يشوفوا موقف من الكنيسة المصرية يرضيهم .

    شنودة : أولا مفيش قساوسة داخل مصر بيهاجموا الإسلام ولا يستطيعون ، خارج مصر : ما حكمنا عليهم ؟

    عمرو : أن تحرمه وأن تشلحه . أن تهاجمه .

    شنودة : فى هذه الحالة يطالبوننى بالمثل يعنى يقولوا إذا كان فيه حد بيهاجم الإسلام .

    عمرو : زى زكريا بطرس مثلا .

    شنودة : ففى عشرات أيضا بيهاجموا المسيحية وفيه كتب مطبوعة وفيه مجلات وفيه طرق صعبة جدا يعنى ما أسهل إن أى واحد م المسلمين يقول الإنجيل بتاعكو محرف .

    عمرو : طب ما ده بيتم مهاجمته من فضيلة المفتى ومن شيخ الأزهر . بنسمع الكلام ده على طول ، والدعوة إنه ميبقاش فيه كده وإن المسيحيين النصارى هما دول أهلنا وأهل كتاب وكل ده وأظن حضرتك بتسمعه كتير من المفتى وشيخ الأزهر وهما دول الرموز اللى موجودين فى الدولة لماذا لم نسمع من الكنيسة ؟

    شنودة : استنانى بس .. شيخ الأزهر رجل معتدل . وزير الأوقاف أيضاً رجل معتدل . لكن فيه ناس .

    عمرو : حضرتك مذكرتش المفتى .

    شنودة : أنا بذكر الأشخاص اللى تعاملت معاهم واختبرتهم وشوفتهم وأيضاً فى نفس الوقت لم أذكر المفتى بانتقاد . أنا بس بقول عن اللى اختبرتهم .

    عمرو : بالظبط .

    شنودة : فيه أعضاء من أصعب ما يكون . وياما بيقولوا وعضو بيكون فى مجمع البحوث الإسلامية برضه .

    عمرو : مين ده ؟

    شنودة : مش عايز أذكر أسماء لكن بعد ما ننتهى من المناقشة .

    عمرو : عارفين الأسماء .

    شنودة : طب كويس .

    عمرو : هؤلاء بيتم انتقادهم وأعلى رأس فى الدولة اللى هو بيمثلوا الديانة الإسلامية فى مصر اللى هو المفتى وفضيلة شيخ الأزهر أو . بنتكلم على شيخ الأزهر أو وزير الأوقاف بيطلعوا دائماً بيقولوا . إن هذا الكلام غير صحيح ولا يصح ولا ولا .. وكل هذه الأشياء لماذا لم نجد تصريحا من الكنيسة القبطية إنه يا جماعه زكريا بطرس ده اللى بيهين الإسلام كل يوم . احنا ضده . بلاش نشلحه أو نحرمه . أو نعمل أى حاجة فيه . يعنى بس إيه . لأنه عشان المسلمين يحسوا إنه يعنى أن الكنيسة . إن فضيلتك مش موافق ع الكلام ده .

    شنودة : أنا لا أوافق على جرح شعور إنسان فى دينه إطلاقاً . بل أنا ياما دافعت عن المسجد الأقصى . أما اعتدى عليه اليهود . منحبش نجرح أى إنسان فى دينه .

    عمرو : وقلت احنا مش هنحج غير مع إخوانا المسلمين .

    شنودة : ده حصل لكن أنا هيقال ليا إنت مقدرتش تتشطر وتستخدم سلطانك غير ضد هذا الكاهن المسيحى ، وسايب الناس يخبطوا فى الدين المسيحى ليل ونهار وقاعد ساكت يبقى بتتملق المسلمين . ..

    عمرو : مين بيقولك يا سيدنا .؟ هو فيه حد يقدر يكلمك ؟ يعنى فيه حد يجى يقولك …

    شنودة : شوف . إذا لم يتكلم أحد ضدى . هيفكر ضدى و " يدودو " بينه وبين غيره ضدى . متفتكرش إن منع الناس من الكلام يمنعهم من التفكير ويمنعهم من " الدودوة " والكلام فى السر بينهم وبين بعض ع الأقل يعتبرونى إن أنا ..
    عمرو : فرطت فى حقوقهم ؟

    شنودة : كل ما أبتغيه هو إرضاء من يهاجمون المسيحية وإن أنا أعاقب كاهن . تفتكر حضرتك هل زكريا بطرس هو الشخص الوحيد اللى بيهاجم الإسلام بره ؟

    عمرو : لا فيه كتير .طب إنت موافق ع الكلام اللى هو بيقوله ؟

    شنودة : أنا مبخشش فى المواضيع دى صدقنى ولا أعرف ..

    عمرو : أمال أكلم مين يا أبونا ؟ يعنى موضوع زى ده أروح أكلم مين ؟ أروح أكلم مثلا الراجل المسئول عن الشيعة فى لبنان ؟ أروح أكلم الراجل المسئول عن البوذية فى الهند ؟! لازم أكلم سيدنا . لازم أكلم أبونا . أبونا هو المسئول .. هو اللى معاه الملف ده . ما هو الراجل كل محدش بيهاجمه بيزود فيها . يعنى كمية الإهانات اللى موجهة للمسلمين من خلال المحطة اللى هو فيها بتنتشر ويتزدهر ومحدش بيرد . أنا مقولتلكش هاجمه . أنا سألتك إنت عاجبك الكلام اللى هو بيقوله ؟

    شنودة : شوف أقول لحضرتك إيه ؟ أنا حاليا يندر إن أنا أسمع صوته . مبشوفش الحاجات دى لكن زمان سمعت بعض الحاجات وبعدين كان بيقول : أنا بتساءل وألجأ لشيوخ المسلمين الأفاضل ..

    عمرو : يردوا علينا ..

    شنودة : يردوا علينا . فأصبح فيه حوار بينه وبين شيوخ المسلمين . يردوا عليه . دى مسألة حوار ، لكن أنا أحشر نفسى فى الوسط ..

    عمرو : أنا زى ما قولت فيه شخصيات تاريخية ولن يأتى على رأس هذا الكرسى حد بحكمة أو ذكاء البابا شنودة ابداً . يجب أن أسجل ده ولكن أعيد السؤال مرة أخرى . إنت متفق مع اللى بيقوله يعنى مثلا : أما يقولك إنه هو الحج ده كان اسمه الحك لإن نساء المسلمين كانت بتروح . يعنى حد يلمسهم وهما بيطوفوا حوالين الكعبة . افتراءات زى دى ..

    شنودة : الكلام ده محدش يقبله .

    عمرو : بالظبط ده اللى أنا عايز أسمعه ..

    شنودة : لكن ..

    عمرو : لكن إيه ؟!

    شنودة : معلش متزعلش ..

    عمرو : لا مش زعلان ..

    شنودة : لكن هو أشار إلى بعض موضوعات لم يرد عليها ده فى القديم أيام ما كنت بسمع .

    عمرو : واحنا نرد عليه ليه ؟

    شنودة : معلش يا حبيبى . متردش ليه ؟ إذا كان داخل فى حوار ويقول أنا مجرد بتساءل وبطلب من الشيوخ المسلمين الأفاضل إنهم يردوا ..

    عمرو : طب ما احنا بنتساءل احنا كمان .

    شنودة : قال رضاع الكبار وقعد يثبتها . ودى فى مصر خدت دورها .

    عمرو : آه لسه السنة اللى فاتت .

    شنودة : وبعيدن أكلم عن بول الرسول . واحد بيدرس فى الإسلام ولقى أمامه أمور .

    عمرو : طب حضرتك مش من مجلسك ده مش حاسس إن الراجل ده بيعملك مشكلة فى مصر يعنى لما يسمعه شاب متحمس كده وللا بتاع مش هيروح يضربه فى قبرص يعنى ، هيدور على أقرب مسيحى ليه هنا يعنى إنت حضرتك مش حاسس بمسئوليتك تجاه ما يقال وهذه الأشياء اللى بتثير غضب المسلمين . وإنه يعنى . على فكرة أنا دخلت معاه فى سجال فى وقت من الأوقات وهو لا يدخل فى مناقشة هو غاوى هزار وتريقة وضحك وبتاع يعنى . هو لا يدخل فى سجال علمى واضح عشان يبقى مع علماء ويهتز ويغضب وكل شئ ، ليس بالسماحة بتاعت أحد القساوسة زى الأنبا بيشوى وللا الأنبا بسنتى وللا وللا .. لما يتكلموا فى قضية دينية ممكن ندخل فيها . إنت مش شايف إنه حتى بيعملك ضرر يعنى امتص هذا الغضب اللى موجود فى مصر وأعلن بشكل واضح أن هذا الرجل ، الكلام اللى بيقوله مضر بالنسبة لنا وهذه إساءة للمسلمين نحن لا نقبلها ، هيحصل إيه ؟ سطرين يعنى أنا مش قادر أفهم النقطة دى ؟

    شنودة : إحنا لا نقبل إساءة للمسلمين . لكن إذا كان فيه أمور فكرية هو ..

    عمرو : وغير الفكرية اللى فيها تجاوز وفيها سب للإسلام والمسلمين . هذه الأشياء ، مش من الأجدر إن الكنيسة القبطية المصرية عشان بس تريّح .. تبرد نار المسلمين .. ده إنت لسه بتتكلم إن هناك بعض الاحتقان فى يد سيدنا أن يقوم ببيان ، نرى ده وأنا أظن إن المسلمين والمسيحيين هيبقوا سعداء بيه .

    شنودة : هل ده هيوقفه عن الكلام ؟

    عمرو : عنه ما وقف بقى . عنه ما وقف . ولكن إنه هنا فى مصر " الودّودة " اللى حضرتك بتكلم عنها أو " الدوّدوة " أن يدودو مسلم لمسلم آخر يقول له : لا ده البابا شنودة كذا مرة الناس سألوه وقال ما انتو كمان عندكو وخليه يتكلم .

    شنودة : أنا مقولتش خليه يتكلم . لأ خلينا ناخد الكلام كما هو بالحرف . أنا لا أعرف أين يوجد .

    عمرو : فى قبرص .

    شنودة : لو كنت تعرف إن هو فى قبرص كان الناس يروحوا يقتلوه فى قبرص . لكن يقيناً مكانه غير معروف .

    عمرو : مالناش دعوة بمكانه . فليكن من القمر . من المريخ . لماذا لا تصدر الكنيسة حتى مش بامهار البابا . تصدر الكنيسة بيان إنها تندد بما يقول زكريا بطرس من أكاذيب عن الإسلام . أو أن هذا شئ غير محترم أن يقال على الإسلام ولو حضرتك عايز مننا إحنا إن إحنا نجيبلك سيديهات . أشياء لا يمكن يعنى تقبلها على أى دين أو على أى ملة نجيبهالك وتشوفها وتقرر بعدها . إحنا مستعدين .

    شنودة : أنا معرفش هو بيقول إيه يعنى زى ما قولت لحضرتك إن أنا فى الأيام الأولى اللى استمعت إليه وبعد كده مبقتش أسمعه أبداً . خالص يعنى ، فإذا كان فيه حاجات جديدة أنا معرفهاش .

    عمرو : ممكن نجيبلك الجديد يا سيدنا ولكن سؤالى إن أنا بوازع إن أنا راجل . وأنت تعلم حبى للمسيحية . تعلم أنى مواطن مصرى أحب البلد دى تبقى أحسن . أنا اشعر إنه البابا شنودة نفسه لو طلع منه تصريح زى ده أو من الكنيسة المصرية تصريح مثل هذا ، هيريّح كثير من قلوب المسلمين ، ويبتدى هذا الاحتقان يقل يعنى .

    شنودة : احنا فعلا منعناه عن الكهنوت من زمن ..

    عمرو : ليه ؟

    شنودة : لأسباب تستدعى منعه ههههه

    عمرو : يعنى يا سيدنا هذا الرجل أخطأ فيكو وأخطأ فينا ، وحتى الآن . يعنى مش الخطأ بس يعنى أنا كنت أفهم الحكمة بتاعتك إنه يخطئ فى المسلمين وعمره ما قرب لنا .

    شنودة : أنا لا أبيح لنفسى إنه يخطئ فى المسلمين . احنا مشاعر المسلمين نحترمها ولا نرجو لهم سوءا . حاجة عايز أقولهالك . الظواهرى مثلا ..

    عمرو : حضرتك ابتديت من فوق قوى .

    شنودة : وهو طبيب مصرى ويعتبر الوكيل العظيم لحزب القاعدة .

    عمرو : آه هو النائب بتاع بن لادن .

    شنودة : مش بس النائب ربما يكون العقل المفكر .

    عمرو : ممكن .

    شنودة : يعنى فيه الذكاء المصرى والانتماء للقاعدة . ماذا تستطيع مصر أن تعمل من أجله .

    عمرو : لأ مش هتلقى قيادة دينية فى مصر ترفض أن تهاجمه وأكثر من قيادة دينية فى مصر هاجمت طبعا . الظواهرى ، لأن الظواهرى كان يطلب تفجير مواقع فى مصر إسلامية ومسيحية يعنى عمليات إرهابية ضد المسلمين وضد المسيحيين ، إنما محدش هيقول إيه : لا احنا نسيبه ما هو الكلام اللى بيقولوه فى ناس تانية بيقولوا زيه. محدش قال كده ابداً .

    شنودة : هل أخذ أى قرار رسمى ضده ؟

    عمرو : ده راجل عليه إعدام فى مصر . راجل عليه مليون حكم . وهو الظواهرى لو جه مصر هيجوا الجوازات ياخدوا منه الباسبور يقولوا له اتفضل . إنت منورنا ؟!

    شنودة : يقولوا له كده وبعد كده يعاملوه بالمعاملة اللى يستحقها .

    عمرو : أنا سؤالى أنا آسف معلش أنا ممكن أكون بضايق حضرتك بالسؤال ده ولكن هو سؤال الكثير من الناس فى الشارع يعنى أنا كان فى برنامجى عدد من القساوسة المحترمين اللى جم عندنا وردوا نفس الرد بتاعك . قالك ما تسكتوا محمد عمارة وتسكتوا فلان وذكروا أسماء معينة ، فواضح إن ده اتجاه : احنا سايبين ده عشان انتو سايبين دول ، سكتوا دول ، واحنا نسكت دول . هل دى الإستراتيجية ؟ هل ده التفكير ؟ وللا فيه الحكمة بتاعت البابا شنودة أن يظهر للعالم العربى وللمصريين لأنه طبعا مش بس الناس اللى فى مصر بس اللى متضايقة . المسلمين فى العالم العربى كله . إنه الكنيسة القبطية المصرية ترفض هذا الكلام . سطرين .

    شنودة : أنا بقولهالك على لسانى . إن أنا أرفض أى جرح لشعور إخوانا المسلمين فى دينهم . هقولك إيه أكتر من كده .

    عمرو : يعنى معلش هنجيب لحضرتك السيديهات وجايز وقت ما تشوف السيديهات يكون فيه يعنى حضرتك ما تراه بحكمتك هيكون مهم جدا " أ.هـ



    انتهت فضيحة التجلى الذى كشف الوجه الحقيقى لشنودة .. الوجه الذى ظل مختبئاً طوال عقود ..

    وللتعليق أقول :

    1- شنودة الثالث يستهدف آيات القرآن الكريم التى تكفر كل من يعبد المسيح من دون الله وتقول أن الإنجيل تم تحريفه .

    2- يبدو جليا أن عمرو أديب جاهل دينياً ولا يعلم أن القرآن الكريم يكفر كل من يعبد المسيح من دون الله ، وأن القرآن الكريم يقر بتأليف وتحريف الأناجيل الموجودة اليوم .

    3- يدعى شنودة أنه دافع عن المسجد الأقصى وهذا الكلام عار تماماً من الصحة .

    4- يذكر شنودة الثالث نقطة خطيرة جدا فى حديثه وهى ملخص " عقيدة الولاء والبراء " فهو يرفض اتخاذ أى إجراء ضد زكريا بطرس حتى لا يقولوا له " إنت بتتملق المسلمين " : لكن أنا هيقال ليا إنت مقدرتش تتشطر وتستخدم سلطانك غير ضد هذا الكاهن المسيحى ، وسايب الناس يخبطوا فى الدين المسيحى ليل ونهار وقاعد ساكت يبقى بتتملق المسلمين " أ.هـ

    ومن كلام شنودة يتضح أنه لا يجامل كائناً من كان بعكس " شلة الأنس " التى أعلنت إيمانها الشديد بالمسيحية والمسيحيين ، بعد مصادرة كتاب الدكتور " محمد عمارة " !

    5- شنودة الثالث يعتبر أن شتائم زكريا بطرس بحق الإسلام ، هى " حق من حقوق الأقباط " .

    6- لما أصيب عمرو أديب بإحباط نتيجة تعنت شنودة الثالث ، وامتناعه عن انتقاد زكريا بطرس بحرف قال له : " أمال أكلم مين يا ابونا ؟ " وأقول له : كلم صبيان ساويرس الذين جعلوا شنودة الثالث إلها يجب السجود والركوع له من دون الله ، ليروا حقيقة الرجل الوطنى الحكيم الفلتة !

    7- شنودة الثالث يعترف بأنه يشاهد زكريا بطرس وأنه سعيد ببذاءاته بحق الإسلام ، بل وأغرب من ذلك أن شنودة يدعو علماء الإسلام للرد على زكريا بطرس ! ومنذ أيام قليلة فقط قامت الدنيا ولم تقعد من أجل كتاب الدكتور محمد عمارة الذى سحق فيه افتراءات منصّر كذاب من عينة زكريا بطرس .. فكيف سيتمكن العلماء من الرد على الأكاذيب وراجمة صواريخ نجيب ساويرس تقصف أى مفكر أو باحث مسلم يرد ؟!

    8- يتحدث شنودة عن " رضاع الكبار " وعليه فلابد أن نذكره بما يقوله كتابه المقدس عن " رضاع الكبار " :

    " وافرح بامرأة شبابك الظبية المحبوبة والوعلة الزهيّة ليرويك ثدياها فى كل وقت وبمحبتها اسكر دائماً " ( أمثال 5 : 18 – 19 ) .

    بل و رضاع الأيور أيضاً :

    " و متى اضطجع فاعلمي المكان الذي يضطجع فيه و ادخلي و اكشفي ناحية رجليه و اضطجعي و هو يخبرك بما تعملين فقالت لها كل ما قلت اصنع " ( راعوث ص 3 : 1- 5 )

    أولى لك يا شنودة أن تجيبنا على رضاع الكبار الذى يحرض عليه كتابك المقدس .

    9- أما حديث شنودة عن أشرف خلق الله أجمعين صلى الله عليه وسلم – فداه أرواحنا وما نملك ، ومحاولة السخرية منه بحديثه عن " بول الرسول " ، فإنى أوجه نظره صوب كتابه المقدس الذى يأمر الناس بأكل الخراء :

    " وتأكل كعكا من الشعير على الخرء الذي يخرج من الإنسان تخبزه أمام عيونهم " ( حزقيال 4 : 12 ) .

    10- شنودة الثالث يستخف بعقول الناس ويدعى أن زكريا بطرس بيدرس فى الإسلام ! إذاً لماذا لا تتركون الدكاتره محمد عمارة وزغلول النجار وإبراهيم عوض يدرسون فى النصرانية ؟! لماذا تقدمون البلاغات الكيدية للنائب العام ضد كل مسلم ينتقد كتابكم ؟؟

    11- يلح عمرو أديب على شنودة أن يصدر بياناً يعلن فيه أنه لا يقبل بذاءات زكريا بطرس .. وأعتقد أن أديب لا يفهم اللعبة جيداً وأن زكريا بطرس يمتلك الكثير من المستندات التى تثبت أنه مدعوم كنسياً وأنه يتحرك بأوامر صريحة .

    12- عندما حاصر عمرو أديب شنودة بالأسئلة ، تراجع وأنكر علمه بما يبث فى فضائية زكريا بطرس ، رغم أنه صرح قبلها أنه يشاهده ، ثم سرعان ما قال أنه كان يشاهده قديما أما الآن فلا !

    13- لا أعرف لماذا يصر عمرو أديب أن يقول للمشاهدين أن زكريا بطرس فى قبرص ، رغم أنه كما يعلم الكثير موجود فى " لوس أنجلوس " بأمريكا .

    14- يدعى شنودة أنه لا يعرف مكان زكريا بطرس رغم أنه يلتقيه كل مرة فى أمريكا عند ذهابه إلى رحلته العلاجية كل بضعة أسابيع .

    15- يعترف شنودة بصحة جميع ما ذكر عن زكريا بطرس من فضائح أخلاقية تبدأ من الشذوذ الجنسى السلبى وتنتهى بالقوادة ( راجع استغاثة الأنبا دانيال أسقف سيدنى بالأنبا بيشوى ، ليوقف فضائح زكريا بطرس فى أستراليا وإنجلترا ) . واعتراف شنودة جاء برده على سؤال عمرو أديب عن أسباب منع زكريا بطرس من الكهنوت ، فأجاب بابتسامة مريبة أنها " أسباب تستدعى منعه " .

    نخلص من تجلى الوجه الحقيقى لـ شنودة الثالث فى برنامج " القاهرة اليوم " وعلى الهواء مباشرة أن الموضوع أكبر من القمص زكريا بطرس .. الموضوع يتعلق بأقلية باتت تجاهر بالعداء للإسلام .. بأقلية اشترت مجموعة من الأفاقين والطبالين والزمارين الذين يجعلون من فسيخ الكنيسة شربات ، فى صحف ومواقع وفضائيات ساويرس . ومهما شاهد شنودة " سيديهات " لهذا الخنزير زكريا بطرس فلن يتخذ أى إجراء ضده .. إذ كيف سيخون العيش والملح الذى أكله مع زيكو فى كيفلاند ؟!


    _________________________________________________

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    الرد على الشبهات الوهمية التى يتغنى بها شنودة و بطرس و طالعين بيها السما، و قال ايه؟ ماحدش بيرد، بس انتوا استحملوا الرد و ماترتعبوش و تعيطوا زى ماعملتوا بعد الرد الساحق للأستاذ محمد عمارة فى كتاب تقرير علمى:

    1- الرد على شبهة بول الرسول:

    http://samirelsakndry.maktoobblog.co...D%D9%8A%D8%AD/

    حديث بول الرسول صلى الله عليه وسلم

    http://www.ahlalhdeeth.com/vb/showthread.php?t=102619



    2- الرد على شبهة رضاع الكبير:

    الرد الأخير على شبهة رضاع الكبير



    __________________________________________________


    م. فاضل سليمان يدمر زكريا بطرس...شبهة شرب بول الرسول (كاملة)

    http://www.mashahd.net/view_video.ph...ee5f823728ad30



    م. فاضل سليمان يدمر زكريا بطرس...شبهة رضاع الكبير (كاملة)

    http://www.mashahd.net/view_video.ph...1b994a47bfdaa8
    التعديل الأخير تم بواسطة Ahmed_Negm ; 24-01-2010 الساعة 11:35 PM

  2. #2
    الصورة الرمزية سلام من فلسطين
    سلام من فلسطين غير متواجد حالياً فداك نفسي يا رسول الله
    تاريخ التسجيل
    May 2009
    المشاركات
    2,431
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    14-12-2017
    على الساعة
    07:43 PM

    افتراضي

    ########
    التعديل الأخير تم بواسطة Ahmed_Negm ; 07-01-2010 الساعة 09:42 PM
    لا الة الا الله محمد رسول الله
    محمد صل الله علية وسلم

  3. #3
    تاريخ التسجيل
    Nov 2009
    المشاركات
    21
    آخر نشاط
    22-01-2010
    على الساعة
    12:18 AM

    افتراضي

    والله ان اخلاق نصارى المنتديات ما هي الا الجزء اليسير من أخلاق هذا الخروف المخرف ,يكذب ويلاوع ويشتم ويكيد,سبحان الله الكيد الذي يملأ قلبه تجاه المسلمين قد اظهر سوادا على وجهه,وفعلا كل اناء ينضح بما فيه,ومن ثمارهم تعرفونهم.

  4. #4
    تاريخ التسجيل
    Nov 2009
    المشاركات
    1,291
    آخر نشاط
    13-09-2010
    على الساعة
    11:40 PM

    افتراضي

    لا حول ولا قوة الا بالله
    طب ما احنا عارفين الكلام دا امال مشرفين المنتديات ترباية ايه مهما الي بيمحسو ردودنا وبيشمتو ووووووووووووو الخ
    وعلى فكرة كل نصراني بيقرا المووضع انا بقولكم دا لييييييييييكم عشان تعرفو الي بتتبعوهم بيقولو ايه ومحدش يفتح بقو بكلمة عن الاسلام بعدة كدا دا لو بجد يعني رجعت ليكم الالخلاق
    وفي بعض المسحية كويسين للامانة بس اغلبهم مش كويس وبيشتم والموضوع دا لكل واحد مسيحي يقرا ويحكم على القدوة بتاعتهم ودا للاغلبية الي بيشتمو طبعا|..............
    وربنا يهديكم يااااااااااااااارب
    بجد انا بحس شواطين الدنيا في وشي لما بشوف ابطرس وشنودة وشهم غريييييييييييييييييب تلاق ي الحقد على وشهم

    الى نار جهنم يا بطرس انتا وامثاااااالك والى لانار الملتقي يا اجدع بطرس في العلم اصلك بررررئ اوووووووووووووي وبتحب تقول الصراحة ويا مسكين مش عارف انتا بصراحتك دي بتكشف نفسك للمسحية الي متخيلينك ملااااااااااااااااااك
    نقره لتكبير أو تصغير الصورة ونقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة بحجمها الطبيعي

    اللهم احفظ المسجد الاقصى وارزقنا صلاة فيه

  5. #5
    الصورة الرمزية سلام من فلسطين
    سلام من فلسطين غير متواجد حالياً فداك نفسي يا رسول الله
    تاريخ التسجيل
    May 2009
    المشاركات
    2,431
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    14-12-2017
    على الساعة
    07:43 PM

    افتراضي

    اقتباس
    بجد انا بحس شواطين الدنيا في وشي لما بشوف ابطرس وشنودة وشهم غريييييييييييييييييب تلاق ي الحقد على وشهم
    ممكن اعرف ما هم الشواطين
    ام تقصدين الشياطين
    اضحك الله سنك كما اضحكتيني
    هههههههههههههههههههههههههه
    لا الة الا الله محمد رسول الله
    محمد صل الله علية وسلم

  6. #6
    تاريخ التسجيل
    Nov 2009
    المشاركات
    1,291
    آخر نشاط
    13-09-2010
    على الساعة
    11:40 PM

    افتراضي

    اه ممكن اقولك شياطين دي تطلق على الشيطان العادي بس شواطييييييين دي مصطلح جديد لبطرس وامثاله وفعلا هما شوااااااااااااااااااااااااااااااااطين اووووووووووووووي
    على راي الكتاب المقدس الشيطان تحول الى ملاك وممكن يتحول الى ملاك انا بقى عندي احساس انه بطرس دا شيطان
    هههههههههه قصدي شوطان وتحول الى انسان ملاك في نظر المسيحية
    شكر ليك اخ سلام على ياسين على التذكرة اصلو كان المفروض اوضح يعني اي شوااطين للمسيحية
    موضوع راااءع اخي احمد نجم ويااا رب بقى لانصارى يعقلو ويعرفو هما بيتبعو مين وتعاليم مين!!!

    نقره لتكبير أو تصغير الصورة ونقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة بحجمها الطبيعي

    اللهم احفظ المسجد الاقصى وارزقنا صلاة فيه

  7. #7
    الصورة الرمزية Ahmed_Negm
    Ahmed_Negm غير متواجد حالياً مُراسِل المنتدى
    تاريخ التسجيل
    Jul 2005
    المشاركات
    1,942
    الدين
    الإسلام
    آخر نشاط
    09-02-2014
    على الساعة
    12:13 AM

    افتراضي

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    الرد على الشبهات الوهمية التى يتغنى بها شنودة و بطرس و طالعين بيها السما، و قال ايه؟ ماحدش بيرد، بس انتوا استحملوا الرد و ماترتعبوش و تعيطوا زى ماعملتوا بعد الرد الساحق للأستاذ محمد عمارة فى كتاب تقرير علمى:

    1- الرد على شبهة بول الرسول:

    http://samirelsakndry.maktoobblog.co...D%D9%8A%D8%AD/

    حديث بول الرسول صلى الله عليه وسلم

    http://www.ahlalhdeeth.com/vb/showthread.php?t=102619



    2- الرد على شبهة رضاع الكبير:

    الرد الأخير على شبهة رضاع الكبير

  8. #8
    تاريخ التسجيل
    Nov 2009
    المشاركات
    1,291
    آخر نشاط
    13-09-2010
    على الساعة
    11:40 PM

    افتراضي

    الله يجزيك خير اخي احمد نجم
    هما هلا في حدا بيقدر يدخل
    اصلا بيجبو الشببهة وبترتد علييييييييييييييييييييييهم
    والله استحي اكتب الي قراته في كتابهم كلام مقدرش الفظو قدام اخوية ولكن عند الضرورة الواحد لازم يكتبه وغصب عنه
    وكل واحد مسيحي هيدخل على الرد الي حطيتو فووووق مش هيعرف يرد هيتخرسسسسسسسسسسسس
    وهما اسااسا مخرووووسين لانهم بيتبعو تعاليم شنودة وبطرس ددون مراجعتها والتاكد من صحتها للاسف الشديد ...............
    نقره لتكبير أو تصغير الصورة ونقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة بحجمها الطبيعي

    اللهم احفظ المسجد الاقصى وارزقنا صلاة فيه

  9. #9
    الصورة الرمزية Silfer
    Silfer غير متواجد حالياً عضو
    تاريخ التسجيل
    Dec 2009
    المشاركات
    69
    آخر نشاط
    14-08-2010
    على الساعة
    05:15 PM

    افتراضي

    اقتباس
    شنودة : استنانى بس .. شيخ الأزهر رجل معتدل . وزير الأوقاف أيضاً رجل معتدل . لكن فيه ناس .

    عمرو : حضرتك مذكرتش المفتى .

    شنودة : أنا بذكر الأشخاص اللى تعاملت معاهم واختبرتهم وشوفتهم وأيضاً فى نفس الوقت لم أذكر المفتى بانتقاد . أنا بس بقول عن اللى اختبرتهم .

    عمرو : بالظبط .

    شنودة : فيه أعضاء من أصعب ما يكون . وياما بيقولوا وعضو بيكون فى مجمع البحوث الإسلامية برضه .

    عمرو : مين ده ؟

    شنودة : مش عايز أذكر أسماء لكن بعد ما ننتهى من المناقشة .

    عمرو : عارفين الأسماء .

    شنودة : طب كويس .


    جبان
    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

    الرَّحْمَنُ
    عَلَّمَ الْقُرْآَنَ
    خَلَقَ الْإِنْسَانَ
    عَلَّمَهُ الْبَيَانَ
    الشَّمْسُ وَالْقَمَرُ بِحُسْبَانٍ
    وَالنَّجْمُ وَالشَّجَرُ يَسْجُدَانِ
    وَالسَّمَاءَ رَفَعَهَا وَوَضَعَ الْمِيزَانَ

  10. #10
    الصورة الرمزية gardanyah
    gardanyah غير متواجد حالياً عضوة ماسية
    تاريخ التسجيل
    Oct 2007
    المشاركات
    7,697
    الدين
    الإسلام
    الجنس
    أنثى
    آخر نشاط
    09-08-2017
    على الساعة
    09:57 AM

    افتراضي

    من شنودة الى زكريا بطرس
    من راس الكفر الى شياطين الكفر وما بينهم من جهله يا قلب لا تحزن عليهم

    ولن ترضى عنك اليهود والنصارى حتى تتبع ملتهم
    وقاتلوا اائمه الكفر فيهم فانهم لا ايمان لهم

    وحسبنا الله ونعم الوكيل
    ارى تحت 2 من الاعضاء وسبعه من الجواسيس النصارى الحقده
    يقرؤن ولا يستطيعون الرد لانهم لا يعلمون شيئا عن ملتهم الا الكذب والخداع المتعودين عليه من اائمتهم
    وحسبنا الله ونعم الوكيل
    نقره لتكبير أو تصغير الصورة ونقرتين لعرض الصورة في صفحة مستقلة بحجمها الطبيعي

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة

شنودة لعمرو أديب: لا إدانة لزكريا بطرس لأن ما يطرحه هو قضايا فكرية!!!

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

المواضيع المتشابهه

  1. زكريا بطرس يمارس اللواط مع طفل نصرانى ويغتصب فتاة نصرانية.. أكبر فضيحة لزكريا بطرس
    بواسطة إيلاف في المنتدى مشروع كشف تدليس مواقع النصارى
    مشاركات: 47
    آخر مشاركة: 18-03-2012, 08:29 AM
  2. الفضيحه الجديده لزكريا بطرس
    بواسطة excopts في المنتدى من ثمارهم تعرفونهم
    مشاركات: 8
    آخر مشاركة: 19-10-2009, 02:42 AM
  3. الكتاب المقدس يدين بطرس وبولس ويوحنا (1) إدانة بطرس
    بواسطة خادم النبي في المنتدى منتدى نصرانيات
    مشاركات: 1
    آخر مشاركة: 18-11-2008, 12:38 AM
  4. الفضيحة الكبرى لزكريا بطرس
    بواسطة nohataha في المنتدى من ثمارهم تعرفونهم
    مشاركات: 3
    آخر مشاركة: 04-08-2008, 07:56 AM
  5. أجمل صوره رأيتها لزكريا بطرس فى حياتى!!
    بواسطة فلوجه في المنتدى منتدى نصرانيات
    مشاركات: 18
    آخر مشاركة: 14-12-2007, 08:03 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

شنودة لعمرو أديب: لا إدانة لزكريا بطرس لأن ما يطرحه هو قضايا فكرية!!!

شنودة لعمرو أديب: لا إدانة لزكريا بطرس لأن ما يطرحه هو قضايا فكرية!!!